پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۱۸۱
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بم گفت:دهبکری با توجه به حساس بودن و استقبال زیاد از آن، از سال ۸۷ به بعد هر ساله یک طرح هادی در دهبکری اجرا شده است و در هر کجا که ورود کردیم طرح به اتمام رسیده است، دهبکری به علت وجود کوچه های زیاد و اکثرا خاکی نیاز به کار زیاد و اعتبارات بیشتر دارد اما اینکه بگوییم نواقصی در اجرای طرح هادی بوده است درست نیست، اما شاید بشود گفت جوابگو نبوده است

شعار سال: به مناسبت هفته دولت به سراغ مهندس پاکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بم یکی از دولت مردان شهرستان بم رفتیم تا گفتگویی کوتاه با وی ترتیب دهیم که در ادامه خواهد آمد؛

*ضمن تبریک به مناسبت هفته دولت بفرمائید که تاکنون چه مقدار از طرح های هادی روستایی در شهرستان بم انجام شده است؟
بنده هم روز خبرنگار که چند روز پیش بود را مجددا به شما تبریک میگویم و همچنین هفته دولت را هم به دولت مردان تبریک می گویم، در رابطه با اجرای طرح های هادی تعداد طرح های هادی که تخصیص اعتبار داشتند امسال صددرصد به پایان رسیدند، در شهرستان بم ۷ طرح هادی داشتیم که این طرح های هادی با اعتبار بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان به پایان رسیدند، طرح دیگری هم در منطق گردشگری بم داشتیم که طرح سنگفرش آن با اعتبار ۸۰ میلیون تومان به پایان رسید.

*نواقصی در اجرای طرح هادی دهبکری بم دیده میشود نظر شما در این رابطه چیست؟
دهبکری با توجه به حساس بودن و استقبال زیاد از آن، از سال ۸۷ به بعد هر ساله یک طرح هادی در دهبکری اجرا شده است و در هر کجا که ورود کردیم طرح به اتمام رسیده است، دهبکری به علت وجود کوچه های زیاد و اکثرا خاکی نیاز به کار زیاد و اعتبارات بیشتر دارد اما اینکه بگوییم نواقصی در اجرای طرح هادی بوده است درست نیست، اما شاید بشود گفت جوابگو نبوده است در حالی که کارهای عمرانی زیادی در دهبکری صورت گرفته است به عنوان مثال در همین سال جاری اعتباری بالغ بر ۲۱۰ میلیون تومان برای این منطقه در نظر گرفته شده است که ان شا الله به زودی شروع خواهد شد.

*این مبلغ ۲۱۰ میلیون قرار است در چه طرح هایی هزینه شود؟
آیتم هایی که برای این مبلغ در دهبکری در نظر گرفته شده شامل: زیر سازی وآسفالت ورودی یکی از اماکن پرتردد دهبکری است که دارای آمار جمعیتی بالایی می باشد، همچنین اجرای جدول و سنگفرشی که شروع کرده بودیم را پس از تخصیص اعتبار ادامه خواهیم داد.

*با توجه به اینکه منطقه ی دهبکری کوهستانی است و هر ساله بارش برف و باران در زمستان را داریم ولی همچنان کوچه ها بدون آسفالت هستند که این مشکلاتی را برای مردم بوجود آورده است برای حل این معضل شما چه برنامه ای دارید؟
همانطور که عرض شد با توجه به ویژه بودن منطقه هر ساله درخواست اعتبار صادر شده ولی اینکه اعلام شود حتما باید تمام کوچه های دهبکری باید آسفالت شود نظریه درستی نیست با توجه به اینکه دهبکری در مقاطعی از سال بارندگی های زیادی دارد و برای این منظور باید کار کارشناسی وسیعی انجام گیرد و همچنین با توجه به اینکه برای تامین آب سفره های زیر زمینی نیاز است آب حاصل از بارندگی ها جذب سفره های آبی زیر زمینی گردد، بنیاد مسکن سیاست اش این بوده که سنگفرش را هم در دستور کار داشته باشد و همچنین کانیبو ها بصورت هدفمند در مسیر سیلاب قرار گیرد و آن ها را بصورت کارشناسی شده در محل خودشان استفاده گردد.

*درخصوص مالکیت زمین های اداری که بحث و جدلی بین برخی ادارات بوجود آورده است توضیح دهید؟
براساس ماده ۴ قانون الحاق و ساماندهی زمین های روستایی، زمین هایی که در محدوده و داخل طرح هادی روستایی هستند از منابع طبیعی توسط ما تحویل گرفته می شود و طبق صورتجلسه هایی که از اداره منابع طبیعی تحویل گرفته شده و اسناد آن پیگیری شده است و به نتیجه رسانده شده است و بنیاد مسکن باید بعضی از آنها را که نیاز به تغییر کاربری دارند را هم پیگیری و حل و فصل کند و پس از سیر مراحل قانونی این زمین ها در اختیار افراد کم بضاعت و افراد واجد الشرایط قرار دهد.

*چندی پیش دهیاری دهبکری اقدام به ایجاد معدن شن غیر مجاز در مسیر یکی از رودخانه های فصلی دهبکری انجام داده است نظر شما در این رابطه چیست؟
طبیعتا حادثه ای که در شمال کشور رخ داد می تواند در این منطقه هم تکرار شود، در رودخانه ها حریمی وجود دارد که حتما باید هر نوع کار عمرانی در این حریم رعایت شود همچنین بنیاد مسکن چند سال قبل قرار بود یک طرح عمرانی در حاشیه رودخانه دهبکری اجرا کند که با توجه به اینکه استعلام از اداره آب منطقه ای کردیم طرح را جابجا کردیم و آن را اجرا نکردیم.

*اگر به این منطقه بروید مشاهده می کنید که در حال برداشت این شن های حاشیه رودخانه هستند شما به عنوان یک دستگاه نظارتی تا حالا اخطاری دادید؟
این نظارت در محدوده اختیارات شرکت آب منطقه ای یا اداره آبیاری هست که باید به این مساله ورود کنند، بنیاد مسکن اگر کسی در محدوده رودخانه ساخت و سازی داشته باشد حتما حریم را رعایت می کنیم و در موارد مشکوک هم استعلام انجام می دهیم.

*در مورد ساخت و ساز های روستایی دولت اعلام کمبود منابع کرده است، نظر شما چیست؟ آیا این موضوع کمبود صحت دارد؟
دولت تخصیص اعتبار را انجام داده است، تقسیم بندی هم شده است، برخی از بانکها با اینکه هیچ بازپرداختی از زمان زلزله به بعد نداشتیم یکسری همکاری ها را داشتند اما کم رنگ شده است، در اینکه کمبود اعتبار است هم شکی نیست ولی اگر مردم زودتر بازپرداخت وام خود را انجام دهند همکاری بانکها را هم تسریع می بخشد و این مشکل به خودی خود حل می شود همچنین با توجه به اینکه اعتبارات در چند مرحله تخصیص داده می شوند این مشکل هم قابل حل است.

*یکسری از افراد در حال باز پرداخت وام های بانک ها هستند که بانک دیرتر کارت را در اختیارشان قرار داده است و اینها برای دریافت وام از سایر بانک ها با مشکل مواجه می شوند فرق این دسته از افراد با کسانی که اصلا وام پرداخت نکرده اند چیست؟
باید از طریق دهیار یا شورا مابقی افراد را هم ترغیب کنیم برای بازپرداخت که این یک فرهنگ بشود، شخصی که به هر حال الان در حال بازپرداخت تسهیلات بانکی است پس از اتمام آن می تواند دوباره از این تسهیلات دولتی استفاده کند.

*به چه تعداد از روستاها اعتبار تخصیص داده شده است؟
به هر تعداد روستایی که به ما مراجعه کرده اعتبار تخصیص داده شده است، تفاوت هایی که امسال با سال های قبل دارد در این است که بانک در خصوص ضمانت بیشتر روی تعهدات حسابداری و ضمانت کارمند دستورالعمل داشتند و ۵۴ روستایی که در بخش مرکزی داریم تقریبا حدودا” برای ۲۰ روستا تخصیص اعتبار شده است، تا پایان شهریور هر تعداد متقاضی به ما مراجعه کنند ما با کرمان رایزنی می کنیم و اعتباراتی را برایشان اخذ خواهیم کرد.

*با توجه به اینکه اکثر روستاهای شهرستان بم و نرماشیر گسترش یافتند و و از محدوده قانونی خود جدا شدند و بیشتر آنها فاقد سند معتبر باشند نظر شما چیست؟
در مورد اسناد روستایی، یکسری از روستاها نقشه برداری شدند و با اداره ثبت در حال رایزنی هستیم که سند این روستاها را بعد از تفکیک و مراحل قانونی در اختیار متقاضیان قرار دهیم همانطور که سالهای گذشته هم اقدام شد، لطفا اطلاع رسانی شود که بیشتر روستاها طرح های هادی آنها به مدت ده ساله بوده است و اکنون به اتمام رسیده است و باید طرح ها عوض و بازنگری شوند و پس از آن برای سند اقدام شود.

*در پایان بفرمائید برای هفته دولت چند طرح آماده افتتاح دارید؟
هفت طرح آماده برای افتتاح موجود است:
۱٫ طرح هادی روستای نبور با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان شامل آیتم های زیر سازی و آسفالت با ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی.
۲٫ طرح هادی روستای پشترود با اعتبار ۱۲۸ میلیون تومان شامل زیرسازی، آسفالت و جدول.
۳٫ طرح هادی روستای تاج آباد که ۶۰ میلیون تومان اعتبار داشته شامل: زیرسازی، آسفالت و جدول و پیاده روسازی انجام شده و به پایان رسیده است.
۴٫ طرح هادی روستای زوران که تقریبا زیرسازی، آسفالت، جدول و پیاده رو سازی به اتمام رسیده است با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان.
۵٫ روستای اسفیکان با ۷۲ میلیون تومان شامل: زیرسازی، جدول، آسفالت و پیاده روسازی با صددرصد پیشرفت فیزیکی و به بهره برداری رسیده.
۶٫ طرح هادی روستای هراروم با اعتبار ۱۱۴ میلیون تومان، اجرای آسفالت، زیر سازی و جداره سازی و المان روستایی.
۷٫ طرح هادی روستای مغوئیه با ۷۸ میلیون تومان عملیات سنگفرش و خیابان سازی و جداره سازی

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی ارگ نیوز، تاریخ انتشار 05 شهریور ۱۳۹۵ ، کد مطلب:۵۰۶۳ : argnews.irwww.


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین