شعارسال: طبق اعلام سازمان اداری و استخدامی، این پنل تخصصی با حضور علاءالدین رفیعزاده؛ معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی، سیدمهدی الوانی؛ پدر علم مدیریت ایران و استاد دانشگاه تهران، محمدصادق ضیائی؛ استاد مدیریت دانشگاه تهران، وحید آرایی؛ دبیر کنفرانس ملی حکمرانی هوشمند، شهلا سهرابی؛ رئیس پنل و معاون توانمندسازی و ساماندهی مرکز جذب و امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از استادان و صاحبنظران این حوزه برگزار شد.
کنفرانس ملی حکمرانی هوشمند برای نخستین بار در ۷ اسفندماه در تهران برگزار خواهد شد و پنلهای تخصصی این کنفرانس با توجه به عناوین و موضوعاتی مورد بحث در کنفرانس، در دستگاه مادر همان موضوع برگزار میشود.
نقشه راه دولت الکترونیک در مرحله نهاییسازی است
رفیعزاده با اشاره به تلاشهای سازمان اداری و استخدامی کشور برای تدوین برنامهای ۴ساله و منسجم جهت توسعه حکمرانی هوشمند، گفت: نقشه راه دولت الکترونیک و هوشمند با مشارکت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور تدوین شده که در مرحله نهاییسازی است و بعد از آماده شدن در شورایعالی اداری مطرح خواهد که پس از تصویب، توسط رئیسجمهور ابلاغ میشود.
وی با تاکید بر اینکه لازم بود سندی برای حل اختلافات تدوین شود تا هر کس هم نقش خود را بداند، گفت: یکی از دغدغههای اصلی در چند دهه اخیر، اختلافاتی است که در حوزه مالکیت، اجرا و راهبری وجود دارد و از سوی دیگر تداخل وظایف هم باعث شده که سردرگمیهایی را داشته باشیم؛ لذا در این سند، نقش دستگاههای اجرایی، شرکتهای دانش بنیان و بخش خصوصی به تفکیک تعریف شده است.
موازیکاری منجر به خروجیهای غیرقابل دفاع میشود
معاون رئیسجمهور، موازیکاری بین دستگاههای اجرایی را مسئلهای دانست که در برخی موارد منجر به خروجیهای غیرقابل دفاع میشود و افزود: در حال حاضر در کشور ۱۰۱۸ دستگاه دولتی داریم که خدمات به مردم ارائه میدهند و به نوعی در این دستگاهها، با ادارات و معاونتها، ساختار و تشکیلات، ۸۳۶۴ واحد سازمانی در ستاد و وزارتخانهها درگیر کار هستند.
وی افزود: ۴۰۰ شورایعالی و کمیتههای مختلف با عناوین مشابه داریم که هر کدام دارای دبیرخانه است و هر کدام هم دارای پستهای سازمانی متنوع و نیروی انسانی است.
بازآرایی مشاغل دولتی در دستور کار است
رئیس سازمان اداری اداری و استخدامی کشور تاکید کرد: بازآرایی مشاغل دولتی از راهبردهای ما در اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم است که منجر به افزایش کارآیی و بهرهوری منابع انسانی در دولت خواهد شد.
رفیعزاده عدم وجود دادههای آماری قابل اتکا در حوزه نیروی انسانی دولت را یکی از مشکلات مهم برای تصمیمگیری در نظام اداری دانست و گفت: آمارهای موجود منابع انسانی، در حوزه پیمانی و رسمی است؛ در حالیکه هماکنون بیست نوع رابطه استخدامی در دولت وجود دارد و آمار قابل اتکایی در خصوص این منابع انسانی نداریم.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، استخدام از طریق آزمونهای سراسری را مبنای رویکرد عدالتمحوری در جذب سرمایهانسانی دولت عنوان کرد و گفت: قانون مدیریت خدمات کشوری در حوزه جذب و قرارداد کارمعین تعیین تکلیف کرده است؛ اما متاسفانه انحراف از این قانون داریم و در حال حاضر قراردادهای کار معین در دستگاههای اجرایی کشور بیش از آن ۱۰ درصدی است که قانون مشخص کرده است.
معماری کلان دولت؛ پروژه مهم سازمان اداری استخدامی کشور است
رفیعزاده، معماری کلان دولت را پروژه مهم سازمان اداری و استخدامی کشور در دولت چهاردهم عنوان کرد و گفت: چند اقدام مشخص برای این حوزه در نظر گرفتهایم و راهبرد ما این است که اختیارات استانها را در چارچوب قوانین افزایش بدهیم تا مردم بتوانند از طریق مجتمعهای اداری در استانها، خدمات دارای اولویت را به سرعت دریافت کنند و این یک اقدام اساسی برای واگذاری وظایف تنظیمگری به ستاد دستگاهها و تصدیگری آن به نهادها، استانها و شهرداریهاست.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، با تصریح اینکه ادبیات غنی در حوزه مدیریت عملکرد موجود است؛ اما در عمل هنوز با جایگاه واقعی و شایسته مردم فاصله داریم، گفت: برای ارتقای نظام اداری، برنامههایی در حوزه تعارض منافع و گلوگاههای فساد در محور مدیریت عملکرد و کیفیت خدمات عمومی داریم و رویکرد اتصال برخی عملکردها به پرداختیها را دنبال میکنیم.
الوانی: قرائت ما از حکمرانی اشتباه است
سیدمهدی الوانی؛ چهره ماندگار مدیریت که به پدر علم مدیریت دولتی ایران شهرت دارد نیز با انتقاد از انتصاب مدیران دانشگاهی و تئوریک که شناخت کافی نسبت به مسائل اجرایی ندارند، گفت: قرائت درستی از حوزه حکمرانی نشده و آن را هممعنا با مفهوم مدیریت خواندهایم و در این قرائت اشتباه، مدیر بالاتر را به عنوان حکمران شناختهایم.
وی با بیان اینکه سیستمهای کنترلگرا، تقویتکننده بروکراسی هستند، تصریح کرد: اگر علاقه به کنترل کم نشود، بروکراسی بیشتر میشود و یکی از معضلاتی دیگری که داریم این است که میخواهیم بروکراسی را با خود بروکراتها درمان کنیم؛ در صورتی که این امکان پذیر نیست و بروکراتها به دنبال کاهش بروکراسی نیستند.
الوانی، ذات بروکراسی را سلطهطلب و توسعهطلب دانست و افزود: درمان بروکراسی با بروکراتها منجر به یک نوع دگردیسی خواهد شد. یعنی در مرحله اول بروکراسی با شکلی صادقانه خود را ارائهدهنده خدمت معرفی میکند؛ اما در مرحله دوم، بیماری برورکراسی خواهد بود که کنترل این مسئله منجر به ورود و دخالت برورکراسی در همه مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... میشود. مرحله سوم هم این است که باید بروکراسیزدایی کنیم.
وی با بیان اینکه مردم میتوانند بروکراسی را کنترل کنند و اداره دولتی نمیتواند، خودش کنترل خود را به دست بگیرد، گفت: ما باید برای ارباب رجوع ارزش کافی را قائل باشیم؛ نه اینکه در وضع قانون، تنها دولت را صاحب منصب تلقی کنیم. اگر به جایگاه مردم در رابطه آنان با دولت توجهی نشود، مشکل حل نخواهد شد.
آرایی: کنفرانس ملی حکمرانی هوشمند، منحصر به دانشگاه نیست
وحید آرایی؛ دبیر کنفرانس ملی حکمرانی هوشمند نیز با اشاره به ظهور فناوریهای نوین، نظام حکمرانی کشور را ناچار به حرکت در این مسیر دانست و گفت: اعتقاد داریم که حکمرانی یک همافزایی ایجاد خواهد کرد؛ لذا در بخش دولتی و جامعه مدنی، به یک همافزایی و همکاری بیندستگاهی نیاز داریم. از این منظر ما نخستین کنفرانس ملی حکمرانی هوشمند را منحصر به دانشگاه نکردیم و برگزاری پنلهای تخصصی را به دستگاههای حاکمیتی انتقال دادیم.
ضیائی: مردم در حکمرانی نقش اصلی را دارند
محمدصادق ضیائی؛ استاد مدیریت دانشگاه تهران نیز با تاکید بر لزوم دستیابی به یک مفهوم مشترک در حوزه حکمرانی، نقش مردم را در این حوزه مهم دانست و گفت: حکمرانی فرایند و سازوکاری است که نهادهای عمومی میخواهند برای زندگی شهروندان از آن استفاده کنند؛ ولی بدون توجه به شهروند و بدون اعطای قدرت و امکانات به شهروندان، این امر، نشدنی است.
وی براساس نظریههای نظریهپردازان، پاسخگویی، شفافیت، عدالت، اثربخشی، کارایی و مدیریت موثر را مواردی برای حل بروکراسی توسط بروکراتها برشمرد و گفت: در نظام ارزیابی، مدیران و کارمندانی که ارباب رجوع کمتری داشتهاند، به غلط کارکنان خوب ارزیابی شدهاند و نیازها و احساسات کارمندان دیگر دستگاهها رها شده است که این نوع ارزیابی در نهایت منجر به کاهش بهرهوری میشود.
ضیائی با بیان اینکه مدیر موثر، ۸۰ درصد توان نیروهای خود را به کار میگیرد، گفت: کارمندان هم جز مردم هستند و سلطهگری، نادیده گرفتن و تعامل نداشتن با آنان منجر به کاهش بهرهوری نیروهای متخصص خواهد شد و معضل دیگر ما در نظامهای دولتی، رویکار آمدن گروهی و جناحی افراد بعضا بیتخصص است.
سهرابی: حرکت در مسیر اهداف پنجگانه انقلاب اسلامی، نیازمند همراهی استادان و صاحبنظران است
شهلا سهرابی؛ رئیس پنل تخصصی حکمرانی عمومی و نظام اداری هوشمند نیز خط مشیگذاری، مدیریت تحول، مدیریت منابع انسانی، مشارکت شهروندان در تصمیمگیری، پاسخگویی دولت، مدیریت هوشمند در دولت، تصمیمگیری مبتنی بر داده و شفافیت مبارزه با فساد اداری را از جمله زیرمحورهای این پنل عنوان کرد که در راستای برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم است.
وی با بیان اینکه اکنون در مرحله دولتسازی به عنوان سومین مرحله از اهداف پنجگانه انقلاب اسلامی هستیم، حرکت در این مرحله سخت را نیازمند همراهی و همفکری همه استادان و صاحبنظران دانست.
شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دولت، تاریخ انتشار: 11بهمن1403، کدخبر:457356، dolat.ir