پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 06
کد خبر: ۶۷۶۰۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۵
عربستان در کوتاه مدت به قیمت بالا نفت نیاز دارد تا بتواند ارزش سهام آرامکو را بالا ببرد. عربستان به عنوان یکی از اعضای متنفذ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان، همیشه وزنه سنگینی در تعیین روندهای بازار نفت بوده است.

شعارسال: عربستان در کوتاه مدت به قیمت بالا نفت نیاز دارد تا بتواند ارزش سهام آرامکو را بالا ببرد. عربستان به عنوان یکی از اعضای متنفذ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان، همیشه وزنه سنگینی در تعیین روندهای بازار نفت بوده است.

با وجود این، عربستان طی یکسال گذشته نسبت به عواملی که از کنترلش خارج بوده واکنش نشان داده است. مسائلی که عربستان به آنها واکنش نشان داده است شامل افزایش تولید نفت شیل در آمریکا، ناسازگاری اعضای اوپک با برنامه ها، تقاضای نامطمئن نفت و ادامه عرضه بالای نفت که موجب سقوط قیمت نفت به زیر بشکه ای 50 دلار شد، می شود.

اکنون سئوال اینجاست که اقدام بعدی عربستان چیست؟ ارزش شرکت Saudi Aramco عربستان، بزرگترین و ارزشمندترین شرکت نفتی جهان، بر اساس اعلام مقام های سعودی ارزش عرضه اولیه سهام (IPO) این شرکت به دو تریلیون دلار می رسد.

تحلیلگران در ارزش اعلام شده از سوی عربستان برای این شرکت تردید دارند، ارزیابی های Financial Times ارزش شرکت نفت عربستان را بین 880 میلیارد تا 1.1 تریلیون دلار نشان می دهد. بلومبرگ نیز سال گذشته ارزش این شرکت را نزدیک به یک میلیون دلار تخمین زده بود. موسسه Rystad Energy نیز اعلام کرده است در صورتیکه قیمت نفت به بشکه ای 75 دلار برسد ارزش آرامکو به 1.4 تریلیون دلار خواهد رسید.

با در نظر گرفتن اینکه قیمت نفت تا کنون پائین باقی مانده است و برنامه کاهش تولید نفت اوپک تاثیر چندانی بر بازارها نگذاشته است، فشار بیشتری بر ارزش مالی شرکت آرامکو وارد می شود.

گفتنی است که این شرکت قصد دارد در ابتدای سال 2018 میلادی پنج درصد از سهام خود را بفروشد. مقام های سعودی بر این عقیده اند که IPO می تواند برای نخستین بار سرمایه نقدی را به صندوق ذخیره ملی عربستان تزریق کند. صندوق نیز می تواند منابع لازم را برای برنامه Vision 2030 عربستان فراهم کند.

مقام های عربستان امید دارند که روزی صنایع عربستان خصوصی شود و اقتصاد این کشور از وابستگی زیاد به نفت رها شود. هم اکنون صنعت نفت 70 درصد از درآمد عربستان را تامین می کند. هنگامیکه قیمت نفت بالاتر بود وابستگی درآمد عربستان به نفت به 90 درصد می رسید.

این به معنی کمرنگ شدن نقش آرامکو در جامعه عربستان است. از دور خارج کردن صنایع غیر نفتی می تواند حداقل تا زمان عرضه سهام در ابتدای سال آینده ارزش این شرکت را حفظ کند.

بورس های لندن و نیویورک در حالی خود را برای بزرگترین عرضه تاریخ بورس در جهان آماده می کنند که از یکسو خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، و از سوی دیگر احتمال شکایت خانواده های ترور شده در 11 سپتامبر در آمریکا از عربستان، انتخاب بهترین گزینه بورسی را برای عرب ها دشوار کرده است.

عربستان به دنبال بالا بردن قیمت جهانی نفت و در ادامه کاهش تولید نفت در اوپک، این بار تصمیم به کاهش صادرات نفت خود به آمریکا و آسیا گرفته است. وزیر انرژی عربستان معتقد است که سطح بالای ذخیره نفت در آمریکا مانع از افزایش قیمت نفت می شود.

از سوی دیگر، عربستان قصد دارد مصرف داخلی نفت را کاهش دهد، سوخت نقت نیروگاه های برقی خود را با گاز جایگزین کند، و به طور کلی تولید نفت خود را کاهش دهد.

عربستان نیز همانند سایر کشورهای تولید کننده نفت و نیز اعضای اوپک از بالا رفتن قیمت نفت منتفع خواهد شد اما تاکتیک های این کشور برای تحت فشار قراردادن قیمت در کوتاه مدت نشان از عجله عربستان دارد. عربستان با هدف عرضه سهام آرامکو با قیمت بالاتر در اوایل سال آینده به بالا رفتن قیمت نفت به شدت نیاز دارد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار: 1تیر1396، کدخبر: 485536: www.alef.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
0
آرامکو واقعا یک ابر شرکت نفتی است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
0
آرامکو (به عربی: أرامكو السعودية) شرکت ملی نفت عربستان سعودی است، که تحت تملک دولت مرکزی عربستان می‌باشد، این شرکت، از لحاظ مالکیت ذخایر (نفت و گاز) به‌عنوان یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان محسوب می‌شود. و ارزش بازار آن، معادل ۱.۲۵ تریلیون $ میلیارد و ۱۰ تریلیون دلار آمریکا برآورد می‌شود که این مقدار این شرکت را با ارزش‌ترین شرکت حال حاضر جهان می‌کند.
شرکت سعودی آرامکو در بین کمپانی‌های نفتی، بالاترین سطح تولید را دارد، این شرکت بطور میانگین معادل ۱۰ میلیون و ۶۲۵ هزار بشکه در روز، نفت خام تولید می‌نماید. این شرکت همچنین دارای بالاترین حجم ذخایر نفتی اثبات شده می‌باشد. دفتر مرکزی شرکت آرامکو، در شهر ظهران، عربستان سعودی قرار دارد. تعداد کارمندان و کارگران این شرکت در سال ۲۰۰۱ در حدود ۵۰٬۰۰۰ نفر بوده‌است.
تولید سالانه نفت خام این شرکت، معادل ۷،۹ میلیارد بشکه است، همچنین دارای ۲۷۹ هزار میلیارد متر مکعب ذخایر درجای گاز طبیعی می‌باشد. شرکت سعودی آرامکو مالک اصلی میدان نفتی غوار می‌باشد، که بزرگترین میدان نفتی جهان بشمار می‌آید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
0
زمان آغازبه‌کار شرکت سعودی آرامکو به ۲۹ مه ۱۹۳۳ برمی‌گردد. در آن هنگام دولت عربستان سعودی با انعقاد قراردادی انحصاری با شرکت استاندارد اویل کالیفرنیا، امتیاز اکتشاف نفت در عربستان سعودی را به آن شرکت واگذار کرد. شرکت استاندارد اویل کالیفرنیا، این امتیاز را به یک شرکت کاملاً وابسته به خود، به نام شرکت استاندارد اویل کالیفرنیای غربی (کاسوک) انتقال داد. ازآنجاکه این شرکت توفیقی در اکتشاف نفت به دست نیاورد، در سال ۱۹۳۶ میلادی ۵۰٪ درصد از امتیاز اکتشاف نفت عربستان را به شرکت نفت تگزاس واگذار کرد.

پس از نزدیک به چهار سال کاوش بی‌حاصل در اکتشاف نفت، نخستین موفقیت در سال ۱۹۳۸ و در محل هفتم حفاری در منطقه دمام، واقع در چندمایلی شمال شهر ظهران به دست آمد و از این رو این چاه نفت دمام شماره ۷ نامیده می‌شود. اکتشاف این چاه و استخراج نفت آن که بر ۱٫۵۰۰ بشکه در روز بالغ می‌شد، شرکت استاندارد اویل کالیفرنیای غربی را به ادامه مسیر و رسیدن به شکوفایی مصمم ساخت.

در سال ۱۹۴۴ شرکت استاندار اویل کالیفرنیا-عربستان ، نام خود را به شرکت نفتی عربستان ـ آمریکا یا «آرامکو» تغییر داد. در سال ۱۹۴۸ شرکت استاندارد اویل نیوجرسی ۳۰٪ درصد و شرکت "سوکونی وکیوم" معادل ۱۰٪ درصد از سهام این شرکت را خریداری کردند و به این ترتیب شرکت استاندارد اویل کالیفرنیا و شرکت نفت تگزاس به‌عنوان سرمایه‌گذار در یکدیگر ادغام شدند و هریک سهمی برابر ۳۰٪ درصد را به خود اختصاص دادند.

در سال ۱۹۵۰، ملک عبدالعزیز بن آل سعود با تهدید به ملی کردن تأسیسات نفت کشور، شرکت آرامکو را وادار ساخت تا سود حاصل از فروش نفت را به صورت مساوی و پنجاه - پنجاه میان شرکت و دولت عربستان تقسیم نماید. چند سال پیش از این ماجرا نیز جریان مشابهی برای شرکت‌های نفتی آمریکایی در ونزوئلا روی داده بود. دولت ایالات متحده آمریکا با به کار بستن آنچه «ترفند طلایی» خوانده می‌شد، میزان سودی را که شرکت‌های وابسته به آرامکو در نتیجه تقسیم سودهای نفتی با آل سعود از دست داده بودند، به صورت تخفیف مالیاتی به آنها اعطا کرد.

در سال ۱۹۷۳، دولت عربستان سعودی ۲۵٪ درصد از سهام آرامکو را از آن خود ساخت و این رقم را تا سال ۱۹۷۵ به ۶۰٪ درصد افزایش داد، تا سال ۱۹۸۰ کنترل کامل شرکت آرامکو را به دست گرفت. در ماه نوامبر سال ۱۹۸۸، شرکت نفتی عربستان–آمریکا، نام خود را به شرکت نفت عربستان سعودی یا سعودی آرامکو تغییر داد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
0
شرکت نفتی سعودی آرامکو در مجموع دارای ۱۵ پالایشگاه می‌باشد، که ۴ پالایشگاه در مالکیت کامل این شرکت است و ۱۱ پالایشگاه دیگر، با مشارکت شرکت‌های دیگر می‌باشد.

پالایشگاه‌های مستقر در عربستان سعودی، که مالکیت کامل آنها در اختیار شرکت سعودی آرامکو می‌باشد:

پالایشگاه جده: مستقر در جده. ظرفیت اسمی معادل ۶۰٫۰۰۰ بشکه نفت خام در روز.
پالایشگاه ریاض: مستقر در ریاض
پالایشگاه ینبع: مستقر در ینبع
پالایشگاه رأس تنوره: مستقر در رأس تنوره
پالایشگاه‌های مشارکتی با شرکت‌های دیگر، که در عربستان سعودی مستقر می‌باشند:

پالایشگاه آرامکو موبیل: با مشارکت اکسون‌موبیل
پالایشگاه آرامکو شل: با مشارکت رویال داچ شل
پالایشگاه پترو رابغ: با مشارکت سومیتومو کمیکال
پالایشگاه لوبریف: با مشارکت شرکت سرمایه‌گذاری جدوا
پالایشگاه ساتورپ: با مشارکت توتال، در جبیل
پالایشگاه یانبو: با مشارکت ساینوپک
پالایشگاه‌های مشارکتی بین‌المللی:

پالایشگاه فوجیان: در جمهوری خلق چین
پالایشگاه ساینوپک سنمی: در جمهوری خلق چین
پالایشگاه موتیوا: با مشارکت موتیوا انترپرایز، در ایالات متحده آمریکا
پالایشگاه شووا شل: با مشارکت رویال داچ شل، در ژاپن
پالایشگاه اس-اویل: با مشارکت اس-اویل، در کره جنوبی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین