پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۲۴۵
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۴
سیل و بارندگی‌های اخیر تاکنون شش‌هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی در 16 استان خسارت وارد کرده است که صندوق بیمه کشاورزی با اعزام کارشناسان به مناطق مختلف تاکنون میزان 300 میلیارد تومان آن را برآورده و پرداخت آن را آغاز کرده است.

شعارسال: از آغاز سال جاری تاکنون وقوع سیل در نقاط مختلف کشور خسارات بسیاری به اراضی کشاورزی در استان‌های مختلف وارد کرده است. براساس جدیدترین آمار ارائه‌شده، سیل و بارندگی‌های اخیر تاکنون شش‌هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی در 16 استان خسارت وارد کرده است که صندوق بیمه کشاورزی با اعزام کارشناسان به مناطق مختلف تاکنون میزان 300 میلیارد تومان آن را برآورده و پرداخت آن را آغاز کرده است. در این راستا با تنی چند از مسئولان و کارشناسان به گفت‌وگو پرداختیم که به شرح زیر است:

سیل بیش از 6 هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرد

در این رابطه سیدمحمد موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: براساس آخرین گزارش‌های رسیده به‌علت بارندگی‌ها و سیلاب‌های اخیر در مجموع شش‌هزار و 166 میلیارد تومان به بخش کشاورزی در 16 استان خسارت وارد شده است. موسوی افزود: سیل اخیر به 3/46 درصد بخش زراعی، 2/12 درصد بخش باغبانی، 19 درصد بخش دام، طیور و آبزیان و 5/22 درصد بخش آب و خاک، امور زیربنایی و تأسیسات و شبکه‌های انتقال آب خسارت وارد کرده است. وی 80 درصد خسارت‌ها را مربوط به چهار استان دانست و اظهارداشت: در بین 16 استان سیل‌زده، بیش‌ترین میزان خسارت‌های بخش کشاورزی مربوط به استان‌های گلستان، خوزستان، لرستان و مازندران است. وی تصریح کرد: این خسارت‌ها به 872 هزار هکتار اراضی زراعی شامل محصولات گندم، جو، کلزا و برنج و 108 هزار هکتار اراضی باغی مرکبات و سیاه ریشه وارد شده است.

سیل ۹۲۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی لرستان وارد کرد

عبدالرضا باز‌دار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان، هم با بیان این‌که ۹۲۰ میلیارد تومان تاکنون بر اثر جاری شدن سیل به بخش کشاورزی استان لرستان خسارت وارد شده است، افزود: بیش‌ترین میزان خسارات در برآورد اولیه به مبلغ ۴۲۰ میلیارد تومان به زیربخش‌های دام، طیور و آبزیان وارد شده که در حاشیه رودخانه‌ها قرار داشتند. باز‌دار برآورد اولیه خسارات به زیربخش زراعت استان لرستان را ۱۵۰ میلیارد تومان، آب و خاک ۲۷۰ میلیارد تومان و باغبانی را ۸۰ میلیارد تومان عنوان کرد. وی افزود: پیش از شروع سال با توجه به گزارش‌های هواشناسی، ما با سامانه‌ای که برای کشاورزان طراحی کرده بودیم، اطلاع‌رسانی گسترده‌ای از طریق شماره موبایل آنان در زمینه بارندگی‌های شدید و امکان وقوع سیل انجام دادیم، از این رو دام و طیور از حاشیه رودخانه‌های استان جابه‌جا شدند، اما جایگاه و تأسیسات دام، طیور و آبزیان، منابع آبی، ایستگاه‌های پمپاژ آب و باغ‌ها که امکان جابه‌جایی نداشتند دچار خسارت شدند. بازدار طغیان شدید آب رودخانه‌ها و جاری شدن سیل در این استان را بی‌سابقه خواند و گفت: ما با اقدامات اولیه تلاش کردیم از خسارت‌های آتی جلوگیری کنیم و در مناطق و شهرستان‌هایی که نیاز به فعالیت‌های مکانیکی و ماشین‌آلات بودند، این امکانات را در اختیار قرار دادیم، ضمن آن‌که ظرفیت‌های پیمانکاران در بخش آب و خاک کشاورزی را برای کمک‌رسانی فعال کردیم. وی درباره تأمین نهاده‌ها نیز تصریح کرد: در تأمین نهاده‌هایی، مانند جو، سویا و ذرت مشکلی نداریم و اکنون این نهاده‌ها درحال توزیع در سطح شهرستان‌های استان لرستان هستند و حوزه عشایر، دامپزشکی و شیلات نیز خدمات‌رسانی می‌کنند.

خسارت ۹۴۸ میلیارد تومانی سیلاب به بخش کشاورزی خوزستان

کیخسرو چنگلوایی، سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، نیز گفت: سیلاب تاکنون بیش از ۹۴۸ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرده است. خسارت زیربخش زراعت استان حدود ۶۶۹ میلیارد تومان، تأسیسات و ساختمان حدود ۱۶۹ میلیارد تومان، زیربخش باغی حدود ۱۰۴ میلیارد تومان و زیربخش دام و طیور استان نزدیک به شش‌میلیارد تومان بوده است. وی افزود: پنج‌هزار هکتار از مزارع نیشکر با آبگرفتگی و یک‌هزار هکتار از این مزارع که به چرای دام‌ها اختصاص یافته خسارت ۱۰۰ درصدی دیده است. چنگلوایی بیان کرد: ۱۰ میلیارد تومان خسارت به دایک‌ها و تأسیسات کشت و صنعت‌هایی که برای عبور سیلاب منفجر شده‌اند، وارد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در باره اقدامات انجام شده، گفت: تاکنون میزان چهار هزار تن علوفه با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام‌(ره) و بنیاد مستضعفان و سه‌هزار و 100 تن سبوس میان دامداران آسیب‌دیده از سیل توزیع شده است. چنگلوایی خاطرنشان کرد: طی این مدت همچنین ۲۲۰ هزار رأس دام را در ۱۰ شهرستان انتقال موقت و اسکان داده‌ایم. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: ۵۴ دستگاه ماشین‌آلات سنگین شامل بیل مکانیکی، لودر، بولدوزر و کمپرسی نیز از بهمن‌ماه تاکنون برای مدیریت سیل به مناطق در معرض خطر اعزام شده است. چنگلوایی درباره کمک‌رسانی به عشایر تصریح کرد: ۲۰۰ خانوار عشایری را در مناطق امن اسکان موقت داده‌ایم. وی در مورد اقدامات فنی مهندسی بیان کرد: از سال ۹۷ تاکنون لایروبی انهار به میزان ۱۸۰ کیلومتر و تحکیم و مرمت سیل‌بندها به میزان ۷۵ کیلومتر انجام شده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان درباره واکسینه طیور در معرض سیلاب گفت: در حوزه دامپزشکی واکسینه طیور در معرض خطر تاکنون به میزان ۲۰ هزار قطعه انجام و سم‌پاشی ۱۲۵ هزارمتر مربع اماکن دامی و طیور انجام شده، ضمن این‌که درمان دام‌های سبک و سنگین نیز صورت گرفته است. وی بیان کرد: از طریق شرکت غله و بازرگانی، مسئولیت نان تمام مناطق سیل‌زده استان خوزستان را بر عهده گرفته‌ایم و تأمین بخش مهمی از نان استان‌های ایلام و لرستان توانایی تولید و توزیع یک‌ونیم میلیون قرص نان در روز برای سیل‌زدگان وجود دارد. چنگلوایی تصریح کرد: در وهله نخست با انواع شیوه‌ها، اطلاعات لازم برای پیشگیری و مهار سیلاب در اختیار بهره‌برداران گرامی بخش کشاورزی قرار گرفته است و برای هرکدام از شهرستان‌های در معرض خطر یک مسئول معین ستادی مشخص شده تا مدیریت و حل مسائل و مشکلات با تسریع و کیفیت مطلوب انجام شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان درخصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه پرداخت خسارات سیل گفت: مبلغ ۲۰ میلیارد تومان به‌منظور تأمین خسارت کشاورزان آسیب‌دیده از سیل در شامگاه ۱۶ فروردین‌ماه مصوب شده که برای پرداخت در اختیار بانک کشاورزی و صندوق بیمه بخش کشاورزی قرار گرفته و هم‌اکنون در حال اولویت‌بندی است. چنگلوایی افزود: مبلغ سه‌میلیارد تومان خسارت سیل سال ۹۵ دهستان شعیبیه شوشتر با پیگیری‌های استاندار و رئیس‌جمهور از محل اعتبارات استانی تأمین و مقرر شد ظرف ۱۰ روز آینده پرداخت شود.

بخشی از مطالبات کشاورزان از محل یارانه دولتی پرداخت می‌شود

محسن‌علی حسینی، مدیرعامل قند بیستون، همچنین با بیان ‌این‌که بخشی از مطالبات کشاورزان که در سیل اخیر دچار خسارت شده‌اند به‌زودی از محل یارانه دولتی پرداخت می‌شود، اظهار کرد: دست‌یابی به رونق تولید، در سالی که به گفته رهبر انقلاب سال رونق تولید (سال 98) نامیده شده است حاصل نمی‌شود، مگر با همکاری تمامی آحاد جامعه. از ملزومات اولیه، مهم و اساسی در دست‌یابی به این هدف بزرگ این است که دولت و نهادهای ذی‌ربط کمک‌های ویژه‌ای را به بخش تولید اختصاص دهند. وی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانیم در روزهای گذشته سامانه بارشی پرقدرتی در غرب کشور فعال بود. در نتیجه بارش شدید و طغیان بسیاری از رودخانه‌ها، خسارات مالی سنگینی به زراعت و زمین‌های کشاورزی استان کرمانشاه، به‌خصوص زمین‌های کشاورزی چغندرکاران عزیز وارد شد. وی با بیان این‌که واضح و مبرهن است که در شرایط موجود و با وجود مشکلاتی که از قبل بر اقتصاد کشور حاکم بود، اوضاع معیشت همگان به‌خصوص کشاورزان تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: با علم به این موضوع و به‌منظور همدردی با کشاورزان و جبران خسارات وارده به آن‌ها، شرکت قند بیستون بر آن است تا از محل یارانه دولتی به‌زودی بخشی دیگر از مطالبات این عزیزان را پرداخت کند تا مرهمی برای تسکین آلام این قشر محترم و زحمتکش باشد. حسینی ابراز امیدواری کرد که با اتحاد و همیاری تمامی اقشار جامعه و کمک‌های دولت و تمامی نهادهای مربوطه بتوانیم با سربلندی از بحرانی که قطعا در صورت عدم رسیدگی، همه اقشار جامعه را متضرر خواهد کرد، با سربلندی عبور کنیم.

واحدهای کشاورزی مناطق سیل‌زده به‌طور کامل تخریب شدند

احسان ناصر، عضو اتاق بازرگانی لرستان، هم گفت: متأسفانه این سیل خسارت زیادی به واحدهای تولیدی و صنعتی زده است، اما بیش‌تر واحدهای کشاورزی و دامپروری بودند که آسیب‌های اصلی را دیدند. این واحدها که اغلب در روستاها و شهرهای کوچک هستند خسارت 100 در صدی دیدند و به‌دلیل عدم ارتباط زمینی با برخی از این روستاها هنوز نتوانستیم برآورد دقیقی از میزان خسارت‌ها تهیه کنیم؛ اما چیزی که مشخص است این است که کسب و کارهای کوچک بیش‌ترین آسیب را دیده‌اند و صنایع دام و طیور نیز به‌دلیل تلف شدن حیوانات به‌طور 100 درصد آسیب دیده‌اند. عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اتاق بازرگانی استان سعی دارد با توجه به مصوبه‌ها و دستورهای آقای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، در جلسه ستاد بحران به‌دنبال اخذ تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی برای واحدهای اقتصادی استان باشد. وی ادامه داد: استان لرستان در تقسیمات کشوری به‌صورت میانگین دارای حجم بیکاری بسیار بالایی است و اکنون این وضعیت و نابود شدن زیرساخت‌ها باعث شده که بحران بیکاری در این استان تشدید شود. شهرهای مختلف لرستان چند سالی است توانسته‌اند در بخش گردشگری با استفاده از مناطق بکر طبیعی و آبشارها در سطح کشور برند شوند؛ اما این سیل باعث شد که راه‌های ارتباطی به این مکان‌ها تخریب و بر حجم بیکاران اضافه شود.

ناصر گفت: در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه ما بحث زیرساخت‌هاست. واحدهای صنفی، تولیدی و خانه و زندگی مردم همگی دوباره احیاء می‌شوند؛ اما جاده‌های ارتباطی، مخابرات، برق و گاز شش‌دهه طول کشیده تا در این استان محروم احداث شود و اکنون قسمت زیادی از آن از بین رفته است. وی درخصوص همکاری سایر اتاق‌ها با اتاق لرستان گفت: تاکنون از سوی اتاق‌های بازرگانی البرز، کرمان و سمنان، محموله‌های کمک به ما رسیده است و انجمن‌های خیریه زیرمجموعه اتاق‌ بازرگانی تهران و برخی از اعضای هیئت نمایندگان این اتاق به مردم لرستان کمک کرده‌اند؛ ضمن آن‌که همه اتاق‌ها در تماس با ما برای اجرای یک برنامه کوتاه‌مدت برای کمک به مردم و واحدهای اقتصادی آسیب‌دیده در این استان اعلام آمادگی کردند. اتاق بازرگانی خرم‌آباد نیز یک پکیج نیمه خشک غذایی برای 10 روز جهت 10 هزار خانوار تدارک دیده و پس از تأمین خورد و خوراک سیل‌زده‌ها به‌دنبال کمک جهت تأمین زندگی مردم سیل‌زده است.

برآوردی از خسارت مزارع گندم نداریم

علیقلی ایمانی، نایب‌رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران، نیز با بیان این‌که درحال‌حاضر میزان دقیق خسارت سیل به تولید گندم قابل برآورد نیست، گفت: امیدواریم میزان تولید و خرید گندم در سال جاری به کم‌تر از ۱۰ میلیون تن نرسد. ایمانی درباره میزان خسارت وارد شده بر تولید گندم در سال جاری بر اثر سیل، اظهارداشت: درحال‌حاضر هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست. وی با بیان این‌که بخش‌های اعظمی از استان‌های سیل‌زده زیر آب هستند، افزود: بنابراین پیش‌بینی‌ها بیش‌تر در حد حدس و گمان است؛ چراکه حرکت و رصد تنها با هلی‌کوپتر ممکن است و بعد از این‌که آب‌ها فروکش کرد می‌توان برآورد درست انجام داد. این فعال بخش خصوصی با اشاره به این‌که به‌طور کلی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار هکتار در بخش زراعت استان‌های سیل‌زده خسارت‌دیده و از بین رفته است، گفت: این میزان شامل محصولات مختلف است و در مجموع می‌توان گفت که خسارت سنگینی به بخش کشاورزی در زیرمجموعه‌های مختلف ازجمله دام، طیور، زراعت و... وارد شده است. ایمانی افزود: به‌عنوان مثال در استان گلستان حدود ۲۰ روز است که اراضی استان زیرآب است و این مسأله در سرنوشت کشت تأثیر به‌سزایی دارد؛ اما تعیین خسارت درحال‌حاضر کار بسیار سختی است و باید منتظر بهبود اوضاع بمانیم. وی اضافه کرد: نکته قابل توجه این است که در کنار خسارات وارده، بارندگی‌های انجام شده، شرایط خوبی را در دیم‌زارها ایجاد کرده که فکر می‌کنیم بخشی از خسارت‌ها از این طریق جبران شود.

ایمانی درباره این‌که آیا پیش‌بینی تولید ۱۴ میلیون تن گندم در سال جاری محقق خواهد شد، گفت: امیدواریم با این شرایط، تولید و خرید گندم به زیر ۱۰ میلیون تن نرسد. وی با اشاره به حوادث اخیر در استان خوزستان گفت: در خوزستان باید کم‌کم برداشت گندم آغاز می‌شد. ایمانی آغاز برداشت گندم در جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان را مورد اشاره قرار داد و افزود: در این استان‌ها برداشت تقریباً انجام شده و مقدار آن چندان چشمگیر نبوده است. بعد از این استان‌ها کم کم برداشت در خوزستان آغاز می‌شد که متأسفانه با سیل مواجه شدیم. به گفته این مقام مسئول، استان‌های خوزستان، کردستان، گلستان و لرستان ازجمله قطب‌های اصلی تولید گندم کشور هستند. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بارندگی‌های متعدد، افزود: این مسأله باعث می‌شود میزان رطوبت بالا باشد در نتیجه رشد قارچ‌ها نیز بالا می‌رود و احتمال دارد مزارع گندم آلوده به انواع بیماری‌ها شود. اگر شرایط عادی نشود نمی‌توان سم‌پاشی انجام داد و این امر نیز باعث شیوع آفت و کاهش عملکرد می‌شود. ایمانی با اشاره به این‌که امسال سال سختی برای کشاورزی کشور خواهد بود، تصریح کرد: فقط در استان گلستان حدود ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌اند و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد دچار خسارت شده‌اند. همین مسأله زندگی کشاورز را دو سال عقب می‌اندازد؛ بنابراین دولت باید تدابیر و راهکار ویژه برای حل چالش‌های ایجاد شده، بیندیشد.

خسارات سیل بیمه‌گذاران تاکنون بیش از 3 هزار میلیارد ریال است

رامین امینی، مدیر روابط عمومی و بین‌الملل صندوق بیمه کشاورزی، هم در این رابطه عنوان کرد: براساس برآورد‌های انجام شده، در بیش از ۱۶ استان کشور درگیر سیل تاکنون بیش از سه‌هزار میلیارد ریال خسارت به بیمه‌گذاران وارد شده است. وی اظهار کرد: صندوق بیمه کشاورزی بر اساس مصوبه ماده واحده قانونی در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است و در زمینه مدیریت ریسک‌های مالی بخش کشاورزی فعالیت می‌کند. امینی افزود: در دنیا یکی از پذیرفته شده‌ترین مکانیسم‌های جبران خسارت‌ها و مدیریت ریسک در بخش کشاورزی، بهره‌گیری از مکانیزم بیمه کشاورزی است. بانک جهانی و فائو که به سازمان ملل متحد وابسته است راهکار نظام‌مند جبران خسارت‌های بخش کشاورزی را این نوع از بیمه می‌دانند. هرچند این نهادها با تزریق یارانه به بخش کشاورزی مخالف هستند، اما کمک‌های بیمه کشاورزی را تأکید می‌کنند. مدیر روابط عمومی و بین‌الملل صندوق بیمه کشاورزی ادامه داد: 105 کشور جهان مکانیزم بیمه کشاورزی را مورد اجرا قرار می‌دهند که حدود نیمی از کشورهای دنیا را شامل می‌شود. وی تصریح کرد: بیمه کشاورزی ایران یکی از پیشرو و مجهز‌ترین بیمه‌های کشاورزی در جهان است و زیربخش‌های زراعت، باغبانی، منابع طبیعی، آبزی‌پروری و پرورش دام‌های سبک و سنگین، زنبورعسل و باغبانی را زیرپوشش بیمه قرار می‌دهد. امینی با بیان این‌که فعالیت‌های صندوق بیمه کشاورزی به‌صورت آنلاین است، گفت: در عرصه‌های تولیدی بیمه کشاورزی به‌صورت برخط تمام تراکنش‌های مالی را در سامانه جامع بیمه کشاورزی، به‌صورت یکپارچه انجام می‌دهد و براساس تعرفه بیمه‌ای و میزان ریسک هر منطقه جبران خسارت را انجام می‌دهد. وی گفت: تمام تراکنش‌های مالی این سامانه قابلیت رویت و پیگیری دارد و به سامانه‌های زیادی ازجمله سامانه احراز هویت ثبت احوال نیز متصل است و اطلاعات بیمه‌شدگان را از این طریق دریافت می‌کند. خطرات متفاوتی از طیف گسترده‌ای از ریسک‌ها بخش کشاورزی زیرپوشش این بیمه قرار می‌گیرند که شامل بلایای طبیعی همچون سیل، زلزله، خشک‌سالی، سرمازدگی، یخبندان، بیماری‌های دام طیور و آبزیان است. بیمه کشاورزی، از بیست و هشتم اسفند 97 آمادگی خود را برای بررسی و پرداخت خسارات سیل‌زدگان اعلام کرده است و بلافاصله با اعزام اکیپ‌های تخصصی ارزیابی به مناطق اعزام و با فروکش کردن آب مناطق خسارت‌دیده ارزیابی خسارت صورت گرفته است و از 15 فروردین سال جاری نیز پرداخت خسارت‌دیدگان آغاز شده است.

مدیر روابط عمومی و بین‌الملل صندوق بیمه کشاورزی، ضمن ابراز همدردی با هم‌میهنان سیل‌زده در سراسر کشور گفت: در 16 استان کشور که بیش‌ترین میزان درگیری با سیل را دارند 71 هزار فقره پرونده خسارت تشکیل شده است و امر ارزیابی فنی خسارات، با مشورت بانک کشاورزی، مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌های تولیدی، ارزیابی تمام سطوح خسارت‌دیده با جدیت کامل در جریان است. صندوق بیمه کشاورزی اعلام کرد: افرادی که از سیل اخیر خسارت دیده‌اند به نزدیک‌ترین شعبه بانک کشاورزی یا شرکت خدمات بیمه کشاورزی مراجعه کنند تا فرآیند بررسی خسارت برای ‌آن‌ها آغاز و غرامت براساس بیمه‌نامه‌های صادر شده در نخستین فرصت پرداخت شود. نماینده صندوق بیمه کشاورزی گفت: میزان پرداخت خسارت به بیمه‌شدگان براساس نوع و گزینه انتخابی توسط بیمه‌گذار متفاوت است؛ به‌طوری‌که در برخی از محصولات تعرفه‌های گوناگونی براساس منطقه و جغرافیای خطر وجود دارد. وی افزود: به‌طور مثال در بخش طیور، بیمه‌شدگان به‌ازای هر روز طی دوره رشد، خسارت متفاوتی به بیمه‌شدگان پرداخت می‌شود و به‌عنوان مثال میزان خسارتی که بابت تلف شدن مرغ گوشتی در سن 40 روزگی پرداخت می‌شود با 39 روزگی متفاوت است. مدیر ارتباطی صندوق بیمه کشاورزی اظهارداشت: در سال جاری بیمه‌های فراگیر و عوامل تولید، ابنیه و تأسیسات گسترش بیش‌تری خواهد یافت و شمار بیمه‌گذاران نیز افزایش خواهد یافت. وی در پایان از کشاورزان دعوت کرد، طی سال نسبت به بیمه فعالیت خود اقدام کنند تا در صورت رخداد خطراتی همچون سیل اخیر، امکان جبران بخشی از خسارات آنان توسط نظام بیمه کشاورزی فراهم باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار:19فروردین1398 ، کدخبر: 64901: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین