پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۸۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲
مسعود باقرزاده کریمی خبر حذف نام رامسر از لوگوی کنوانسیون تالاب‌ها را تکذیب کرد.
شعار سال: مسعود باقرزاده کریمی، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها درمراسم روز جهانی تالاب‌ها گفت: نام رامسر فقط در یک مراسم از لوگوی کنوانسیون تالاب‌ها حذف شده و حذف دائمی آن صحت ندارد.

او افزود: ما از طریق وزارت خارجه پیگیر این امر هستیم، اما مشخصا این اتفاق برای همیشه نبوده است و یک کوتاهی رقم خورده است.

باقرزاده کریمی تصریح کرد: اتفاقی که برای پوستر کنوانسیون رامسر رقم خورده است این است که طراحی متفاوتی برای پوستر داشته اند و این تغییر در طراحی به معنای حذف رامسر نیست.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه در لوگوی انتخابی از سوی کنوانسیون برای پنجاهمین سالگرد از آرم این کنوانسیون استفاده نشده، گفت: دلیل این اتفاق می‌تواند تفسیرپذیر باشد، ولی تا وقتی که مکاتبه رسمی از سوی وزارت خارجه در این زمینه صورت نگرفته، هرگونه علت‌یابی این مسئله از سوی ما بی‌مورد است. هرچند وزارت خارجه باید به جدیت پیگیر این اتفاق باشد، اما بهتر است ما تمرکزمان را بر روی معضلات و فرصت‌های تالاب در کشورمان بگذاریم.

باقرزاده کریمی تصریح کرد: سال ۱۳۸۰ نیز صحبت‌های این چنینی مطرح شد. اما بلافاصله ایران نماینده آسیا در این کنوانسیون شد و چندین تالاب ایران در این کنوانسیون یه ثبت رسید. فرش‌هایی نیز بافته شده که یکی از آن‌ها به رییس سازمان ملل اهدا شد و روی همه این موارد اسم رامسر بود. اگر چنین اتفاقی رقم خورده است و قطعا اشتباه نیز شده است نباید آن را یک فاجعه دانست.

او افزود: امروز وزارت نیرو با ما هم نظر است که باید زاینده رود و تالاب گاوخونی ۱۷۶ میلیون مترمکعب حقابه دریافت کند، اما این امر هنوز محقق نشده است. حتی در سالی که بیشترین بارندگی را داشته ایم بیش از ۵ میلیون مترمکعب آب تخصیص داده نشد مسئولیت همه در قبال تالاب‌ها باید معین شده و همه موظف به انجام وظایف خود شوند.

باقرزاده کریمی ادامه داد: کسی که ۴۰۰ کیلومتر دور از‌تر گاوخونی در استان چهارمحال و بختیاری در حال کشاورزی است نیز باید در این میان حدود استفاده از آب برای او مشخص شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها گفت: متاسفانه در این حوزه یک خطای تاریخی رقم خورده است و بیش از دو برابر ظرفیت زاینده رود بارگذاری انجام شده است و این امر سبب شده تا کار احیا سخت و دشوار شود. این بارگذاری بی رویه در صنعت، کشاورزی و توسعه شهرهت رقم خورده است و امروز هیچ اقدامی در قبال این بارگذاری‌ها نمی‌توان انجام داد.
 
برای اینکه تالاب به وضعیت مطلوب برسد باید رویکرد دولت سازگار با تغییر اقلیم باشد

او افزود: این یک تجربه تلخ است و همچون یک چماق بالای سر ماست و همین امر سبب شده است تا در دیگر حوزه‌ها مراقب باشیم و روی قطرات آب برنامه ریزی می‌کنیم. امروز برای احیای گاوخونی اگر همه به پای کار نیایند، اتفاقی نمی‌افتد.

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها گفت: برای اینکه تالاب به وضعیت مطلوب برسد باید رویکرد دولت سازگار با تغییر اقلیم باشد و خودش را با طبیعت سازگار کند، یعنی انتقال آب انجام نشود. تالاب‌ها از جمله دارایی‌های باارزش محیط زیست هستند که این روز‌ها به دلیل کم آبی و کمبود بارش تعدادی از آن‌ها با تنش خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

باقرزاده کریمی بیان کرد: ایران نزدیک به ۱۴۳ تالاب در سطح کشور دارد، که با هماهنگی وزرات نیرو تحت عنوان پیوست قانون حفاظت از تالاب‌ها ثبت شده و هر کدام از آن‌ها زیستگاه حیوانات و گیاهان خاصی هستند که هرگونه عملکرد مثبت و منفی بشر بر زیستگاه این موجودات تأثیرگذار است.

او ادامه داد: تالاب‌ها به دلیل اینکه در پست‌ترین نقاط حوزه‌های آبخیز قرار می‌گیرند با مشکلاتی همچون، کاهش آب ورودی به تالاب‌ها از منابع آب سطحی و زیرزمینی حوزه آبخیز و دشت‌های اطراف، اجرای طرح‌های توسعه‌ای و زیر بنایی بزرگ، ورود انواع آلاینده‌های بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی گسیل شده از مزارع کشاورزی و شهرها، شکار و صید غیرمجاز و بی رویه و برداشت علوفه و سایر محصولات تالابی، بیش از حد توان تجدید پذیری تالاب، تغییر کاربری اراضی تالابی برای امور کشاورزی، راه یابی گونه‌های غیر بومی و مهاجم به تالاب‌ها و تغییر اقلیم و خشکسالی رو به رو هستند.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها افزود: بیشه دالان، آقگل، آلاگل، آلماگل، استیل، انزلی، تنگلی، چغاخور، زردابه، سولقان، شادگان، کمجان، سولدوز، گاوخونی، گندمان، میقان، پریشان، ساهون، هامون، هورالعظیم و گمیشان از جمله مهم‌ترین تالاب‌های ایران هستند. هنوز فصل بارش‌ها تمام نشده است، اما به طور کلی تالاب‌های فلات مرکزی ایران بیشتر از سایر تالاب‌ها وابسته به بارش‌ها هستند و اگر بارش‌ها کم باشد وضعیت خوبی نخواهیم داشت. وضعیت تالاب‌های کوهستانی، همچون دریاچه ارومیه خوب است و تالاب‌های ساحلی نیز کم آبی ندارند و این روز‌ها تنها با آلودگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

او گفت: ۱۵ سال است که بیشتر مساحت تالاب گاو خونی خشک شده و اکنون نزدیک به ۹۶ درصد آن خشک است.

باقرزاده کریمی درباره تالاب میانکاله خاطرنشان کرد: تالاب میانکاله ۱۰۰ هزار متر مکعب مساحت دارد که در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از پهنه آبی آن خشک شده است و تلاش‌ها برای بهبود وضعیت آن ادامه دارد.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها گفت: آلودگی تالاب‌ها بیشتر در جنوب کشور رقم می‌خورد که بیشتر نفتی و در شمال کشور بواسطه کشاورزی و فاضلاب‌های نیتراتی است. در تالاب‌های کویری و فلات مرکزی میزان تبخیر بسیار بیشتر از بارش است و در نتیجه با کم آبی و ایجاد میدان‌های گرد و غبار روبرو هستیم و این معضل ما در مرکز کشور است. نکته مهم در انتخاب تالاب‌ها و تلاش برای احیای آن‌ها کارکرد‌های اکولوژیکی آن هاست. تالاب‌ها مهم‌ترین تولید کننده حیات گیاهی و جانوری هستند، چرا که بیشترین تنوع را دارند.

او در پایان افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم در این حوزه قانون وجود داشت، مسئولیت تالاب‌ها با رئیس جمهور است و اعضای حقیقی منصوب شده است. بخش‌های غیردولتی و متخصصان و دانشگاه هم با حق رأی در این ستاد برای احیای تالاب‌ها حضور دارند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۱۳۰۶۸۷، borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
0
0
حالا این مساله را این همه برای مردم و فعالان این حوزه مهم بود؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین