پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۵۷۷
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳
از جمله مواردی که در سال‌های اخیر مورد توجه کارشناسان و مدیران شهری قرار گرفته است بحث فضای سبز شهری و توسعه آن است. توجه به این مقوله اثرات زیادی در فضای شهری برجای خواهد گذاشت و می‌توان از مهم‌ترین اثرات آن در شهرها به کارکردهای محیط زیستی آن اشاره کرد...
شعارسال: از جمله مواردی که در سال‌های اخیر مورد توجه کارشناسان و مدیران شهری قرار گرفته است بحث فضای سبز شهری و توسعه آن است. توجه به این مقوله اثرات زیادی در فضای شهری برجای خواهد گذاشت و می‌توان از مهم‌ترین اثرات آن در شهرها به کارکردهای محیط زیستی آن اشاره کرد. چرا که فضای سبز موجب تعادل بخشی در متابولیسم شهر و از سویی دیگر افزایش سطح زیبایی آن خواهد شد. این عوامل در مجموع سبب افزایش كیفیت زیستی شهرها می شوند. در واقع مجموعه اثرات فضای سبز حضور آن‌ها را در شهرها اجتناب ناپذیر می كند، به طوری كه بدون وجود آن ممكن نیست شهرها پایدار باقی بمانند.

در حالی که تلاش مدیران شهری برای توسعه فضای سبز شهری است اما با نگاهی به شهرهای مختلف ایران به خصوص شهرهای شمالی از جمله شهرهای گلستان می‌توان دریافت که وضعیت فضای سبز این شهرها مناسب نیست. در این میان شهرهای کوچک و شرق استان که چهره محروم تری دارند از این مشکلات بیشتر رنج می‌برند. یکی از این شهرها، مینودشت است که شهروندان آن خواهان توسعه فضای سبز شهری در این شهرستان هستند.

رئیس شورای شهر مینودشت در رابطه با وضعیت فضای سبز این شهرستان به همشهری گفت: به دلیل محدودیت‌های مالی و مشکلات اقتصادی دولت در سال‌های گذشته، شهرداری‌ها نیز با منابع مالی محدود مواجه بودند و آن چنان که می‌بایست نتوانستند برای ارتقای کیفیت خدمات شهری گام‌های مؤثری بردارند.

«سید علیرضا نریمانی» افزود: در آغاز به کار شورای جدید، با توجه به شرایط منطقه فضای سبز شهری در شأن مردم این شهر نبود. بنابراین شهرداری و شورای شهر مینودشت تمام تلاش خود را برای توسعه فضای سبز شهری به کار برد و ماحصل این تلاش‌ها افتتاح چند پارک در این شهرستان بود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین اقدامی که در سال گذشته برای توسعه فضای سبز شهری انجام شد این بود که فضای سبز برون سپاری و به یک شرکت خصوصی تحویل داده شد. در سال گذشته 2هزار مترمربع در شهرک رزمندگان را به عنوان فضای سبز شهری در نظر گرفتیم و در این راستا پارک عرفان افتتاح شد. پارک جدید شهریار نیز در حال آماده سازی است. پارک ورودی شهر نیز افزایش داده شد و بعد از رسیدگی به فضای سبز آن اکنون برای استفاده مسافران و مردم شهر آماده است.

رئیس شورای شهر مینودشت به مهم‌ترین اقدامات برای توسعه فضای سبز شهری مینودشت در سال جدید اشاره کرد و گفت: در سال جدید زمینی به مساحت 3 هکتار در جاده کمربندی مینودشت جنب هتل قصر برای ساخت پارک امام رضا(ع) خریداری شده که عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود. هم چنین ایجاد پارک گل و پارک لاله از جمله اقدامات در دست اجرا برای توسعه فضای سبز شهری مینودشت در سال جدید است.

نریمانی ادامه داد: شهرستان مینودشت با جمعیتی قریب به 30 هزار نفر اکنون 14 هزار متر مربع فضای سبز شهری در آن وجود دارد؛ گرچه این مساحت با استاندارد سرانه فضای سبز شهری اختلاف دارد اما در شورای جدید تمام تلاش برای ارتقای آن به کار بسته شده است. شهردار فعلی در آغاز به کار خود با 2 میلیارد تومان بدهکاری این نهاد را تحویل گرفت. اما با تمام مشکلات، اعتبار شهرداری مینودشت برای سال جدید 7 میلیارد تومان برآورد شد. این موضوع نشان از همت و تلاش مجموعه شهرداری و شورای شهر مینودشت دارد که می‌تواند برای توسعه فضای سبز اقدامات مهمی دهند.

* راه پرفراز و نشیب استان برای نزدیک شدن به استاندارد فضای سبز شهری

گلستان به دلیل داشتن جنگل‌های سبز و مواهب طبیعی آن گونه که لازم است به توسعه فضای سبز آن توجه خاصی نمی‌شود. شاید مهم‌ترین دلیل این امر وجود جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی در استان باشد. در حالی که در تعریف فضای سبز شهری جنگل‌ها و فضاهای طبیعی خدادای جزو فضای سبز شهری محسوب نمی‌شوند.

یک کارشناس مدیریت شهری در استان با بیان این که فضای سبز شهری به بخشی از فضاهای باز شهری گفته می‌شود كه عرصه های طبیعی یا مصنوعی آن تحت استقرار درختان، درختچه ها، گل ها، چمن‌ها و سایر گیاهان است به همشهری گفت: این فضاها براساس نظارت و مدیریت انسان و با در نظر گرفتن ضوابط، قوانین و تخصص های مرتبط با آن برای بهبود شرایط زیستی، زیستگاهی و رفاهی شهروندان و مراكز جمعیتی غیر روستایی، حفظ، نگهداری یا بنا می شوند.

«محمدرضا سلیمانی» افزود: با توجه به تعاریف بررسی شده می توان 2 بخش را برای فضای سبز در نظر گرفت اول مجموعه ای از پوشش سبزینه ای شامل درختان، درختچه ها، گل‌ها، بوته‌ها و چمن كه مفهوم فضای سبز را از نظر فیزیونومی و شكل ظاهری القا می كند. دوم بر آوردن انتظارات و وظایفی شامل بهبود كیفیت زیست محیطی انسان، تأمین زیبایی و سایر نیازهای اكولوژیك كه به عنوان هدف و وظیفه در احداث فضای سبز مستتر است.وی ادامه داد: ما زمانی می‌توانیم ادعا کنیم سرانه فضای سبز شهری را توسعه داده ایم که موارد مورد نظر در این بحث رعایت شود. مسئولان بعضی از شهرها ادعا می‌کنند به ازای هر شهروند 9تا 10 مترمربع فضای سبز دارند، در صورتی که از مهم‌ترین موارد در فضای سبز، بهره برداری تفرجگاهی و هم چنین ایجاد فضای سبز توسط دست بشر است و جنگل‌ها و مواهب طبیعی هیچ تعریفی در سرانه فضای سبز شهری ندارد.وی بیان کرد: سرانه مطلوب فضای سبز برای هر شهروند گرگانی به طور میانگین 9 مترمربع است. در حال حاضر این عدد بدون احتساب جنگل‌های موجود در گرگان به 5 و 4 دهم متر مربع می‌رسد. اما این میانگین با عدد موجود تفاوت معناداری دارد. گرچه در سال‌های اخیر شهرداری گرگان برنامه‌های زیادی در رابطه با توسعه فضای سبز شهری اجرا کرده است اما برای رسیدن به سرانه مناسب فضای سبز لازم است اقداماتی فراتر از این انجام شود.

گلستان به دلیل داشتن جنگل‌های سبز و مواهب طبیعی آن گونه که لازم است به توسعه فضای سبز آن توجه خاصی نمی‌شود. شاید مهم‌ترین دلیل این امر وجود جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی در استان باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری همهشری استانی، تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 فروردین 1395، کد خبر: 3755057، www.ostani.hamshahrilinks.org

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین