متاسفانه پدیده قاچاق سازمان یافته کالا خصوصا کالاهای یارانهای از ایران به سایر کشورهای همسایه قابل کتمان نیست. پدیدهای که بخش مهمی از تقصیرات آن را میتوان بر قصور و تقصیر ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا و گمرک جمهوری اسلامی ایران، وابسته دانست. گزارش تهیه شده توسط خبرگزاری فارس، حقایق وحشتناکی در این خصوص را بازگو میکند. اگر دروغ است، لطفا بر علیه خبرگزاری فارس شکایت کنید. اگر راست است، همین امروز سازمانهای بازرسی، نظارتی و امنیتی را برای حل معضل اشاره شده، فراخوان کنید.
شعار سال: تولیدکنندگان قلابی هم به اسم هیدروکربن صادراتی، گازوییل یارانهای را از کشور خارج میکنند. این افراد هنگام خروج محموله به مامور گمرک رشوه داده یا بهجای گازوییل نمونههای دیگری ارائه میدهند تا مجوز خروج بگیرند.
مجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان در مجلس در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما مدعی شده است که یکی از دلایل پیدایش فعلی قاچاق سوخت را میتوان تفاوت نرخ یارانهای فرآوردههای نفتی به ویژه نفت و گاز عنوان کرد. نرخ یارانهای هر لیتر گازوئیل در کشورمان ۳۰۰ تومان و قیمت فوب این کالا در خلیج فارس، ۶۰ برابر این نرخ است و این تفاوت سبب طمع ورزی سودجویان و قاچاقچیان سوخت میشود.
بی شک قاچاق سه و نیم میلیون لیتر سوخت در یک روز را نمیتوان تنها به دست قاچاقچیان جزء دید، بلکه مافیاهایی در پشت پرده حضور دارند که در نهایت آنها به قاچاقچیان قابل رویت میرسند، برای پیگیری چنین حجمی از قاچاق تمامی مسئولان و ارگانهای مربوط باید پاسخگو باشند. محفوظی تصریح کرد: اگر در کشورمان شاهد قاچاق سوخت و کالا نباشیم بدان معناست که دستگاههای مربوط، وظایف خود را به درستی انجام داده اند، اما وقتی شاهد قاچاق سوخت در این ابعاد وسیع باشیم یعنی مسئولان مربوطه، وظایف خود را به درستی و به حد مطلوب انجام نمیدهند و در بحث نظارت و کنترل نقصهایی وجود دارد.
حمیدرضا دهقان نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به گزارش قاچاق سوخت بیان داشته است که ما منکر قاچاق سوخت نیستیم، اما این حجم از سوخت قاچاق که در گزارش تحلیلی و تحقیقی رسانه ملی را میتوان معطوف به کل کشور دانست نه فقط مبادی گمرکی استان کرمانشاه، به این لحاظ احتمالاً در بیان حجم سوخت قاچاق بزرگ نمایی صورت گرفته است. دهقان نیا افزود، از آنجا که تولید و صادرات نفت و گاز و سایر تولیدات و فرآوردههای پتروشیمی و پالایشی در دستان حاکمیت است، پس نباید هر آنچه را که از مرزها وارد و خارج میشود، قاچاق انگاشت، ضمناً اگر صادراتی در خصوص نفت و سوخت شکل میگیرد قطعاً توسط وزارت نفت صورت گرفته است.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن بیان حجم سوخت قاچاق روزانه به میزان سه میلیون لیتر ادامه داد، برآورد استانی در دست نیست، اما این میزان از قاچاق سوخت مربوط به کل کشور میشود او همچنین حجم قاچاق کل فرآوردهها و مشتقات نفتی کشور را حدود ۹ میلیون لیتر در روز عنوان کرد (۳۶۰ تانکر ۲۵ هزار لیتری در روز) ..
قاسم مطلبی مدیرکل گمرک پرویزخان هم در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: گمرک پرویز خان در بحث صادرات مشتقات نفتی، برابر مصوبات، جزء گمرکات تخصصی محصولات نفتی و مشتقات نفتی محسوب نمیشود و فقط مجاز به همکاری با شرکتهای نفتی و فرآوردههای آن جهت انجام صادرات محصولاتشان هستیم.
سوال اینجاست که افسار این سر خر تحمیلی بر بودجه کشور و فساد آشکار در قاچاق حدود ۳۶۰ تانکر ۲۵ هزار لیتری گازوئیل در روز دست کیست؟ آیا میتوان تمام دستگاهها را خواب آلوده تصور کرد؟ مسلما پاسخ سوال منفی است و اگر چنین میبود، نه تنها باید کارمندان آن را اخراج کرد، بلکه باید به دادگاه کشاند. به نظر میرسد که شبکه کاملا مشخص برای نهادهای نظارتی و امنیتی در حال فعالیت است. شبکهای که علت سکوت در برابر آن جای سوال و، اما و اگر فراوان برای افکار عمومی مطرح کرده است. مجددا تکرار میکنیم، ۳۶۰ تانکر ۲۵ هزار لیتری در روز!
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری گسترش نیوز، تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۲۲۸۷۹۲،
www.gostaresh.news
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار:۶ دی ۱۴۰۰، کدخبر:۲۶۳۳۰۱۳، www.tasnimnews.com