پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۷۸۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲
پایش محصولات عرضه شده در میادین میوه و تره بار متوقف شد. در حالی که سال های گذشته کمیسیون سلامت شورای شهر تهران به طور دائمی گزارش های پایش مواد غذایی را رصد و هر سه ماه یک بار گزارش آن را در صحن ارائه می کرد و نسبت به میزان آلودگی محصولات مختلف غذایی از جمله میوه، صیفی‌جات و سبزی‌جات به کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی و نیترات هشدار می‌داد.

شعار سال: سال‌هاست که محصولات عرضه شده در میادین میوه و تره بار پایش می‌شوند از شورای سوم شهر تهران که معصومه ابتکار رییس کمیته محیط زیست شورای شهر این موضوع را پیگیری کرد تا ابتدای شورای پنجم اما این پایش در این دوره از شورای شهر تهران متوقف شده است. دلیل شورای پنجم برای توقف، بی اثر بودن این پایش در محصولات عرضه شده در میادین است.

در تمام این سال ها، اعضای کمیسیون سلامت شورای شهر تهران بخش هایی از نتایج این پایش را اعلام می کردند، در بیشتر موارد هم مهر محرمانه بر روی این گزارش ها می خورد.

در زمان اجرای این طرح (سال ۸۹) مسئولان میادین و میوه وتره بار درباره ضرورت اجرای طرح پایش اعلام کردند: میدان مرکزی میوه و تره بار نقش اساسی و مهمی را در توزیع عمده محصولات باغی زراعی ایفا می کند، این سازمان کارکردی فراسازمانی و ملی دارد چراکه انواع محصولاتی که از استان های مختلف وارد آنجا می شود، بخشی از آنها دوباره از میدان مرکزی میوه و تره بار به سایر شهرستانها و استانها ارسال شده و بخشی نیز در شهر تهران توزیع خواهند شد.

به گفته آنها، این محصولات سهم بیشتری در سبد خانوار را به خود اختصاص می دهند که مورد مطالعه قرار گرفته اند. همچنین بیش از ۲۰ نوع سم پر مصرف و همچنین دو فلز سنگین سرب و کادمیوم و نیترات که در این محصولات از استان های مختلف کشور وارد می شوند نیز اندازه گیری شده اند.

پیش بینی آنها این بود که پس از این پایش ها حساسیت های بخش تولید در خصوص نوع و میزان سموم افزایش پیدا کند.

در این سال ها هرگز نتایج پایش محصولات کشاورزی منتشر نشد و تنها بخش هایی از آن به مصلحتی که اعضای شورای شهرتشخیص می دادند اعلام عمومی می شد.

به تازگی ناهید خداکرمی رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران اعلام کرده است به درخواست کمیسیون سلامت شورای شهر تهران این پایش متوقف شده است.

او خصوص توضیح می دهد : طی ۶-۷ سال گذشته پایشی در خصوص مواد پروتئینی و میوه های عرضه شده در میادین میوه و تره بار انجام می شد که این کار عملاً نتیجه ای در کیفیت محصولات عرضه شده نداشت و امکان بهره برداری در جهت اصلاح محصولات از خروجی این پایش میسر نبود.

به گفته این عضو شورای شهر تهران مسئولیت مواد تولید شده با وزارت جهاد کشاورزی است و آلودگی آب و خاک نیز با سازمان محیط زیست و شهرداری تنها نقش عرضه کننده را دارد. بنابراین اگر آلودگی در محصولات وجود دارد باید از طریق این دو بخش مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد. بنابراین کمیسیون سلامت درخواست کرد این پایش دائمی متوقف شود و به صورت رندم و موردی محصولات از لحاظ کیفی مورد ارزیابی قرار گیرد. در حال حاضر میوه هایی که در میادین عرضه می شود به اندازه میوه های غیر ارگانیک اروپایی کیفیت دارد.

او در خصوص کیفیت آب تهران نیز توضیح می دهد : تهران یکی از باکیفیت ترین آب های دنیا را دارد در حالی که در خیلی از کشورهای دنیا آبی که در لوله های آب وجود دارد قابل نوشیدن نیست. اما در تهران همان آبی که امکان نوشیدنش وجود دارد، مردم با آن خودروی خود را می شویند و... اگر گزارشی در خصوص کیفیت پایین آب در برخی از مناطق وجود دارد آن هم بر عهده شهرداری نیست و شرکت آب و فاضلاب باید به این موضوع ورود کند.

این عضو شورای شهر تهران در حالی از درخواست این کمیسیون برای توقف پامحصولات سخن می گوید که این موضوع مصوبه شورای شهر سوم را دارد و شهرداری مکلف است بر اساس این مصوبه هر سه ماه یک بار گزارش خود در این خصوص را به شورا ارائه کند.

محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در دوره چهارم به اسکان نيوز می گوید : درست است که میادین میوه و تره بار تنها عرضه کنندهه فراورده های کشاورزی هستند و طبق قانون سلامت این محصولات و نظارت برکیفیت این محصولات بر عهده سازمان ها و وزارت خانه های دیگر است اما شهرداری نیز در خصوص رفاه و سلامت شهروندان وظایفی دارد.

او می گوید : وزارت کشاورزی باید تدابیری برای سمومی که کشاورزان استفاده می کنند و عرضه محصولات فاقد سم باشد.

حقانی یاد آوری می کند : همان طور که شهرداری در ساخت مدرسه یا مسجد وظیفه مستقیم ندارد اما در ساخت این بناها به دلیل مسئولیت عمومی که دارد ورود می کند باید برای عرضه بهتر و با کیفیت تر محصولات کشاورزی پایش را محصولات را ادامه دهد و مراقب سلامتی شهروندان باشد.

او در خصوص این که پایش چه اثراتی در این سال ها داشته است می گوید : اعلام این موضوع می تواند هم مصرف کنندگان را در جریان سلامت محصولات بگذارد و همین حساسیت باعث شود نهادهای مرتبط نیز به دنبال ارتقای محصولات و کاهش سموم باشند.

نکته دیگر این که توقف پایش محصولات عرضه شده نیاز به مصوبه شورا دارد و اعضای یک کمیسیون نمی توانند مصوبه قبلی شورای شهر تهران را بر اساس تصمیم خود لغو کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اسکان نیوز تاریخ انتشار 20شهریور 97، کدمطلب: 13979، www.eskannews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
0
محصولات کشاورزیمیوه ها ومخصوصا برنج از لس که از کود شیمیای وسم استفاده میکنن کلا ضرر داره وادم ترجیح میده فقط در حد ظرورت ازش ایستفاده کنه م.ق71
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
0
اگر همه ی محصولاتمون ارگانیک بشه فکر کنم بخش بزرگی از مشکلاتمون در این زمینه حل میشه
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
0
باید جلو استفاده این همه سم گرفته بشه بعداً دچار مشکل میشیم باید کشاورزی ما قوی بشه و از نیرو های متخصص استفاده کنیم تا با کمترین سم بهترین محصول را داشته باشیم
س.ق۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین