پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۹۶۴
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۵
اخیرأ سرقتی بزرگ از اشیاء تاریخی موجود در گنجینه و انبار تکیه بیگلربیگی کرمانشاه صورت گرفته که در قالب آن ۶۰۰ قلم عتیقه به سرقت رفته است. اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه درباره خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر سرقت ۶۰۰ قلم اشیای تاریخی واکنش نشان داد. واکنشی که بیشتر به توجیه می‌ماند تا توضیح و تنویر افکار عمومی برای پیگیری امور. این چندمین بار است که خبر سرقت از موزه‌ها در شهر‌های کوچک و استان‌های مختلف کشور سروصدا بر پا می‌کند، اتفاق که نشان می‌دهد بسیاری از موزه‌های تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی وضعیت امنیتی مناسبی ندارد و گاهی برخی از افراد که باید حافظان اموال موزه‌ها باشند، تبدیل به سارقان آن می‌شوند. گفتنی است در موردی مشابه یکی از عوامل آرامگاه بوعلی همدان نیز به مخزن اشیا دستبرد زد که هنوز روند نهایی حکم این فرد که دستگیر شده اعلام نشده است.

شعارسال: ۶۰۰ شی تاریخی از گنجینه موزه تکیه بیگلربیگی سرقت شده که ۱۰۰ قلم از آن‌ها دارای شماره اموال بوده است. در این گزارش آمده سارق که یکی از کارمندان موزه بوده، با قطع دوربین بخش گنجینه موزه موفق شده به مرور ۶۰۰ شی از گنجینه خارج و خانه خود منتقل کند.

باختر مدعی شده که پس از شناسایی سارق توسط ماموران انتظامی، بخشی از آثار سرقتی در منزل سارق پیدا شده، اما بخش زیادی از آن‌ها به فروش رفته و ماموران در تلاش برای شناسایی همدستان احتمالی سارق و خریداران این اموال هستند.

ماجرای سرقت ۶۰۰ اثر از موزه بیگلربیگی و توضیحات و توجیهات میراث کرمانشاه: اشیای سرقتی تاریخی نیست + باشعه عمویی تو راست می‌گی

نه تایید، نه تکذیب!

این چندمین بار است که خبر سرقت از موزه‌ها در شهر‌های کوچک و استان‌های مختلف کشور سروصدا بر پا می‌کند، اتفاق که نشان می‌دهد بسیاری از موزه‌های تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی وضعیت امنیتی مناسبی ندارد و گاهی برخی از افراد که باید حافظان اموال موزه‌ها باشند، تبدیل به سارقان آن می‌شوند. وزارت میراث فرهنگی با وجود انتشار گسترده این خبر تا زمان تنظیم این گزارش به این موضوع واکنش رسمی نشان نداده، تاخیر در واکنش به چنین اتفاقاتی همچنین منجر به حواشی زیادی برای بخش موزه‌های کشور می‌شود، موزه‌های که اکثر آن‌ها با همت موزه‌داران سخت‌کوش با وجود کمبود امکانات همچنان سرپا و میزبان گردشگران هستند.

موزه تکیه تاریخی بیگلربیگی کرمانشاه در واقع بخشی از این بنای تاریخی معروف است که در بیشتر ویترین‌های آن اسناد تاریخی و اشیای مربوط به زندگی مردم در کرمانشاه نگهداری می‌شود. هر چند که این اشیا و اسناد نیز جزو اموال موزه بوده و ارزشمند محسوب می‌شوند.

هادی میرزایی، مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی می‌گوید: موضوع مربوط به قبل است و عامل بازداشت شده است. این مقام مسئول درباره زمان و جزییات این سرقت، اما موضع دیگری اتخاذ می‌کند و می‌گوید:

ماجرا به این شکل مورد تایید ما نیست، جوابیه‌ای به‌صورت رسمی صادر و اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

تاریخی نبود، ۵۰۰ و خرده‌ای بود!

اداره‌کل موزه‌ها و بخش اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی همچنان جزییات دقیقی از این اتفاق منتشر نکرده است؛ با این وجود داریوش فرمانی، مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفته است که اشیا تاریخی نبوده و مربوط به موزه مردم‌شناسی است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه همچنین تاکید کرده که اشیای به سرقت رفته ۶۰۰ عدد نبوده و تخمین آن‌ها ۵۰۰ و خرده‌ای شی است.

میراث کرمانشاه: اشیای سرقتی مربوط به نمایش سبک زندگی بود

میراث فرهنگی استان کرمانشاه پس از مدتی اطلاعیه‌ای را در زمینه این موضوع صادر کرده است.

در اطلاعیه روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در خصوص خبر سرقت از تکیه بیگلربیگی کرمانشاه آمده است:

اشیای مورد اشاره در خبر تاریخی نبوده و اشیا مربوط به حوزه مردم شناسی است که فاقد ارزش تاریخی هستند. این اشیاء بیشتر کاربرد نمایش سبک زندگی مردم استان را داشته‌اند که توسط کارشناسان اداره‌کل در ادوار گذشته از میان روستا‌های استان و فروشگاه‌های مربوطه برای استفاده در موزه‌های مردم شناسی جمع‌آوری و تهیه شده‌اند. لازم به ذکر است با هوشیاری کارکنان اداره‌کل عوامل سرقت شناسایی و با بازگرداندن بخشی از اقلام سرقت شده، به مراجع ذی‌ربط معرفی شده‌اند و کماکان پیگیری حقوقی این پرونده تا مشخص شدن وضعیت سایر اقلام مسروقه در دست اقدام است.

اطلاعیه اداره‌کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه هر چند اصل خبر سرقت را تایید کرده، اما بر غیرتاریخی بودن آثار سرقتی تاکید دارد. این اطلاعیه، اما درباره موضوع شماره اموال داشتن ۱۰۰ شی سرقتی و همچنین دست داشتن یکی از مسئولان موزه در این سرقت را توضیح نداده است.

این نخستین بار نیست که موزه‌ها ایران مورد سرقت قرار می‌گیرند؛ سال‌های پیش نیز در استان همدان یکی از موزه‌ها به‌شکل عجیبی مورد سرقت قرار گرفته بود. بر اساس اخبار محدود منتشر شده از آن سرقت، یکی از مسئولان آن موزه با استفاده از ایام تعطیلی موزه‌ها در کرونا، اشیای را بدلی سازی کرده و شی بدل را به‌جای اصل در مخزن قرار داده و شی اصل را خارج کرده است. چنین اتفاقاتی نیاز به رسیدگی جدی به بخش حفاظتی موزه‌های کشور را روشن می‌کند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت کجارو، تاریخ انتشار: 6خرداد1403، کدخبر: 198182، www.kojaro.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین