پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۳۱
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
عربستان كاملاً در یك فضای ضد ایرانی در حال حركت است. اقدامات این كشور در اوپك و همچنین محدودیت‌هایی كه برای جلوگیری از افزایش صادرات نفت ایران انجام می‌دهد در راستای این است كه ایران را در فضای قبل از تحریم‌ها نگه دارد.

شعار سال: این كشور اعلام كرده است به شرطی كه ایران به فكر افزایش تولید و صادراتش نباشد، ما هم تولید و صادراتمان را فریز خواهیم كرد. این حرف عربستان اگر چه ضد منافع ایران است اما ریشه در واقعیتی تلخ دارد. در دولت قبل آقای علی آبادی به عنوان نماینده ایران در اجلاس اوپك به دلیل نداشتن تخصص و مهارت در این عرصه در یك اتفاق تلخ با سهمیه‌بندی لحاظ شده در جلسه موافقت كرد و ما را به دردسر انداخت.

چون تصمیمات در اوپك اجماعی است، موافقت ایران به عنوان یك سند مورد تأیید قرار گرفت. در حالی كه با یك تصمیم درست و مناسب قادر به تغییر نتیجه جلسه به نفع خودمان ‌بودیم. تا قبل از جلسه مذكور، بر اساس اجماع قبلی صورت گرفته در خصوص سهمیه‌ها، سهمیه ایران چهار میلیون و 700 هزار بشكه بود كه نزدیك به 3 و نیم میلیون بشكه آن را می‌توانستیم صادر كنیم.

با وجود این موافقت ما با اجماع جدید در مورد سهمیه‌بندی عملاً زمینه را برای محدودیت جدی در صادرات و تولید فراهم كرد. هم‌اكنون امكان خروج ما از این اجماع وجود ندارد. اینكه بگوییم خواستار برقراری سهمیه خود در دوران قبل از تحریم هستیم، چندان موضوعیت ندارد چون این موضوع نیاز به اجماع دارد و هم اكنون كشورهای عربستان، قطر و دیگران با این موضوع موافق نیستند.

همچنین مواضع كشورهایی چون ونزوئلا و عراق هم كه به لحاظ سیاسی به ما نزدیكند، در این مسیر در جهت جلوگیری از افزایش تولید و صادرات نفت ایران استوار است.

این كشورها بنا به دلایل مالی و درآمدی خود موافق برگشت سهمیه ایران نیستند. همچنین مواضع كشورهای غیر عضو اوپك همچون روسیه و امریكا هم كاملاً در این جهت قرار دارد. اقدامات این كشورها از قبیل افزایش تولید خود عملاً در جهت ضد منافع ایران در افزایش سهمیه خود و بازگشت به بازار است. بنابراین باید خود ما با تلاش و همت سهمیه خود را به پیش از دوران تحریم‌ها بر گردانیم.

در این مسیر اولاً باید بر این موضع همواره اصرار بورزیم كه تا بازگشت به سهمیه دوران قبل از تحریم‌ها به تولید و افزایش صادرات خود ادامه خواهیم داد. همچنین باید سرمایه‌گذاری‌های مختلف و متنوع خارجی را جذب كنیم كه بتوانیم ظرفیت‌های تولید خود را افزایش دهیم. اگر در جهت جذب سرمایه خارجی حركت كنیم تا حدود زیادی می‌توانیم امیدوار باشیم كه سهمیه ما در اوپك در كوتاه مدت برگردد.

موضوعی كه اهمیت دارد در اینجا بیان شود این است كه با توجه به اینكه برنامه ششم توسعه در مجلس هم‌اكنون در حال بررسی است، مجلس باید در جهت جذب درآمدهای نفتی در سرمایه گذاری‌های مولد حركت كند. این سرمایه‌گذاری‌های مولد در صنعت نفت هم پشتوانه‌ای برای بهسازی و ارتقای بهره‌وری تولیدات و صنایع نفتی كشور ماست و هم زمینه را برای افزایش ظرفیت‌های تولید فراهم می‌سازد. در این راستا برنامه‌ریزی‌های متناسب بسیار مهم است.

تا وقتی كل پول ناشی از فروش وارد حساب سرمایه نشود اقتصاد انرژی در كشور ناسالم باقی می‌ماند. در خصوص نشست دوحه هم باید گفت كه این اجلاس به ضرر ایران برگزار می‌شود و نتیجه آن هم به ضرر ایران خواهد بود. هیچ منفعتی عاید ایران نمی‌شود و لابی عربستان عملاً علیه تولید نفتی ما فعال‌تر خواهد شد.

البته باید حتماً در این نشست حضور داشته باشیم و حرف و موضعمان را ابراز كنیم. باید اعلام كنیم كه ما تا زمانی كه تولیدمان به سهمیه قبل از تحریم بر نگردد حاضر به توقف تولید و صادرات خود نخواهیم شد.

این موضع ما در اوپك اگر همواره تكرار شود و اصرار ما در این زمینه كه به سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید ادامه خواهیم داد، بیشتر از پیش شود، در احیای سهمیه ایران بسیار مهم است. بنابراین باید انرژی خود را در این زمینه و هزینه كرد درآمدهای نفتی در سرمایه‌گذاری قرار دهیم.

*كارشناس انرژی

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 24 فروردین 1395، کد مطلب: 82031229 (5270847):www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین