پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۳۲۵
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۵
به هرحال بعد فرهنگی ورزش بسیار گسترده است، از توسعه آداب و سنن قدیم و ارزش‌های پهلوانی در قالب قهرمانی گرفته تا ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آموزش صحیح آن به ورزشکاران در تمامی رده‌های سنی و در بحث ورزش همگانی، شاید نزدیکی این موضوعات باعث بوجود آمدن معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی در وزارت ورزش و جوانان شده است.
شعار سال:میزان کار فرهنگی انجام شده در وزارت ورزش و جوانان نه تنها بی‌نظیر بلکه باید آن را کم‌نظیر دانست که نه تنها در این دولت بلکه بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی به توفیقات زیادی دست یافت.
ورزش به عنوان مقوله‌ای اجتماعی که ابعاد مختلفی دارد، بی‌تردید موضوع فرهنگ در آن از اهمیت بالایی برخوردار است. بدون شک ورزش در جوامع امروزی دارای کارکردهای فراوانی از جمله فرهنگی است و باید در حوزه پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی توجه ویژه‌ای به آن مبذول شود. ورزش و تربیت بدنی پس از پیشرفت سریع در دهه‌های اخیر به جایگاهی رفیع و جهانی دست یافت. دانشمندان و مدیران ورزش، به ویژه گزارشگران و نویسندگان ورزشی، به تقدیم و تکریم پدیده پرداختند و بشر را در فراغت شیرین خویش به تماشای اسطوره‌های ورزشی در استادیوم یا از طریق وسایل ارتباط جمعی وا داشتند، به طوری که پیشرفت ورزشی و ارتقا در جدول جهانی، شاخص عمده‌ای از پیشرفت فرهنگی و اجتماعی در تمدن جدید و عامل تعیین کننده‌ای در رشد اقتصادی و صنعتی به شمار رفت.

همواره نام ورزش با فرهنگ عجین شده، زمانی که صحبت از پرورش جسم می‌شود، مقوله پرورش روح در کنار آن به ذهن متبادر می‌شود. این پرورش روح همان مقوله فرهنگی است که همواره از ورزش سراغ داریم. پرورش روح ورزشکار را به‌عنوان یک پهلوان مطرح می‌کند. این تفکر ورزشکار را در مرتبه بعد به عنوان یک ورزشکار معرفی می‌کند اما در کشور و به‌ویژه بعد از انقلاب لزوم رساندن فرهنگ ایرانی، اسلامی بیشتر شد چراکه همواره مشکل استکبار با این ملت در همین موضوع بوده که آنها از صادر شدن تفکرات انقلابی واهمه دارند و بعد از 40 سال نیز نتوانستند به خواسته‌های خود برسند و صدای این انقلاب روز به روز رساتر شد و البته ورزش در رساندن این صدای رسا نقش پرنگی داشته و خواهد داشت.

وقتی بانوی ایرانی با حفظ شئونات اسلامی در معتبرترین رویداد ورزشی یعنی المپیک، پاراالمپیک، بازی‌های جهانی و یا بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی مدالی کسب می‌کنند، ما بدون کلام فرهنگ و تمدن غنی خود وفاداری و پافشاری روی اصول‌مان را به بهترین شکل ممکن به دنیا مخابره می‌کنیم.

به هرحال بعد فرهنگی ورزش بسیار گسترده است، از توسعه آداب و سنن قدیم و ارزش‌های پهلوانی در قالب قهرمانی گرفته تا ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آموزش صحیح آن به ورزشکاران در تمامی رده‌های سنی و در بحث ورزش همگانی، شاید نزدیکی این موضوعات باعث بوجود آمدن معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی در وزارت ورزش و جوانان شده است.

به هرحال دولت تدبیر و امید در چارچوب سند چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه کشور پس از کارهای پژوهشی بسیار زیاد که خود آن نیز از اقدامات ارزشمند انجام شده در دولت یازدهم است رئیس شورای انقلاب فرهنگی یعنی رئیس جمهور در نامه‌ای خطاب به وزارت ورزش و جوانان، مصوبه «اولویت‌ها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش کشور «نظام‌نامه فرهنگی ورزش کشور را  که در جلسه ۷۸۱ مورخ ۱۳۹۵/۳/۲۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود را به صورت رسمی ابلاغ کرد. شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص «سیاست‌ها و اولویت‌های تربیت بدنی» و «وظایف کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی» و به استناد بندهای ۵ و ۶ راهبرد ملی و بند ۲۰ اقدامات اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی کشور و به‌منظور ساماندهی وضعیت فرهنگی تربیت بدنی و ورزش کشور براساس رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری» اولویت‌ها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش در این نامه که نظام‌نامه فرهنگی ورزش کشور  است در اصل شاکله فرهنگ در مقوله ورزش  است که در دولت دوازدهم به روزرسانی شد و اجرای آن که وزارت فرهنگ، آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و سازمان‌هایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، صداوسیما و البته بسیج  نیز در این نظام‌نامه مشارکت دارند و البته نقش محوری بروی دوش وزارت ورزش و جوانان بوده و در ادامه و براساس جداول زیر این وزارتخانه کارهای صورت گرفته را که نباید به راحتی از آن گذشت را اجرا کرده است و در ادامه بخشی از اقدامات مهم صورت گرفته در این بخش مهم و دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان را به صورت خلاصه مطالعه می‌کنید:
اینکه در جدول بالا اقدامات صورت گرفته در 12 ردیف و در قالب 68 محور  برگرفته از نظامنامه فرهنگی ورزش کشور و سایر اسناد فرهنگی مرتبط در چارچوب اقداماتی سنجیده و ارزشمند از قبیل اجرای طرح، انعقاد تفاهنامه جلب مشارکت بخش خصوصی و افراد خیر تا تدوین ریزتر انجام شده خود نشان دهنده ژرف نگری و اولویت محوری در کارهای صورت گرفته که هرکدام واحد سنجش و البته حجم عملیات دارند.

در یک جمله جدول بالا را می‌توان عملکردی شیوا از اقدامات گسترده فرهنگی انجام شده در دولت دوازدهم دانست. اگر این میزان کار فرهنگی انجام شده در وزارت ورزش و جوانان را بینظیر نخوانیم باید آن را کم‌نظیر نه تنها در این دولت، بلکه بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی دانست و در این‌باره چند نکته ضروری است:
ترویج و توسعه روح پهلوانی تا صیانت از فرهنگ شهادت
فراهم کردن بستری که بخش خصوصی و افراد خیر با نیت پاک بخواهند در جهت اعتلای فرهنگ قدم بردارند یک کار جدید و ارزشمند است.

فراموش نکنیم نظام‌نامه فرهنگ ورزش کشور سه سال که به صورت رسمی به وزارت ورزش و جوانان ابلاغ شده و این  میزان اقدامات که از مهمترین آنها می‌توان به پاسداشت ارزش‌های معطوف به فرهنگ جوانمردی و پهلوانی در ورزش و البته اقدامات مرتبط با ترویج  فرهنگ عفاف و حجاب در میان بانوان ورزشکار و شاغل در حوزه ورزش و جوانان در بخش‌هایی شامل توسعه و ترویج اخلاق، فرهنگ و منش پهلوانی را باید برگ زرینی از اقدامات فرهنگی دولت تدبیر و امید دانست که توسط وزارت ورزش در عمل انجام شده و اگرچه کارهای فرهنگی معمولا بازدهی کوتاه مدت ندارند اما می توان برخی خروجی‌های ارزشمند اقدامات را در ورزش به صورت ملموس حس کرد.

نکته مهم دیگر این است که انجام هر کار فرهنگی خود شایسته حمایت، تشویق و تکریم است و حالا این حجم گسترده از اقدامات ورزشی که متاسفانه با کج‌سلیقگی برخی حتی دیده شدن آن نیز مه‌آلود جلوه داده می‌شود را باید موردی با ذکر تاسف نام برد و در نهایت ابراز امیدواری کرد که رسانه‌‌ها به ویژه رسانه ملی و ارگان‌هایی مانند بسیج با پا گذاشتن به عرصه فرهنگ در مقوله مهم ورزش دولت و وزارت ورزش و جوانان را در محورهای مهم 68 گانه بالا یاری کنند. ضمن اینکه تک تک ما نسبت به موضوع فرهنگ مسئول هستیم و باید نمایندگان مردم خودشان وقتی این حجم از کار صورت گرفته را مشاهده می‌کنند از آن حمایت مادی و معنوی کنند و بتوانیم شاهد ارتقا بیش از پیش فرهنگ در اهالی ورزش باشیم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا،تاریخ انتشار:4شهریور1398،کدخبر:889408،www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین