پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۰۰۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
نزدیک به سه هفته است که تهران و برخی از استان های کشور تنفس شان با مشکل اساسی مواجه شده است.
شعار سال: حال کلانشهر‌ها هر روز بدتر از روز قبل می‌شود. در صدر شهر‌های آلوده، تهران با اختلاف صدر نشینی می‌کند و  ریه و جان پایتخت نشینان در کنار مهمان ناخوانده‌ی کرونا جولانگه آلودگی هم شده است. طبق آمار، شاخص کیفیت هوا طی این هفته اصلا وضعیت مطلوبی نداشته است
 و هوای تهران را برای تمامی افراد جامعه آلوده و  در وضعیت قرمز به قرار داده است.


این آلودگی در حدی است که طبق نظر کارشناسان این حوزه آلودگی هوا کرونا را کشنده‌تر می‌کند در این راستا زالی، فرمانده ستاد کرونا تهران گفت: بین آلودگی هوا و مرگ و میر ناشی از کرونا ارتباط وجود دارد؛ در وارونگی هوا ویروس زمان بیشتری در فضا می‌ماند؛ و از طرف دیگر مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در این خصوص گفت: تعداد فوتی‌های منتسب به آلودگی هوا در ایران سالانه ۱۲ هزار نفر برآورد می‌شود که ۴ هزار نفر از این تعداد مربوط به تهران است و به عبارتی، به طور متوسط در تهران به دلیل آلودگی هوا روزی ۱۱ مرگ زودرس اتفاق می‌افتد؛ و هواشناسی نیز اعلام کرده است: هفته پیش رو هفته سکون و ثبات نسبی و افزایش تدریجی دما است. در شهر‌های صنعتی تا دوشنبه سطح آلاینده‌ها افزایش می‌یابد.  
با این وجود هفته گذشته استانداری تهران طی جلسه‌ای اضطراری پیشنهاد تعطیلی  دو روزه تهران را  مصوب کردند و جهت اجرای مراحل قانونی به هئیت وزیران این پیشنهاد را ارسال کرده اند، اما متاسفانه وزیر کشور اعلام کرد تعطیلی اتفاق نخواهد افتاد و تا کنون هیچگونه واکنشی تصمیم سازی موثری در این راستا گرفته نشده است.


این موضوع در حالی حادث شده است که تعلل دولت در اجرای این تصمیم و یا تصمیمات از این دست در راستای حفظ سلامتی شهروندان، خسارات جبران ناپذیری را به هموطنان و کشور وارد می‌سازد. در این راستا همچنین مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران گفت: خسارت آلودگی هوای تهران سالانه دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برآورد شده بود که معادل روزانه ۷ میلیون دلار است؛ لذا در این نوشتار تصمیم گرفته شد برخی از ابعاد حقوقی این موضوع بررسی گردد.

حال ‏اگر ‎تعطیلی تهران  و راهکار‌های موثر دیگر در راستای کاهش آلودگی هوا ضرورت داشته باشد و مسئولان در این رابطه تعلل و اهمال کاری مسولان ذی ربط در به خطر و افتادن سلامت جان هر شهروند به دلیل ‎آلودگی هوا بر مبنای ‎قاعده تسبیب قابلیت پیگیری کیفری دارد. مطابق  ماده ۲۹۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲ «هرگاه کسی فعلی که انجام آن را برعهده گرفته یا وظیفه خاصی را که قانون بر عهده او گذاشته است، ترک کند و به سبب آن، جنایتی واقع شود، چنانچه توانایی انجام آن فعل را داشته باشد جنایت حاصل به او مستند می‌شود و حسب مورد عمدی، شبه عمدی، یا خطای محض است». از این طریق نیز پیگیری کیفری مسببان این حادثه، قابلیت اجرایی دارد.

از سوی دیگر مطابق دستورالعمل جدید التصویب رئیس دستگاه قضا موسوم به «دستور العمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان و پیشگیری از آن» که در راستای اجرای بند دوم و سوم اصل ۱۵۶ قانون اساسی (احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع و نظارت بر اجرای قوانین) است این موضوع قابلیت پیگیری دارد.

در این خصوص مستند به بند الف و ب ماده‌ی ۲ این دستور العمل، سازمان بازرسی کل کشور باید زمینه پیشگیری از وقوع جرم و تخلف و سوء جریان احتمالی را فراهم آورد و با انجام اقداماتی از قبیل اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی و تعامل با مسئولان دستگاه‌های اجرایی و ارائه گزارش‌های نظارتی هشداردهنده و به هنگام از به وجود آمدن اتفاقات جبران ناپذیر بعدی جلوگیری عمل نمایند. در وهله‌ی بعد این سازمان باید موضوع را به مراجع قضایی ذی ربط و  تا حصول نتیجه پیگیر موضوع شود.

همچنین سازمان بازرسی کل کشور مطابق بند چ ماده ۲ این دستورالعمل می‌بایست هشدار‌های لازم به مقامات ذی ربط در مواردی که عدم انجام وظایف قانونی دستگاه‌ها احتمال بروز خطر یا حادثه یا ورود خسارت به منابع عمومی در اثر عدم رعایت موازین و مقررات و نظامات دولتی شود و پیگیری تا حصول نتیجه، برابر مقررات قانونی را اعلام دارد.

 در این ماده صراحتا به  اقدامات وزارت کشور و هیئت وزیران در  شرایط اضطرار که می‌بایست ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های موقت زمانی، مکانی و نوعی را برای پیشگیری از اثرات زیانبار و مقابله با منابع آلوده کننده هوا برقرار نماید در تبصره ۳ ماده ۶ قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶ امده اشاره شده است.

از سوی دیگر مطابق  بند ب ماده ۳  دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان و پیشگیری از آن دادستان تهران مکلف است در راستای اجرای ماده ۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری، مواد ۵۹۸ و ۶۰۶ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) و دستورالعمل به منظور صیانت از حقوق عامه.
در صورتی که اقدامات مدیران و مسؤولان یا ترک فعل یا تأخیر ناموجه آنان در اقدامات فوری امدادی یا نحوه مدیریت سوانح و بلایای طبیعی به‌گونه‌ای باشد که زمینه ساز وقوع خسارت به منابع و اموال عمومی یا سلامت شهروندان شود، ضمن اعلام مراتب به سازمان با انجام اقدامات پیشگیرانه از قبیل تذکر و اخطار و یا تعقیب از حقوق عامه مردم صیانت کنند.

وضعیت فعلی معنای دقیق شرایط بحرانی است که این آلودگی به مثابه‌ی تیغ تیزی بر گلوی سلامتی مردم و بالاتر از آن حق عامه‌ای به عنوان حق سلامت است.
امید است اکنون که دولت با تعلل بیش از حد در این اوضاع، جان پایتخت نشینان را با خطر جدی مواجه ساخته است قوه قضائیه با اجرای مواد قانونی مذکور و اقدام مناسب دولت را به رفتار آورد و به نجات جان و هموطنان بپردازد و از تضییع میلیارد‌ها دلار از بیت المال که ناشی از این اتفاق است جلوگیری کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری الف، تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۳۹۹۱۰۲۲۱۴۱، www.alef.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
اين اسمش غقلت و اشتباه نيست بارها سازمان هاي مربوطه پيشنهاد تعطيلي رو به دولت ارسال كردم اما بي اعتنايي شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
0
0
بیماری های تنفسی در این روزها الوده بیشتر میشه و کرونا خودش رو پررنگ تر میکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین