پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۶۲۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷
قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دلال پروری حیثیت خدمات گردشگری سلامت را در کشور از بین برده و فقدان ساماندهی، ایران را از کشورهای رقیب عقب نگهداشته است.

شعار سال: معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دلال پروری حیثیت خدمات گردشگری سلامت را در کشور از بین برده و فقدان ساماندهی، ایران را از کشورهای رقیب عقب نگهداشته است.

قاسم جان بابایی روز شنبه در نشست کارشناسی گردشگری سلامت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در حوزه گردشگری سلامت نسبت به کشورهایی که رقیب ما هستند تا حدی عقب ماندگی داریم و کشورهایی مانند هند و ترکیه دو کشوری هستند که به سرعت در این منطقه به سمت گردشگری سلامت جلو می روند و تقریبا بیش از سه برابر ایران از این طریق منابع جذب می کنند در حالیکه ظرفیت و جایگاه ایران از نظر دسترسی جغرافیایی خیلی بهتر از آنها بود گر چه از نظر خدمات حمل و نقل مشکلاتی وجود دارد.

وی گفت: در هر صورت نتوانسته ایم از جذابیت های کشور به میزان مطلوب در حوزه گردشگری سلامت استفاده کنیم. نگرانی جدی که در وزارت بهداشت وجود دارد و هر هفته مورد بحث است، این است که خدمات گردشگری را در ایران ساماندهی و از فعالیت دلالان و دلال پروری که خدمات آبرومند پزشکی را مورد خدشه قرار می دهد جلوگیری کنیم.

معاون وزیر بهداشت افزود: پزشکی ایران همیشه مورد وثوق دنیا بوده و هست. مساله دیگر این است که پزشکان ایرانی به راحتی به خارج از کشور می روند و پذیرفته می شوند اما ارائه خدمات غیر استاندارد و نامطلوب به بیماران خارجی می تواند به حیثیت پزشکی ایران لطمه بزند.

وی گفت: در سالهای گذشته رشد دلال پروری در حوزه گردشگری سلامت، نه تنها باعث شده منابع به درستی جذب نشود بلکه به حیثیت خدمات پزشکی ایران نیز به شدت آسیب زده و این آسیب بزرگی است که برگشت آن خیلی سخت است.

جان بابایی افزود: برای رفع این مشکل آیین نامه تاسیس شرکتهای تسهیلگر گردشگری سلامت ابلاغ شد و این شرکتها به سرعت در استانهای مختلف در حال رشد هستند و خود بیماران هم در جذب گردشگر سلامت شرایط بهتری دارند. وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی نقش تسهیلگر را ایفا می کنند و کار اصلی و متولی بیمارستانها و شرکتهای تسهیل گر هستند که نقش اصلی را در این حوزه دارند.

وی ادامه داد: باید به نقطه ای برسیم که خود بیمارستانها بیمار خارجی بیاورند و درمان کنند و وزارت بهداشت فقط موانع را از پیش پا بردارد و ساماندهی کند. بخش خصوصی رقیب بخش دولتی نیست و همه بخش های وزارت بهداشت در کنار نظام پزشکی مکلف هستند، شرایطی را فراهم کنند که بخش خصوصی بیشتر بیمار خارجی بیاروند برای اینکه بخش دولتی وظیفه اصلی اش ارائه خدمت به مردم عادی کشور خودمان است تا غفلتی در رسیدگی به بیماران کشور رخ ندهد.

معاون وزیر بهداشت گفت: تمام تلاش وزارت بهداشت این است که در حوزه گردشگری سلامت، بخش خصوصی رشد کند و چالش های موجود را رفع کنیم. مهمترین نقطه ضعف ما این است که در خیلی از بخش ها آدم های مدیر مستقل در این حوزه نداریم. این یک پروژه چند بخشی است و هر بخش باید مدیر داشته باشد.

وی افزود: هر بیمارستان باید یک مدیر برنامه گردشگری سلامت داشته باشد تا برای هماهنگی با شرکت های تسهیلگر و مدیریت خدمات بیمار اقدام و پیگیری کند و حتی بعد از ترخیص بیمار نیز خدمات مورد نیاز او را پیگیری کند. مشکلات کنونی اکنون در مراحل قبل از پذیرش و بعد از ترخیص است و خدمات زمان بستری در بیمارستان مطلوب است.

جان بابایی افزود: برخی بیماران خارجی به خاطر اسم یک پزشک می آیند، بیمارستانها باید در سایت خود پزشکان مطرح خود را معرفی کنند و به درستی شناسانده شوند. این اقدامات جاذبه ایجاد می کند. معرفی و تبلیغات باید شفافتر و بهتر شود.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: مدیر گردشگری سلامت بیمارستان باید از صفر تا ۱۰۰ خدمات و بعد از بازگشت بیمار را پیگیری کند. اگر بعد از بازگشت به کشورش به راحتی بتواند با پزشکش در ایران ارتباط بگیرد بهترین تبلیغ برای گردشگری سلامت ایران است و همین فرد چندین بیمار دیگر را به کشور می فرستد.

وی گفت: یکی از کلیدی ترین کارها آموزش گردشگری سلامت در کشور است. گردشگری سلامت یک علم و یک حرفه مستقل اقتصادی است. ممکن است ربطی به پزشکی نداشته باشد. یک بازار کسب و کار جدید است و افراد متخصص خود را می خواهد و کارگزاران این حرفه باید آموزش ببینند.

جان بابایی افزود: علاوه بر آن باید سرعت الکترونیکی شدن خدمات بیمارستانهای فعال در حوزه گردشگری سلامت بیشتر شود. باید سابقه و مدارک تمام خدمات پزشکی، تصویربرداری و آزمایش ها به صورت الکترونیک برای بیماران خارجی ارسال شود. تمام داده های این بیماران باید الکترونیک شود.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: هنوز بیماران خارجی چهره پزشکی ایران را به درستی نمی شناسند. بخش عمده معرفی و تبلیغات و بیرون مرزها بیشتر تبلیغ کنیم. باید دفاتری در خارج از کشور تاسیس کنیم تا خدمات بیمارستانها را به خصوص در کشورهای اطراف معرفی کنند. باید در نمایشگاههای بین المللی منطقه در کویت، افغانستان، عراق و غرب آسیا خدمات پزشکی و افراد صاحب نام را معرفی کنیم.

وی گفت: بیمارستانهای داخلی در این عرصه رقیب هم نیستند باید مشوق یکدیگر باشند تا بیمار بیشتری از خارج بیایند. جامعه پزشکی خارج از کشور نیز باید توانمندی ایران را بشناسد. گردشگری سلامت یک صنعت است. رفتن انفرادی یک پزشک به خارج به توسعه این صنعت در کشور کمک نمی کند. اگر هم پزشکی به خارج می روند باید برای خدمات سرپایی باشد و خدمات بستری و جراحی باید در کشور توسعه پیدا کند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:28دی1398،کد خبر:83638053،www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
0
0
دلال پروری کجا که رسوخ نکرده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین