پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۰۰۴۶۱
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
دانشجویان رشته مامایی دانشگاه آزاد اسلامی قم با دارا بودن بیمارستان ایزدی در این استان برای گذراندن دروس کارورزی خود با مشکل مواجه‌اند.

شعار سال: کیانوش رضایی، مامایی یکی از زیررشته‌های علوم پزشکی است که مشاوره، آموزش، مراقبت، حمایت، درمان و تحقیقات از جمله نقش‌های آن به شمار می‌رود البته تمامی این نقش‌ها در ارتباط با مادر و کودک مفهوم پیدا می‌کند.

ماما باید تحمل شب‌کاری و کار در محیط بیمارستان را داشته باشد و به کار عملی نیز علاقه‌مند باشد، چون دروس این رشته بیشتر عملی است و کمتر جنبه تئوری دارد. کسی در این رشته موفق خواهد بود که در دروان دانشجویی وقت بیشتری برای گذراندن دروس عملی صرف کند و با اشتیاق به کارورزی خود بپردازد. دانشجویی که در دوران تحصیلش بیشترین وقت را برای دروس عملی صرف کرده باشد قطعا در زمان اشتغال موفق‌تر خواهد بود.


اما این موضوع برای دانشجویان رشته مامایی دانشگاه آزاد اسلامی قم طور دیگری رقم خورد است و این استان با دارا بودن بیمارستان دانشگاهی - آموزشی ایزدی که در سطح طراز اول کشور قرار دارد و امکانات مطلوبی در تخصص‌های زنان و زایمان، نوزادان و بخش های عمومی دارد، اما برای گذراندن دروس کارورزی با مشکل مواجه‌اند.

فعال دانشجویی دانشگاه آزاد قم: برخی واحدهای عملی خود را در بیمارستان‌های خصوصی می‌گذرانیم


دانشجوی رشته مامایی دانشگاه آزاد اسلامی قم با بیان اینکه این دانشگاه بیمارستانی تحت تملک ندارد گفت: رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری و مامایی این دانشگاه برای گذراندن دروس عملی خود از بیمارستان‌های دولتی استفاده می‌کنند و در هر ترم دانشگاه آزاد مبلغی را به علوم پزشکی پرداخت می‌کند.


این فعال دانشجویی ادامه داد: از دو سال پیش دانشگاه علوم پزشکی قم مبلغی
چهار برابری معادل شهریه بین الملل برای دانشگاه آزاد در نظر گرفته که این مبلغ در توان پرداخت دانشگاه آزاد نیست و دانشجویان دیگر نمی‌توانند برای طی کردن کارورزی خود از بیمارستان‌های دولتی استفاده کنند.


وی با اشاره به پیگیری‌های دانشگاه آزاد قم و برگزاری جلسات متعدد با دانشگاه علوم پزشکی این استان، افزود: علی‌رغم پیگیری‌های شخصی دانشجویان و حتی پیگیری‌های دانشگاه ما تاکنون هیچگونه تفاهمی بین این دو دانشگاه صورت نگرفته است.


دانشجوی رشته مامایی دانشگاه آزاد قم در خصوص بیمارستان‌های خصوصی این استان اظهار داشت: برخی از واحدهای عملی خود را در بیمارستان‌های خصوصی طی کرده ایم، اما با توجه به وجود بیمارستان‌های دولتی و همچنین دور بودن مسیر دسترسی بیمارستان‌های خصوصی تعداد مریض در این بیمارستان‌ها بسیار کم و در طول مدت
نه روز از کارورزی در یکی از بیمارستان‌های خصوصی فقط یک مریض برای زایمان مراجعه کرد.


وی ادامه داد: هرچقدر هم امکانات بیمارستان‌های خصوصی خوب و رضایت بخش باشد، اما وقتی مریض و مراجعه کننده ندارد هیچ سودی به حال دانشجو نخواهد داشت، زیرا وقتی مراجعه کننده نیست ما نیز چیزی برای گذراندن دروس نداریم و در آینده برای ورود به بازار کار به مشکل خواهیم خورد.



دانشجویان رشته مامایی دانشگاه آزاد واحد قم در نامه ای به مقام معظم رهبری خواستار رفع بلاکلیفی دو ساله دانشجویان این دانشگاه شدند

در بخشی از متن این نامه آمده است:

محضر مبارک رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای (حفظه الله)
سلام علیکم
حدودا دو سال است که دانشگاه دولتی خواستار
۴۰۰ % شهریه متغیر است که این مبلغ معادل با شهریه بین الملل می‌باشد و دانشگاه آزاد توانایی پرداخت آن را ندارد به طوریکه برای پرداخت مبلغ مورد نظرِ دانشگاه دولتی، دانشگاه ما مجبور به پرداخت این پول از درآمد حاصل از شهریه‌های سایر رشته‌های این دانشگاه یعنی علوم انسانی و فنی خواهد بود که این موضوع اصلا منصفانه نیست.


به دنبال مشکلات ایجاد شده، دانشگاه آزاد
سه راهکار پیش روی خود دارد:
۱. افزایش شهریه رشته مامایی به چندین برابر مبلغ فعلی که این موضوع فشار اقتصادی شدیدی به خانواده‌ها وارد خواهد آورد که این راهکار عملا ممکن نیست.


۲. فرستادن دانشجویان مامایی به بیمارستان‌های بخش خصوصی که در این صورت هم به شدت کیفیت آموزش پایین خواهد آمد و تربیت مامای کارآمد قربانی خواهد شد.


۳. فرستادن دانشجویان مامایی به شهر‌های اطراف مانند اراک و تهران و... که خانواده‌های قمی با توجه به اعتقادات مذهبی خود به هیچ عنوان مایل به این کار نیستند و علاوه بر این قضیه، ما این رشته، دانشگاه و این شهر را انتخاب کرده ایم و اگر قصد خروج از قم را داشتیم در همان زمان انتخاب رشته شهرهای اطراف را برای تحصیل برمی گزیدیم.

با توجه به شرایط موجود و کمبود بیمارستان مناسب و حکم دانشگاه دولتی، وضع ما دانشجویان واقعا اسف بار است و پیگیری‌های
دو ساله ما به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است و در راه گرفتنِ حق خود، حقِ قانونیِ خود سختی‌های بسیار کشیده ایم و دیگر تحمل این همه بی عدالتی را نداریم، از این رو بر آن شدیم تا دست به دامان شما شویم تا برایمان کاری کنید و ما را از گرداب این بلاتکلیفیِ دو ساله و طولانی شدنِ سنوات تحصیلی و هدر رفتنِ عمر و وقت و هزینه مان نجات دهید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صداوسیما، تاریخ 3 دی 96، کد مطلب: 654320: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین