پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۳۳۹
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
ناکافی بودن حمایت‌های اقتصادی و اجتماعی در آمریکا مهمترین چالش‌های کنونی ارتش این کشور است.اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در نشست خبری روز جمعه که در پنتاگون برگزار شد تاکید کرد باید به فکر رفع چالش های پیش روی ارتش قدرتمند «برای آینده» باشیم.

شعار سال: به نظر می‌رسد، وی با پیش کشیدن موضوع «لزوم اندیشه در زمینه چالش های پیش روی ارتش قدرتمند در آینده»، قصد دارد اذهان را از «چالش‌های کنونی» پیش روی ارتش آمریکا منحرف سازد، چالش‌هایی که به نظر می‌رسد در وهله اول ناشی از ناکافی بودن حمایت‌های اقتصادی و اجتماعی از آن در داخل آمریکا است.

وی با اشاره به افزایش تلاش های ارتش آمریکا برای آنچه آنرا «شکست داعش» خواند، و حفاظت از مردم و کشور آمریکا و نقش رهبری آمریکا در سراسر دنیا و نیز وظیفه این وزارتخانه در این زمینه افزود: "در نهایت، آنچه که باید بسازیم، ارتشی برای آینده است."

کارتر با یادآوری اینکه "وقتی او وزیر دفاع شد، متعهد به تشکیل نیروهای آمریکا برای آینده شد، ارتشی که در نسل های آتی نیز بتواند از آمریکا دفاع کند" درباره توانمندی کنونی ارتش فعلی آمریکا اغراق کرد و گفت: "با افتخار اعلام می کنم که ارتش فعلی آمریکا توانمندترین نیروی رزمی در سراسر دنیاست".

این اغراق گویی در حالی است که موسسه آمریکن اینترپرایز و موسسه سیاست خارجی در اواخر مهرماه سال جاری در گزارشی درباره کاهش قابلیت های ارتش آمریکا در مقابل روسیه، چین و ایران هشدار داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی فریبیکان 1394/07/30، در گزارش موسسه آمریکن اینترپرایز و موسسه سیاست خارجی، نیروهای نظامی آمریکایی «در حال افول» و «در حال فرسودگی» توصیف و تصریح می‌شود: "دشمنان آمریکا در حال تقویت ارتش و خرید سامانه های تسلیحاتی ارزان تر هستند و این در حالی است که آمریکا بودجه دفاعی خود را کاهش می دهد و دستیابی به تجهیزات جدید را به تاخیر می اندازد. چین و روسیه بودجه های دفاعی خود را در سالهای اخیر دو برابر کردند، این در حالی است که آمریکا بودجه نظامی را طی یک دهه به یک تریلیون دلار کاهش می دهد".

این گزارش همچنین افزود: "قابلیت های ارتش آمریکا پس از وقفه تامین در دهه نود و جنگ‌های عراق و افغانستان به نسبت دشمنانی نظیر چین، روسیه و ایران کاهش یافت. این دشمنان در حال کاهش فاصله در زمینه فناوری با آمریکا هستند. میزان ناوگان دریایی آمریکا و مجموع اسکادران نیروی هوایی پس از پایان جنگ سرد به نصف کاهش یافت. از مجموع پنجاه و چهار اسکادران کمتر از نیمی از آن آماده جنگ هستند. علاوه براین، چندین هواپیمای نیروی هوایی بیش از دو دهه استفاده شده اند که شامل بمب افکن بی 52 و ای ده وارتوگ و جنگنده اف پانزده است. براساس این گزارش، این هواپیماهای قدیمی هم اکنون در مقابل هواپیماهای پیشرفته دشمن و سامانه های دفاع هوایی مانند جی بیست چین و اس سیصد روسیه آسیب پذیر است."

این گزارش می افزاید: "نیروهای زمینی آمریکا نیز حضور خود را در سراسر جهان با توجه به کاهش بودجه کاهش داده است. ارتش آمریکا نیروهای خود در اروپا را از سال دوهزار و دوازده سی و پنج درصد کاهش داده است و برای رزمایش‌ها متوسل به بالگردهای انگلیسی شده است."

براساس این گزارش، "تعداد نیروی نظامی آمریکا مستقر در خارج کشور پس از پایان جنگ سرد حدود دویست هزار نیرو کاهش داشته است و وزارت دفاع آمریکا هزینه کمتری را در زمینه فعالیت رزمی کرده است."

این گزارش گفته است "ارتش کوچک تر و با آمادگی کمتر آمریکا در جلوگیری از مهاجمان در خارج از کشور ناموفق بوده است که نمونه آن دخالت های اخیر روسیه و اقدام چین در نظامی کردن دریای جنوبی چین است." این گزارش همچنین گفت: "اگر رهبری سیاسی آمریکا به کمبود بودجه و استفاده بیش از حد از ارتش ادامه دهد منجر به سیاست خارجی دارای جاه طلبی کمتر نخواهد شد بلکه فقط منجر به خطر بیشتر برای منافع ملی آمریکا خواهد شد."

یک سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا نیز در مصاحبه ای با مجله آمریکایی «پلیتیکو» گفت: هرگونه رویارویی مستقیم بین نیروهای آمریکایی با نیروهای روسی به شکست سخت نیروهای آمریکایی ختم خواهد شد. به گزارش پایگاه اینترنتی پانورامای الشرق الاوسط 1394/08/17؛ داگلاس ماکریگور گفت: اگر نیروهای آمریکایی در جنگ دوم خلیج ‌فارس(1991) مقابل ارتشی نظیر روسیه که از زیرکی و تسلیحات نوین برخوردار است، قرار می ‌گرفتند نتیجه جنگ کاملا عوض می ‌شد.

این فرمانده سابق نیروی زمینی آمریکا در پایان گفت: «اگر درگیری‌هایی از این نوع روی دهد، نیروهای آمریکایی فقط درگیری را نخواهند باخت بلکه کاملا نابود خواهند شد».

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در ادامه نشست خبری روز جمعه خود در پنتاگون به صورت گذرا به چالش‌های دیگر ارتش آمریکا - یعنی «مردم آمریکا» - اشاره کرد، گویی ارتش آمریکا با چالش حمایت مردم این کشور روبرو است. وی با ادعای «نیرومندی فعلی ارتش آمریکا» گفت: البته این موهبت ذاتی نیست و باید به کرات آن را با سرمایه گذاری روی مهم ترین موضوع یعنی «مردم خود»، به دست آوریم.

بنابر اظهارات این مقام نظامی آمریکا مهمترین چالش پیش روی این همکاری و همگرایی نیز حمایت نکردن خانواده‌ها از پیوستن فرزندانشان به ارتش آمریکا است. وی مشکلات خانوادگی در ارتش آمریکا را عمده ترین عامل جدا شدن نیروهای این کشور از خدمت نظامی اعلام نمود و در ادامه تاکید کرد در ارتش آینده، باید برای مسائلی مانند موضوع بچه داری، دوری زوجین از هم و بحران های اینچنینی فکری اندیشیده شود.

ظاهرا همین چالش‌ها سبب شده است آمریکا بکارگیری مزدوران و تروریست‌ها و توانمند سازی ارتش متحدان خود در منطقه و جهان - مانند ارتش‌های عربستان، ژاپن و ... - را در دستور کار خود قرار دهد. اخیرا باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی سالیانه خود / به زعم خود/ چهار سوال بزرگ را مطرح کرد که آمریکا باید برای آینده به آنها پاسخ دهد. یکی از این پرسش‌ها این بود که "چگونه می توانیم آمریکا را امن نگه داریم تا جهان را رهبری کند بدون اینکه پلیس و مبصر جهان باشد؟". اگر نیک بنگریم این پرسش نیز از چالش‌هایی که ارتش و نظامیان آمریکا با آن روبرو است نشات می‌گیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاري صدا و سیما، تاریخ انتشار10 بهمن 1394، کد مطلب: 1013590: www. iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین