پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۶۳۱۲
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
اینترنت اشیاء که به اختصار IOT گفته می شود، به‌طور کلی به بسیاری از چیزها شامل اشیاء و وسایل محیط پیرامون‌مان که به شبکه اینترنت متصل شده و توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت قابل کنترل و مدیریت هستند، اشاره دارد. اینترنت اشیاء به زبان ساده، ارتباط سنسورها و دستگاه‌ها با شبکه‌ای است که از طریق آن می‌توانند با یکدیگر و با کاربرانشان تعامل کنند.

شعار سال: این مفهوم می‌تواند به سادگی ارتباط یک گوشی هوشمند با تلویزیون بوده و یا به پیچیدگی نظارت بر زیرساخت‌های شهری و ترافیک باشد. در واقع می توان گفت که این شبکه بسیاری از دستگاه‌های اطراف ما را در برمی‌گیرد.

در این میان یکی از پژوهشگران اقدام به انجام تحقیقات گسترده در زمینه نقش و تاثیر اینترنت اشیاء در فضاهای عمومی در شهرهای مختلف جهان از جمله شهر سیدنی کرده است و زیرساخت های آن را مورد بررسی و بازنگری قرار داده است.

در حال حاضر شهر سیدنی برای طراحی و تامین وای فای رایگان در سراسر شهر، خارج از خدمات رسانه ای خانگی و ایجاد مبلمان خیابانی، یک سیستم EOI را راه اندازی کرده است. این پروژه جدید شامل بازسازی و نوسازی ایستگاه های اتوبوس، کیوسک ها، سرویس های بهداشتی عمومی و پنل های ارتباطی در سطح شهر می‌شود که در مقابل برای تبلیغات به صورت رایگان ارائه داده می شود. بنابراین می توان گفت شهر سیدنی با استفاده از پتانسیل و ظرفیت خوبی که در شبکه جامع خود دارد، گسترش کاربرد اینترنت اشیاء در خیابان های شهر را آغاز کرده و برنامه ریزی های مدونی در این زمینه انجام داده است.

این پروژه جدید می تواند بسیاری از سوالات و نگرانی ها در زمینه دسترسی به اطلاعات، ورود به حریم خصوصی افراد، مشارکت شهروندان دیجیتالی و سایر روش های مدیریت و برنامه ریزی شهری را از بین ببرد.

 



البته باید خاطر نشان ساخت که مواجه شدن با مسائلی همچون حفظ درآمدها و ایجاد تجارت جهت تامین هزینه‌ها در راستای این پروژه چندان کار ساده ای نیست. هنگامیکه شهروندان از این سیتم جدید خیابانی استفاده می‌کنند، جمع آوری اطلاعات تا بیش از 10 برابر افزایش می یابد و این نتیجه حاصل می شود که یک نقشه جامع از نوع فعالیت کاربران به دست می آید، نوع بازدیدها بررسی می شود و یک نقشه برداری صحیحی از فعالیت کاربران در سطح شهر و مناطق مختلف ترسیم خواهد شد. تمامی این اطلاعات می تواند در راستای توسعه اقتصادی شهر، تعمیر و نگهداری، گسترش رویدادهای اجتماعی و مکان های زیربنایی نقش بسزایی را ایفا نماید.

خلاصه آنکه این سیستم می تواند یک معدن طلا برای سازندگان و توسعه دهندگان شهر محسوب شود که نباید از آن غافل ماند. البته اگر نگران حریم شخصی خود هستید، باید گفت که کسب این اطلاعات هیچ ربطی به این موضوع ندارد و کاملا برنامه ریزی شده و بر اساس حفظ حریم خصوصی صورت می گیرد.

توسعه دهندگان و سازندگان شهرها می توانند تصمیمات آگاهانه ای را برای بهبود زندگی شهروندان و توسعه زیرساخت های شهری بگیرند و چشم انداز قابل قبولی را از برنامه های آینده توسعه شهری سیدنی در اختیار داشته باشند.

سیستم اینترنت اشیاء یک مجموعه ای منظم از مبلمان شهری و خیابانی را ایجاد می کند که از این طریق می‌توان آمار خوبی را در خصوص هواشناسی و بهداشت در اختیار گرفت. جمع آوری اینگونه اطلاعات می تواند هنگام رخ دادن یک بلای طبیعی، یک مدیریت بحران مناسب و استراتژیک را به دنبال داشته باشد که به حفظ زیرساخت‌های شهری کمک شایانی خواهد کرد. به منظور توسعه هرچه بهتر این پروژه می بایست مطالعات موردی از تجارب سایر شهرهای جهان همچون برنامه شهری LinkNYC نیویورک انجام داد.

در سال 2014 میلادی، شهردار نیویورک برنامه شهری LinkNYC را به اجرا درآورد. در این برنامه توسعه شهری، بیش از 7 هزار و 500 تلفن همراه در سراسر شهر تحت پوشش ساختار جدید Links قرار گرفتند. در این ساختار اینترنت بی سیم پرسرعت به صورت رایگان، تماس تلفنی رایگان، دستگاه شارژ تلفن و یک تبلت به منظور دسترسی به خدمات، نقشه ها و مسیرهای شهر تعبیه شده است.    
    
در ابتدا شهردار نیویورک با هدف کمک به جوامع فقیرنشین در جهت دسترسی آسان به اینترنت و خدمات شهری، توسعه خدمات اجتماعی، توسعه مسکن اضطراری، حمایت از کودکان، مراقبت های بهداشتی، توسعه حمل ونقل و اجرای طرح های کمک رسانی مالی به نیازمندان این برنامه شهری را به اجرا درآورد. اما با گذر زمان در تمام مناطق شهری گسترش پیدا کرد و هم اکنون تمام شهروندان از این خدمات بهینه بهره مند شده اند.

برنامه شهری LinkNYC توانست به کاهش ترافیک شهری و ایجاد نظم در حمل و نقل کمک شایانی کند. این سیستم با استقرار دستگاه هایی در کنار خیابان های شهر نیویورک به اجرا درآمده و مبلمان شهری منظمی را نیز در سطح شهر ایجاد کرده است. پخش موسیقی و فیلم در این کیوسک های شهری نیز صورت می گیرد که بسیاری از شهروندان را گردهم آورده و به سوی خود جذب می کند.

این در حالی است که در این مدت به دلیل رخ دادن بلایای طبیعی در مناطق مختلف شهری نیویورک، شهروندان بیشترین استفاده را از این برنامه شهری کردند و گردهمایی های مختلفی را در کنار کیوسک های اینترنت اشیاء داشته اند. همچنین این کیوسک ها دارای یک صفحه نمایشگر هوشمند هستند که کاربران با لمس دستان خود می توانند به نقشه های شهری دست یافته و محل های کم ترافیک را شناسایی کنند. همچنین این صفحه نمایشگر قادر است هرگونه جستجوی پیشرفته ای را نیز برای کاربران انجام دهد و اطلاعات کامل از نتایج آن جستجو را در اختیار آن ها قرار دهد.

البته برخی از کارشناسان معتقدند که تعدادی از این کیوسک های اینترنتی در مکان های مناسبی مستقر نیستند و باید برای استقرار آن ها تجدید نظری شود. این مکان ها درست در کنار جاده ها یا گارد ریل ها هستند که استفاده از خدمات آن ها برای کاربران کمی سخت می شود. به همین دلیل ممکن است که هر روز از عمر این برنامه توسعه شهری کاسته شود.

به دلیل اعتراضات متعددی که در ماه مارس سال 2017 میلادی به دلیل حفظ حریم شخصی شهروندان نیویورک رخ داد، مسئولان شهری با تشریح برنامه و کارآیی آن این اطمینان خاطر را به کاربران دادند که به هیچ عنوان وارد حریم خصوصی آن ها نمی شوند و آن ها می توانند به راحتی به وای فای خیابانی متصل شوند. این در حالی است که در تشریح این برنامه هوشمند آمده است که سنسورهای این سیستم در جهت توسعه زیرساخت های شهری، رفع معضلات زیست محیطی، ایجاد محیطی آرام برای شهروندان و آشنایی با دغدغه های آن ها فعال هستند و ورودی به حریم خصوصی کاربران نخواهند داشت. تنها این سنسورها اطلاعاتی را ذخیره می کنند که برای توسعه شهر و زندگی شهروندان ارزشمند و مفید باشند.

باید یادآور شد که درآمدزایی برنامه شهری LinkNYC از طریق تبلیغاتی که بر روی بدنه کیوسک ها و صفحه نمایشگر آن ها منتشر می شود، است. به دلیل ارتباط نزدیکی که مردم نیویورک با این کیوسک ها دارند، تبلیغات برای شرکت ها می تواند بسیار مفید باشد و بازخورد خوبی را برایشان به ارمغان آورد.

حال با این اوصاف، اجرای این برنامه با قدرت بیشتر و انتخاب یک مسیر متفاوت و بهینه که ضعف های برنامه شهری LinksNYC نیویورک را پوشش دهد، برای شهر سیدنی لازم و ضروری خواهد بود. شهر سیدنی به منظور توسعه زیرساخت های شهری خود می بایست از این برنامه جامع استفاده کند که در حال حاضر مکان های استراتژیک و مناسبی را برای استقرار کیوسک های اینترنت اشیاء تعیین کرده است.

این برنامه به دلیل ارتباط مستقیم با شهروندان می تواند پیامدهای جسمی و رفتاری مستقیم را در محیط شهری به دنبال داشته باشد که با مدیریت صحیح آن می توان، بهره های ارزشمندی را در جهت توسعه شهر در اختیار گرفت. این اطلاعات قطعا به توسعه طراحی فضاهای شهری، نمای ساختمان ها و زیباسازی شهر کمک قابل توجهی خواهد کرد. از این رو باید یه این معقوله مانند یک صنعت جدی نگاه شود که با استفاده از این اطلاعات چگونه می توان بهترین و مناسب ترین طرح ها را برای توسعه فضای شهری و ساختمان ها اجرایی کرد.

همچنین این اطلاعات می تواند مهارت های آموزشی و فرهنگی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و آموزش های عمومی و سیستم های یادگیری در سطح شهر را ارتقاء دهد. بسیاری از گروه های تحقیقاتی در سطح شهر می بایست از این اطلاعات به بهترین نحو ممکن استفاده کنند و مسائل کلیدی شهر را برپایه آن ها حل و فصل کنند. این روش نوین به نوعی اجازه دسترسی به داده ها را آزاد می سازد و نرم افزارهایی را در اختیار کاربران قرار می دهد که برای توسعه جوامع بسیار تاثیرگذار خواهد بود. این شبکه ها هنگامیکه به انسان ها متصل می شوند، می توانند فرآیندهای پیرامون را ارزیابی کنند و بسیاری از تخیلات را به واقعیت تبدیل سازند.

این نوع کسب اطلاعات و جمع آوری داده ها موجب می شود تا راه حل و استراتژی های متناسب با هر شهر ارائه داده شوند تا از این طریق بتوان به سوی هوشمندسازی شهرها در یک بازه زمانی کوتاه تری حرکت کرد. هوشمندسازی شهرها می تواند برای یک شهر سودآوری کلانی را به دنبال داشته باشد و مقیاس های دقیق تری را برای ارزیابی و بررسی زیرساخت ها ارائه دهد.

سیستم هوشمندسازی می تواند توانمندی شهرها را برای مقابله با هرگونه اتفاق و بلایا افزایش دهد و به پیشروی هرچه بهتر و با کیفیت تر پروژه ها کمک شایانی کند.     

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان، تاریخ 28 دی 98، کد مطلب: 25181: www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین