پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۵۹۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۵
بنابه گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، بیشترین فرسایش خاک در این شهر ناشی از فرسایش آبی بوده، اما ممکن است چالش‌هایی در آینده در حوزه فرسایش بادی هم پیش بیاید، زیرا روز‌های بادی استان به بالای ۲۰۰ روز در سال رسیده است.
شعار سال: خلیل آقاجانلو، در مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک، با اشاره به اهمیت این منابع خدادادی، گفت: سالانه ۵ میلیون مترمکعب رسوب به سد خندقلو وارد می‌شود و به عبارت دیگر میزان رسوب وارده به سد‌های کشور ۵۰ برابر سد خندقلو است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، تصریح کرد: در کنار معیشت نمی‌توان نقشی که خاک در تولید دارد را ارزش‌گذاری کرد.

وی اظهار داشت: تلاش برای حل سایر مشکلات مردم باید همراه با تلاش برای حل مشکل خاک باشد، زیرا مشکلات و چالش‌های خاک زیاد است، اما خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی هم اقدامات خوبی را در این زمینه شروع کرده است.

علیرضا واعظی، نیز، یادآور شد: روند تشکیل خاک نسبت به آب، کُند بوده و این روند در مناطق خشک ۵ صدم میلی‌متر در سال و نیمه‌خشک یک دهم میلی‌متر در سال است.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان، تولید را مهمترین رسالت خاک بیان کرد و گفت: خاک برای ما ذخیره‌گاه عناصر غذایی و آب بوده و بهترین و سالم‌ترین مامن آب در درون خاک است.

وی با بیان اینکه هر خاکی، مقاومت خاص خود را دارد، اظهار داشت: باید طبیعت خاک را شناخت و بر اساس استعدادش از آن انتظار داشت و وقتی وضعیت طبیعی تولید خاک دچار اختلال شود به آن تخریب و پسرفت می‌گوییم.

واعظی، افزود: به دلیل تغییر کاربری‌ها ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های حاصلخیز حاشیه رودخانه‌ها بر اثر توسعه شهرنشینی از بین رفته در حالی که خاک به راحتی تولید نمی‌شود و روند پسرفت خاک، تکان‌دهنده است.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان تاکید کرد: باید ۳۰ درصد بقایای گیاهی بر روی زمین بماند تا بتوان سال آینده نیز محصولی در آن کاشت و همچنین از نفوذ باد و باران برای تخریب خاک، جلوگیری کند.

جمال انصاری، نیز در این خصوص ادامه داد: با توجه به طولانی بودن فرآیند به وجود آمدن یک سانتی‌متر مکعب خاک، حفظ این منبع خدادادی وظیفه ذاتی ماست.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، گفت: قوانین مختلفی در راستای حفظ خاک و جلوگیری از تخریب و فرسایش آن مصوب شده است.

انصاری یادآور شد: مردم، متقاضیان و مسئولان در حوزه تغییر کاربری، انتظاراتی دارند که در این حوزه برای تشخیص درجه خاک از مرکز تحقیقات کشاورزی استان کمک می‌گیریم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹، کد خبر:۱۰۰۶۸۶۹، ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
0
0
زنجان میتونست در زمینه معدنی خیلی خیلی رشد بیشتری داشته باشه اما خیلی ها نذاشتن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین