پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۳۹۷
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۵
کوروش محمدی رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: 3 سال پیش 2 قرارداد از طرف شهرداری اصفهان با دانشگاه اصفهان و صنعتی اصفهان منعقد و نتایج آن اخیرا اعلام شد، نظارت و اجرای این دو طرح با سازمان حفاظت محیط زیست بوده است.

شعار سال:رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: 3 سال پیش 2 قرارداد از طرف شهرداری اصفهان با دانشگاه اصفهان و صنعتی اصفهان منعقد و نتایج آن اخیرا اعلام شد، نظارت و اجرای این دو طرح با سازمان حفاظت محیط زیست بوده است.

 کوروش محمدی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: حدود 3 سال پیش 2 قرارداد از طرف شهرداری اصفهان با دانشگاه اصفهان و صنعتی اصفهان منعقد شد که یکی در رابطه با «تعیین سیاهه انتشار آلاینده‌های گازی شهر اصفهان» با دانشگاه اصفهان و یکی هم «تعیین سهم منابع مختلف از ذرات معلق در هوا» با دانشگاه صنعتی بود، نظارت و اجرای این دو طرح با سازمان حفاظت محیط زیست بوده است.

تعویق در ارائه اطلاعات 2 پژوهش محیط زیستی اصفهان

رئیس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: سال‌هاست در مباحث زیست محیطی، ترافیکی، کاهش آلاینده‌ها و حمل و نقل و تصمیماتی که در کلانشهر اصفهان گرفته می‌شده و هنوز هم همین طور است، صرفاً بر مبنای اطلاعات پایه‌ای یا حدس و گمان‌ها در رابطه با آلاینده‌ها در شهرها و حتی کشورهای دیگر بود.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا در بحث برنامه‌ریزی از اطلاعات علمی در کلانشهر اصفهان برخوردار نبودیم، این اطلاعات دیرتر و 2 برابر زمانی که پیش‌بینی شده بود به دست ما رسید، چالش‌های مدیریتی و محدودیت‌های اعتباری و مالی باعث به تعویق افتادن این مطالعات شده بود.

محمدی با اشاره به اینکه این اطلاعات خام است و در حال حاضر مبنای برنامه‌ریزی ندارد، تصریح کرد: تحلیل‌های نهایی نیاز دارد که در مدل برنامه‌ریزی کلانشهر اصفهان لحاظ شود.

تجمیع آلاینده‌ها در شرق اصفهان

رئیس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه به بیان توضیحاتی در رابطه با پروژه «سیاهه انتشار آلاینده‌های گازی شهر اصفهان» پرداخت و گفت: پیشرفت این پروژه در تعیین سیاهه انتشار صد درصد انجام شده اما تعیین حوزه اثر منابع مطالعه جدیدی است که باید انجام شود، در حال حاضر می‌دانیم که لیست آلاینده‌های گازی چیست و از چه منابعی صادر می‌شود.

وی ادامه داد: اصفهان یکی از کلانشهرهایی است که در منطقه نیمه خشک کشور واقع شده است که انتظار فضای سبز همچون شمال کشور را نداریم، همواره این منطقه در معرض نوسانات اقلیمی و زیست محیطی و آلاینده‌های هوا بوده است.

محمدی در ادامه بیان کرد: حدود 43.5 درصد بادهای اصفهان به صورت آهسته است و 56.5 درصد دیگر سرعتشان قابل اندازه‌گیری نیست، البته به لحاظ باد در شرایط مناسبی هستیم، غالب این بادها از سمت شرق به غرب اصفهان می‌وزد که می‌تواند بخشی از آلاینده‌ها را در یک نقطه در شرق اصفهان تجمیع کند.

رئیس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه منابع آلاینده هوا منابع ثابت یا متحرک هستند، اذعان کرد: منابع ثابت شامل خانه‌ها، کارخانه‌ها و اماکن و منابع محرک نیز جاده‌ای از جمله ماشین و موتورسیکلت یا غیرجاده‌ای بوده که شامل حمل و نقل ریلی، هوایی و ماشین‌آلات کشاورزی که در اطراف اصفهان است، می‌شود.

سهم بیشتر باغ بهادران تا سپاهانشهر از آلاینده‌های قطارها

وی با بیان اینکه متوسط مصرف سوخت برای قطارهای باربری، مسافری و تردد 7.97 لیتر بر هر کیلومتر و برای قطارهای محلی، مانوری و ریل‌گذار 7.92 لیتر بر کیلومتر است، عنوان کرد: بیشترین سهم آلاینده‌ها از قطارها از باغ‌بهادران شروع شده تا محدوده سپاهانشهر اصفهان ادامه دارد.

محمدی در ادامه به تشریح این ذرات آلاینده پرداخت و ابراز کرد: ناکس یا اکسید نیتروژن(NOx) یکی از آلاینده‌های بسیار خطرناک است، SOx (ساکس) یا همان اکسید گوگرد، SO₂ یا همان دی اکسید گوگرد، VOCs ترکیباتی هستند که نتیجه زندگی عادی است، همچنین 2 نوع آلاینده داریم که به عنوان ذرات معلق هم اندازه‌گیری می‌شوند که PM2.5 ذرات معلقی هستند که قطرشان از 2.5 میکرون کمتر است که خطرناکترین ذرات معلقی است که شناخته می‌شود و می‌تواند در عمق بافت ریه افراد نفوذ کند و اثرات مخربی روی سیستم تنفسی داشته باشد، PM10 هم برای سلامت انسان خطرناک بوده اما قطرش از 2.5 تا 10 میکرون در نوسان است، CO یا همان کربن مونوکسید همان آلاینده ای است که از وسایل نقلیه شخصی منتشر می‌شود.

رئیس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه به بیان جزئیات آلاینده‌های منتشرشده توسط قطارها پرداخت و عنوان کرد: مقدار تولید و انتشار آلاینده‌ها در محدوده کلانشهر اصفهان از طریق قطارها حدود 319 تن PM2.5، حدود هزار و 374 تن CO، پی ام 10 به مقدار 329.52، 729 تن VOC، هیدروکربن‌ها 691 تن، ساکس 0.13 تن و ناکس یا اکسید نیتروژن(NOx) 13 هزار و 297.11 تن در سال است.

انجام سالانه 22 هزار پرواز در محدوده اصفهان

وی در رابطه با حمل و نقل هوایی نیز مطرح کرد: در حمل و نقل هوایی حدود 22 هزار و 152 فقره پرواز در محدوده اصفهان در طول سال انجام می‌شود که به مبدأ یا مقصد اصفهان است، از مجموع این پروازها دی اکسید کربن 8 هزار و 76 تن، هیدروکربن‌ها 24.34 تن، ناکس 158.36 تن، کربن مونوکسید 154.93تن و ساکس 17.07 تن در سال است، حوزه انتشار این آلاینده‌ها محدوده شهری خود اصفهان را پوشش می‌دهد.

محمدی در ادامه با بیان اینکه 3 هزار و 450 تراکتور فعال در محدوده شهری اصفهان داریم، عنوان کرد: 19 هزار و 753 تن از مجموع آلاینده‌های این وسیله فقط مونوکسید کربن، NMCOS 61 تن، ناکس 638 تن، پی ام 10 حدود 31 تن، پی ام 2.5 حدود 31 تن و ساکس حدود 0.5 تن در سال از ماشین آلات کشاورزی برای اصفهان به جا می‌ماند.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه بیان کرد: حدود 18 هزار و 224 تن در سال فقط مونو اکسید کربن از ماشین آلات کشاورزی، حدود 154 هزار و 93 تن از هواپیماها، هزار و 374 تن از قطارها و 19 هزار و 753 تن مونوکسید کربن منتشر می‌شود.

سهم 34 درصدی پراید از ماشین‌های اصفهان

وی در رابطه با توزیع خودروهای کلانشهر اصفهان عنوان کرد: 34 درصد ماشین‌ها را در کلانشهر اصفهان پراید تشکیل می‌دهد، 15 درصد را وانت و 9 درصد را سمند تشکیل می‌دهد.

محمدی اظهار کرد: مونوکسید کربن بیشترین سهم را از خودروهای سواری دارد، 600 هزار موتورسیکلت در شهرستان اصفهان روزانه در حال تردد هستند که 83 درصد آلاینده‌های موتورسیکلت‌ها مونوکسید کربن است.

پیک مکانی و زمانی آلودگی هوای اصفهان

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان همچنین با بیان این که 77.6 درصد آلایندگی اتوبوس‌ها اکسید نیتروژن است و ابراز کرد: بیشترین تردد بین اصفهان ذوب‌آهن، اصفهان نجف‌آباد و اصفهان مورچه خورت است، توزیع فضایی آلاینده‌ها بر فراز شهر اصفهان نیز نشان می‌دهد که بیشترین و متراکم‌ترین مناطق آلوده مرکزیت شهر اصفهان است، به لحاظ ساعت‌های انتشار نیز 5 تا 8 صبح و 3 تا 5 یا 6 بعد از ظهر پیک انتشار آلاینده‌ها است.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر مناطق مرکزی شهر بیشترین سهم آلاینده‌ها در ذرات معلق را در زینبیه و احمدآباد داریم در شهر اصفهان داریم، پایانه شمال شهر اصفهان حدود 697 برابر حد مجاز ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سهم ذرات معلق در پایانه‌ها و مناطق پرترافیک است، بیان کرد: اتوبوس‌ها بیشترین سهم در مونوکسیدکربن و تاکسی‌ها و خودروهای گازسوز بیشترین سهم را در هیدروکربن دارند؛ همچنین سهم صنایع در تولید ذرات معلق 67 درصد است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار:20آذر1398،کد خبر:13980920000501،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین