پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۰۳۳
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
بالاخره پس از گذشت سال ها بلاتکلیفی، مقرر شده پسماندهای شهر زنجان ساماندهی شوند.

شعار سال: گرچه بحث اجرای طرح تفکیک زباله و راه اندازی کارخانه کمپوست از سال ها پیش در زنجان مطرح است و بارها وعده های بی فرجام در رابطه با اجرای آن داده شده اما جامه عمل به آن پوشانده نشده است.27 فروردین سال 90 بود که مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری زنجان از اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا و راه اندازی کارخانه کمپوست در نیمه نخست همان سال خبر داد اما این طرح اجرایی نشد، نرم افزار جامع مدیریت پسماند در زنجان رونمایی شد اما آثار حاصل از این اقدام نیز مشخص نگردید،بارها در انتخاب یکی ازدو طرح تولید کمپوست و استحصال گازوییل برای اجرا بحث و گفت وگو شد و هریک از سرمایه گذاران درصدد به کرسی نشاندن سخنان خود برآمدند اما این مسائل نیز حاصلی جز گذر زمان و بلاتکلیفی زباله ها را در پی نداشت، پس از آن نیز بارها وعده اجرای این برنامه درگردونه زمان چرخید و زمانی را برای عملی نشدن انتخاب کرد، اکنون پس از گذشت دو سال مجددا سخن از مدیریت پسماند است،شاید امسال طلسم اجرای این طرح بشکند!

مدیر عامل سازمان بازیافت و مدیریت پسماند شهرداری زنجان طی روزهای اخیراز اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا و واگذاری تولید کمپوست به پیمانکار ذی صلاح خبرداده است.

بیوک شامی تولید زباله زنجان را 250 تن در روز اعلام و اظهار می کند: استحصال گازوییل از زباله و تولید کمپوست دو طرحی بود که در کارگروه پسماند برای ساماندهی پسماند شهر زنجان مد نظر قرار گرفت و علی رغم اینکه طرح استحصال گازوییل به تصویب رسید به علت عدم اجرای تعهدات از سوی پیمانکار طی یک سال گذشته،منتفی گردید.

وی خاطر نشان می کند: در مرحله نخست،تفکیک زباله و تولید کمپوست فقط برای شهر زنجان اجرا می شود و درصورت تمایل زباله های شهرستان های ابهر و خرمدره نیز در زنجان تحت مدیریت پسماند قرار می گیرد.

مدیر عامل سازمان بازیافت و مدیریت پسماند شهرداری زنجان اظهار می کند: دشواری حمل و نقل پسماند مانع اجرای طرح مدیریت پسماند به صورت استانی می شود.

شامی در خصوص زباله های بیمارستانی و مطب ها ابراز می کند: این زباله ها در بیمارستان ها عادی سازی و شبه خانگی می شوند سپس در اختیار شهرداری قرار می گیرند.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای اسلامی استانداری زنجان نیز پیش تر از اجرای طرح های مدیریت پسماند این استان درنیمه نخست امسال خبرداده است.

علیرضا محمودی می افزاید: برای مدیریت بهیه از پسماند در استان زنجان، با استفاده از تجارب سایر استان ها کارگروه های مدیریت پسماند جلسات متعددی را برگزار کرده اند اما به دلیل حجم بالای اعتبارمورد نیاز برای اجرای طرح های مربوطه تا کنون هیچ یک عملیاتی نشده است.

وی خاطر نشان می کند: شهرداری ها برای تامین منابع مالی مورد نیاز اجرای طرح های مدیریت پسماند نیازمند استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی هستند.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای اسلامی استانداری زنجان از وجود دو سرمایه گذار برای طرح های مدیریت پسماند در استان زنجان خبرداد ه و می گوید: یکی از سرمایه گذاران طرح استحصال گازوییل و دیگری تولید کمپوست را مد نظر داشتند.

وی اعتبارات تخصیص یافته از سوی استان را برای آموزش های همگانی مدیریت پسماند در سال گذشته 300 میلیون ریال اعلام و اظهار می کند: این میزان اعتبار فقط برای اجرای برنامه های خرد همجون خرید سطل زباله و ساخت تیزرهای تبلیغاتی صرف می شود.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای اسلامی استانداری زنجان با اشاره به تصویب قانون مدیریت پسماند کشوردر سال 83 گمی گوید: پیش از تصویب این قانون شهرداری ها فقط موظف به تامین محلی برای انتقال پسماندها به آنجا بودند و هیچ گونه مسئولیتی در قبال جمع آوری زباله های مردم نداشتند.

محمودی یادآور می شود: با تصویب قانون مدیریت پسماند، شهرداری ها در ازای دریافت مبلغی از شهروندان به جمع آوری،حمل بی خطر و دفن بهداشتی و اصولی زباله های عادی موظف شدند.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای اسلامی استانداری زنجان می افزاید: طبق ماده هفت قانون مدیریت پسماند،مدیریت اجرایی همه پسماندها، جز پسماندهای صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها به عهده شهرداری ها و بخشداری هاست.

وی ادامه می دهد: شهرداری ها می توانند به جای دفن پسماند در خاک با استفاده از روش هایی تولید کمپوست و استحصال انرژی برق و گاز از زباله ها استفاده کنند اما متاسفانه اجرای این طرح های نو در ایران محدود است.

به گفته محمودی طبق ماده چهار آیین نامه اجرایی مدیریت پسماند که مصوب سال 84 است، مدیریت های اجرایی پسماند عادی باید طرح جامع و تفضیلی مدیریت پسماند را طوری تهیه کنند که مراکز استان ها و شهرهای دارای جمعیت بالای یک میلیون نفر تا پایان سال 90 و سایر شهرها و روستاها تا پایان سال 92 به صورت تفکیک شده جمع آوری شود.

وی متذکر می شود: طبق بررسی های انجام شده کمتر شهری موفق به اجرای برنامه ماده چهار این آیین نامه شده است چرا که متناسب با آداب و رسوم کشور نیست و تامین اعتبارات مورد نیازآموزش مدیریت پسماند که به عهده وزارت کشور بوده، دشوار است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، تاریخ 13 مرداد 92، کد مطلب: 80761562: www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین