پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۳۴۴۶۷۷
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۸
به دلیل مشکلاتی که در تخصیص ارز ایجاد شد، موجودی انبار‌ها رو به کاهش گذاشته است؛ با وجود این، اما بخش تولید نگذاشته کمبودی در کشور پدید آید یا کمبود‌ها در حداقل ممکن ایجاد شد. اما مساله کمبود مواد اولیه و عدم تخصیص صحیح و به موقع ارز همچنان وجود دارد.
شعار سال: برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۰ معادل ۲.۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی تخصیص یافته که معادل ارز تخصیص یافته در سال ۱۳۹۹ است. البته این رقم، رقم قابل توجهی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی محسوب نمی‌شود و فعالان صنعت دارو در زمان تعیین این ردیف بودجه‌ای هشدار‌های لازم را بیان کردند.

نکته حائز اهمیت اینکه، حوزه دارو در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ سهم بیشتری از ارز ترجیحی را به خود اختصاص داد. البته در سال ۱۳۹۷ باتوجه به طرح موضوع تحریم‌های بانکی، شرکت‌های داروسازی تلاش کردند، انبارهایشان را از مواد اولیه مورد نیاز پر کنند؛ بنابراین در سال ۱۳۹۷ ذخیره خوبی از مواد اولیه، در صنایع داروسازی ایجاد شد.
 
بیشترین واردات مواد اولیه در حوزه دارو، از هند و چین انجام می‌گیرد

در سال ۱۳۹۸ تخصیص ارز دارو به صورت منطقی و صحیح صورت نگرفت و البته ارز‌های تخصیص یافته نیز نامرغوب بود. با توجه به اینکه بیشترین واردات مواد اولیه در حوزه دارو، از هند و چین انجام می‌گیرد، ارز‌هایی که برای واردات از این مبادی تخصیص یافت از مرغوبیت لازم برخوردار نبود؛ به طوری که در سال ۱۳۹۹، حدود ۳۰۰ میلیون دلار ارز یوان چین و ریال عمان برگشت خورد و شرکت‌ها به رغم آنکه تامین ریالی هم کرده بودند، ناچار شدند ریال خود را از بانک‌ها باز پس بگیرند.

شرکت‌های فعال در حوزه تولید و واردات دارو، چندان رغبتی به استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارند. خواسته آن‌ها در سال‌های اخیر این بوده که به واردات دارو و مواد اولیه آن ارز نیمایی تخصیص داده شود و مابه‌التفاوت ارز ترجیحی و نیمایی در انتهای زنجیره به مصرف‌کننده تعلق گیرد، اما این خواسته محقق نشده است.

به دلیل مشکلاتی که در تخصیص ارز ایجاد شد، موجودی انبار‌ها رو به کاهش گذاشته است؛ با وجود این، اما بخش تولید نگذاشته کمبودی در کشور پدید آید یا کمبود‌ها در حداقل ممکن ایجاد شد. اما مساله کمبود مواد اولیه و عدم تخصیص صحیح و به موقع ارز همچنان وجود دارد.

در زمان تدوین بودجه ۱۴۰۰ پیشنهاد ما این بود که ارز دارو یکجا به طور کامل نیمایی شود؛ اما در آن زمان دولت و مجلس این پیشنهاد را نپذیرفتند. اما اکنون دولت در حالی ناچار است بخشی از ارز دارو را نیمایی کند که مابه‌التفاوت آن در بودجه لحاظ نشده و این مساله، پرداختی از جیب بیمار را افزایش خواهد داد.

محمود نجفی‌عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از تجارت نیوز
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین