پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۷۰۰۰۶
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب‌وکار‌های اینترنتی گفت: سگ را رها کرده و سنگ را بسته‌ایم! دزدان، کلاهبردارن، سایت‌های شرط‌بندی و خلاف‌کاران کار خود را می‌کنند. افراد قانونمند پشیمان می‌شوند.

شعار سال: اینماد اجباری چند ماهی است که به یکی از دغدغه‌های فعالان اقتصادی تبدیل شده است. در این مدت، شاهد واکنش‌ منفی فعالان بازار و کسب و کارهای مجازی به اینماد اجباری بودیم. به تازگی وزیر اقتصاد هم به بحث اینماد اجباری ورود کرده است. البته ورود خاندوزی اعتراضات را فرو ننشاند. صحبت‌های عجیب وزیر اقتصاد آتش فعالان فضای مجازی را شعله‌ور‌تر کرد. در این رابطه با یکی از فعالان کسب‌وکارهای مجازی به گفتگو نشستیم.
 
عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی گفت: بحث اعطای مجوز به کسب‌وکارهای اینترنتی یا اینماد؛ این روزها مطرح است. اینماد در شرایطی مطرح شد که بانک‌ها، رویه درستی برای احراز هویت نداشتند. در گذشته شاهد وجود حساب‌های جعلی بودیم. به همین دلیل، در سال ۱۳۸۸ بحث احراز هویت که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک آغاز شد برای توسعۀ تجارت الکترونیک و اعتمادسازی بسیار کمک‌کننده بود. ولی از سال ۱۳۹۲ بانک‌ها شروع به احراز هویت کردند و عملاً امروز نیازی به خدمت «احراز هویت» در مرکز توسعه تجارت الکترونیک وجود ندارد. هم‌اکنون بانک‌ها احراز هویت را به شکل مناسبی انجام می‌دهند و فرصت مناسبی ایجاد شده است که این مرکز روی حوزه‌های مهم‌تر تمرکز کند. سازمان توسعه تجارت الکترونیک باید در حوزه‌هایی مثل کاهش مجوزها، کاهش فیلترینگ، آموزش کسب‌وکارهای اینترنتی، آشنا کردن آحاد جامعه با خرید اینترنتی، بالا بردن سواد دیجیتال در جامعه و حل مشکلات کسب‌وکارها با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ورود کند و به این شکل به توسعۀ تجارت الکترونیک در کشور کمک کند.
 
طالبی اظهار کرد: برای توسعه تجارت الکترونیک در کشور باید فیس‌بوک و یوتیوب از فیلتر خارج شوند. ما نیاز به تعامل با دنیا داریم. تنها راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی ما، ارتباط با جهان است. امروز باید تلگرام از وضعیت فیلترینگ خارج شود. امروز اینماد باید با نهادهای دولتی و امنیتی بجنگند. همواره گفته‌ایم که امنیت اینترنت موضوع مهمی است اما نگاه امنیتی به اینترنت اشتباه است. یک‌زمانی، در شرایطی که حساب‌های بی‌نام و نشان غوغا می‌کرد احراز هویت موضوع مهمی بود. اگر اشتباه نکنم بیش از ۱۵ میلیون حساب بی‌صاحب، شناسایی شد اما امروز دیگر ربط دادن «مرکز توسعه تجارت الکترونیک» به «احراز هویت» کار اشتباهی است. عملاً با وجود احراز هویت توسط بانک‌ها ای نماد بی‌معنا است.

جایگاه ایران در خرده‌فروشی اینترنتی
 
وی افزود: در یک جنگ بی‌حاصل وقت و پتانسیل‌ها را هدر می‌دهند. هر لحظه از دنیا عقب می‌مانیم. دنیا به سمت متاورس و زندگی مجازی حرکت می‌کند اما ما در نبرد با ای نماد هستیم. بیایید سهم خرده فروشی اینترنتی در ایران را بررسی کنیم. بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، سهم خرده‌فروشی آنلاین در ایران از کل صنعت خرده‌فروشی، حدود ۳.۲ درصد است. همین عدد در ترکیه ۸.۸ درهم درصد و در کشورهای حوزه خلیج‌فارس بین ۱۰ تا ۱۲ درصد است. در آمریکای شمالی هم بیش از ۲۲ درصد از کل خرده‌فروشی در فضای آنلاین اتفاق می‌افتد. آیا این کشورها ای نماد دارند؟ شاید همین ای‌نماد مانع توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی شده است. چرا دزدی و کلاه‌برداری اینترنتی در سایر کشورها که هیچ‌کدام هم چیزی به نام ای‌نماد ندارند کمتر است؟ مشکل اصلی در واقع روند کند قوه قضاییه است.
 
دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی تاکید کرد: با این روند کار قانونی با مشکل روبه‌رو می‌شود و کلاه‌برداران راه خود را ادامه می‌دهند. در واقع چیزی که می‌بینیم این است که سگ را رها کرده، سنگ را بسته‌ایم! دزدان، کلاهبردارن، سایت‌های شرط‌بندی و خلاف‌کاران  کار خود را می‌کنند. در این مسیر پر پیچ و خم و با این سنگ‌هایی که پیش پا انداخته می‌شود عملاً افراد قانونمند پشیمان می‌شوند. راه‌حل هم اصلا دشوار نیست. اشتباهات خود را بپذیرند و فیلترینگ شبکه‌های مجازی را بردارند. موانع را برطرف کنند. در سال مانع‌زدایی‌ها تنها چیزی که می‌بینیم افزایش مانع‌ها در مسیر کسب‌وکارهای اینترنتی است.

راهکاری برای حل مشکلات کسب‌وکارهای مجازی
 
طالبی در واکنش به اظهارنظر وزیر اقتصاد پیرامون اینماد اجباری که مانع خروج سرمایه از بورس و ورود به بازار رمز ارزها می‌شود به خبرنگار گسترش نیوز گفت: «حرف مفت زدن ساده است». آیا امریکا و ژاپن که بازار سرمایه‌ قدرتمند دارند اینماد دارند؟ این است که من اعتقاد دارم «حرف مفت زدن در کشور ما عادی شده است». به نظر می‌رسد برای دفاع از دوستانمان همه را قربانی می‌کنیم، کسب و کارها را قربانی می‌کنیم. واقعاً ای‌نماد چه ارتباطی به بورس دارد؟ مرغ پرکنده از شنیدن برخی جملات منتسب به وزرا و تصمیم‌گیران ما می‌خندد. کجای دنیا مشکل بورس با ای‌نماد درست شده است؟
 
دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی در پایان خاطرنشان کرد: بهترین راهکار جایگزین برای ای‌نماد باز کردن چشم‌هاست. بستن چشم‌ها و خوابیدن ساده است. در کشورهای دیگر چرا این مشکلات وجود ندارد؟ چون جا به جایی پول در همه دنیا شفاف است. چون حساب‌ها اعتبار دارند. چون برای هر واریز و برداشتی باید «علت» یا Invoice ارائه کرد. در ایران مشخص نیست چه کسی و چرا به حساب ما پول واریز می‌کند و ما به حساب چه کسی و چرا پول واریز می‌کنیم. حتی لیست بانکی‌تان را ببینید. اسم واریز کننده پول هم برای ما نمایش داده نمی‌شود. چرا شاهد این روند هستیم؟ به این دلیل که درهای پولشویی برای خودی‌ها باز باشد. هر زمان مانع پول‌شویی خودی‌ها شدیم، هر زمان که قوانین جهانی مبارزه با پول‌شویی را اجرایی کردیم بقیۀ مشکلات هم خود به خود برطرف می‌شود. ما دزدان کلان را رها کرده‌ایم و به دنبال دزدان خرد هستیم.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری گسترش ، تاریخ انتشار:  21 دی 1400، کدخبر: 232827، www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین