پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۱۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
تالاب انزلی بیش از هر زمان دیگر غریب است؛ کم آبی و کاهش عمق، و نیز پر شدن از فاضلاب ها و رسوب هایی که سراسر آنرا اشغال کرده از یکسو و دست درازی های بی حساب وکتاب و زمین خواری و نیز طرح های عجیب وغریب علاج بخشی مانند "بایوجمی" از سوی دیگر آنرا در خطر آسیب جدی قرار داده است. حالا آتش مهمان این تالاب شده و اگرچه خاموش شده است؛ اما اگر برای تصرف ها و نیز کاهش عمق آن فکری نشود پیامدهای بسیار خطرناکی را برای گیلان و مناطق همجوار پدید خواهد آورد.

شعارسال: تالاب انزلی بیش از هر زمان دیگر غریب است؛ کم آبی و کاهش عمق، و نیز پر شدن از فاضلاب ها و رسوب هایی که سراسر آنرا اشغال کرده از یکسو و دست درازی های بی حساب وکتاب و زمین خواری و نیز طرح های عجیب وغریب علاج بخشی مانند "بایوجمی" از سوی دیگر آنرا در خطر آسیب جدی قرار داده است. حالا آتش مهمان این تالاب شده و اگرچه خاموش شده است؛ اما اگر برای تصرف ها و نیز کاهش عمق آن فکری نشود پیامدهای بسیار خطرناکی را برای گیلان و مناطق همجوار پدید خواهد آورد.

آتش تالاب انزلی که به گفته کارشناسان عمدی به نظر می آید و با هدف زمین خواری و یا در اثر بی احتیاطی شهروندان است بعد از 11 ساعت، بالاخره با بارش باران خاموش شد و اگر باران به موقع به داد تالاب نمی رسید معلوم نبود چند روز دیگر باید نیزارها که زیستگاه امن پرندگان وخزندگان تالاب هستند در آتش می سوخت. هر چند از اولین دقایق آتش‌سوزی رییس اداره محیط زیست به همراه محیط بانان و مردم محلی و آتش نشانان سازمان بنادر ودریانوردی و شهرداری و نیز امام جمعه و فرماندار انزلی در محل وقوع حضور داشتند؛ با این همه بسته بودن راه و نیز کم عمق شدن تالاب در اثر خشکی، مانع اجرای درست و به موقع عملیات اطفای حریق و نجات تالاب شد.

پونه نیکوی فعال محیط زیست گیلان درباره این حادثه به اسکان گفت:« آتش سوزی در تالاب انزلی مسبوق به سابقه است و دلیل آن هم یا بی احتیاطی انسانی و یا طمع افرادی است که قصد افزایش زمین و توسعه کشاورزی در حاشیه تالاب را دارند

او با تاکید بر موضوع کاهش عمق آب تالاب انزلی افزود:« سال هاست که تالاب انزلی با کمبود آب مواجه شده و پهنه آبی آن رو به کاهش است؛ این موضوع تالاب انزلی را در برابر تهدیدهای زیست محیطی بسیار ناپایدار و آسیب پذیر کرده است؛ به خصوص با طمع افراد قلمرو طلب و زمین خوار مواجه کرده که آتش سوزی های عمدی ایجاد می کنند

این فعال محیط زیست درباره روش های ایجاد آتش سوزی با هدف زمین خورای گفت:« برخی افراد که طمع تصرف اراضی تالابی و زمین خواری در این مناطق را دارند با پرتاب کبریت و لوازم آتش زا و سپس متواری شدن، نیزارها را به آتش می کشند. با این کار، پناهگاه امن بسیاری از پرندگان و حیات وحش تالاب، نابود شده و پرندگانی که در این نیزارها زندگی می‌کنند یا در آتش خاکستر می شوند و یا به دلیل از دست رفتن زیستگاه، به سمت نابودی می روند و خسارت های فراوانی را به تالاب و تنوع زیستی ما وارد می کند

تالاب انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار در شمال ایران واقع در استان گیلان قرار دارد از بزرگ‌ ترین زیستگاه‌های طبیعی جانوران ایران محسوب می‌شود و هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگانی است که از کشورهای همسایه شمالی در قطب، به ایران مهاجرت می کنند.

این تالاب از نخستین تالاب‌های ثبت‌شده در معاهده رامسر در سال 1971 میلادی است و منطقه ثبت شده آن در این فهرست شامل تمام تالاب انزلی، منطقه "سیاه کشیم"، منطقه حفاظت شده "سلکه" و سایر آب‌بندان‌های متعدد محدوده تالاب انزلی، با ویژگی های جغرافیایی و ریخت شناسی متنوع، دارای تفاوت‌های چشمگیر است.

هدف اصلی کنوانسیون رامسر که به امضای کشورهای متعهد از جمله ایران رسیده است، حفاظت و استفاده خردمندانه از تالاب‌ها از طریق اقدامات ملی و همکاری‌های بین‌المللی به منظور دستیابی به توسعه پایدار است. با این همه تالاب انزلی چند سالی است که در فهرست "مونترآل" قرار گرفته‌ که به معنای این است که تالاب وضعیت مطلوبی نداشته و در حال خشک ‌شدن است و به مراقبت نیاز دارد.

از مشکلات جدی تالاب انزلی، آلودگی روزافزون و کاهش عمق آب آن است. چرا که تقریباً فاضلاب تمام خانه‌های مسکونی و اغلب کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی و در یک کلام شهرها و روستاهای اطراف تالاب به درون آن یا به داخل رودخانه‌هایی که به تالاب می‌ریزند سرازیر می‌شوند.

همچنین دلایل دیگری که موجب تهدید تالاب انزلی شده، افزایش سطح رسوب‌ها که باعث کاهش عمق این تالاب شده و نیز تغییر کاربری زمین‌ها و تبدیل بخشی از "اراضی حاشیه تالاب" به زمین‌های کشاورزی است. در همین حال فاضلاب "گوهررود" و "زرجوب" بعد از ریخته‌شدن به رودخانه "پیربازار"، راهی تالاب انزلی می‌شود که وضعیت آلودگی آن را تشدید می‌کند.

طی چند سال اخیر کاهش عمق تالاب انزلی از 10 متر به کمتر از ۱ متر یکی از اخبار تکاندهنده ای بود که از زبان مسوولان محیط زیست منطقه شنیده شد که دلیل آن ورود سالانه ۲۵۰ هزار مترمکعب رسوبات طبیعی، خانگی و صنعتی که از ۱۰ رودخانه و ۵ شهرستان، به آن محل وارد می‌شود ذکر شده است.

محمدی زاده رییس سازمان حفاظت محیط زیست دولت دهم، ژرفای تالاب انزلی را تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، حدود ۸ متر ذکر کرد که امکان صید 7 تا 8 تن ماهی در آن وجود داشته و از آغاز سال های دهه 90، به دلیل افزایش سطح رسوب‌ها، ژرفای این تالاب به یک و نیم تا حداکثر دو متر رسیده‌است.


با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری اسکان نیوز ، تاریخ انتشار:17  شهریور 1398 ، کدخبر:22546 ،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
0
1
اگر کاداسر رو راه بندازن، دیگه این موراد پیش نمی یاد
ناشناس
France
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
0
1
بهاین کار می گویند تالاب خواری
ناشناس
United States of America
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
0
1
مگه تالاب یگان ناظر نداره؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین