پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۱۶۱۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
مسعود کنعانی فعال محیط‌زیست عنوان کرد: کسانی که مدعی هستند، آب استان خوزستان به‌صورت اصولی مصرف نمی‌شود، باید از آن‌ها پرسید در کجای کشور آبیاری اصولی انجام می‌شود که در این استان بشود. آیا در سطح کشور آبیاری علمی وجود دارد و توانسته‌اند سطح آبیاری و کشاورزی را با استفاده از این نوع آبیاری گسترش دهند؟
شعار سال: ایده کلی همه دولت‌ها در مواجهه با بحران خشک‌سالی، یک فرمول همیشگی است؛ چیرگی بر طبیعت به‌جای سازگاری با آن. تجربه انتقال آب در ایران به‌خوبی نشان می‌دهد طرح‌هایی از این دست، درنهایت به خشکی رودخانه‌ها، تالاب‌ها، دریاچه‌ها و تغییر کاربری زمین منجر می‌شوند. در سال‌های اخیر شاهد بحث درباره انتقال آب کارون بوده‌ایم، این طرح در خوزستان و حتی در کشور همواره محل مناقشه بین مسئولان بوده است. عده‌ای مخالف این طرح هستند و عده‌ای انتقال آن را برای شریان‌های حیاتی دیگر نقاط کشور ضروری می‌دانند؛ اما با یک حساب سرانگشتی، مشخص است که اکثر قریب به اتفاق مردم خوزستان از طرح‌های انتقال آب دل خوشی ندارند. بسیاری از رسانه‌های محلی از اصلاح‌طلب و اصولگرا تا مستقل یکی شده‌اند تا بگویند انتقال آب به نفع خوزستان نیست که از کشاورزی گرفته تا صنایع، آب شرب، هوای پاک را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و اگر وضع به‌همین منوال پیش رود، مسلماً روزی می‌آید که جلگه خوزستان به کویر غیرقابل سکونت تبدیل شود. یک فعال محیط‌زیست با اشاره به این‌که اگر همه کویر را زعفران بکارند، باز هم توجیه اقتصادی برای انتقال آب خوزستان وجود ندارد، گفت: ابهام در اجرای این طرح بر همگان روشن است.

مسعود کنعانی در این باره گفت: استان خوزستان دارای سه‌میلیون هکتار اراضی است که از این سه‌میلیون هکتار، دومیلیون آن مناسب برای کشاورزی است. درحال‌حاضر و در بهترین شرایط آبی حداکثر یک‌میلیون از این اراضی به زیرکشت محصولات مختلف کشاورزی می‌رود.



هیچ کجای کشور آبیاری اصولی انجام می‌شود

این فعال محیط‌زیست عنوان کرد: کسانی که مدعی هستند، آب استان خوزستان به‌صورت اصولی مصرف نمی‌شود، باید از آن‌ها پرسید در کجای کشور آبیاری اصولی انجام می‌شود که در این استان بشود. آیا در سطح کشور آبیاری علمی وجود دارد و توانسته‌اند سطح آبیاری و کشاورزی را با استفاده از این نوع آبیاری گسترش دهند؟

او ادامه داد: برخی از مسئولان مدعی هستند که استان خوزستان آب مازاد مصرف می‌کند که این ادعا از سوی آن‌ها کاملاً اشتباه است.



تبخیر آب در خوزستان چندین برابر مناطق سردسیر است

کنعانی ادامه افزود: تبخیر آب در خوزستان چندین برابر استان‌های سردسیری صورت می‌گیرد و اگر آبی را که بر اثر دبی به رودخانه‌ها وارد می‌شود، هم در نظر بگیریم؛ آوردی که برای روخانه‌ها دارد مقادیر زیادی از این آب در فصول گرم سال تبخیر و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

این فعال محیط‌زیست بیان کرد: اقلیم طبیعی خوزستان به‌گونه‌ای است که می‌توانستیم بیش از سه تا چهار گونه کشت در طول سال داشته باشیم و درواقع چهار فصل سال را در استان کشاورزی کنیم، اما متأسفانه این امکان از استان با تصمیمات اشتباه گرفته شد.

او گفت: سرشاخه‌های آب استان خوزستان را به استان‌هایی هدایت می‌کنند که به‌علت سرمای زیاد دوسوم از سال اصلاً کشتی در آن‌جا انجام نمی‌شود.



انتقال آب به مناطق کویری توجیه اقتصادی ندارد

کنعانی ادامه داد: آبی که به‌صورت طبیعی وارد جلگه خوزستان می‌شود با مصرف در بخش کشاورزی می‌تواند باعث توسعه و پیشرفت کشور شود؛ اما عده‌ای با بی‌تدبیری می‌خواهند این نعمت خدادادی را با هزینه‌های هنگفت به کویر مرکزی منتقل کنند که هیچ توجیه اقتصادی ندارد و به اشتباه می‌پندارند که کشاورزی را در آن‌جا می‌توانند رونق بدهند. اگر همه کویر را هم زعفران بکارند، هیچ توجیهی از نظر اقتصادی ندارد و ابهام طرح برای همگان روشن است.
 

آبیاری غیر اصولی در سطح کشور

نابودی میلیون‌ها نخل در خوزستان

این فعال محیط‌زیست گفت: طرح انتقال آب سرشاخه‌های کارون، اکوسیستم خوزستان را برهم می‌ریزد. تالاب‌ها و رودخانه‌های استان نیازمند آب شیرین هستند. نمی‌توان با آب ذهاب نیاز آن‌ها را تأمین کرد. درواقع این کار عوام‌فریبی است و باعث نابودی تالاب‌ها و رودخانه‌ها می‌شود، کما این‌که تاکنون نیز باعث نابودی میلیون‌ها نفر نخل شده و پوشش گیاهی تالاب‌ها و مراتع از بین رفته‌اند.

آبیاری غیر اصولی در سطح کشور

به‌زودی وارد دوره بحران آب می‌شویم

او اضافه کرد: اجرایی‌شدن این طرح باعث آسیب‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی به منطقه می‌شود. اقداماتی که توسط وزارت نیرو و پیمانکاران آب‌سالار کشور درحال انجام است، در آینده نزدیک مشکلات بسیار خطرناکی را ایجاد می‌کند و سبب می‌شود که ما وارد دوره بحران‌های سخت کمبود آب شویم که به جنگ آب تبدیل می‌شود.

او تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا انتقال آب بین‌حوضه‌ای را تأیید نمی‌کنند و این طرح‌ها مخالفان بسیاری دارد. فقط در ایران این طرح‌ها اجرا می‌شود. اگر به‌جای انتقال آب در  بخش گردشگری سرمایه‌گذاری می‌کردند، شرایط استان‌های کویری بسیار بهتر از وضع کنونی می‌شد.

او گفت: ما به‌عنوان فعالان محیط‌زیست خواهان برخورد جدی با هر کس که با هر نام و عنوانی در هر جایگاهی که به مصلحت و منافع ملی کشور آسیب می‌رساند و باعث می‌شود که مردم عزیز ما در استان‌های یزد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان به‌جان هم بیفتند، هستیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹، کد خبر: -، sabzineh.org
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0
0
مساله اب در كشور داره با بدترين شرايط ممكن پيش ميره و اين مساله به خوبي وضاحه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0
0
كشاورزي مون هيچ مديريتي روش نداره در بحث مديريت هاي كلان كم اورديم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0
0
مابااستانهای سرچشمه کارون دشمنی نداریم واستفاده ازان حق انهاست...امادیگران درکویرچه حقی دراستفاده یادزدی وغارت اب مادارن....ایاباغارت نفت وگازماانهاابادشدن کافی نیست بایدجانمان راهم بایدبدیم ...یعنی کسی نیست جلوی این غارت اب رابگیره..ماازگردوخاک وبی ابی درشهروروستاخسته شدیم...کدوم اب اگه واقعااب زیاده بیان ازاروندروداب پمپ بکنن براکویر
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین