پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 20
کد خبر: ۳۳۵۰۷۷
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۴
تعیین شعار سال که همه ساله در پیام نوروزی مقام معظم رهبری اعلام می‌شود در واقع نقشه راهی است که سمت و سوی برنامه ریزی و خط مشی اداره کشور را برای قوای سه گانه مشخص می‌کند.
شعار سال: تعیین شعار سال که همه ساله در پیام نوروزی مقام معظم رهبری اعلام می‌شود در واقع نقشه راهی است که سمت و سو‌ی برنامه ریزی و خط مشی اداره کشور را برای قوای سه گانه مشخص می‌کند. تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها شعاری است که سال ۱۴۰۰ برپایه آن نامگذاری شده است. هدفی که نیازمند تشویق سرمایه گذران، اصلاح نظام بروکراسی اداری و حذف قوانین دست و پاگیر از پیش پای تولید است؛ همچنین بخش‌های پیشران اقتصاد باید مورد حمایت جدی قرار گیرد و بازار‌های صادراتی نیز هدف تولیدکنندگان باشد، رویکردی که نیازمند همکاری قوای سه گانه است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما از رویکرد مجلس در جهت تحقق این شعار راهبردی در سال جاری می‌گویند.

نیکزاد: از اقتصاد دلالی باید به سمت اقتصاد واقعی برویم
نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با بیان ضرورت حذف موانع تولید گفت: اقتصاد ما دولتی است و شاهد اقتصاد دلالی کنار این اقتصاد هم هستیم و باید به سمت اقتصاد واقعی و حذف قوانین دست و پاگیر حرکت کنیم.
آقای علی نیکزاد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما افزود: سال ۱۴۰۰، "تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها" از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است و ما تاکنون نتوانستیم آنچه را مد نظر رهبری معظم است، عملیاتی و اجرایی کنیم.

وی افزود: نامگذاری ۱۴۰۰ در ادامه سال‌های گذشته است و باید با قوت همه تلاش خود را در این زمینه انجام دهیم و در بخش پشتیبانی، مجلس می‌تواند نقش ویژه‌ای داشته باشد و در سفر‌هایی که مسئولان و نمایندگان انجام می‌دهند، چالش‌ها را شناسایی می‌کنند تا هر آنچه را که مانع تولید و خلق ثروت و سرمایه گذاری می‌شود، از مسیر برداریم.
آقای نیکزاد ادامه داد: طرح جهش و رونق تولید در دستور کار نمایندگان قرار خواهد گرفت و لوکوموتیو اقتصاد که به عبارتی مسکن می‌باشد، باید راه بیفتد و در زیرمجموعه آن هم در بخش‌های ساخت و ساز گشایشی در جهت تولید حاصل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در وام قرض الحسنه و ارائه تسهیلات و موضوع افزایش جمعیت و فرزنداوری اقدامات خوبی شده است، افزود: مانع زدایی‌ها از مهم‌ترین محور‌ها می‌باشد و به معنای واقعی افرادی را که در اقتصاد واقعی و تولیدی کار می‌کنند باید حمایت کنیم، موانع را از پیش تولید برداریم و به سمت تولید در امر سرمایه گذاری برویم و مواردی مانند بروکراسی اداری بخش تولید که موانعی را ایجاد کرده است این مسئله را حل کنیم.
نماینده مردم اردبیل با اشاره به ملاقات‌های مردمی نمایندگان در استان‌ها گفت: موانع بسیاری پیش روی مردم در استان‌ها وجود دارد و ۷۰ تا ۸۰ درصد از جوانان در این ملاقات‌ها از نمایندگان شغل می‌خواهند که خواسته بحقی است.
نیکزاد اظهار کرد: کمیته ویژه‌ای در مجلس در بخش‌های مختلف تشکیل می‌شود و کمیسیون‌های تخصصی ورود پیدا خواهند کرد تا با ارائه راهکار موانع را از سر راه تولید بردارند.

میرتاج الدینی: دریافت عادلانه مالیات موجب رونق تولید می‌شود
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه دریافت مالیات در کشور عادلانه نیست، گفت: شنایایی افرادی که فرار مالیاتی دارند و پرداخت عادلانه مالیات موجب رونق تولید می‌شود.

آقای محمدرضا میرتاج الدینی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما، افزود: در بودجه ۱۴۰۰ در مقایسه با سال‌های گذشته با توجه به اصلاحاتی که داشتیم گام خوبی را در بخش توسعه اقتصادی برخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه در کنار حمایت از تولید بایدموضوع کارآفرینی را مدنظر قرار دهیم، افزود: واحد‌های تولیدی در بودجه مورد حمایت قرار گرفته و مالیات این بخش کاهش پیدا کرده است.
رئیس فراکسیون راهبردی مجلس ادامه داد: در اجرای عدالت مالیاتی، کسانی که فرار مالیاتی دارند، شناسایی می‌شوند و باید مالیات بدهند.
میرتاج الدینی افزود: در اصلاح روند بودجه بخشی هم رقمی حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان فقط برای کارآفرینی از طریق بانک‌های عامل در نظر گرفته شده و این رقم در مناطق محروم و روستا‌ها و حوزه‌های کشاورزی و دامداری مد نظر قرار گرفته است.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: با توجه به ایام ماه مبارک رمضان ما نگرانی از افزایش قیمت مواد غذایی داریم و دولت باید این را کنترل کند و همچنین واحد‌های تولیدی گوشت و دامداری و تخم مرغ از حمایت ویژه برخوردار باشند تا مواد غذایی به شکل آسان در دسترس مردم قرار گیرد.

حاجی بابایی: قاچاق کالا از موانع پیش روی توسعه تولید
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: قاچاق کالا همواره یکی از موانع پیش روی تولید بوده است که مجلس با قانونگذاری و اصلاح برخی قوانین و نظارت باید در جهت حمایت از تولیدکنندگان گام بردارد.

حمیدرضا حاج بابایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با اشاره به نامگذاری شعار سال تولید، پشتیبانی‌ها و رفع موانع اظهار داشت: دلیل عمده آن این است که در سال ۱۳۹۹، چون به نام جهش تولید نامگذاری شد هرچند کار‌های و اقداماتی شد، اما رضایتمندی ایجاد نشد بنابراین باید مسئله تولید را به عنوان مهمترین موضوع سال ۱۴۰۰ پیش روی خود داشته باشیم.
وی با تاکید براینکه تلاش در رفع همه موانع را باید در اولویت قرار دهیم، گفت: سرمایه‌گذاری در کشور در سایه تولید امکان‌پذیر است و رقابت واردات و صادرات را به همراه خواهد داشت و یکی از موانع پیش روی تولید قاچاق کالا است که باید حذف شود.
نماینده مردم همدان در مجلس افزود: در سال گذشته سعی شد بیشتر این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش تولید انجام شود و ۳۲ هزار میلیارد تومان به عنوان منابع بانکی و کمک به تولید اختصاص یافت.
حاجی بابایی اضافه کرد: باید ریل گذاری به سمت تولید برود و مواردی مانند بورس و بانک از تولید حمایت کنند و سال ۹۹ متاسفانه اینکه تولید تقویت نشد، تورم را افزایش داد و بیشتر به سمت دلالی رفت.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: اگر می‌خواهیم در سال ۱۴۰۰ همه مسایل اقتصادی بهبود یابد تنها راه رفع مشکلات و پشتیبانی از تولید در کشور است و باید در قانونگذاری، اجرا و نظارت در یک سمت حرکت کنیم و اعتقاد به این موضوع از همه بخش‌ها مهم‌تر است.
وی افزود: امیدواریم در سال جاری با حمایت تولید، رفع موانع و تقویت تولید در کشور، قدم‌های موثری برای تامین نیاز‌های مردم و اقتصاد مقاومتی گام برداریم.

رضایی کوچی: تولید ۴ میلیون واحد مسکونی برای افراد فاقد مسکن
رییس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر تقویت واحد‌های تولیدی مرتبط با پروژه‌های عمرانی و ایجاد فرصت‌های اشتغالزایی درسال جدید گفت:در راستای حمایت از تولید، دولت موظف به ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی طی مدت چهار سال برای افراد فاقد مسکن شده است.

محمدرضا رضایی کوچی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها" اظهارداشت: شعار سال در ادامه نامگذاری سال‌های قبل از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است و این شعار باید سرلوحه تصمیم‌ها و برنامه‌ریزی مسئولان کشور قرار گیرد و رمز موفقیت کشور در اجرای شعار سال است و در کمیسیون‌های تخصصی مجلس این موضوع با جدیت دنبال خواهد شد.
وی با اشاره به فعالیت کمیسیون عمران از سال گذشته در بخش جهش رونق مسکن گفت: ادامه بررسی این طرح در اولین جلسه رسمی در دستورکار صحن قرار خواهد گرفت و دولت مکلف است در طی چهار سال، سالانه یک میلیون واحد مسکونی را تولید کند.
نماینده مردم جهرم در مجلس ادامه داد: رونق بخش مسکن بعنوان موتور پیشران بیش از یکصدصنعت دیگراز بخش‌هایی است که با مانع زدایی از این مسیر می‌تواند نقش مهمی در حمایت تولید و حفظ اشتغال داشته باشد و بسیاری از واحد‌های تولیدی فعال و زمینه اشتغال کارگران ساختمانی و مهندسان فراهم می‌شود.

وی تزریق ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در پروژه‌های عمرانی را یکی دیگر از برنامه‌های امسال مجلس برشمرد وافزود: با فعال شدن پروژه‌های عمرانی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و واحد‌های تولیدی فعال می‌شود.
رضایی کوچه با تاکید بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نیز گفت: هم اکنون بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام داریم که با اعتبارات محدود در قانون بودجه تمام نمی‌شود و بنابراین با استفاده ازظرفیت بخش خصوصی در قالب لایحه مشارکت بخش خصوصی که از کمیسیون به صحن مجلس ارایه خواهد شد، می‌توانیم هرچه سریعتر این طرح‌های عمرانی را به اتمام برسانیم. رییس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: امیدواریم سرمایه‌های مردمی را با هدایت ونظارت دقیق به سمت پروژه‌های عمرانی ببریم و شاهد راه‌اندازی طرح‌های عمرانی زیادی باشیم.
رضایی کوچی تاکید کرد: تقویت واحد‌های تولیدی مرتبط با پروژه‌های عمرانی و ایجاد فرصت‌های اشتغالزایی در دستور کار کمیسیون عمران قرار دارد و تلاش می‌کنیم به اجرای طرح‌ها سرعت ببخشیم.

ساداتی نژاد: بروکراسی اداری عامل فرار سرمایه از بخش کشاورزی
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: مجوز‌های حوزه کشاورزی و دامپروری متاسفانه مراحل اداری بسیار زیادی دارد که باعث فرار سرمایه می‌شود.

سید جواد ساداتی نژاد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با اشاره به نامگذاری شعار سال مبنی بر تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی‌ها؛ تامین سرمایه در بخش کشاورزی و ارائه تسهیلات مناسب را یکی از اهرم‌های حمایت از این بخش عنوان کرد و افزود: تلاش بانک‌ها در ارائه تسهیلات ارزان قیمت مانند سایر نقاط دنیا موجب رونق تولید می‌شود.
نماینده مردم کاشان در مجلس با اشاره به ضرورت حمایت و پشتیبانی از بخش کشاورزی ادامه داد: موضوع بازارسازی و تقویت و ساماندهی این بخش و صادرات محصولات کشاورزی مهم است و بخشی از آن به حمایت‌هایی برمی‌گردد که در مجلس قانونگذاری می‌شود و ما در کمیسیون کشاورزی نیز تلاش خواهیم کرد خلاء‌های قانونی را شناسایی و رفع کنیم.
ساداتی نژاد ادامه داد: امیدواریم دولت در بخش کشاورزی بتواند فعالیت‌های خوبی را انجام دهد و کشاورزی و دامپروری ظرفیت تامین ارز کشور را دارد.
نماینده مردم کاشان افزود: برخی از موانع پیش روی کشاورزان در بودجه ۱۴۰۰ با ارائه یارانه و رفع مشکل صدور سند برای اراضی کشاورزان برطرف می‌شود و امیدواریم باعث تسهیل سرمایه‌گذاری کشاورزی شود.

پور ابراهیمی: تشکیل کمیته ویژه نظارتی مجلس برای حمایت از تولید و تحقق شعار ۱۴۰۰
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تشکیل کمیته ویژه نظارت و اجرای قوانین اقتصادی در جهت تحقق شعار سال ۱۴۰۰ خبر داد.

محمدرضا پورابراهیمی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با اشاره به نامگذاری سال "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها" گفت: در جهت اجرای فرامین مقام معظم رهبری برای تحقق شعار سال و تاکید بر حمایت از تولید؛ کمیسیون اقتصادی مجلس به زودی کمیته ویژه نظارتی و اجرای قوانین اقتصادی تشکیل می‌دهد.
وی در خصوص بازار بورس و سرمایه با اشاره به آسیب شناسی سال ۹۹ و مشکلاتی که برای مردم در این حوزه ایجاد شد هم گفت: با ظرفیت‌های آیین نامه داخلی مجلس و گزارش تحقیق و تفحص، اقدامات ویژه‌ای را در دستور کار داریم.
نماینده مردم کرمان اضافه کرد: اولین اقدام تقویت رویکرد بازار سرمایه به سمت پروژه هاست که در کنار منابع دولتی، ظرفیت‌های جدیدی در کشور شکل بگیرد و نقدینگی جذب مجموعه طرح‌های واقعی در اقتصاد کشور شود.
پورابراهیمی گفت: نگاه و رویکرد کمیسیون اقتصادی در سال ۱۴۰۰ از لحاظ بازار سرمایه تقویت تشکیل شرکت پروژه‌ها و موضوع دوم، انتشار انواع اوراق بهادار با درآمد ثابت برای شرکت‌های بخش خصوصی است. البته سال گذشته دولت بخش عمده‌ای از این ظرفیت‌ها را به خود اختصاص داد که این رویکرد و نگاه بازار سرمایه مورد تایید ما نیست و نگاه ما این است که همزمان با گسترش کمی و کیفی و ظرفیت‌های بازار سرمایه امکان انتشار انواع اوراق بهادار را برای بخش خصوصی با درآمد ثابت فراهم کنیم.
وی گفت: اصلاح قانون‌های مهم بانک مرکزی و عملیات بانکداری در کشور که مشکلات زیادی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده و در گزارش پایش فضای کسب و کار کشور همواره جزء یکی از سه عامل اصلی مشکلات فعالان اقتصادی بوده در دستور کار ماست و اولین موضوع هم اصلاح قانون بانک مرکزی است که خوشبختانه در کمیسنون اقتصادی به تصویب رسید و باید با اولویت در دستور کار مجلس قرار بگیرد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در حوزه اصلاح نظام بانکداری بخش عمده‌ای از آن در کمیسیون اقتصادی تمام شده است و در مجلس دهم موضوع بحث اصلاح قانون بانک مرکزی و قانون عملیات بانکی و اصلاح قانون بانکداری جمهوری اسلامی ایران در صحن علنی بررسی و کلیات آن تصویب شده است و به دلیل اینکه ماه‌های پایانی مجلس بود امکان تصویب نهایی آن در صحن مجلس قبل فراهم نشد که پیگیری می‌شود.
وی با بیان اینکه در بخش نظارتی مجلس موضوع‌های مهمی در دستور کار قرار دادیم، افزود: اولین موضوع اجرای مصوباتی است که در حوزه نظام بانکی داریم و به دلایل مختلف اجرایی نشده است، هم مقام ناظر بانک مرکزی مکلف بود کار را پیگیری کند و هم وزارت اقتصاد و معاونت حوزه بیمه و بانک، تکالیفی را بر عهده دارد.
پورابراهیمی گفت: به دلیل اهمیت مسائل اقتصادی در بخش بانکی در سال ۱۴۰۰ موضوع تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به اجرای قوانین اقتصادی در کشور را در دستور کار قرار دادیم.
پورابراهیمی اضافه کرد: اینکه مقررات فعلی را بانک‌ها رعایت نمی‌کنند، مشکلات متعددی را ایجاد کرده است و پرونده‌های متعددی وجود دارد که دستگاه قضایی ورود پیدا می‌کند تا
تامین مالی از لحاظ قضایی برای بخش اقتصاد کشور فراهم شود که نباید کار به اینجا بکشد.
پورابراهیمی با اشاره به تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی گفت: گزارش اولیه کمتر از ۹ ماه تمام خواهد شد و دو موضوع مهم در حوزه نظام بانکی در سال ۱۴۰۰ در دستور کار داریم که شامل اصلاح قوانین و مقررات و موضوع نظارت بر اجرای قوانین است که بانک‌ها مکلف هستند انجام دهند.

فیروزی: ضرورت شناسایی بازار‌های جدید با رفع موانع صادراتی
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: باید موانع صادراتی را با استفاده از ظرفیت‌های رایزنان اقتصادی و سفارتخانه‌ها برطرف و در جهت شناسایی بازار‌های جدید اقدام کنیم.

حجت الله فیروزی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با اشاره به نامگذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: این شعار نباید در حد نامگذاری بماند و همه دستگاه‌های اجرایی و نیرو‌های انقلابی و نیز قوای سه گانه باید تمام تلاش و اهتمام خود را به خرج دهند تا مشکلات کشور برطرف شود.
وی افزود: در اجرای شعار سال قوه مقننه در ماه‌های ابتدایی سال باید قوانین مزاحم را حذف کند و اگر برای رفع موانع تولید نیازمند قانون جدیدهستیم مجلس باید اولویت را به تصویب قوانینی بدهد که موجب رونق تولید و تقویت این بخش و جهش آن شود.
فیروزی تاکید کرد: قوه مجریه در حوزه‌های اجرایی در قالب بخشنامه‌ها دستورالعمل‌ها و هیئت وزیران موارد مزاحم در حوزه تولید و حوزه صادرات را باید شناسایی و اصلاح کند.
سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: مسئولان، مدیران و کارکنانی که در حوزه اجرا نیازمند آموزش هستند این افراد باید توسط دستگاه‌های اجرایی آموزش ببینند.
وی با بیان اینکه دستگاه قضایی وظیفه مهمی دارد، افزود: دادگاه‌های تخصصی برای حوزه تولید در نظر بگیرند که حوزه تولید را تقویت کند و اگر مانعی وجود دارد و رفع آن نیاز به دستگاه قضایی مرتبط باشد، قوه مقننه همکاری کند.
فیروزی تصریح کرد: بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری باید تلاش کنند منابع مالی خود را به نحو روان در اختیار تولیدکننده‌ها قرار دهند تا واحد‌های تولیدی از منابع مالی و سرمایه در گردش مناسب استفاده کنند.
نماینده مردم فسا در مجلس با تاکید براینکه تولید بدون صادرات معنا ندارد و این بخش زنجیره مکمل تولید است، افزود: هم اکنون با ۱۵ کشور از مرز‌های خشکی و آبی مراودات اقتصادی داریم و باید صادرات به بازار‌های کشور‌های دور و منطقه را توسعه دهیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار: 8 فروردین 1400، کد خبر: 4959563،  www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین