پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۹۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸
در شرایطی که شورای نگهبان بیش از هر زمان دیگری با انتقاد مواجه است، اظهارات وزیر اطلاعات سابق درباره ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی موج جدیدی از اعتراض‌ها را به سوی شورای نگهبان روانه کرد.
شعار سال: رد صلاحیت چهره‌هایی مانند مسعود پزشکیان، اسحاق جهانگیری، عباس آخوندی و از همه بیشتر علی لاریجانی برای مخاطلبان سیاست در ایران بسیار شوکه کننده بود، اما آن‌چه که ضرب این شوک را می‌گرفت، تجربه شناختی و زیستی ما از شورای نگهبان است، شورایی که در سال ۱۳۹۲ با ردصلاحیت کردن رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرد شماره دو جمهوری اسلامی نشان داده که در هیچ حدودی نمی‌گنجد و هر آن ممکن است سورپرایزی برای جامعه داشته باشد.

حال و پس از گذشت ۸ سال از شب ردصلاحیت هاشمی رفسنجانی و در شرایطی که دیگر هاشمی رفسنجانی در قید حیات نیست و در آستانه پایان عمر دولتی که با حمایت او توانست از مردم رأی بگیرد، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات پرحاشیه دولت محمود احمدی‌نژاد و عضو فعلی مجلس خبرگان رهبری در مصاحبه‌ای سخنانی تکان دهنده در رابطه با سازوکار شورای نگهبان به زبان آورده است.

او ادعا کرده است که بر اساس اطلاعاتی که او از «کف خیابان» داشته، رفسنجانی پیروز آن انتخابات بوده و به همین دلیل باید رد صلاحیت می‌شد.

مصلحی در این مصاحبه گفته است: «در جلسه‌ای گزارشی توسط خود من داده شد که بر اساس گزارشاتی که ما داریم در این انتخابات آقای هاشمی رأی می‌آورد. حتی یک عزیزی گفت مگر بچه حزب‌اللهی‌ها می‌گذارند این اتفاق بیفتد، گفتم من به بچه حزب‌اللهی‌ها کار ندارم من براساس کف خیابان می‌گویم.»
 
لیستی از هزینه‌ها و فواید رد و تایید صلاحیت رفسنجانی

او در ادامه گفته که پس از این جلسه لیستی از هزینه‌ها و فواید رد و تایید صلاحیت رفسنجانی را نوشته و آن را در جلسه شورای نگهبان مطرح کرده است. مصلحی ادامه داده: «جمع بندی من این بود که با توجه به شرایط نظام، مصلحت این بود ایشان رد صلاحیت بشوند و دلایل آن را هم نوشتم. فق‌ها و حقوقدانان شورای نگهبان هرچقدر در ذهنشان گشتند که یک ان‌قلت در مجموعه من بیاورند نتوانستند.»

به گفته وزیر پیشین اطلاعات یکی از حقوقدانان شورای نگهبان گفته بود، «مگر ایشان چه گفته‌اند که رد صلاحیت شوند» و مصلحی در پاسخ گفته بوده است: «من با شخص کاری ندارم، من می‌گویم حفظ نظام این هزینه و این فایده را دارد.»

مصلحی با نام بردن از چند فقیه فوت‌شده شورای نگهبان مثل هاشمی شاهرودی و محمد یزدی گفته آن‌ها هم هرچه گشته‌اند، نتوانسته‌اند مشکلی در استدلال او پیدا کنند و آن را قبول کرده‌اند.

هاشمی رفسنجانی مهرماه ۱۳۹۴ در مصاحبه با سایت انتخاب گفته بود: «مصلحی در جلسه آن‌ها گفته که ما صبح و ظهر و شب به طور مرتب آرای آقای هاشمی را رصد می‌کنیم که ساعت به ساعت بالا می‌رود و الان به ۷۰ درصد رسیده است و در این چند روز تا انتخابات اگر همین‌طور بالا برود، ایشان از ۹۰ درصد بالاتر می‌رود و ما مصلحت نمی‌دانیم. چون اگر ایشان بیاید، همه‌ی رشته‌های دوره‌های ما را پنبه می‌کند.»

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، اما این اظهارات مصلحی را کذب دانست و در تکذیبیه‌ای توییتری نوشت: «آقای مصلحی هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد و نسبت به دیگر مطالب کلی وی نیز به شدت اعتراض شد و اعضا آن را قبول نداشتند. نمی‌خواهم برخورد آقایان را در جلسه با ایشان بگویم. شورا گزارش نهاد‌های قانونی را بررسی می‌کند و نهایتا براساس تشخیص و رای اعضا نتیجه اعلام می‌شود.»

واکنش‌ها به خبری از حلقه بسته شورای نگهبان

با این حال سخنان حیدرمصلحی واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. خیلی از کاربران توییتر به جایگاه او در مجلس خبرگان رهبری اشاره کردند و مطالبی با این مضمون نوشتند که یا سخنگوی شورای نگهبان دروغ می‌گوید و این‌گونه شورای نگهبان صلاحیت ندارد و از عدالت خارج است، یا مصلحی دروغ می‌گوید و از عدالت خارج است و شورای نگهبان یک دروغگو را برای حضور در مجلس خبرگان رهبری تأیید کرده است.

از واکنش‌های دیگر، می‌توان به درخواست بسیاری از شورای نگهبان مبنی بر انتشار مشروح جلسه خبرگان رهبری در سال ۹۲ که با حضور حیدر مصلحی برگزار شده بود، اشاره کرد.

یکی از این واکنش‌ها را اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور فعلی و کاندیدای ردصلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو اتخاذ کرد. او در یک رشته توییت عنوان کرد: «به عنوان رییس ستاد مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲، از شورای نگهبان می‌خواهم که برای جبران حقوق پایمال شده و احترام به افکار عمومی به جای هرگونه پاسخگویی غیرموثر، اقدام به انتشار فیلم و صوت کامل آن جلسه مهم کند.»

وی افزود: «اظهارات دیرهنگام وزیر اطلاعات دولت دهم تامل برانگیز است، چه جریانی با چه رویکردی مصلحت نظام را در ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که به شهادت تاریخ از استوانه‌های انقلاب و نظام بود، می‌داند؟ براساس چه گزارش‌ها و مستنداتی درباره مهمترین مسائل کشور حتی در شورای نگهبان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری می‌شود؟»

جهانگیری ادامه داد: «از تاریخ پند بگیریم و نادیده گرفتن قانون و حقوق اساسی ملت را در قبال مصلحت سنجی‌های امنیتی و سلیقه‌های سیاسی تهدیدی برای جمهوریت، مردم سالاری، عدالت، آزادی و امنیت ملی بدانیم.»

محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی توئیتری نوشته است: «با این گزارش وزیر وقت اطلاعات درباره‌ی هزینه‌فایده تأیید و رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی، احتمالا چند وقت دیگر شاهد گزارش هزینه‌فایده زندگی و مرگ او نیز خواهیم بود.»
 
روزگار ما روزگار به فحشا کشانده‌شدن کلمات است

مهدی نصیری، سردبیر پیشین کیهان هم ضمن بیان این که انتخابات توسط شورای نگهبان مهندسی می‌شود، نوشته است: «روزگار ما روزگار به فحشا کشانده‌شدن کلمات است: شورای نگهبان، شرع و قانون.»

عباس عبدی، از چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب معتقد است: «اگر دو دهه پیش کسی می‌گفت، روزی برسد که فردی، چون هاشمی را یک روحانی درجه چند رد صلاحیت کند و به قول خودش ۱۲ مجتهد و حقوق‌دان هاج و واج نظرش را بپذیرند، حتما چنین شخص پیشگویی را به تیمارستان می‌بردند. ولی این هم رخ داده است.»

یکی دیگر از واکنش‌های متفاوت به این اظهارات را علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت اخذ کرد. او در بخشی از نامه‌ای سرگشاده خطاب به رهبری نوشت: «به استحضار می‌رساند سخنان اخیر حجه الاسلام آقای حیدر مصلحی نماینده سابق حضرتعالى در اوقاف، وزیر اطلاعات دولت دهم و نامزد تأییدصلاحیت شده انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری در مورد ملاک قراردادن هزینه و فایده رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به جای قانون در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، حقیقتی را آشکار کرد که نشان دهنده سرمنشاء همه فساد‌ها در نظام جمهورى اسلامى ایران است. هرچند پیش از سخنان اخیر ایشان موضوع برای بسیاری از صاحب‌نظران مکشوف بود و دلیل دیگری بر رفتار حذفی شورای نگهبان متصور نبود.»

او ادامه داد: «متاسفانه ما شاهد این نوع هزینه و فایده کردن‌ها علاوه بر شورای نگهبان در نهاد‌های امنیتی، نظامی و قضایی که نوعا پاسخگو نیستند و به تبع آن‌ها برخی دستگاه‌های دیگر بوده و هستیم.»

شکوری‌راد افزود: «بدون تردید ردصلاحیت‌های اخیر در انتخابات ریاست جمهوری جاری نیز بر همین رویه بوده و مبنای قانونی نداشته و موجب شده است اکثریت مردم در عمل نامزد مطلوب خود را در بین افراد مورد تایید شورای نگهبان نبینند و این بزرگ‌ترین خسران برای نظامی است که از دل مردمی‌ترین انقلاب قرن سر برآورده است. سوال این است که آیا جنابعالی نسبت به این رویه واقف بوده و هستید و آن را تأیید می‌فرمایید و یا اکنون که این رویه فاسد برملا و مکشوف شده است در صدد چاره آن خواهید بود. سرنوشت انتخابات جاری چه خواهد شد و آیا برای اصلاح روند آن چاره‌ای اندیشیده خواهد شد یا نه؟»

دبیرکل حزب اتحاد ملت در پایان نامه خود آورده است: «امروز که حضرتعالی هستید می‌توانید چاره‌ای بی‌اندیشید. اما پس از شما کشور و ملت تا سال‌های سال گرفتار مصیبت حکمرانانی خواهند بود که آنان را از دین و دنیا و هستی ساقط خواهند کرد. خواهش می‌کنم خودتان چاره‌ای بی‌اندیشید.»
 
پرچالش‌ترین فضا‌های انتخاباتی برای شورای نگهبان

اظهارات مصلحی در شرایطی ایراد شده است که ما در پرچالش‌ترین فضا‌های انتخاباتی برای شورای نگهبان هستیم و انتقادات و اعتراضات به شورای نگهبان از هر زمان دیگری بیشتر شده است و حتی رهبری نیز به عملکرد شورای نگهبان نقد دارد چرا که دیدیم ایشان در سخنرانی اخیر خود از «ظلم‌هایی» گفتند که برخی از کاندیدا‌های ردصلاحیت شده رفته است و از اطلاعات غلطی سخن به میان آوردند که در رابطه با خانواده برخی کاندیدا‌ها به شورای نگهبان داده شده است و موجب ریختن آبروی این خانواده‌ها شده است و از مسئولان درخواست کردند تا جبران کنند. حتی حساب توئیتری رهبری نیز در پوشش این سخنان ایشان از هشتگ #جبران استفاده کرد.

واکنش شورای نگهبان به این خواست رهبری، اما انتشار یک بیانیه کوتاه و محکوم کردن فضای مجازی بود. شورای نگهبان در این بیانیه کوتاه مبنای تصمیم خود را نه اطلاعات غلط راجع به خانواده کاندیدا‌ها که مواردی مربوط به خود کاندیدا‌ها دانست و در نهایت برای رهبری طول عمر و سلامتی آرزو کرد.

کمی بعد، علی لاریجانی از شورای نگهبان درخواست کرد که با اجرای سیاست کلی رهبری مبنی بر پاسخگویی آن شورا، دلایل عدم احراز صلاحیت خود را بدون پرده پوشی و رسمی و علنی اعلام کند.

کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان به این درخواست نیز پاسخی توییتری داد و نوشت: «احراز و عدم احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری بر اساس اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد انجام پذیرفته و برای اعتراض به عدم احراز صلاحیت و انتشار عمومی دلائل آن در قانون انتخابات ریاست جمهوری حکمی پیش بینی نشده است.»


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از دیدار نیوز، تاریخ انتشار: ۲۵خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: didarnews.ir/۹۶۰۰۳
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
0
0
در این دور چ کسانی رد صلاحیت شدند ؟!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین