پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۳۸۲۸۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
بانک‌ها در سطح شعب، صرفا نوعی واحد اجرایی کم اختیار و بروکراسی محور هستند. تنها حوزه دارای توان اعمال سلیقه، حوزه اعطای تسهیلات است. حال سوال بنیادین این است که روحانیون در شعب بانکی چه کاری را می‌توانند جلو ببرند؟ آیا این عمل، نوعی پایگاه سازی برای جناح خاص است؟ آیا اشتغال روحانیون دنباله گیری می‌شود؟ آیا واقعا بحث نظارت شرعی و اسلامی مطرح است؟ اگر بحث نظارت شرعی مطرح می‌باشد، مصادیق و حوه‌های عملی و شرح وظایف آن کدامند؟ توصیه می‌شود که با توسعه ملی و روند‌های تمدن سازی اسلامی- ایرانی، بازی نکنیم و پاسخگویی و شفاف سازی را بعنوان نوعی وظیفه شرعی و قانونی در پیش بگیریم. لازم به توضیح است که این خبر چند ساعت پس از پخش، تکذیب شد.

شعار سال: با اعلام بانک مرکزی، برنامه استقرار روحانیون در بانک‌ها در دستور کار مجلس قرار دارد. اما دلیل استقرار روحانیون در بانک‌ها چیست و با اجرای این طرح، چند روحانی در بانک‌ها مستقر می‌شوند؟ بررسی طرح قانون بانک مرکزی که این روز‌ها در دستور کار نمایندگان مجلس قرار دارد با حواشی بسیاری همراه بوده است. یکی از این حواشی و موارد مورد توجه، لزوم استقرار روحانیون در بانک‌ها است که رییس شورای فقهی بانک مرکزی، آن را مطرح کرد. حال این سوال مطرح می‌شود که با تصویب این قانون، چند روحانی به سرکار می‌روند؟


چرا روحانیون در بانک‌ها مشغول به کار می‌شوند؟

غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با صدا و سیما اعلام کرد افرادی که برای نظارت بر عملکرد شرعی بانک‌ها منصوب می‌شوند، پس از حضور در یک دوره آموزشی و شرکت در آزمون، به بانک‌ها معرفی می‌شوند. همچنین در هر بانک یک نیروی ناظر مستقر خواهد شد. مصباحی مقدم درباره ضرورت حضور ناظران شرعی در بانک‌ها گفت: با توجه به نبود دستگاه نظارتی بر بانک‌ها و شعب آنها، رویه‌ها و داد و ستد وجوه طی این سال‌ها بسیار نامناسب بوده. از این طریق، تطابق کار بانک‌ها و شعب با شرع مشخص می‌شود. وی همچنین اضافه کرد که انجام این کار نیازمند مصوباتی است که بخشی از آن‌ها در در شورای فقهی بانک مرکزی حل و فصل شده و بخش دیگر در دستورکار قرار دارد.

 

حضور روحانیون در بانک ها: اشتغال زایی برای روحانیون یا نظارت بر روند‌های شرعی!
۲۰ هزار روحانی در بانک‌ها مستقر می‌شوند

بررسی آخرین صورت‌های مالی بانک‌ها که در سامانه کدال منتشر شده است، نشان می‌دهد که ۲۸ بانک ایرانی مجموعا بیش از ۲۰ هزار و ۳۰۰شعبه در سراسر کشور دارند؛ بنابراین با تصویب این طرح، احتمالا بیش از ۲۰هزار روحانی در بانک‌های ایران مشغول به کار می‌شوند. با این شرایط ، تعداد شعب فقط مختص به بانک‌ها است و اگر این قانون در موسسات اعتباری نیز اجرا شود، تعداد شعب بیش از این خواهد بود. از سوی دیگر، بر اساس آخرین آمار منتشر شده بیش از ۲۰۰ هزار طلبه و روحانی در ایران وجود دارند. به این ترتیب با اجرای قانون استقرار روحانیون در بانک‌ها، حدود ۱۰درصد از این افراد در بانک‌ها مشغول به کار می‌شوند.

لازم به ذکر است که حضور روحانیون در بانک‌ها پیش‌تر نیز مطرح شده بود. در ماه‌های گذشته زمزمه‌هایی از حضور ناظران در بانک‌ها برای کنترل حجاب مشتریان مطرح شده بود که البته توسط مسئولان بانک مرکزی تکذیب شد.

 

تکذیب حضور ناظران شرعی در تمامی شعب بانک‌ها توسط سخنگوی بانک مرکزی

مصطفی قمری‌وفا سخنگوی بانک مرکزی اعلام کرد، برخی ادعا‌های مطرح شده مبنی بر حضور ناظران شرعی در تمامی شعب بانک‌ها به هیچ وجه صحت ندارد. در مصوبه اصلی شورای فقهی بانک مرکزی آمده است که در هر بانک یا موسسه اعتباری، یک نفر به عنوان مسئول نظارت شرعی در کمیته تطبیق حضور خواهد داشت تا به عنوان عضوی از اعضای کمیته مذکور، انطباق عملکرد آن بانک و موسسه اعتباری با ضوابط و مقررات شرعی را کنترل نماید.
 
حضور روحانیون در بانک ها: اشتغال زایی برای روحانیون یا نظارت بر روند‌های شرعی!+تکذیبیه

بنابراین برخی ادعا‌های مطرح شده مبنی بر حضور ناظران شرعی در تمامی شعب بانک‌ها به هیچ وجه صحت ندارد. همچنین برخلاف ادعا‌های مطرح شده، ناظران شرعی به هیچ وجه منحصر به روحانیون محترم نمی‌باشد و همه متخصصان صاحب صلاحیت در حوزه بانکداری اسلامی (حوزوی یا دانشگاهی)، پس از اخذ گواهینامه حرفه‌ای مربوطه می‌توانند با انتخاب بانک یا موسسه اعتباری و تایید شورای فقهی بانک مرکزی، به عنوان ناظر شرعی در کمیته تطبیق حضور داشته باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تجارت نیوز،تاریخ انتشار:5شهریور1401 ،کدخبر:--،tejaratnews.com/  خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط
برچسب ها: حضور روحانیون در بانک ها ، علت حضور روحانیون در بانک ها ، اشتغالزایی برای روحانیون در بانک ها ، روحانیون در شعب بانکی ، روحانیون در شعب بانکی قرار است چه کاری انجام دهند ، اشتغال روحانیون ، نظارت شرعی بر بانک ها با حضور روحانیون ، نظارت اسلامی بر بانک ها با حضور روحانیون ، روحانیون و بانکداری ، استقرار روحانیون در بانک ها چه معنی می دهد ، طرح استقرار روحانیون در شعب بانکی برای چیست ، چرا روحانیون در بانک ها مشغول به کار می شوند ، نظارت بر عملکرد شرعی بانک‌ها ، ضرورت حضور ناظران شرعی در بانک‌ها ، ۲۰ هزار روحانی در بانک‌ها مستقر می‌شوند ، اجرای قانون استقرار روحانیون در بانک‌ها ، حضور ناظران در بانک‌ها برای کنترل حجاب مشتریان ، گشت ارشاد بانک ها ، اصلاح نظام بانکداری با استقرار روحانیون در بانک ها ، راهکار نظارت بر بانک ها با استقرار روحانیون در بانک ها ، بانکداری اسلامی ، بانکداری شرعی ، تخلفات بانکی ، نظارت بر تخلفات بانکی با حضور روحانیون در بانک ها ، طلبه های بیکار و بانک های متخلف ، اشتغالزایی برای طلبه های بیکار ، شغل با مسما برای طلبه ها با حضور در بانک ها ، جذب 10 درصد از کل طلبه های کشور در بانک ها ، آمار طلبه های کشور ، جامعه 200 هزار نفری طلبه های کشور
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
0
0
این نوع دفاع از تصمیم بانک مرکزی و روحانیت از نوع «دفاع بد» است که به جای مفید بودن، زیانبارتر است. شاید کسانی که در بانک مرکزی چنین تصمیمی گرفته‌اند قصد و نیت خوبی داشته باشند و تصورشان این باشد که با این کار خدمتی به دین و دین‌داری در بخش اقتصاد بانکی خواهند کرد ولی لازم است به این واقعیت غیرقابل انکار توجه کنند که دخالت دادن روحانیت در امور اجرائی به هر بهانه‌ای که باشد، اقدامی زیانبار است. این قبیل اقدامات نه‌تنها خدمت به روحانیت نیست بلکه درگیر ساختن روحانیت با اموری است که بهیچوجه در چارچوب وظایف ذاتی این نهاد دینی نیست. رئیس کل بانک مرکزی هم به نوبه خود توضیح داده که الزامی به روحانی بودن ناظر شرعی نیست ولی اینهم کافی نیست، زیرا ایراد اصلی اینست که لزومی ندارد در هر بانک یک ناظر شرعی مستقر باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین