پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۲۴۷۳
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
از امروز لایحه بودجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به بوته نقد نمایندگان می‌رود. پیش از این کمیسیون تلفیق تغییراتی را در لایحه بودجه 99 ایجاد کرده بود اما این اصلاحات آنطور که باید و شاید پاسخگوی نقاط ضعف‌ متعدد بودجه نبود.

شعار سال:از امروز لایحه بودجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به بوته نقد نمایندگان می‌رود. پیش از این کمیسیون تلفیق تغییراتی را در لایحه بودجه 99 ایجاد کرده بود اما این اصلاحات آنطور که باید و شاید پاسخگوی نقاط ضعف‌ متعدد بودجه نبود. با توجه به زمان کوتاه نمایندگان برای این کار می‌توان 2 هفته آینده را به ماراتن بودجه تشبیه کرد. البته مجلسی‌ها برای اینکه برای بررسی بودجه زمان کم نیاورند، از امروز به صورت 3 شیفت در صحن علنی حضور خواهند یافت. از نکات مثبت اقدامات کمیسیون تلفیق نسبت به بودجه 99 می‌توان به ایجاد پایه مالیاتی خانه و ماشین‌های لوکس، شفاف شدن عملکرد نظام بانکی و افزایش مبلغ وام ازدواج اشاره کرد. در عین حال کاهش مبلغ مجموع یارانه نقدی و معیشتی و حذف پله 35 درصدی مالیات بر درآمد به نوعی به عقب برگرداندن لایحه بودجه دولت بود.

بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس


***
یادداشت‌های شفاهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره بودجه

حجت‌الاسلام احمد سالک، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:
معافیت از مالیات ارزش افزوده، ایجاد بستری برای فساد مالی است
برای مقابله با فرارهای مالیاتی راهکارهای موثری وجود دارد. برای این کار باید 2 نکته لحاظ شود؛ نکته اول آنکه باید مر قانون اجرا شود و نظارت قدرتمندی بر این مسائل حاکم باشد. نکته دوم وجود بستر قانونی برای جلوگیری از قانون‌گریزی است. کسانی قانون‌گریزی را فرا می‌گیرند که مسؤولان بالاترشان قانون‌گریز باشند. در این راستا ضرورت دارد دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، اطلاعات افرادی که ارزهای زیادی گرفتند و برنگرداندند یا فرار کردند را در اختیار مراجع قضایی و قانونی بگذارند. قوانین مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده باید به گونه‌ای باشد که جلوی فرار مالیاتی را بگیرد.
در لایحه دولت، مناطق آزاد از مالیات ارزش افزوده مستثنا شده‌اند، در حالی که این مناطق به جای صادرات، واردات‌محور شده‌اند. به همین دلیل در مجلس با این استثنا مخالفت کردیم. اگر این اتفاق بیفتد به این معناست که بستر فساد مالی از طریق دیگری مهیا می‌شود. اینگونه معافیت‌ها نظیر مالیات هنرمندان و بازیگران نیز قابل قبول نیست و یقینا با آن مخالفم.


***
محمد کاظمی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس:
معافیت مالیاتی هنرمندان ظلم به مردم عادی است
مقابله با فرارهای مالیاتی در کشور الزامی است. البته قدم‌های خوبی در این زمینه از جمله در بحث مقابله با فرار مالیاتی پزشکان برداشته شده است. همچنین در حال حاضر با مشارکت یک شرکت فرانسوی قرار است سیستم فنی‌ای اجرا شود که تکمیل آن می‌تواند برای مقابله با فرار مالیاتی امیدوار‌کننده باشد. ما مشکل فنی در شناسایی افراد داریم. به نظر من تعداد افرادی که فرار مالیاتی دارند نسبت به کسانی که مالیات می‌پردازند، بسیار بیشتر است. حساب‌های بانکی نیابتی باعث شده نتوان بخوبی از جریان مالی در حساب‌های بانکی مطلع شد. برای مبارزه با فرار مالیاتی نیاز است حساب‌های شخصی و تجاری تفکیک شود.
کارت‌های بازرگانی تجاری باید سامان پیدا کند. ضمن اینکه اگر بنا داریم کشور را با مالیات اداره کنیم، باید برخی معافیت‌ها را در یک ماده واحده حذف کنیم.
معافیت مالیاتی فعالیت‌های فرهنگی و هنری باید حذف شود، چرا که بار آن بر دوش سایر مالیات‌دهنده‌ها می‌افتد و این ظلم به مردم عادی است.


***
قاسم احمدی‌لاشکی، نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:
راهکار بودجه بدون نفت، مقابله با فرارهای مالیاتی است
بررسی بودجه سال 1399 بزودی در صحن علنی مجلس آغاز می‌شود. دولت لایحه بودجه خوبی ارائه نداده است. در شرایطی که پول نفت هم نیست، بحث معافیت مالیاتی هنرمندان هم مطرح است. در این شرایط باید نمایندگان در کمیسیون تلفیق راهکاری برای مقابله با فرار مالیاتی همه اقشار از جمله پزشکان، ورزشکاران و هنرمندان و همچنین افرادی که در حوزه‌های مختلف انحصار ایجاد کرده‌اند، مثل سلطان قیر، سطان سکه و سلطان چه و چه پیدا کنند.
اگر می‌خواهیم راهی برای دور زدن تحریم پیدا کنیم حتماً باید برای فرار مالیاتی راهکار پیدا کرد. در صحن علنی مجلس حتما باید عملکرد شرکت‌ها را با توجه به بودجه اختصاص یافته به آنها مدنظر قرار دهیم.
3 تا 4 برابر منابع بودجه عمومی بانک‌ها و شرکت‌های دولتی است. امسال حدود 1422 هزار میلیارد تومان برای این بخش بودجه در نظر گرفته شده که عدد بسیار بزرگی است. در تخصیص بودجه باید به یک مساله دقت کرد. اگر سال گذشته برای مثال به استان سیستان‌وبلوچستان ظلم شده، آیا عادلانه است که باز هم همان‌ نگاه را داشته باشیم؟! بنابراین در بودجه‌ریزی نباید مطلق نگاه کرد.


***
کورش کرم‌پور، عضو کمیسیون انرژی مجلس:
بدون هماهنگی 3 قوه امکان مقابله با فرارهای مالیاتی وجود ندارد
لایحه بودجه سال 1399 یکسری ضعف‌ها دارد و با واقعیت‌هایی که ما امروز در بحث درآمدها و هزینه‌ها داریم، تناسب ندارد. اگر بخواهم خلاصه بگویم، شرایط خوبی نداریم و دولت باید بر اساس واقعیات بودجه‌ریزی کند. 80 درصد هزینه‌ها بر اساس واقعیات جامعه تنظیم شده اما در پیش‌بینی درآمدها این واقع‌بینی مشاهده نمی‌شود و مشکل همین است. ضمن آنکه سقف فشار بر مردم، تولید‌کننده و مالیات‌دهنده پر شده است. بنابراین ما باید برای گروهی که قانون، ناظران و دستگاه‌های نظارتی، حتی قوه‌قضائیه را دور می‌زنند، چاره‌اندیشی کنیم. این امر هم فقط زمانی محقق می‌شود که هر 3 قوه بر اساس وظایف ذاتی و قانونی طبق قانون اساسی و قوانین جاری کشور، در عمل وحدت رویه داشته باشند و هماهنگ عمل کنند. ما باید مثل یک تیم 6 نفره والیبال یا 11 نفره فوتبال در این مسابقه و مبارزه با استکبار بازی کنیم. ورزش ما ورزش فردی نیست، تیمی است. نه مجلس می‌تواند به تنهایی مشکلات را برطرف کند، نه دولت و نه قوه‌قضائیه. در عمل برای یک بار مثل دهه 60 و دوران دفاع‌مقدس همه باید بر اساس تکلیف، وظیفه خودشان را انجام دهند. آن موقع است که مردم به ما اعتماد خواهند کرد و افرادی که منافقانه در حوزه مالی کشور فعالیت دارند، شناسایی می‌شوند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وطن امروز،تاریخ انتشار:3اسفند1398،کد خبر: 216758،www.vatanemrooz.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین