پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۳۰۴
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۷
نماینده منتخب تهران در مجلس یازدهم چگونگی تخصیص ارز و محدود کردن فهرست دارویی کشور را دو مانع اصلی بر سر راه تحقیق و توسعه صنعت دارو برشمرد.

شعار سال: محسن دهنوی  در برنامه زنده اینستاگرامی بررسی سیاست‌ها و اقدامات دولت در حمایت از نوآوری‌های دارویی و شرکت‌های دانش بنیان دارویی با بیان این مطلب گفت: بحران کرونا نشان داد ادعای ما در طول این سال‌ها که می‌گفتیم در حوزه نظام سلامت کشور به ویژه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی به لحاظ دانشی ظرفیت قابل توجهی در کشور به وجود آمده؛ ادعای درستی بوده است. به گفته خود مسوولان نیز کمتر کشوری در دنیا وجود داشت که در کوران کرونا همچون جمهوری اسلامی ایران بتواند تمام نیازمندی دارویی تجهیزات پزشکی خود را در داخل تولید کند.

وی افزود: این مساله نشان می‌دهد که وقتی سیستم‌های مختلف در کشور در هر حوزه‌ای به ویژه در حوزه‌های فناورانه حتی به میزان کم سرمایه‌گذاری کنند، به وقت بحران از آن پاسخ مطلوبی دریافت می‌کنند. در حوزه دارو نیز کمک برای توسعه آن سبب می‌شود این صنعت به یک مزیت برای کشور تبدیل شود. اما در این راه مجلس با کمک سندیکا و سایر گروه‌های دارویی باید تلاش کنند تا با کمک یکدیگر سند دارو را تدوین کنند. تصویب این سند می‌تواند موانع تولید دارو در کشور را کاهش دهد.
دهنوی ادامه داد: دو مانع اصلی در راه توسعه داروی کشور وجود دارد: اولین چالش تخصیص ارز دولتی و نظام ناکارآمد تخصیص ارز است. من با بیش از نیمی از مدیران عامل کارخانجات تولید دارو تا به امروز صحبت کرده‌ام و سخن همه‌ی آن‌ها این بوده که مدل کنونی تخصیص ارز مدلی ناکارآمد و غیر بهینه است.
وی همچنین گفت: فعالان حوزه دارو و تولید کنندگان دارویی معتقدند که این شیوه تخصیص ارز خود مانع جدی در راه تحقیق و توسعه در حوزه داروست. همه می‌دانیم مدل فعلی تخصیص ارز قدرت رقابت میان وارد کنندگان که کالای ساخته شده خود را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کنند گرفته است؛ چون تولیدکنندگان مجبورند بسیاری از نهاد‌ها و ملزومات موردنیاز برای تولید خود را با ارز نیمایی ان ارز آزاد تامین کنند.
وی تصریح کرد:، اما چالش دیگر محدود کردن لیست دارویی کشور است. در واقع وقتی ما فهرست دارویی کشور را محدود می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم داروی جدید وارد این فهرست شود؛ یعنی بزرگترین مانع را در برابر فضای تحقیق و توسعه در این حوزه ایجاد کرده‌ایم. البته ما به دغدغه‌ها و مشکلات و موانع وزارت بهداشت واقف هستیم و باید آن دغدغه‌ها و مشکلات نیز رفع شوند. اما این مساله که باید تلاش شود این محدودیت برداشته شود نیز غیرقابل انکار است.
این نمایده مجلس درمورد تلاش برای تسهیل و روان‌سازی فرایند‌های مرتبط با فعالیت شرکت‌های دانش بنیان به ویژه در حوزه دارو گفت: ما به عنوان مجلس باید کمک کنیم که منابع لازم برای تحقیق و توسعه بر روری دارو‌های جدید در جهان را تامین کنیم. در این راستا با کمک سندیکا و معاونت علمی و فناوری لیستی ۳۰۰ تایی از دارو‌هایی که در حال حاضر در فاز کلینیکال ترایال‌های ۲ و ۳ در صنعت دارویی جهان هستند پیشتر آماده شده است.
وی افزود: ما به عنوان مجلس علاوه بر آنکه باید مقدمات قانونی برای تامین و تخصیص بودجه مورد نیاز برای این منظور را فراهم کنیم، سندیکا مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی فعال در حوزه دارو و بخش خصوصی نیز باید عاملیت این کار را برعهده بگیرند. ضمن آنکه معاونت علمی و فناوری و سازمان غذا و دارو هم باید نقش تسهیل‌گر را در این زمینه بازی کنند.
دهنوی با تاکید بر اینکه ما باید کسب دانش فنی و تولید داخلی این ۳۰۰ دارو در کشور را در برنامه سال آینده خود جای دهیم، گفت: لازمه این اتفاق این است که آن دو چالش بزرگ رفع شوند. ما باید به دنبال راهی باشیم که محدودیت‌های فهرست دارویی کشور برداشته شود.
وی افزود: صنعت دارو از معدود صنایعی است که بزرگترین نخبگان آن علاوه بر حضور در مجامع دانشگاهی در صنعت نیز حاضرند و این مزیت بزرگ حوزه داروست که به رشد و پیشرفت آن کمک می‌کند. در سال جدید باید تلاش کنیم هم افزایش ظرفیت تولید داخل را به ویژه در مورد دارو‌هایی که توان صادراتی آن‌ها مهیا است را در دستور کار قرار دهیم و علاوه بر آن تولید آن ۳۰۰ دارویی را که در آینده نزدیک کشور به آن نیاز پیدا خواهد کرد را نیز در نظر داشته باشیم و بدین منظور تلاش کنیم.
این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر امروز برای تولید داخلی این دارو‌ها اقدام کنیم می‌توانیم طی سال‌های آینده در تولید دارو در دنیا جزو کشور‌های پیشرو باشیم. اما اگر این اقدام انجام نشود زمانی که کشور به این دارو‌ها نیاز پیدا کند باید با قیمت‌های گزاف از کشور‌های دیگر آن‌ها را وارد کنیم.
وی در ادامه با قدردانی از زحمات بخش خصوصی تولید دارو در کشور گفت: ما باید قدر بخش خصوصی در حوزه دارو را بدانیم. بخش قدرتمندی که برای کشور خوش درخشیده و افتخار آفرین بوده است و موجب شده تا ما در مجامع بین المللی در حوزه دارو سرافراز باشیم.
دهنوی ادامه داد: ما به عنوان نهاد سیاستگذار و قانون گذار در کنار سندیکا باید تلاش کنیم در سال جهش تولید سهم صنعت دارو را در این جهش بالا ببریم یعنی هم سهم این صنعت را در GDP کشور بالا ببریم و هم ظرفیت تولید را افزایش دهیم. ما باید به راه‌هایی که این جهش را ایجاد و قدرت صادراتی را برای کشور فراهم می‌کنند، بیندیشیم.
وی افزود: البته باید بسته کامل، اجرایی و بدون نقصی برای حمایت از مصرف‌کننده در صورت حذف ارز یارانه‌ای دارو به همت کارشناسان و صاحبنظران حوزه دارو نیز تدارک دیده شود تا ما در مجلس با کمک وزارت بهداشت بتوانیم آن را مصوب کنیم و در بودجه آن را قرار دهیم.

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی فانا، کد خبر: ۲۸۲۸۲، تاریخ انتشار:  ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹، www.phana.ir

 
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین