پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۶۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
در کارزاری فعالان هنری و میراث فرهنگی خواستار رسیدگی به وضعیت مقبره خوشنویسان نامی کشور شدند.
شعار سال: در کارزاری فعالان هنری و میراث فرهنگی خواستار رسیدگی به وضعیت مقبره خوشنویسان نامی کشور شدند و خطاب به مسئولان درخواست کردند:

جناب حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی
رئیس‌جمهور منتخب دولت سیزدهم
جناب آقای محمدباقر قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
جناب آقای علی‌اصغر مونسان
وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
جناب آقای سید عباس صالحی
وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
جناب حجت الاسلام والمسلمین خاموشی
ریاست محترم سازمان اوقاف و امور خیریه
جناب آقای پیروز حناچی
شهردار محترم تهران
جناب آقای افشار
شهردار محترم منطقه ۲۰ تهران (شهرری)
جناب حجت الاسلام والمسلمین منصوری
تولیت محترم آستان امامزاده عبدالله

با سلام

متأسفانه مدت مدیدی است که آرامگاه هنرمندان نامی ما در عرصه خوش‌نویسی، میرزا غلامرضا اصفهانی، محمدحسین عمادالکتاب و سید حسین میرخانی، وضعیت بسیار بدی داشته و بدون هیچ متولی و متصدی ساخت و صیانت به حال خود رها شده‌اند و با توجه به بی‌اطلاعی گسترده، در بدترین وضعیت ممکن قرار دارند. همچنین هیچگونه راهنما و تابلویی برای دسترسی به این مقبره‌ها که اماکن فرهنگی به حساب می‌آیند وجود ندارد.

آرامگاه میرزا غلامرضا اصفهانی، نابغه هنر و از خوش‌نویسان صاحب‌سبک دوره قاجاری با شهرت بین‌المللی، در حال حاضر در مهدیه‌ای دورافتاده بدون هیچ نشانه و نمادی به حال خود رها و در زیر فرش‌های این مهدیه مخفی شده است و جز در ساعت‌های محدود فعالیت مهدیه، امکان دسترسی و بازدید عمومی برای علاقمندان مهیا نیست.

آرامگاه عمادالکتاب، نگارنده اولین کتاب خودآموز خوش‌نویسی و حلقه اتصال خوش‌نویسی بین قدمای این هنر و معاصرین آن، در پرت‌ترین نقطه قبرستان امامزاده عبدالله در کنار جوی و خیابان قرار گرفته و متأسفانه بدون هیچ نشانه درخوری برای رهگذران ناشناس و بی‌اعتبار جلوه می‌کند تا آنجا که اطراف آن تبدیل به محل تخلیه نخاله ساختمانی و زباله‌دانی شده است.

آرامگاه استاد میرخانی، بنیانگذار انجمن خوش‌نویسان ایران و استاد چند تن از چهره‌های ماندگار هنر ایران، وضع بهتری ندارد و در حیاط مسجد فیروزآبادی بدون هیچ نشانه‌ای در کنار بی شمار قبر و مدفن واقع شده است. مزار ایشان در راهروی ورودی مسجد و بدون هیچ حریمی پیوسته در معرض عبور و مرور مردم است و شاید همین مورد بوده که سنگ قدیمی سفیدرنگ خوش‌نویسی‌شده مزار با سنگ سیاه با نوشته‌ای عادی تعویض شده است.

وضع حاضر به هیچ وجه شایسته نام‌داران هنر کشورمان نبوده و انتشار تصاویر مربوطه، موجی از ناراحتی را به همراه داشته است. در دنیایی که کشور‌هایی با داشتن کاسه‌ای با قدمت صد سال موزه‌ای بنا می‌کنند یا به قصد توسعه گردشگری و اقتصاد حاصل از آن مشاهیر و میراث فرهنگی-هنری کشور و مردمان دیگری را تصاحب می‌کنند، نامیمون و زننده است که ما خود این جفا را نسبت به فرهنگ و هنرمان روا داریم و بذر امید و نقش‌آفرینی را در جوانان و آینده‌سازان کشورمان به نابودی بکشانیم.

درخواست جامعه هنری و مردم هنردوست جهت انجام اقدامات اساسی در خصوص مقبره مشاهیر خوش‌نویسی کشورمان به شرح زیر است:

۱- ثبت محل مزار میرزا غلامرضا اصفهانی، محمدحسین عمادالکتاب و سیدحسین میرخانی در فهرست آثار ملی و میراث فرهنگی کشور و تلاش برای ثبت آن‌ها در فهرست میراث جهانی (میراث فرهنگی ملموس) یونسکو

۲- تخصیص فضای اختصاصی به هر یک از این مقبره‌ها که از ذیل مهدیه و امامزاده و... خارج شوند و امکان حضور و آمد و شد عمومی فراهم باشد.

۳- ساخت مقبره‌ای در خور شأن و جایگاه هنری ایشان همراه با المان‌های فرهنگی و هنری که توسط معماران و طراحان مجرب و متخصص متناسب با خدمات ایشان در هنر ایران طراحی شده باشد.

۴- طراحی و نصب تابلو‌های راهنما و مسیریابی جهت دسترسی به این مقبره‌ها در کل منطقه ۲۰ شهرداری تهران

۵- تعریف و اخذ ردیف بودجه مجزا برای ساخت، حفظ و صیانت از این مقبره‌ها از دولت یا شهرداری یا هر دو
همچنین می‌توان نسبت به موضوع جابه‌جایی مقبره این سه هنرمند نامی و انتقالشان به یک مکان شایسته تصمیم‌گیری کرد. این امر می‌تواند ضمن بهینه‌سازی در هزینه‌ها و زمان، در قالب طرح ایجاد و ساخت مقبره الخطاطین به عنوان قطب فرهنگی-هنری و یک مرکز گردشگری ملی و بین‌المللی عملیاتی و به پیش رود.
چشم‌انتظار اقدام عاجل و فوری مسئولان ذیربط هستیم.

با تشکر

درخواست رسیدگی سریع به وضعیت مقبره خوشنویسان نامی کشور

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از میراث باشی
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
0
0
خیلی از افراد هستند که این خوشنویسان را اصلا نمی‌شناسند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین