پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۸۴۳۳۳
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
حوزه مالیات در ایران به چند صورت آلوده به فساد و اهمال است. فساد‌ها و اهمال‌هایی که اگر کسی منکر آن شد. در فساد خودش یا کم اطلاعی اش و یا منافق صفتی اش، شک نکنید. ما با فساد برخی از ممیز‌های مالیاتی روبرو هستیم. کشور با مالیات ستانی‌های نادرست و بعضا ناعادلانه مواجه بوده و اعتنایی به تغییر نظام مالیات ستانی و ایجاد نظام یکپارچه وجود ندارد. نکته بعدی، محل هزینه کرد مالیات است. آیا مالیات صرفا باید در راستای تامین هزینه دولت (به هر شیوه که هزینه تراشی کند) مصرف شود؟ ایا مالیات ستانی باید با ارسال ۱۸ بار پیام در یک شب توسط سامانه پیام کوتاه صورت پذیرد (در صورت نیاز حراست یا بازرسی سازمان مالیات، ادله اثباتی قابلیت تقدیم دارد. توجیه نکنید که سامانه دچار اختلال بوده است). با این شرایط، آیا ما با اثرگذاری مالیات بر توسعه و مشارکت طلبی همگانی شهروندان برای توسعه مواجهه هستیم یا رفتار شبیه رفتار داروغه ناتینگهام در اخذ مالیات؟ پرسش آخر اینکه، لطفا با راه اندازی یک سامانه قضایی و وفق قانون، از ممیزان مالیاتی تحقیق شود که دارایی و ثروت خودشان را از کجا بدست آورده اند؟ لطفا خودمان را گول نزنیم. لازم به توضیح است که این بیانات اعتراضی و واقعیات سیاه، به معنای نادیده گرفتن خدمات کارکنان صدیق و باشرافت حوزه مالیات کشور نبوده و نیست.
شعار سال: درحالی که قانون بودجه ۱۴۰۱ تا پایان سال‌جاری وصول ۴۵۴ هزار میلیارد تومانی درآمد مالیاتی را تکلیف کرده، عملکرد شش ماهه نخست سال‌جاری نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد از این رقم یعنی حدود ۲۳۱ هزار میلیارد تومان محقق شده است. تازه‌ترین آمار ارائه شده نیز از رسیدن درآمد‌های مالیاتی به ۲۷۱ هزار میلیارد تومان تا پایان هفت‌ماهه نخست امسال حکایت دارد.

وصول ۹۲ هزار میلیارد تومان مالیات بیشتر نسبت به پارسال
 
مقایسه عملکرد وصول مالیات در شش ماهه نخست امسال با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد مجموع درآمد‌های وصول شده در نیمه اول امسال بیش از ۹۲ هزار میلیارد تومان بیشتر از سال قبل بوده است. در شرایطی که در نیمه امسال درآمد‌های مالیاتی نزدیک به ۲۳۱ هزار میلیارد تومان رسیده، این رقم درمدت مشابه پارسال ۱۳۸ هزار و ۵۱۹ میلیارد تومان بوده است. همچنین درحالی که در نیمه امسال ۱۴۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مالیات مستقیم دریافت شده، این رقم درمدت مشابه سال قبل ۸۶.۹ هزار میلیارد تومان بوده که بدین ترتیب وصول این بخش از مالیات‌ها درسال‌جاری بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است. همچنین در شش ماهه نخست سال گذشته مالیات کالا و خدمات به ۵۱.۵ هزار میلیارد تومان رسید، اما در سال‌جاری این رقم به ۸۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که به معنای رشد نزدیک به ۶۰ درصدی آن است.

جزئیات مالیات‌ها در شش ماهه امسال
 
همان‌گونه که اشاره شد، درسال‌جاری از مجموع نزدیک به ۲۳۱ هزار میلیارد تومان وصول مالیاتی ۱۴۸.۴ هزار میلیارد تومان مالیات‌های مستقیم و ۸۲ هزار میلیارد تومان مالیات بر کالا و خدمات بوده است.

سهم منابع وصولی از مالیات‌های مستقیم
در شش ماهه نخست امسال از بیش از ۱۴۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مالیات وصول شده مستقیم، ۹۹.۴ هزار میلیارد تومان به مالیات اشخاص حقوقی اختصاص دارد. همچنین ۴۰.۵ هزار میلیارد تومان نیز ازمحل مالیات بر درآمد و ۸ هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان هم ازمحل مالیات بر ثروت تأمین شده است.
 
ما فقط مالیات گرفتن بلدیم یا اصول هزیته کرد مالیات و حفظ کرامت‌ها در زمان مالیات ستانی را هم می‌فهمیم؟!

سهم اشخاص حقوقی نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان
 
میزان مالیات اشخاص حقوقی از ابتدای سال‌جاری تا پایان شهریورماه حدود ۹۹ هزار و ۴۸۶ میلیارد و ۸۵۶ میلیون تومان بوده که ۸۴ درصد آن از طریق اشخاص حقوقی غیردولتی یعنی همان شرکت‌های خصوصی تأمین شده است. براساس جزئیات اعلام شده، مالیات کل اشخاص حقوقی شامل علی‌الحساب اشخاص حقوقی دولتی به میزان ۸ هزار و ۱۷۳ میلیارد تومان، عملکرد شرکت‌های دولتی به میزان ۷ هزار و ۴۰۸ میلیارد تومان، نهاد‌ها و بنیاد‌های انقلاب اسلامی به میزان ۸۹ میلیارد و ۹۳۹ میلیون تومان، اشخاص حقوقی غیردولتی به میزان ۸۳ هزار و ۵۲۳ میلیارد تومان، مالیات شرکت‌ها و مؤسسات وابسته به آستان قدس رضوی به میزان۷۴ میلیارد و ۲۵۷ میلیون تومان و مالیات موضوع ماده (۷۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ماده (۲) به میزان ۲۱۸ میلیارد و ۶۵ میلیون تومان می‌شود.

۴۰.۵ هزار میلیارد تومان مالیات بر درآمد
 
میزان درآمد حاصل از مالیات بر درآمد‌ها در بازه زمانی مذکور ۴۰ هزار و ۵۳۸ میلیارد و ۸۳۱ میلیون تومان بوده است که بیشترین سهم آن به مالیات مشاغل به میزان ۱۴ هزار و ۷۵۲ میلیارد و ۷۷۳ میلیون تومان اختصاص دارد. در رتبه بعدی نیز مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی با ۱۳.۴ هزار میلیارد تومان قرار دارد. بدین ترتیب دراین بخش هم بخش خصوصی سهم غالب را درتأمین مالیات‌ها برعهده دارد.
بر اساس این گزارش، منابع حاصل از «حقوق کارکنان بخش عمومی» ۹ هزار و ۴۹۴ میلیارد تومان بوده است. همچنین مستغلات با ۲ هزار و ۴۱۱ میلیارد تومان، متفرقه درآمد با ۴۱۵ میلیارد و ۲۶۷ میلیون تومان و درآمد حاصل از رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی مراکز درمانی مربوط به عملکرد سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ با ۱۹ میلیارد و ۴۱۲ میلیون تومان است و سایرمنابع وصولی، مالیات بر درآمد بوده است.

۸۴۰۰ میلیارد تومان مالیات بر ثروت
 
بر پایه این گزارش، درآمد مالیاتی از محل مالیات بر ثروت ۸ هزار و ۴۶۵ میلیارد و ۳۹۹ میلیون تومان بوده که در این میان میزان مالیات ارث حدود ۹۰۲ میلیارد و ۴۹۴ میلیون تومان، مالیات اتفاقی ۲۹ میلیارد و ۸۲۹ میلیون تومان، مالیات نقل و انتقال سرقفلی هزار و ۸۹ میلیارد تومان، مالیات نقل‌وانتقال سهام ۲ هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان، مالیات نقل‌وانتقالات املاک ۲ هزار و ۱۹۵ میلیارد تومان و مالیات حق تمبر و اوراق بهادار ۹۸۳ میلیارد و ۷۶۲ میلیون تومان است. همچنین میزان وصول مالیات از پایه‌های جدید مالیاتی نیز نشان می‌دهد در ۶ ماهه نخست امسال، مالیات بر واحد‌های مسکونی گرانقیمت (با احتساب عرصه و عیان) ۱۲ میلیارد و ۷۷۵ میلیون تومان، مالیات بر انواع خودرو‌های سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی و شخصی گرانقیمت ۲۸۱ میلیارد و ۴۸۴ میلیون تومان و درآمد حاصل از مالیات بر واحد‌های مسکونی خالی از سکنه هم تنها ۴۸۵ میلیون تومان بوده است.

بر اساس این گزارش، سایرمنابع وصولی تأمین‌کننده ۱۴۸ هزار و ۴۹۱ میلیارد تومان مالیات‌های مستقیم شامل مالیات بر فروش فرآورده‌های نفتی؛ مالیات به بنزین ۲۰ درصد قیمت مصوب فروش با هزار و ۹۱۲ میلیارد تومان، دو درصد مالیات سایر کالا‌ها (معوق) ۳۱ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان، عوارض خروج مسافر از مرز‌های کشور هزار و ۸۵ میلیارد تومان، مالیات بر فروش سیگار ۵۱۰ میلیارد و ۹۵۷ میلیون تومان، مالیات بر نقل‌وانتقال اتومبیل ۳ هزار و ۱۵۹ میلیارد تومان، شماره‌گذاری خودرو ۳ هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان و مالیات بر ارزش افزوده ۵۸ هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان می‌شود.
 
ما فقط مالیات گرفتن بلدیم یا اصول هزیته کرد مالیات و حفظ کرامت‌ها در زمان مالیات ستانی را هم می‌فهمیم؟!
 
بدین ترتیب مجموع مالیات بر کالا‌ها و خدمات با ۸۲ هزار و ۲۸ میلیارد تومان و ۱۴۸.۴ هزار میلیارد تومان مالیات‌های مستقیم به ۲۳۰ هزار و ۵۱۹ میلیارد و ۵۸۷ میلیون تومان می‌رسد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۱، کدخبر: ۶۳۱۳۱۱، www.irannewspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین