پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۲۴۰۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
زنان جزو نخستین قربانیان بسیاری از آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی اند که اعتیاد یکی از مهمترین آنان است. متاسفانه پایین آمدن سن دختران معتاد و گرایش به استفاده از مواد مخدر صنعتی زنگ خطری برای خانواده‌ها و جامعه است که به صدا در آمده است.
شعار سال :  اعتیاد از روزگاران گذشته تاکنون در جامعه وجود داشته است، اما با گذشت زمان تغییر حالت داده است و در انواع جدیدتری زندگی خانواده‌ها را تحت تاثیر گذاشته است به گونه‌ای که در حال حاضر پایین آمدن سن دختران معتاد و افزایش گرایش به سمت مواد مخدر صنعتی به یک نگرانی تبدیل شده است.

با پایین آمدن سن ابتلا به اعتیاد در دختران جوان و پنهان کاری به دلیل ترس از خانواده، آسیب‌های بزرگتری از جمله تن فروشِی، حضور در منازل تیمی، فروش مواد مخدر، سرقت و تکدی گری این افراد را تهدید می‌کند و بازگشت از اعتیاد را سختتر می‌کند.

نکته قابل توجه این است که در خراسان شمالی ۸۰ درصد از اعتیاد‌های زنان متاثر از اعتیاد همسرانی است که می‌خواهند با این اقدام پایبندی زنان را نسبت به زندگی ایجاد کنند.

باتوجه به جایگاه بنیادی زن در خانواده در نقش مادر و همسر قطعا اعتیاد این جایگاه را از بین خواهد برد و زندگی را به سمت تلاطم می‌کشاند.

غیر اخلاقی شمردن اعتیاد بجای نگاه به این موضوع به عنوان یک بیماری و نگرش‌های اجتماعی منفی نسبت به زنان معتاد، مانعی بزرگ در راه درمان اعتیاد در زنان است.


اعتیاد در زنان مخرب‌تر از مردان است

سرهنگ محمد قدرتی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خراسان شمالی در ادامه یکی از مهمترین علل گرایش زنان به اعتیاد در استان را زندگی با مرد معتاد را عنوان کرد و گفت: خانواده‌های بسیاری هستند که به علت اعتیاد مرد، بعد از مدتی زن نیز به سمت مصرف مواد مخدر روی آورده است.

وی ادامه داد: دختران جوان و نوجوان نسبت به فشار گرو‌های همسالان در جامعه در مقایسه با پسران آسیب پذیرتر هستند و همین تاثیرپذیری باعث می‌شود که در گروه همسالان و دوستانشان اعتیاد را تجربه کنند.

سرهنگ قدرتی همچنین خشونت را یکی از عوامل گرایش زنان خراسان شمالی به اعتیاد خواند و گفت: زنان معتاد نسبت به دیگر زنان میزان بیشتری از خشونت را تحمل می‌کنند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی مشکلات روحی و روانی را در روی آوردن زنان به اعتیاد و مواد مخدر موثر دانست و گفت: اختلالات افسردگی یا اضطراب شایع‌ترین بیماری در بین زنان معتاد به مواد مخدر است و این عوامل باعث شده است که رفتار‌هایی از جمله خودکشی، آسیب پذیری بالا و عزت نفس پایین در زنان معتاد بسیار بیشتر از زنان دیگر رخ دهد.

وی با بیان اینکه اعتیاد زنان در جامعه در مقایسه با مردان منفی‌تر است، گفت: زنان در خانواده پایه و اساس زندگی و آموزش فرزند را بر عهده دارند، در دوران بارداری و شیردهی مادر معتاد، ماده مخدر از شیرمادر به نوزاد منتقل می‌شود، در واقع اعتیاد مادر بر سلامتی روانی فرزند تاثیر مستقیمی دارد.

این مقام مسئول یادآور شد: مادر نقش تعیین کننده‌ای در آرامش خانواده دارد و قطعا می‌تواند فرزندان خوبی را به جامعه تحویل دهد، اما اگر مادری دچار اعتیاد شد فاقد تمام ملاک‌های مادری است و با این شرایط در تربیت فرزند دچار مشکل خواهد شد.

سرهنگ قدرتی یکی از عارضه‌های مهم اعتیاد زنان را متلاشی شدن خانواده خواند و گفت: اعتیاد زنان عوارض خطرناکی نسبت به مردان ایجاد می‌کند و مصرف بی رویه و زیاد مواد مخدر بعد از اولین تجربه در زنان ۶ برابر زوتر از مردان است.

وی ادامه داد: براین اساس زنان ۶ سال زودتر از مردان به ورطه وابستگی شدید که درمان آن طبعا سخت‌تر و عوارض جسمی و روانی و اجتماعی آن نیز به مراتب بیشتر است روی می‌آوند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خراسان شمالی یادآور شد: پنهان کردن اعتیاد زنان و دختران باعث دروغگویی، فساد اخلاقی و از هم پاشیدن زندگی، تربیت فرزندان ناسالم و معتاد خواهد شد.


تبلیغات لاغری در ماهواره، تهدیدی برای اعتیاد زنان

سرهنگ قدرتی اضافه کرد: محیط زندگی فرد بر اعتیاد او نقش تعیین کننده‌ای دارد و ثابت شده است که فرد تا حدود زیادی از محیط زندگی خود و افرادی که بیشتر با آن‌ها در ارتباط است تاثیر می‌پذیرد حتی اگر فرد در خانواده سالم زندگی کند، می‌تواند تحت تاثیر اجتماع به سمت اعتیاد برود.

وی افزود: احتمال ابتلا به اعتیاد در خانواده‌های ناسالم و معتاد قطعا بیشتر است، زیرا نداشتن مهارت‌های اجتماعی لازم باعث می‌شود فرد نتواند خود را از اعتیاد مصون بدارد.

این مقام مسئول یکی از باور‌های غلط در حوزه مصرف ماده مخدر بخصوص در زنان را استفاده از مواد مخدر لاغر کننده که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود عنوان کرد و گفت: گا‌ها در مراحل ابتدایی مصرف باعث لاغری فرد می‌شود، اما به دلیل عادت کردن بدن به مصرف مادر مخدر ترک آن عوارض منفی را در فرد ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد: از دیگر عوارض و پیامد‌های مصرف مواد مخدر خود درمانی تعدادی از مادران برای درمان بیماری فرزندان شان توسط مواد مخدر بوده است که باعث مسمومیت‌های نوزدانشان می‌شود.


مادر معتاد نمی‌تواند نقشش را در خانواده ایفا کند

علیرضا نیکزاد، رئیس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه اعتیاد زنان در گذشته بیشتر در گروه مواد مخدر سنتی بوده است، گفت: زنان در مناطق روستایی باتوجه به کار‌های سنگینی که باید در موضوعات کشاورزی و دامداری انجام می‌دادند مصرف مواد را باعث تقویت توانایی جسمی شان می‌دانستند.

وی درمان افسردگی، کاهش درد‌های ناشی از زایمان، وجود فرد معتاد در خانواده را از جمله عوامل گرایش زنان به اعتیاد در گذشته عنوان کرد و گفت: در حال حاضر یکی از موارد موثر در گرایش زنان به اعتیاد استفاده از مواد مخدر صنعتی بوده است که برای کاهش وزن در زمان کوتاه و بدون ورزش می‌خواهند داشته باشند.

نیکزاد همسر معتاد را یکی از عوامل مهم در گرایش زن به اعتیاد خواند و گفت: مرد معتاد اقدام به اعتیاد و وابستگی همسرش به مواد مخدر می‌کند که زن نسبت به اعتیاد مرد اعتراضی نداشته باشد و اقدام به طلاق نکند.

این روانشناس بالینی نداشتن مهارت‌های نه گفتن، عدم اعتماد به نفس، خودآگاهی پایین، محیط‌های آلوده به مواد، مشکلات اقتصادی، بیکاری، فقر، طلاق را از دیگر عوامل تاثیر گذار در مصرف مواد مخدر زنان عنوان کرد.


اقدام به تن فروشی، تکدی گری، سرقت برای تامین مواد مخدر

وی خاطرنشان کرد: لازم به توجه است که زن وقتی درگیر به اعتیاد شود و نتواند مواد مخدر را تامین کند به سمت تن فروشی، تکدی گری، سرقت روی می‌آورد که ممکن است آسیب‌های خطرناک‌تر از اعتیاد دامنشان را بگیرد.

نیکزاد عنوان کرد: فقر در یک خانواده شامل فقر مالی، فقر سواد، فقر فرهنگی، فقر معنوی است و زمانی که فرد در منطقه‌ای زندگی می‌کند که از همه لحاظ دچار فقر است، گرایش به سمت اعتیاد به راحتی در آن محل فراهم می‌شود.

این روانشناس بالینی یادآور شد: زمانی که فرد وارد فاز مصرف مواد مخدر می‌شود، مواد مخدر در صدر اولویت‌های فرد قرار می‌گیرد، در رفتار فرد، پرخاشگری، نداشتن تمرکز، مدیریت در جایگاه مادر برای فرزند پروری تاثیرگذار خواهد بود و قطعا مادر نمی‌تواند نقشش را به خوبی ایفا کند.


عرضه دارو‌های لاغری در باشگاه و آرایشگاه زنانه زمینه ساز اعتیاد است

رئیس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: زنان با مصرف مواد مخدر اعتماد به نفسش از بین می‌رود، دچار افسردگی و اختلالات روانپزشکی می‌شوند و فردی که دچار این مشکلات باشند، توانایی مدیریت خود و فرزندانش را ندارد و از جایگاه مادر بودن و خانواده خارج می‌شود.

نیکزاد با اشاره به اینکه اعتیاد زنان در حال افزایش است، گفت: در حال حاضر آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی با تبلیغ دارو‌هایی برای لاغری و تناسب اندام تهدیدی برای زنان هستند که افراد تحت هیچ شرایطی باید اقدام به استفاده از این مواد نکنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نوع مواد مخدر دائما در حال تغییر است و در حال حاضر تنها به مواد سنتی و قدیمی مربوط نمی‌شود بلکه مواد در قالب قرص، کپسول، دستمال‌های کاغذی، چسب باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی و اعتیاد فرد خواهد شد.


پاتوق‌های مصرف مواد مخدر، سرمنشا آسیب‌های اجتماعی دیگر برای زنان

سرهنگ محسن عربی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی خراسان شمالی از مهمترین عوامل اعتیاد زنان در استان را عوامل خانوادگی از قبیل فقر مادی خانواده، خانواده معتاد و بزهکار، افسردگی و همنشینی با معتادان و دوستان ناباب برشمرد.

وی با اشاره به اینکه وابستگی والد به فرزند به خصوص مادر و فرزند از لحظه تولد به وجود می‌آید، گفت: اگر مادری با داشتن اعتیاد ناایمن باشد قطعا امکان پرورش صحیح فرزندش را نخواهد داشت.

این کارشناس مسئول اضافه کرد: فرزندی که تحت تربیت مادری معتاد باشد، درآینده به احتمال زیاد به علت عدم بهره مندی از روابط سالم و مهر مادری به فردی ضد اجتماعی، با اعتماد به نفس پایین، دارای اختلالات شخصیتی تبدیل خواهد شد که هم از لحاظ فردی و هم اجتماعی فردی مفید نخواهد بود.

سرهنگ عربی خاطرنشان کرد: وابستگی و گرایش زنان به مصرف مواد مخدر باعث پنهان کاری و استعمال مواد مخدر به دور از چشم خانواده می‌شود.

وی گفت: این افراد از روی اجبار برای رفع خماری ناشی از عدم مصرف مواد مخدر به پاتوق‌هایی راه پیدا می‌کنند که در آن مکان‌ها علاوه بر بالا رفتن میزان مصرف مواد آن‌ها به خطا‌ها و لغزش‌های دیگری از قبیل مسائل اخلاقی و منکراتی نیز روی می‌آورند.


وجود ۲۰ هزار زن معتاد در خراسان شمالی

سعید آیتی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: طبق شیوع شناسی که در سال ۹۷ در کشور انجام شده است، ۷.۲ درصد شامل ۴۰ هزار نفر از جمعیت فعال استان خراسان شمالی که در رده سنی ۱۵ تا ۶۴ سال است، گرفتار اعتیاد هستند.

وی با اشاره به اینکه در دیماه سال ۹۸ براساس شیوع شناسی که نسبت به کل جامعه استان انجام شد، ۱۱.۵۸ درصد مردم در سراسر استان دارای اعتیاد هستند، گفت: براین اساس ۶۰ هزار از مردان و ۲۰ هزار از زنان در استان دارای اعتیاد هستند.

این مقام مسئول اضافه کرد: در شیوع شناسی در سراسر کشور مبنای ارزیابی جمعیت فعال است، براین اساس ۹ درصد از جمعیت فعال استان خراسان شمالی زنانی هستند که میانگین سنی آن‌ها ۳۴ سال بوده است.

وی یادآور شد: اعتیاد زنان در همه رده‌های سنی وجود دارد که تا رده سن ۱۸ سالگی در بیمارستان‌ها تحت درمان قرار می‌گیرند و بعد از آن به مراکز کلینیک ترک اعتیاد ارجاع داده می‌شوند.
 

فوت ۳۱ نفر براثر سو مصرف مواد مخدر در استان

آیتی با بیان اینکه در استان خراسان شمالی سه کمپ شبانه روزی ترک اعتیاد ویژه بانوان فعال است، گفت: دو کمپ مستقر در بجنورد در مجموع ظرفیت پذیرش ۶۰ نفر و کمپ شیروان براساس ماده ۱۶ که مشمول معتادان متجاهر می‌شود ۶۰ نفر را پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان‌های استان باتوجه به کوچک بودن فضای شهر درخواستی برای راه اندازی مرکز ترک اعتیاد ویژه بانوان داده نشده است، گفت: با توجه به شرایط اجتماعی جامعه در استان‌های کوچک، خانواده‌ها تمایلی ندارند که عضو خانواده شان که درگیر اعتیاد شده است را به مراکز ارجاع دهند گا‌ها تعداد کل ظرفیت‌های مراکز شبانه به تکمیل ۱۰۰ درصدی نمی‌رسد.

آیتی افزود: با حضور در دوره درمانی یک ماهه در کمپ‌های ترک اعتیاد، معمولا از لحاظ جسمی این افراد درمان می‌شوند چراکه در این مدت هیچ گونه مواد مخدری را مصرف نمی‌کنند، اما از لحاظ روحی و روانی پاک نشده اند و با حضور در محیط زندگی شان گا‌ها مجدد اقدام به مصرف می‌کنند.


۵۰ درصد از مادرانی که ترک کرده اند به سمت مواد نمی‌روند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: ۵۰ درصد از بانوانی که دارای فرزند هستند، به سمت استفاده مجدد از مواد نمی‌روند، اما بخش دیگری از این افراد به دلیل شرایط خانوادگی، محیط زندگی و اجتماعی، دوستان و نبود شغل مجددا مصرف را از سر می‌گیرند، با این وجود نسبت برگشت به اعتیاد در زنان از مردان کمتر است.

وی یادآور شد: تعداد زنان معتاد متجاهر در استان خراسان شمالی خیلی محدود هستند، این افراد براساس قانون درمان می‌شوند و تمام هزینه‌های درمان فرد از طرف شورای هماهنگی مواد مخدر تامین خواهد شد.

آیتی با بیان اینکه تاکنون در کشور شیوع شناسی اعتیاد ویژه بانوان انجام نشده است، گفت: با توجه به اینکه تعداد زیادی از بانوانی که دچار اعتیاد شده اند، اعتیاد خود را پنهان می‌کنند، قطعا نمی‌توان به صورت دقیق در این مسئله ورود پیدا کرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گفت: بر اساس آمار انتشار یافته در سال ۹۵، ۵ درصد زنان استان اعتیاد دارند که در آمار سال ۹۷ به ۹ درصد افزایش پیدا کرده است.
 
زنگ هشدار افزایش اعتیاد دختران و زنان

اعتیاد زنان تحت تاثیر همسران

آیتی بیان داشت: براساس بررسی‌های صورت گرفته گروه زیادی از زنان تحت تاثیر اعضای خانواده به خصوص همسرانشان به سمت اعتیاد کشیده می‌شوند.

وی گفت: جوانان به خصوص قشر دانشجو براساس توهمات، اطلاعات نادرست، لاغری، تمرکز در مطالعه، کنجکاوی در مصرف و شادابی، کسب هویت، رفع بحران‌های روحی و عاطفی به سمت استفاده از مواد مخدر سوق داده می‌شوند که غالبا نوع استفاده در جوانان بیشتر در نوع صنعتی است.

این مقام مسئول گفت: اعتیاد زنان در سنین بالا، معمولا در روستا‌ها و برای رفع درد‌های ناشی از خستگی کار و با استفاده ازمواد سنتی رخ می‌دهد.

وی عوارض ناشی از اعتیاد پنهان زنان را از درگیری با اعتیاد خطرناک‌تر خواند و گفت: زنان و دخترانی که پس از درگیری با اعتیاد آن را پنهان می‌کنند، معمولا برای تامین مواد ناخواسته درگیر آسیب‌های اجتماعی از جمله روابط جنسی نامشروع، سرقت و فحشا را به دنبال دارد.


اعتیاد یک زن برابر با از هم پاشیدگی یک خانواده است

آیتی با اشاره به اینکه زنان پایه و ستون اصلی هر خانواده‌ای هستند، گفت: اعتیاد زنان در واقع شاکله خانواده را از هم می‌پاشد، چراکه دیگر مرد تمایل به ادامه زندگی با این زن ندارد، و زن معتاد در نقش مادر به فرزندان رسیدگی نمی‌کند و فرزندان در سنین پایین دچار آسیب می‌شوند.

وی ادامه داد: در واقع زمانی که یک زن دچار اعتیاد می‌شود، تنها خود شخص درگیر نشده است بلکه یک خانواده را درگیر کرده است، این در حالی است که در صورت مواجه مرد خانواده، زن و فرزندانش تمامی سعی شان را در جهت رفع مشکل اعتیاد آن فرد به کار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شهرستان‌های بجنورد و شیروان براساس نسبت جمعیتی تقریبا در یک رنج جمعیت معتاد قرار دارند.

آیتی خاطرنشان کرد: تعداد بالای جمعیت مردان معتاد در هر منطقه قطعا به همان نسبت باعث افزایش گرایش زنان آن منطقه به اعتیاد خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه اعتیاد زنان در خراسان شمالی در مقایسه با میانگین کشوری پایین است، گفت: براساس آمار مطالعاتی در استان‌های کوچکتر به خاطرنگاه‌های اجتماعی به اعتیاد زنان، این پدیده اجتماعی کمتر رخ می‌دهد.

وی یادآور شد: یک فرد در صورت استفاده از مواد سنتی با آثار تخریبی جسمی کمتری مواجه خواهد شد، در حالی که مواد صنعتی علاوه بر مسائل جسمی، ذهن و فکر را مختل و کنترل بر ذهن را از فرد می‌گیرد، همچنین برگشت و ترک مواد مخدر صنعتی بسیار سخت است.


سیگار و قلیان دروازه‌های ورود به مصرف مواد مخدر هستند

آیتی گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته همسر، دوستان، همسایگان، تربیت‌های نادرست، حمایت‌های نادرست، معاشرت‌های نامناسب، ناراحتی‌های جسمانی، مرگ نزدیکان، شرایط سخت کاری، تفریح با سیگار و قلیان، ازدواج‌های مجدد، عدم پایبندی به مسائل دینی، مسائل اقتصادی، مهاجرت از روستا‌ها به شهرها، بروز عواطف احساسی زنان نسبت به مردان، بیشترین عوامل تاثیرگذار در گرایش زنان به اعتیاد هستند.

وی با اشاره به اینکه سیگار و قلیان در گروه مواد مخدر نیستند، گفت: این دو محصول در واقع دروازه‌های اصلی ورود به مواد مخدر محسوب می‌شوند که اکثر جوانان به خصوص دختران از این طریق درگیر موادمخدر می‌شوند.

این مقام مسئول در انتها با بیان اینکه در سال گذشته ۳۱ نفر از خراسان شمالی به دلیل سو مصرف مواد مخدر جانشان را از دست داده اند، گفت: این در حالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون پنج فوتی در این زمینه به ثبت رسیده است.


تن فروشی در کمین زنان معتاد

ملیحه یغمایی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی در ادامه اظهار داشت: براساس بررسی مواردی که به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کردند، وجود الگو‌های نامناسب مصرف مواد در خانواده، یا ازدواج با همسر معتاد، باعث تشویق فرد به اعتیاد خواهد شد.

وی ادامه داد: افسردگی، مشکلات زناشویی، عدم توجه از طرف همسران، تبلیغات غیرقانونی استفاده از مواد برای زیبایی و لاغری از مواردی هستند که در گرایش زنان به اعتیاد موثر هستند.

این مقام مسئول میانگین سن ابتلا به اعتیاد زنان در خراسان شمالی را در رده سنی بین ۳۳ تا ۳۵ سال اعلام کرد و گفت: زنان که در سنین زیر ۳۰ سال دچار اعتیاد می‌شوند، به سایر آسیب‌ها از جمله تن فروشی، مصرف مواد صنعتی روی می‌آورند.

یغمایی با بیان اینکه در برخی از خانواده‌ها که زن و شوهر هر دو معتاد هستند، فرزندان توسط مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند، گفت: زمانی که در یک خانواده مرد دچار اعتیاد می‌شود زن به عنوان نقش محوری در خانواده تمام سعی اش بر این است که سلامت خود و فرزندانش را تامین کند.

وی خاطرنشان کرد: اعتیاد زن در واقع با یک خانواده نابسامان در جامعه برابر است، باتوجه به اینکه زن نقش محوری را در خانواده دارد آنگاه که زن دچار اعتیاد می‌شود، خانواده از هم پاشیده می‌شود.


فرار و روابط نامشروع نتیجه اعتیاد پنهانی دختران

این مقام مسئول گفت: میزان بازگشت از اعتیاد زنان به دلیل وجود فرزندانشان و حفظ خانواده در مقایسه با مردان خیلی بیشتر است، به همین دلیل میزان ترک اعتیاد و بازپروری در زنان بیشتر است.

یغمایی یادآور شد: پنهان کردن اعتیاد در بسیاری از مواقع در دختران مجرد و دختران در سنین پایین به دلیل ترس از خانواده، قبیح بودن این قضیه برای خانواده، رخ می‌دهد، که معمولا در ارتباط با دوستان این اتفاق رقم می‌خورد، در صورتیکه خانواده در مواجه با این مشکل به خوبی نتواند مدیریت کند و فرد را نجات دهد اتفاقاتی از جمله فرار دختر از منزل و روابط نامشروع رقم خواهد خورد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری با بیان اینکه مراکز ترک اعتیاد بانوان در استان ایجاد شده و به صورت تخصصی ارائه خدمات می‌دهد، اضافه کرد: در بهزیستی مراکز مداخله در بحران علاوه بر رسیدگی به مسائل اعتیاد زنان به دیگر آسیب‌های اجتماعی نیز ورود می‌کند و ارائه خدمات انجام می‌شود.

وی یاداور شد: در این مراکز بعد از سم زدایی مواد مخدر، توامندسازی فرد در زمینه روانی و اقتصادی در قالب پرداخت تسهیلات و ایجاد اشتغال برای این افراد صورت می‌گیرد.


۹ درصد از جمعیت معتاد استان، زنان هستند

یغمایی با بیان اینکه در جمعیت فعال استان که بین ۱۵ تا ۶۴ سال است ۹ درصد جمعیت معتاد را زنان تشکیل می‌دهند، افزود: این در حالی است که میانگین کشوری اعتیاد زنان ۱۴ درصد است و استان پایین‌تر از میانگین کشوری است.

وی درانت‌ها گفت: پایین آمدن سن اعتیاد زنان در استان و گرایش بیشتر به استفاده از مواد مخدر صنعتی نگران کننده است.


۸۰ درصد علت اعتیاد زنان در استان همسرانشان هستند

هاجر پاکدین، معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان شمالی در ادامه گفت: پذیرش زنان در مراکز کلینیک‌های ترک اعتیاد از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۳۳ نفر بوده، که بخشی از این افراد از قبل پرونده داشته اند و دارو دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه رنج سنی زنان معتاد در استان خراسان شمالی بین ۳۰ تا ۵۵ سال است، گفت: در سال گذشته ۷۶ نفر از زنان که درگیر با اعتیاد بوده اند در مراکز اقامتی میان مدت استان درمانشان را دنبال کرده اند.

پاکدین اضافه کرد: درمان افراد درگیر با اعتیاد در سنین زیر ۱۸ سال در بیمارستان پیگیری می‌شود، بعد از سم زدایی در صورتی که خانواده داشته باشند به خانواده و در غیر این صورت به مراکز نگهداری بهزیستی تحویل داده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در استان خراسان شمالی ۸۰ درصد از دلایل گرایش زنان به اعتیاد، همسرانشان بوده اند، گفت: رفع درد‌های جسمی، درد‌های زایمان، اعتیاد اعضای خانواده، اعتیاد از بدو تولد از دیگر موارد گرایش زنان به اعتیاد بوده است.

این مقام مسئول حضور در منازل تیمی و اقدام به خود فروشی را از عوارض اعتیاد دختران به مواد مخدر صنعتی و پنهان سازی از خانواده عنوان کرد و گفت: این رفتار‌ها بیماری‌های عفونت جنسی، هپاتیت و ایدز را به دنبال خواهد شد.

پاکدین با اشاره به فعالیت سه مرکز ترک اعتیاد ویژه زنان در شهرستان‌های بجنورد و شیروان، ادامه داد: طی سال گذشته در مجموع ۶۷۶ زن و دختر معتاد در رده سنی ۱۸ تا ۲۹ سال و ۳۰ تا ۵۵ سال به مرکز ترک اعتیاد مراجعه کرده‌اند که بیشتر مراجعه کنندگان شامل ۴۷۵ نفر در گروه سنی ۳۰ تا ۵۵ سال قرار دارند.
 
زنگ هشدار افزایش اعتیاد دختران و زنان

ضرورت توانمندسازی و اشتغال زایی برای زنان بازگشته از اعتیاد

وی یادآور شد: باتوجه به اینکه زن محور و بنیاد خانواده است، نسبت به درمان اعتیاد آنان حساسیت وجود دارد و در صورت نیاز درمان فرد به صورت رایگان دنبال می‌شود تا بتوان مادر را به محیط زندگی و اجتماع برگرداند.

این مقام مسئول اضافه کرد: بعد از ترخیص از مرکز ترک اعتیاد، به مدت یک سال پیگیری پس از ترخیص انجام می‌شود، ارتباط با مرکز قطعا نخواهد شد که بتوانند پاکی فرد را به صورت کامل به او برگردانند.

پاکدین گفت: در استان فعال سازی کارگاه‌هایی با هدف حمایت از این زنان که از اعتیاد دور شده اند، ضروری است که در کنار توانمند سازی این افراد منبع درآمدی برای خود و خانواده شان باشند که در این صورت امکان بازگشت مجدد فرد به سمت مصرف مواد مخدر کمتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر موازی کاری دستگاهی و عدم مسئولیت پذیری برخی از دستگاه در رابطه با بحث درمانی اعتیاد باعث شده خروجی قابل قبولی به جا نماند، افزود: همتی والا و هماهنگی بین دستگاهی می‌طلبد که چرخه کامل و خروجی خوبی به دست آید.



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی دانا، تاریخ انتشار:۱۵مرداد، ۱۳۹۹، کدخبر:dana.ir_۱۶۳۴۰۵۱
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین