پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۱۵۴۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم گفت: بسیاری از حقوق‌های نجومی در شرکت‌های دولتی رقم می‌خورد و بسیاری از اتاق‌های تاریک و مدیریت‌های معنادار و انتصابی خاص و سفارشی و امضا‌های طلایی در شرکت‌های دولتی اتفاق می‌افتد و متاسفانه این موضوع خیلی زیر ذره‌بین مجلس نیست.
شعار سال: چند سالی است که موضوع اصلاح ساختار بودجه به‌عنوان یک مطالبه به خصوص از سوی رهبر انقلاب مطرح است.

در حالی که حدود دو، سه سالی است که نفت ایران به‌دلیل تحریم‌ها مشتری ندارد، اصلاح ساختار بودجه بیش از هر زمانی ضرورت پیدا کرده است؛ هرچند که دولت معتقد است در این سال‌ها این اصلاحات صورت گرفته بود.

از این‌رو در مجلس یازدهم کمیته‌ای به‌عنوان اصلاح ساختار بودجه شکل گرفت که ریاست آن را محسن زنگنه بر عهده دارد.

زنگنه چندی پیش اعلام کرده بود ساختار بودجه طی مدت زمان دو یا سه ماه انجام نمی‌شود و این موضوع حدود چهار سال طول می‌کشد که در این دوره از مجلس با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و رییس مجلس، اصلاح ساختار بودجه انجام خواهد شد.

در همین خصوص، بهروز محبی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم به اقتصاد۲۴ گفت: چند هفته پیش، طرح اصلاح احکام کلی بودجه ۱۴۰۰ در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و کلیات آن با ۱۸۹ رای موافق، ۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از ۲۱۴ آرای ماخوذه تصویب شد.

وی افزود: از سال ۹۷ مقام معظم رهبری ضرورت اصلاح ساختار بودجه را مطرح کردند و دولت جلسات کارشناسی متعددی را پیگیر شد و تلاش کرد تغییراتی در بحث بودجه شکل دهد که تا به امروز این تغییرات، خیلی تغییرات ملموس و محسوسی نبوده است.

نماینده سبزوار تصریح کرد: با شروع به کار مجلس جدید، یکی از رویکرد‌های نمایندگان، اصلاح ساختار بودجه بود. ما یکی از مشکلات جدی کشور را بحث بودجه‌ریزی و سند بودجه می‌دانیم، پس هرچقدر این سند ترمیم و عملیاتی‌تر و عادلانه‌تر بشود ما به شعار‌های خود نزدیک‌تر می‌شویم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: همکاران در این کمیسیون، کمیته‌ای را تحت عنوان «کمیته اصلاح و ساختار» تشکیل داده‌اند که این کمیته طی بررسی‌هایی که انجام داد، اخیراً ۱۲ بند را آماده کرده است که مثلاً یک بند آن، بحث شناسایی شناسه پرداخت و پیگیری دقیق مصوبات و تخصیص‌ها و پرداخت‌ها و شفاف‌شدن این موضوع است که در اولویت کار‌های کمیته قرار گرفت. مثلاً یکی از بند‌ها بحث نگاه عادلانه به مالیات بر ارزش افزوده و نحوه تخصیص آن و در واقع هزینه‌کرد آن است که در کشور به چه صورت باید باشد.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه عنوان کرد: ما این طرح را محدود کردیم تا به بودجه ۱۴۰۰ برسد وگرنه بحث اصلاح ساختار بودجه، بحث بسیار مهمی است.

محبی در پاسخ به اینکه اصلاح ساختار بودجه در سال‌های آتی هم ادامه پیدا می‌کند؟ گفت: بله، این موضوع مغفول بوده است و باید بیشتر بررسی شود. مثلاً موضوعی را که ما نرسیدیم مطرح کنیم و به آن بپردازیم، بحث شرکت‌های دولتی است که البته شفافیت آن را در این طرح مطرح کردیم. به تعبیر مقام معظم رهبری ما باید نورافکن را روی شرکت‌های دولتی بیندازیم.

محبی یادآور شد: بسیاری از حقوق‌های نجومی در شرکت‌های دولتی رقم می‌خورد و بسیاری از اتاق‌های تاریک و مدیریت‌های معنادار و انتصابی خاص و سفارشی و امضا‌های طلایی در شرکت‌های دولتی اتفاق می‌افتد و متاسفانه این موضوع خیلی زیر ذره‌بین مجلس نیست و یکی از مسائل مهمی که باید در بودجه اتفاق بیفتد راهکاری برای این چالش بزرگ است.

وی افزود: یکی دیگر از مسائل مهمی که باید بعداً به آن پرداخت، افزایش پایه‌های مالیاتی است که این موضوع در بحث مالیات بر ارزش افزوده مطرح شده است، ولی بحث اضافه‌کردن پایه‌های مالیاتی در کمیسیون اقتصادی در حال بحث است و قطعاً در آینده طرح آن دوباره به مجلس خواهد آمد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به اینکه در طرح اصلاح ساختار بودجه که در مجلس رای آورده آیا الزام به تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام دولت و تامین منابع آن‌ها نیز به‌صورت ویژه بررسی شده است؟ گفت: بله، این یکی از مباحثی است که به آن توجه شده و دولت خود نیز پذیرفته است و اصرار دارد و می‌خواهد کار‌هایی که از گذشته در دولت‌های دیگر شروع شده یا در دولت خودش آغاز کرده را در همین دولت به اتمام برسد.

محبی اظهار داشت: البته تمام‌کردن پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی مبلغ سنگینی می‌خواهد. بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه پروژه‌های نیمه‌تمام است که متاسفانه بعضی از آن‌ها بیش از ۲۰ سال است که مانده و اگر دولت قسمت اعظم این کار را هم بتواند انجام دهد باید از او تشکر کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید بودجه بدون متکی به نفت داشته باشیم و بحث پایه‌های مالیاتی و بحث صرفه‌جویی‌های جدی در شرکت‌های دولتی را به آن اضافه کنیم.
 
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اقتصاد24،تاریخ انتشار:15آذر1399،کدخبر:88222،eghtesaad24.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
0
0
شركت هاي دولتي در ايران بايد زمينه به وجود اوردن امنيت اقتصادي رو بعد از واگذاري به وجود بيارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین