پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۲۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
سازمان عفو بین الملل در گزارشی اعلام کرد عربستان در حملات هوایی خود به یمن از بمب های ساخت آمریکا استفاده می کند.
 شعارسال :در این گزارش مشخصا به حملات عربستان به یک منزل مسکونی در منطقه تعز یمن اشاره و تاکید کرد مهمات به کار رفته در این حملات که در 28 ژوئن استفاده شد، ساخت آمریکا بوده است. این سازمان می افزاید آمریکا، انگلیس و فرانسه در موارد نقض قوانین بین المللی، با عربستان همدست هستند.

"بمب های هدایت لیزری ساخت شرکت ریتون آمریکا که در این حملات به کار رفت، تازه ترین سندی است که نشان می دهد آمریکا در حال ارسال سلاح به عربستان است، تسلیحاتی که در حملات ائتلاف عربستان و امارات در یمن به کار می رود. این حملات نقض جدی قوانین بین المللی حقوق بشر است."

راشا محامد، محقق اموربین الملل سازمان عفو بین الملل می گوید:" این مساله عجیب و غیر قابل قبول است که آمریکا همچنان در حال تغذیه تسلیحاتی در جنگ ویرانگر یمن است."

"با وجود شواهد فراوان که نشان می دهد ائتلاف تحت امر عربستان و امارات بارها مرتکب نقض جدی قوانین بین الملل – ازجمله جنایات احتمالی جنگی – شده اند، آمریکا و سایر کشورهای صادر کننده سلاح نظیر انگلیس و فرانسه از مصائب و آشفتگی غیرنظامیان یمن که ناشی از فروش تسلیحات به این کشور است، همچنان متاثر نشده اند."

عفو بین الملل با دو عضو یک خانواده  و همچنین ساکنان محلی ازجمله شاهدان این حملات گفت و گو کرده است. این سازمان تصاویر ماهواره ای و همچنین عکس های به دست آمده پس از این حملات را تجزیه و تحلیل کرد تا صحت و سقم گزارش این شاهدان را تایید کند.

کارشناسان نظامی این سازمان تصاویر مهمات باقی مانده را که از محل حمله به دست  آمده بود تجزیه و تحلیل کردند و مشخص شد مهمات به کار رفته بمب های 500 تنی GBU-12 Paveway II ساخت آمریکاست.

خانواده از همه پاشیده شده

درمیان شش غیرنظامی کشته شده در این حملات که در روستای  ورزان  در منطقه خدیر رخ داد، یک زن 52 ساله و سه کودک 12، 9 و 6 ساله بودند.

یکی از اعضای این خانواده به عفو بین الملل گفت:" ما همان روز آنها را دفن کردیم زیرا  تکه تکه شده بودند. هیچ جنازه ای برای بررسی وجود نداشت. گوشت یک فرد، با اجزاء بدن دیگری مخلوط شده بود."

 نزدیک ترین هدف نظامی در زمان حمله، اتاق عملیات حوثی ها در مزرعه هیل سعید – در تقریبا یک کیلومتری آنجا بود. اما این مرکز دو سال پیش در حملات ائتلاف از کار افتاده بود. شاهدان به عفو بین الملل گفتند هیچ رزمنده و یا هدف نظامی در اطراف آن مرکز نیز وجود نداشت.

دومین حمله هم تقریبا 15 دقیقه بعد رخ داد که نشان می دهد خلبان قصد داشت از تخریب کامل منزل خانواده الکیندی آسوده خاطر شود. پنج روز بعد که اعضای خانواده در حال بررسی منزل بودند، بار دیگر آن خانه هدف قرار گرفت که البته تلقاتی نداشت.

از مارچ 2015 تاکنون، محققان عفو بین الملل درباره دهها مورد حمله نیروهای ائتلاف تحقیق کرده و دریافته اند که مهمات به کار رفته در حملات، ساخت آمریکا بوده اند.

راشا محامد گفت:" این حمله باردیگر برضرورت تحریم کامل تسلیحاتی که ممکن است هر یک از طر فین درگیر در جنگ یمن از آنها استفاده کنند، تاکید می کند."

"موارد جدی از نقض قوانین بین الملل تحت نظر ما همچنان رخ می دهد، ضروری است که نهادهای تحقیق به خصوص گروه موسوم به کارشناسان برجسته – وابسته به سازمان ملل – اختیار تام داشته باشند تا این موارد نقض را مستند و ارسال کنند."

" کشورهای صادر کننده سلاح نمی توانند سرشان را زیر برف برده و وانمود کنند که از مخاطرات انتقال این تسلیحات به طرف های درگیر – که به صورت سیستماتیک در حال نقض قوانین بین المللی هستند - چیزی نمی دانند. هدایت عامدانه حملات علیه غیرنظامیان و مراکز غیرنظامی، حملات بی رحمانه و غیرمتناسبی که غیرنظامیان را کشته و یا زخمی کند، جنایات جنگی است."

" فروش عامدانه اقلامی که ائتلاف تحت امر عربستان و امارات با آنها مکررا قوانین بین الملل را در زمینه حقوق بشر نقض می کنند، به آن معنا است که آمریکا همراه با انگلیس و فرانسه هم مسئول این اقدامات هستند."

شورای حقوق بشر سازمان ملل گروه کارشناسان برجسته درباره یمن را تشکیل داده است. گزارش اخیر این گروه حاکی است الگوهای مکرر حملات هوایی ائتلاف بسیار مشکوک است زیرا مشخص نیست هدف قراردادن مراکز مختلف در یمن منطبق با اصول قوانین بین المللی است.

در این گزارش همچنین آمده است همه طرف های درگیر در جنگ یمن مرتکب نقض جدی قوانین بین الملل شده اند.

سازمان ملل تخمین زده است تا پایان سال گذشته، بیش از 233 هزار یمنی قربانی جنگ و بحران انسانی شده اند.

به گزارش سازمان همکاری دفاعی، دولت آمریکا در سال 2015 مجوز فروش 6 هزار و 120 بمب هدایت شونده از نوع Paveway را به عربستان صادر کرد. در می 2019 هم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با نادیده گرفتن کنگره، دستور فروش مقادیر بیشتری از این بمب های هدایت شونده را به عربستان و امارات صادر کرد.

شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری الف، تاریخ انتشار 9 مهر 98 ، کد خبر :3980708129 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
0
0
عربستان استفاده کنه نمیگن آمریکا مسئول ولی یمن استفاده کنه میگن ایران مسئول عجب شرایط جالبی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین