پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۸۸۵
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳
گزارش نهایی مطالعات آسیب شناسی طرح تفصیلی به کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ارائه شد و با حضور متخصصان و کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت.

شعار سال:به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران جلسه نهایی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به منظور بررسی آخرین نتایج مطالعات آسیب شناسی طرح تفصیلی با حضور محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، علی نوذرپور رئیس نهاد پایش و راهبری طرح های توسعه شهری تهران، علی نورزاده مدیر کل طرح های شهر معاونت شهرسازی و معماری، مجتبی رفعیان مشاور طرح و عضو هیات دانشگاه تربیت مدرس و تعدادی از متخصصان و کارشناسان حوزه شهرسازی برگزار شد.

در این جلسه، مشاور طرح به ارائه خلاصه ای از نتایج بررسی های بدست آمده از آثار و پیامدهای طرح تفصیلی شهر تهران پرداخت، سپس خروجی ها و پیشنهادات مورد ارزیابی قرار گرفت.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص این جلسه گفت: موضوع بازنگری طرح تفصیلی سال 91 شهر تهران،‌ یکی از اولویت های جدی و مستمر حوزه شهرسازی و معماری مدیریت شهری دوره پنجم بود که در ابتدای دوره با پیشنهاد کمیسیون شهرسازی و معماری و تصویب در صحن شورا آغاز شد و پس از طی فرآیندهای 2 ساله و برگزاری ده ها جلسه و نشست این مهم به سرانجام رسید و گزارش نهایی آن در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری ارائه شد.

وی ادامه داد: این مطالعات آسیب شناسی در 11 محور شامل جمعیت پذیری ناشی از اجرای طرح تفصیلی، نظام پهنه بندی، ضوابط و مقررات، خدمات شهری، اراضی ذخیره توسعه و نوسازی، بافت تاریخی، بافت فرسوده، شبکه معابر و حمل و نقل شهری، طرح های موضعی و موضوعی، محدوده حریم شهر و حقوق شهری صورت گرفته است.

سالاری تصریح کرد: بر اساس خروجی مطالعات مذکور، جمعیت پذیری در مناطق 2، 3، 6، 8، 9، 10، 11، 14 و 17 از ظرفیت پیش بینی شده طرح جامع در افق طرح (سال 1405) عبور کرده و به وضعیت بحرانی رسیده است و مناطق 1، 4، 5، 15 و 19 نیز از نظر جمعیت پذیری در وضعیت پیشا بحران قرار دارند، همچنین مناطقی همچون 12 و 16 با پدیده خروج جمعیت مواجه شده اند که همین امر ضرورت بازنگری در بازتوزیع جمعیت و نظام پهنه بندی طرح تفصیلی را ضروری می کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه تامین سرانه های خدماتی که نهادها و دستگاه های خارج از مجموعه مدیریت شهری متولی آن هستند، در اکثر مناطق 22 گانه کمتر از 25 درصد محقق شده است، اظهار داشت: با توجه به این مساله، پیشنهاداتی در حوزه بازنگری در الگوی تامین خدمات با در نظر گرفتن توسعه شهر هوشمند و بهره گیری از ظرفیت اراضی ذخیره توسعه و بازنگری در مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری تحت عنوان «تعاریف و مفاهیم کاربری های شهری و تعیین سرانه آنها» مصوب سال 1389 و ... ارائه شده است.

وی بیان کرد: به منظور ارتقاء ساز وکار پایش سالیانه طرح تفصیلی و ارتقا جایگاه نهاد راهبری طرح های توسعه شهری تهران، ساختار اجرایی برای طی فرایند بازنگری طرح، به انضمام مجموعه ای از شیوه نامه ها و دستورالعمل ها و شرح وظایف کمیته ها و کارگروه ها نیز پیشنهاد شده است.

سالاری افزود: در قالب این پیشنهاد، ستاد راهبری متشکل از معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران (به عنوان رئیس ستاد)، مدیر کل شهرسازی و طرح های شهری شهرداری تهران(به عنوان دبیر ستاد)، نماینده کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر، رئیس نهاد راهبری و پایش طرح های توسعه شهری تهران و دبیر کمیسیون ماده 5 شهر تهران به منظور سیاست گذاری و هدایت و پیشبرد فرایند تشکیل خواهد شد. همچنین  5 کمیته تخصصی شامل کمیته برنامه ریزی شهری، کمیته معماری و ساختمان، کمیته طراحی شهری، کمیته بازآفرینی شهری و کمیته حقوقی-قانونی و به فراخور نیاز ذیل هر یک از کمیته ها کارگروه های تخصصی ایجاد خواهند شد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری شورای اسلامی شهر تهران  ، تاریخ انتشار:  22 تیر 1400، کدخبر: 22003،www.shoratehran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین