پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۴۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
در بخش کیفی به خودکفایی نرسیدیم و هنوز گندم‌هایمان برای پخت نان از نظر کیفی مناسب نیست. و اگر این خرید در چرخه بازار آزاد بود، این به سمت خوراک دام می‌رفت و نباید به سمت خوراک انسانی می‌رفت.

شعارسال: یزدجردی در برنامه «صبح و گفت‌و‌گو» رادیو گفت‌و‌گو، با اشاره به خودکفایی در تولید گندم، این مسئله را کافی ندانست و بر کیفیت آن تاکید کرد و گفت: در بخش کیفی به خودکفایی نرسیدیم و هنوز گندم‌هایمان برای پخت نان از نظر کیفی مناسب نیست. و اگر این خرید در چرخه بازار آزاد بود، این به سمت خوراک دام می‌رفت و نباید به سمت خوراک انسانی می‌رفت.

برنامه «صبح و گفت‌و‌گو» با حضور دکتر یزدجردی ریاست هیئت مدیره کانون صنایع آرد کشور و بهرامی رئیس اتحادیه صنف نانوایان شهریار با موضوع جدال بر سر قیمت نان به روی آنتن رفت.

یزدجردی با تکذیب افزایش قیمت آرد، اظهار داشت: قیمت آرد در حدود دو سال و نیم است که هیچ افزایش و تعدیلی نداشته است. بخشی از این هزینه را دولت یارانه می‌دهد و بخشی هم تولیدکننده را ناراضی می‌کند.

وی با اشاره به خودکفایی در تولید گندم، این مسئله را کافی ندانست و بر کیفیت آن تاکید کرد و گفت: دولت قیمت گندم را در این مدت ثابت نگه داشته است و این در صورتی است که خرید تضمینی گندم را دارد و هر سال این مقدار افزایش می‌یابد و ما این را از دو منظر نگاه می‌کنیم اول اینکه به خود کفایی رسیده‌ایم. اما این خود کفایی که هم جهاد و هم دولت از آن صحبت می‌کنند، خودکفایی کامل و کافی نیست چون در بخش کیفی به خودکفایی نرسیدیم و هنوز گندم‌هایمان برای پخت نان از نظر کیفی مناسب نیست. و اگر این خرید در چرخه بازار آزاد بود، این به سمت خوراک دام می‌رفت و نباید به سمت خوراک انسانی می‌رفت.

ریاست هیئت مدیره کانون صنایع آرد کشور با بیان اینکه دولت قیمت فروش گندم را طی دو سال و نیم ثابت نگه داشته تا قیمت نان افزایش پیدا نکند، در عین حال گفت: قیمت آرد و نان فقط بستگی به قیمت مواد اولیه ندارد و عوامل متعدد دیگری همچون دستمزد کارگری، هزینه‌های تولید، هزینه‌های فنی، قطعات نقش عمده‌ای را بازی می‌کند و دولت این بخش را نادیده گرفته و به همین دلیل هم تولید کننده بسیار ناراضی و در وضعیت بدی است.

یزدجردی بر ضرورت تعیین قیمت گندم توسط بازار تاکید کرد و گفت: اگر بخواهیم سیاستی که داریم را به همین شکل جلو ببریم هر ساله میزان سوبسید و یارانه نان رو به افزایش می‌رود و باید تجدید نظر کلی کنیم و آن هم به این ترتیب است که قیمت جهانی گندم به دلیل افزایش بهره وری خیلی پایین‌تر است، بنابراین ما باید سیستم حمایتی را از سیستم بازرگانی قیمت گندم جدا کنیم و باید به صورت نقدی یارانه تولید را بدهیم و بگذاریم قیمت گندم را بازار تعیین کند.

در ادامه بهرامی با بیان اینکه افزایشی در قیمت نان وجود نداشته است، گفت: در حدود دو سال است که قیمت نان ثابت مانده و آخرین افزایش قیمتی هم که داشته‌ایم فقط جبران قیمت افزایش قیمت آرد بوده است.

وی با بیان اینکه قبل از افزایش قیمت نان، باید هدف مشخص شود که افزایش قیمت برای چیست، اظهار داشت: آیا این افزایش قیمت برای کمک به نانوا است که از کارگران ماهر استفاده کند یا از مواد اولیه و بهبود دهنده استفاده کند یا تجهیزات خودش را به روز رسانی کند و یا اینکه افزایش قیمت برای این است که بار مالی دولت را کمتر کند و یا اینکه مصرف کننده در مصرف نان صرفه جویی کند.

بهرامی با اظهار به اینکه نانوایان برای مطرح کردن مشکلاتشان جای ثابت خاصی را ندارند، تصریح کرد: ما نمی‌دانیم برای کار‌هایمان به کجا مراجعه کنیم چون بخشی از کار ما به جهاد کشاورزی، بخشی به وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخشی به شرکت غله و بخشی هم به کارگروه آرد و نان مرتبط می‌شود و نهایتا به اتحادیه آرد و نان می‌خورد.

قابل ذکر است، برنامه «صبح و گفت‌و‌گو» از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ صبح از شبکه رادیویی گفت‌و‌گو پخش می‌شود و علاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت‌و‌گو مراجعه کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار خبر 7 دی 1395، کدمطلب: 442185 ،www.ilna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
0
0
هر نوع گندمی برای هر نوع نانی مناسب نیست. مشکل عدم تخصیص بهینه است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین