پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۱۴۶۵۹۱
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۷
تبلیغات گسترده انتخاب رشته کنکور موضوعی است که این روزها ذهن داوطلبان را مشوش کرده و مراکز غیرمجاز انتخاب رشته با ترفندهای مختلف اعتماد داوطلب را به خود جلب و هزینه‌های سرسام‌آوری در این خصوص از داوطلبان اخذ می‌کنند.

شعارسال: کنکور سراسری سال 97 در پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی، علوم انسانی، علوم تجربی، زبان و هنر در روزهای هفتم و هشتم تیرماه 97 با ثبت‌نام یک میلیون و 11 هزار و 825 نفر برگزار شد که از تعداد 910 هزار و 713 داوطلب حاضر در جلسه آزمون، تعداد 910 هزار و 563 داوطلب مجاز به انتخاب رشته هستند.

انتخاب رشته از طریق سایت اینترنتی سازمان سنجش در روزهای 15 تا 20 مرداد 1397 صورت می‌گیرد و داوطلبان مجاز باید پس از دریافت دفترچه راهنما نسبت به انتخاب حداقل 150 کد رشته محل از میان کد رشته محل‌های تحصیلی مورد علاقه خود از گروه آزمایشی یا گروه‌های آزمایشی مجاز اقدام کنند.

13 مردادماه؛ زمان توزیع ویژه‌نامه انتخاب رشته در باجه‌های روزنامه‌فروشی

از امروز 13 مردادماه ویژه‌نامه انتخاب رشته در باجه‌های روزنامه‌فروشی توزیع می‌شود و سیستم انتخاب رشته مجازی نیز به تدریج بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و همچنین انتخاب رشته مجازی بر اساس اطلاعات موجود داوطلبان و آخرین نمرات سال گذشته و آخرین ضوابط اعلام می‌شود، یعنی داوطلبان می‌توانند از کامل‌ترین نوع اطلاعات بهره‌مند شوند.

اگر نگاهی گذرا به در و دیوار شهر بیندازیم نوشته‌هایی از قبیل «انتخاب رشته تضمینی کنکور»، « قبولی در رشته پزشکی با تضمین 100درصدی»، «مشاوره با حضور برترین‌های کنکور سال گذشته» و گاهاً تبلیغات مجازی در خصوص انتخاب رشته مواجه می‌شویم، تبلیغاتی که نظر هر بیننده و شنونده‌ای را به خود معطوف و حتی مسیر برخی از افراد را عوض می‌کند.

سر کیسه را شل کنید!

تبلیغات گسترده و تضمین 100 درصدی در رشته‌های مد نظر موضوعی است که این روزها ذهن داوطلبان را مشوش کرده و مراکز غیرمجاز انتخاب رشته با ترفندهای مختلف اعتماد داوطلب را به خود جلب و هزینه‌های سرسام‌آوری را در این خصوص از داوطلبان اخذ می‌کنند.

با توجه به اینکه انتخاب رشته یک امر تخصصی است و سرنوشت داوطلبان را رقم می‌زند، کوچکترین اشتباه در انتخاب رشته سبب بدست نیاوردن نتیجه مطلوب و تغییر مسیر داوطلبان می‌شود لذا باید توسط متخصص آن انجام شود.

آنچه مدنظر قرار دارد و می‌خواهیم در این گزارش به آن بپردازیم بازار داغ انتخاب رشته کنکور و اصرار والدین در رشته‌هایی است که فرزندان دوست ندارند و به اصرار آن‌ها تن به انتخاب آن می‌دهند.

در این خصوص با چند نفر از شهروندان بیرجندی به گفت‌و گو نشسته و تجربیات آن‌ها را در خصوص مراکز مشاوره خصوصی، دولتی و علاقه داوطلبان در رشته مدنظر جویا شدیم.

نتیجه اصرار خانواده؛ مشاوره بی‌ثمر

میری یکی از داوطلبان کنکور سال گذشته است که به دلیل انتخاب رشته نادرست و ضعیف مشاورانش با وجود اینکه رتبه خوبی هم در آزمون سراسری سال گذشته کسب کرده است متأسفانه در هیچ دانشگاهی پذیرش نشده است.

وی در خصوص نحوه انتخاب رشته خود توضیح می‌دهد: رشته درسی‌ام ریاضی است و رتبه‌ای هم که در آزمون سال گذشته کسب کردم 13 هزار بود و با توجه به اینکه سقف پذیرش در دانشگاه دولتی تا 35 هزار بود قطعاً در یکی از دانشگاه‌های دولتی پذیرش می‌شدم.

این شهروند بیرجندی اضافه کرد: گر چه خودم تمایلی به حضور در مراکز مشاوره نداشتم اما به پیشنهاد پدر و مادر به یکی از مراکز خصوصی مشاوره مراجعه کردیم و قرار شد انتخاب رشته‌ام را انجام دهند، ابتدا در خصوص علاقه‌مندی‌هایم و اینکه چه دانشگاهی و چه رشته‌ای می‌خواهم تحصیل کنم سؤالاتی پرسیده شد و من هم پاسخ دادم.

وی با یادآوری اینکه تک فرزند خانواده بودم و والدینم به همین دلیل تمایلی به حضور من در دانشگاه‌های خارج از استان را نداشتند، ادامه داد: مشاور مربوطه لیستی از کد رشته‌های مربوطه را به همکار دیگر خود داد و مراحل ثبت آن انجام شد.

میری با بیان اینکه از مشاور مربوطه خواستم تا لیست کد رشته‌ها را در اختیارم قرار دهد اما در جوابم پاسخ داد« مگر به ما اعتماد ندارید! اگر دارید پس تمام کار را به ما بسپارید و با خیال راحت در بهترین رشته دانشگاه بیرجند قبول شوید»، اضافه کرد: متأسفانه والدینم نیز جواب مشاور مربوطه را تأیید کردند و پس از پرداخت مبلغ مشاوره مراحل ثبت به خانه برگشتیم.

هزینه‌های هنگفت! قبولی تضمینی!

از وی در خصوص مبلغی که درخصوص مشاوره پرداخت سؤال کردم و در جوابم پاسخ داد: 560 هزار تومان! البته به قول خودشان که گفتند؛ «نسبت به سایر مراکز هزینه کمتری می‌گیرند! همکارانشان در سطح شهر همین مشاوره را با هزینه‌های دو برابر و گاهاً سه برابر این مبلغ انجام می‌دهند

در ادامه وقتی از او خواستم تا بگوید چه شخصی این مرکز را به وی معرفی کرده بود و آیا از قانونی بودن یا نبودن این مرکز اطلاع داشتند، پاسخ داد: یکی از اقواممان به پدرم گفته بود این مرکز مشاوره خوبی است و ما هم برای فرزندم به آنجا مراجعه کرده‌ایم و کارشان درست است! اما در خصوص قانونی بودن یا نبودن آن سؤالی نپرسیدیم!

مراکزی که یک شبِه تأسیس می‌شوند!

میری ادامه می‌دهد: زمانی که نتایج کنکور آمد متأسفانه هیچ دانشگاهی پذیرش نشده بودم و دلیل آن انتخاب رشته بدی بود که مشاور برایم انجام داد، البته بعد از نتایج به مرکز مربوطه مراجعه کردیم نه از آن دفتر خبری بود و نه از آن شخص و تیمش!

وی با اشاره به اینکه به همین راحتی یک سال از عمرم تلف شد به ضرب‌المثل « عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» اشاره و اضافه کرد: خوشبختانه رتبه‌ای که امسال کسب کردم خیلی بهتر از سال گذشته بود و می‌توانم رشته بهتری را انتخاب کنم.

از وی می‌پرسم برنامه‌ات برای انتخاب رشته امسال چگونه است آیا به مراکز خصوصی مراجعه می‌کنی؟ که در پاسخ به ضرب‌المثل «آدم عاقل از یک سوراخ یک بار بیشتر گزیده نمی‌شود» اشاره می‌کند و می‌گوید: رشته‌های مد نظرم را انتخاب کرده‌ام و قرار است به مرکز مشاوره مدرسه‌ام مراجعه کنم و بیشتر اطلاعات کسب کنم و بعد از روی اطلاعات و علاقه رشته مد نظر را انتخاب کنم.

وی همچنین توصیه‌ای به داوطلبان کنکور داشت و گفت: به هیچ وجه به مراکز خصوصی اعتماد نکنید و قبل از مراجعه به این مراکز اطلاعاتی در خصوص آن مرکز بدست آورید که اگر در دانشگاه قبول نشدید بتوانید پیگیر این موضوع شوید نه مراکزی که یک شبه تأسیس و یک شبه منحل می‌شوند!

داستان دنباله‌دار گلایه از مراکز خصوصی مشاوره/ گول تبلیغات را نخورید!

خانم سبزبان یکی دیگر از مخاطبانی است که با وی به گفت‌و گو می‌پردازیم، وی برای اولین سال است در کنکور سراسری شرکت کرده و در خصوص نحوه انتخاب رشته، می‌گوید: سال گذشته یکی از دوستان جهت انتخاب رشته به یکی از مراکز خصوصی انتخاب رشته رفته بود با وجود اینکه گفته بود به دلیل متأهل بودن شهرهای دور را نمی‌توانم برم اما مشاور مربوطه مشاوره درستی برایش انجام نداد و دانشگاه زابل قبول شد که نتوانست برود.

وی بیان می‌کند: متأسفانه برخی از مشاوران آگاهی درستی از رشته‌ها ندارند و همین موضوع سبب می‌شود سرنوشت داوطلبان تغییر کند و مشاورانی هم که کارشان خوب است و در این امر خبره‌اند به دلیل شلوغی و ازدیاد جمعیت وقت پاسخ دادن به تمام متقاضیان را ندارند و همین موضوع سبب می‌شود برخی از خانواده‌ها گول برخی از تبلیغات را بخورند.

این شهروند بیرجندی در این آشفته بازار داغ انتخاب رشته کنکور مراجعه به مراکز مشاوره مورد تأیید آموزش و پرورش را بر دیگر مراکز ترجیح می‌دهد و می‌افزاید: طبق اطلاعاتی که بدست آوردم مشاورانی در این مراکز مشغول به فعالیت‌اند که کار مشاوره را به صورت علمی آموختند و تجربه بیشتری دارند و بهتر می‌شود به آن‌ها اعتماد کرد.

اجبار در انتخاب رشته کنکور، آری یا خیر؟

موسوی که در رشته انسانی رتبه هشت هزار را کسب کرده می‌گوید: خانواده‌ام اصرار دارند که رشته‌های تربیت معلم را انتخاب کنم اما اصلاً علاقه‌ای به تربیت معلم ندارم و وکالت مهمترین آرزو و خواسته‌ام است.

وی اضافه کرد: اگر در رشته تربیت معلم مشغول به تحصیل شوم انصراف دادن از این رشته به سختی صورت می‌گیرد زیرا باید چندین میلیون بپردازم که بتوانم انصراف دهم و قطعاً خانواده‌ام این مبلغ را نمی‌پردازند زیرا به اصرار خودشان در این رشته مشغول به تحصیل می‌شوم، اما این وسط علاقه و عشق من به وکالت تباه و قربانی خواسته آن‌ها می‌شود.

وی بازار کار رشته‌های تربیت معلم را خوب و تضمین شده ارزیابی کرد و بیان داشت: والدین گر چه زحمات زیادی برای فرزندان می‌کشند و قدردان آن‌ها هستیم اما نباید آرزوهای خود را بر فرزندان تحمیل کنند زیرا مهمترین موضوعی که سبب پیشرفت فرزند می‌شود علاقه است.

از اصرار خانواده تا ترفندهای فرزند!

بهنامی از شهروندانی است که سال 95 در کنکور سراسری شرکت کرده و به دلیل اصرار خانواده از علایق خود صرف نظر می‌کند و در رشته پزشکی مشغول به تحصیل می‌شود اما به دلیل دوست نداشتن این رشته انصراف داده و مجدد در آزمون سراسری سال 97 شرکت کرده است.

وی می‌گوید: رتبه‌ای که در آزمون سراسری سال 95 کسب کردم زیر پنج هزار بود چون در رشته‌های پزشکی پذیرش نمی‌شدم اصرار خانواده‌ام بر این بود که حتما باید دندانپزشکی قبول شوم، مطابق میل خانواده‌ام شد و زمان انتخاب رشته والدینم به مشاور گفتند که فقط رشته‌های دندانپزشکی را انتخاب کند.

موسوی با بیان اینکه زمانی که نتایج آمد دندانپزشکی دانشگاه مشهد قبول شدم اما هیچ علاقه‌ای به این رشته نداشته و به اصرار خانواده‌ام به دانشگاه رفتم، ادامه داد: با بی‌حوصلگی درس می‌خواندم بیشتر وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کردم و زمان امتحانات دانشگاه هیچ توجهی به کتاب و امتحان نداشتم و ترم اول را مشروط شدم.

وی اضافه کرد: ترم دوم هم به همین منوال گذشت و البته این ترم را مشروط نشده ولی نمرات زیر 10 کسب کردم و این موضوعات سبب شد که دانشگاه خواستار حضور والدینم شود و برای اولین بار در آنجا به آن‌ها گفتم که هیچ علاقه‌ای به این رشته ندارم و به اصرار آن‌ها است که اکنون اینجا هستم.

به علاقه فرزندان احترام بگذاریم

این شهروند بیرجندی با اشاره به اینکه از کودکی علاقه خاصی به داروسازی داشتم و به همین هدف وارد رشته تجربی شدم، می‌گوید: خانواده وقتی دیدند علاقه‌ای به رشته دندانپزشکی نداشتم تصمیم نهایی را به خودم واگذار کردند و به همین دلیل تصمیم گرفتم انصراف دهم و مجدد در آزمون سراسری شرکت کنم.

وی به برنامه خود پیرامون انتخاب رشته، بیان می‌کند: تصمیم دارم با مشاور مدرسه‌ام صحبت کرده و قصد دارم سری به مراکز انتخاب رشته آموزش و پرورش هم بزنم تا بتوانم تصمیم‌گیری درستی داشته باشم و در رشته مورد علاقه‌ام تحصیل کنم.

چشم و هم‌چشمی ممنوع!

هاشمی یکی از دبیران آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه بیشتر اولیای دانش‌آموزان اطلاعات کافی از رشته‌های دانشگاهی ندارند، تبیین کرد: در سال‌های آخر تحصیلی نیز اطلاعات کافی در خصوص رشته‌های دانشگاهی به دانش‌آموزان داده نمی‌شود و دانش‌آموزان هم همتی در این خصوص به خرج نمی‌دهند.

وی استعداد و توانایی افراد را مهمترین مؤلفه در انتخاب رشته عنوان کرد و گفت: خانواده‌ها نباید به دلیل چشم و هم‌چشمی، رشته و دانشگاهی که مد نظرشان است را بر فرزند تحمیل کنند زیرا زمانی که علاقه‌ای در کار نباشد هیچ پیشرفتی حاصل نمی‌شود.

هاشمی خواستار حضور والدین در روند انتخاب رشته دانش‌آموزان شد و با بیان اینکه این مرحله جزو حساس‌ترین انتخاب‌های زندگی است به والدین توصیه کرد: والدین تمام جوانب را در انتخاب رشته مد نظر قرار دهند و سطح توقع خود را متناسب با توانایی فرزند در نظر بگیرند و حتماً به یک مشاور با تجربه و ماهر مراجعه کنند.

برپایی 13 پایگاه انتخاب رشته آموزش و پرورش/ فعالیت بیش از 60 مشاور زبده

رئیس اداره مشاوره اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی از برپایی 13 پایگاه انتخاب رشته آموزش و پرورش برای داوطلبان کنکور97 در 12 منطقه خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: این مراکز بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور آغاز به فعالیت کرده و آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای به داوطلبان هستند.

زهرا فرازی به فعالیت بیش از 60 مشاور زبده در این مراکز اشاره کرد و بیان داشت: مشاورینی که در آموزش و پروش مشغول به فعالیت هستند سال‌ها کار انتخاب رشته را انجام و هر سال اطلاعات آن‌ها بروزرسانی می‌شود.

وی با اعلام اینکه در سال جاری 120 نفر از مشاورین استان دوره آموزشی 24 ساعته صفر تا 100 انتخاب رشته را گذراندند به داوطلبان کنکور توصیه کرد که به طور حضوری به پایگاه‌های انتخاب رشته آموزش و پرورش مراجعه کنند چرا که مشاوره حضوری بهترین راه برای انتخاب صحیح است.

رئیس اداره مشاوره اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی یکی از اهداف دفاتر مشاوره آموزش و پرورش را عدم رجوع داوطلبان به مراکز خصوصی که مهترین هدف آن‌ها مسائل مالی و اخذ هزینه‌های گزاف است عنوان کرد و افزود: به سراغ مراکز خصوصی بدون مجوز نروند زیرا اطلاعات آن‌ها خیلی وقت‌ها درست نخواهد بود.

خطای کمتر، انتخاب بهتر

فرازی با یادآوری اینکه دانش‌آموزان در مراکز مشاوره آموزش و پرورش از راهنمایی‌های لازم بهره‌مند و میزان خطا به حداقل ممکن می‌رسد، مطرح کرد: حضور در این مراکز سبب می‌شود که داوطلبان هیچگونه خطایی در انتخاب رشته نداشته و بهترین انتخاب را متناسب با وضعیت خود داشته باشد.

وی به تشریح خدمات ارائه شده در پایگاه‌های انتخاب رشته آموزش و پرورش پرداخت و گفت: در این پایگاه‌ها انتخاب رشته نرم‌افزاری، دو جلسه مشاوره، توضیحات لازم در خصوص رشته‌ها و دانشگاه‌ها و آموزش و کنترل نهایی انجام و حتی در برخی از مراکز ثبت نهایی نیز انجام می‌شود.

بهره‌مندی از مشاوران زبده تنها با پرداخت 40 هزار تومان!

رئیس اداره مشاوره اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی به مبلغ در نظر گرفته شده برای بهره‌مندی از مشاوره اشاره و با اعلام اینکه اعتبار خاصی در این خصوص وجود ندارد و مشاوران از وقت آزاد خود استفاده می‌کنند، عنوان کرد: مبلغ در نظر گرفته شده برای افراد عادی 40 هزار تومان، فرهنگیان 30 هزار تومان و افراد محروم با مساعت کامل در نظر گرفته شده است.

فرازی ضمن آرزوی موفقیت برای داوطلبان به آن‌ها توصیه کرد: از مراکز دارای مجوز و مورد تأیید استفاده کنند چرا که بهتر و مطمئن‌تر است و به سمت مراکز خصوصی بدون مجوز نروند.

سخن پایانی...

به زعم کارشناسان داوطلبان باید برای انتخاب رشته اولویت‌هایی مانند استعداد، نیاز جامعه، بعد مسافت، مسائل مالی، نظر خانواده، توانایی و غیره را در نظر بگیرند چرا که این مرحله آخرین مرحله از فرآیند ورود دانش‌آموزان به دانشگاه محسوب می‌شود و باید کارشناسی شده و حساب شده انجام شود.

یک انتخاب رشته غلط و گاهاً از سر اجبار سبب می‌شود زحمات چندین و چند ساله داوطلب بر باد رفته و نتیجه آنچنانی حاصل نشود بنابراین داوطلبان باید انتخاب رشته را در فضایی به دور از استرس انجام و خیال‌بافی‌ها را کنار بگذارند و واقعیت‌های موجود جامعه را در نظر بگیرند.

گفتنی است انتخاب رشته کنکور سراسری 97 از روز دوشنبه 15 مردادماه آغاز و تا روز شنبه 20 مردادماه ادامه دارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 13 مرداد 1397 ، کد خبر: 13970512000754 ، www.khorasan-jonubi.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین