پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۵۵۸
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
از ۸ سال پیش، پروژه استادیوم ۵ هزار نفری فومن با حضور پیمانکار شرکت توسعه و تجهیز وزارت ورزش، وارد مرحله ساخت شد. از همان زمان این پروژه بارها از سوی پیمانکاران متوقف و بعد از مدتی ساخت آن دوباره از سر گرفته شد.

شعار سال: در سال ۸۶ گفته می‌شد که هزینه ساخت این پروژه از سوی وزارتخانه نفت تامین می‌شود، اما حالا که قیمت نفت پایین آمده دولت تغییر کرده و ۳ مجلس هم از زمان اجرای این پروژه تغییر یافته، همچنان این پروژه نیمه‌تمام مانده است.
در ۸ سال اخیر که مردم و بخصوص ورزشکاران شهرستان فومن چشم به ساخت این ورزشگاه دوخته‌اند، گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از روند ساخت پروژه شنیده می‌شود؛ از سرقت ابزارهای ساختمانی تا شن و ماسه و تبدیل شدن ساختمان به پناهگاه حیوانات درنده ذهن شهروندان را آزار می‌دهد. هر بار که پیمانکار عطای کار را به لقایش بخشیده است، مسئولان پس از رسانه ای شدن و اعتراض شهروندان فومن، خبر از شروع به کار پیمانکارانی جدید و تازه نفس داده‌اند که با تعیین سقف تاریخ تحویل پروژه، شروع به کار می کنند.
ساخت این پروژه ملی از سال ۱۳۸۶ با ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار آغاز شد. این پروژه در ۲ سال اول خود در حد ۵ درصد پیشرفت داشت. روسای سابق اداره ورزش فومن معتقد بودند این شرایط ناتوانی پیمانکار را در انجام کار نشان می‌داد و به همین دلیل پیمانکار خلع ید شد.اعتبارات ناکافی شهرستان
در این زمینه رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان فومن در گفت و گو با همشهری بیان کرد: طرح ورزشگاه ۵ هزار نفری در زمره پروژه‌های ملی است و از این دست ورزشگاه‌های نیمه ساز و رها شده در کشور در حدود ۴۰ تا ۵۰ ورزشگاه وجود دارد که نمی‌شود با اعتبارات شهرستانی به فکر تکمیل آن بود.
«منصور غفاری» اظهار کرد: تکمیل این پروژه که ۱۵ تا ۲۰ درصد پیشرفت داشته است به ۲۷ تا ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. این در حالی است که سال گذشته در یکی از بهترین سال‌های کاری و اعتباری، توانستیم یک میلیارد تومان از صندوق اعتبارات ورزش به حساب ورزش شهرستان سرازیر کنیم که با آن اعتبارات تغییراتی در ورزش فومن به وجود آمد.
غفاری حاشیه‌های ایجاد شده درباره ورزشگاه نیمه‌ساخت فومن را در مدت حضور خود در این سمت غیر واقعی خواند و اعلام کرد: مسئولیت حفظ و نگهداری این ورزشگاه نیمه کاره رها شده با اداره ورزش و جوانان نیست. به‌عنوان مثال، به دلیل تجمع حجم زیادی از آب در پایه های بتونی این پروژه، احتمال حادثه خیز بودن آن وجود دارد. شائبه بر انگیزی مثل سرقت از مصالح موجود در این مکان در زمان تصدی من اتفاق نیفتاده است.

واگذاری طرح به بخش خصوصی
نماینده فومن در مجلس شورای اسلامی درباره ورزشگاه نیمه ساخت این شهر به همشهری گفت: ورزش شهر فومن نسبت به گذشته هم از لحاظ کیفی تغییرات مثبتی داشته و از نظر کمی هم بر تعداد ورزشکاران این شهر افزوده شده است. تکمیل ورزشگاه ۵ هزار نفری این شهر جزو یکی از ضروری ترین اقداماتی است که به‌طور جدی پیگیر آن هستیم.
«مهدی افتخاری» افزود: رایزنی هایی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام دادیم و محمدباقرنوبخت معاون رئیس جمهور نیز در تسریع و تسهیل این رایزنی مساعدت لازم را انجام داد تا این پروژه ملی با توجه به شیوه نامه واگذاری آن از دولت به بخش‌خصوصی واگذار شود.
وی فرایند قانونی این انتقال را «مرحله ای» دانست و اظهار کرد: مجوز آیین نامه واگذاری این پروژه باید در تهران صادر و در استان به مزایده گذاشته شود و ما هنوز منتظر اعلام این آیین‌نامه هستیم.
افتخاری توجه به اولویت های شهرستانی را مهم دانست و تصریح کرد: در فومن پروژه های بزرگی مثل تاسیسات تصفیه خانه آب شهرستان را که دست کم ۷۵ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد و یا پروژه آبرسانی به کل مناطق روستایی را که محتاج ۴۰ میلیارد تومان برای ساخت است در دست ساخت داریم. این پروژه‌ها نمی‌توانند با بودجه‌های سنواتی ساخته شوند و حتما باید برای تکمیل آنها به دنبال کدهای اعتباری مخصوص بود.

رشته های ورزشی شهرستان
دبیر هیات دو و میدانی شهرستان فومن نیز ساخت این ورزشگاه را کمک بزرگی به همه رشته های ورزشی شهرستان قلمداد کرد و گفت: با ساخت ورزشگاه ۵ هزار نفری فومن انقلابی در ورزش این شهر پدید خواهد آمد که نتیجه آن، پرورش و استعدادیابی جوانان بسیاری در رشته های ورزشی مختلف است که اکنون در زیر ساخت های کهنه و فرسوده فعالیت می‌کنند.
«فریدون جانباز» اظهار کرد: ورزشکاران دو و میدانی شهرستان برای انجام یک جلسه تمرینی باید به مرکز استان مراجعه کنند. این در شرایطی است که هم از نظر مالی و هم از نظر زمانی، انجام چنین تمرینی مقرون به صرفه نیست.
این مساله باعث شده تا بسیاری از ورزشکاران یا در میانه راه در جا بزنند یا اصلا انگیزه ای برای ورود پیدا نکنند.
به نظر می‌رسد با انجام مراحل انتقال این پروژه از دولت به بخش خصوصی، روند پیشرفت و ساخت این پروژه دگرگون شود و بخش خصوصی بتواند خارج از اعتبارات قطره چکانی شهرستانی، منجی این ورزشگاه نیمه ساخت باشد.

مشتاقان ورزش فومن
ورزشگاه پیر آزادی فومن توان پذیرایی از مشتاقان ورزش را ندارد و تکمیل ورزشگاه جدید۵ هزار نفری از آرزوهای جوانان ورزشکار فومن است که امیدواریم با عزم ملی و پیگیری بومی مسئولان شهرستان و استان در زمان مقتضی به نتیجه مطلوب برسد؛چرا که طولانی شدن این پروژه می‌تواند باعث تخریب و استهلاک بخشی از پیشرفت این ورزشگاه شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی گیل خبر، تاریخ انتشار 21 شهریور 95 ، کد مطلب: 210725:www.gilkhabar.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین