پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۲۷۳۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
هیأت وزیران در جلسه دیروز به ریاست رئیس ‌جمهوری، سه آیین‌نامه اجرایی مربوط به قانون حمایت از حقوق معلولان درخصوص حمایت از اشتغال و آموزش‌ عالی رایگان افراد دارای معلولیت را بررسی و تصویب کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌ جمهوری، براساس یکی از آیین‌نامه‌های مذکور، به کارفرمایانی که افراد دارای معلولیت جویای کار را در مراکز کسب و کار خود جذب و به کارگیری کنند، در طول دوران اشتغال افراد مذکور، کمک هزینه ارتقای کارآیی فرد دارای معلولیت با رعایت شرایط مندرج در این آیین‌نامه پرداخت خواهد شد.

شعار سال: هیأت وزیران در جلسه دیروز به ریاست رئیس ‌جمهوری، سه آیین‌نامه اجرایی مربوط به قانون حمایت از حقوق معلولان درخصوص حمایت از اشتغال و آموزش‌ عالی رایگان افراد دارای معلولیت را بررسی و تصویب کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌ جمهوری، براساس یکی از آیین‌نامه‌های مذکور، به کارفرمایانی که افراد دارای معلولیت جویای کار را در مراکز کسب و کار خود جذب و به کارگیری کنند، در طول دوران اشتغال افراد مذکور، کمک هزینه ارتقای کارآیی فرد دارای معلولیت با رعایت شرایط مندرج در این آیین‌نامه پرداخت خواهد شد.

دولت همچنین به موجب آیین‌نامه اجرایی دیگری از قانون حمایت از حقوق معلولان، مصوب کرد کارفرمایانی که در مراکز کسب و کار خود، افراد دارای معلولیت جویای کار را استخدام نمایند، از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی در قبال افراد دارای معلولیت جذب شده معافند. همچنین افراد دارای معلولیتی که به صورت خوداشتغالی یا در کارگاه‌های اشتغال خانگی یا از طریق مراکز پشتیبانی شغلی مشغول به کار هستند، حسب مورد از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما یا خویش‌فرما معاف می‌شوند و حق بیمه سهم کارفرمایی یا خویش فرمایی این گونه افراد توسط دولت تأمین و پرداخت خواهد شد.

آیین‌نامه اجرایی آموزش ‌عالی رایگان افراد دارای معلولیت، از دیگر آیین‌نامه‌های مصوب هیأت وزیران بود. به موجب این آیین‌نامه، افراد دارای معلولیت نیازمند واجد شرایط می‌توانند از تسهیلات مربوط به معافیت از پرداخت شهریه برای یک بار در هر مقطع تحصیلی در سقف سنوات مجاز آموزش رایگان بهره‌مند شوند. شرایط پذیرش و تحصیل دانشجویان مشمول این آیین‌نامه در واحدهای آموزش ‌عالی برابر با ضوابط و مقررات آموزشی حاکم بر واحدهای آموزش عالی مربوط بوده و شهریه تحصیلی آنها حداکثر معادل شهریه همان رشته و مقطع تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی داخل کشور محاسبه و پرداخت می‌شود و باقیمانده شهریه برعهده فرد مشمول است.

همچنین تسهیلات موضوع این آیین‌نامه شامل دوره‌های آموزشی است که منتهی به اخذ مدرک تحصیلی رسمی، دارای ارزش علمی و بدون ذکر کلمه معادل صادر شود و برای ادامه تحصیل در یکی از مقاطع تحصیلی بالاتر ملاک عمل باشد.

لازم به ذکر است فرد دارای معلولیت که از بورسیه استفاده کرده یا مشمول قانون متعهدان خدمت به وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد، مشمول استفاده از تسهیلات مذکور نیست.

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت بر اساس ماده ۹ این آئین نامه تمام معلولانی که در دانشگاه‌های سراسری و غیردولتی کشور مشغول به تحصیل شوند، از آموزش رایگان بر اساس مصوبات این آیین نامه و در چارچوب بودجه مصوب برخوردار خواهند بود و می‌توانند در مراکز آموزش عالی کشور به صورت رایگان ثبت نام کنند و به تحصیل بپردازند. بررسی لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در جلسه علنی دی ماه ۱۳۹۶ در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و تصویب شد. اول آبان ماه امسال وزیر تعاون پس از جلسه هیأت دولت از بررسی این قانون خبر داد و گفت که در جلسات آینده این قانون تصویب و اجرا می‌شود. هم اکنون یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر دارای معلولیت‌های جسمی، حرکتی، ذهنی، نابینایی، ناشنوایی و روانی مزمن تحت پوشش بهزیستی کشور قرار دارند.

بنا به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، 32 هزار و ۵۰۰ نفر دانشجو در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی تحت پوشش حمایت‌های بهزیستی قرار دارند که از این تعداد ۱۶ هزار دانشجو تحت حمایت‌های امور توانبخشی و ۱۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو تحت حمایت‌های امور اجتماعی قرار دارند. وحید قبادی دانا به ایرنا گفته بود: طبق ماده ۹ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، سازمان بهزیستی کشور موظف به فراهم آوردن شرایط تحصیل آموزش عالی رایگان برای افراد دارای معلولیت است. وی ادامه داد: پیش از این به دانشجویان تحت پوشش بهزیستی که در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کردند هیچ مبلغی اختصاص نمی‌یافت اما با صرفه‌جویی‌های انجام شده، مبلغی به عنوان کمک هزینه به این دانشجویان پرداخت خواهد شد تا تشویق شوند برای دانشگاه‌های دولتی رقابت کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: هزینه تحصیل فرزندان تحت تکفل افراد دارای معلولیت در مراکز آموزش عالی غیردولتی از این پس از سوی بهزیستی پرداخت می‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار 9 آبان 98، کد خبر: 525488، www.iran-newspaper.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
0
1
باور کنید این افراد از هوش بسیار بالاتری برخوردارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
0
0
مگر قبلا رایگان نبود؟ شما چه گلی بر سر مردم زده اید؟ تا جایی که اطلاع دارم از دولت اول احمدی نژاد ، رایگان بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین