پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۱۹۰
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
همانطور که سال 2017 شاهد اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی بسیاری بودیم، سال 2018 نیز به خاطر بازبودن پرونده بسیاری از بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی چالش‌ها و تحولات امنیتی مهمی پیش‌روی نظام بین الملل قرار دارد که می‌تواندنظم جهانی را تحت تاثیر قرار دهد.

شعارسال: اگر تا قبل از انتخابات 2016 پیش‌گویی می‌کردید که دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا پیروز می‌شود، یک مستشار حقوقی ویژه برای تحقیق بر سر تبانی کمپین انتخاباتی ترامپ و کاخ کرملین منصوب می‌شود و ارتش آمریکا علیه حکومت سوریه اقدام نظامی انجام خواهد داد، دوستان یا خانواده شما در بهترین حالت ممکن شما را دیوانه می‌خوانند. و اگر شما می‌خواستید این را اضافه کنید که مارین لوپن نامزد راستگرای افراطی فرانسه به دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه خواهد رسید و کیم جونگ اون دیکتاتور کره شمالی، قلمروی آمریکا را تا سرحد گوام تهدید خواهد کرد، دوستان شما تلاش می‌کردند تا شما را پیش یک روانشناس ببرند.

این در حالی است که تمام این اتفاقات افتاد و حالا با این وضعیت قصد داریم 5 پیش‌بینی مهم را درباره رویدادها و چالش‌های امنیتی در سال 2018 مطرح کنیم:

سازمان ملل مذاکرات صلح سوریه را رها خواهد کرد

استفان دی‌میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، یک دیپلمات حرفه‌ای مشهور، با خوش‌بینی بی‌پایان و چهار دهه تجربه کار دیپلماتیک در شرایط سخت، اکنون تقریباً صبر خود را از دست داده است. جانی دی جیووانی خبرنگار معروف مسائل خاورمیانه، وضعیت دی‌میستورا را این‌چنین توصیف کرده است: «خیره‌شده به گودال بی‌انتها».

دی‌میستورا دوره‌ای از یک دیپلماسی بی‌حاصل و در عین حال بی‌پروا در میان جنگجویانی که علاقه‌ای به مذاکره ندارند را، سپری کرده است.

طرح دو دولتی در اراضی اشغالی به خاک سپرده خواهد شد

در سال 2018، جارد کوشنر مشاور ارشد کاخ سفید، طرح دولت آمریکا برای روند صلح خاورمیانه را به جهان ارائه خواهد داد. ترامپ این طرح را به عناون یک محصول با ارزش به همه احزاب سیاسی و گروه‌های بین‌المللی برای بحث و مذاکره عرضه خواهد کرد. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، از طرح صلح آمریکا به‌خاطر طرفداری بیش از حد از اسرائیل انتقاد خواهد کرد و بنیامین نتامیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از تلاش‌های ترامپ تقدیر خواهد کرد و در عین حال مسئولیت بازگرداندن فرآیند صلح در دادگاه رام الله را بر عهده خواهد گرفت.

اگر واشنگتن خوش‌شانس باشد، فلسطینی‌ها مخالفت خود را به‌خاطر مشارکت با طرح آمریکایی‌ها رها می‌کنند و فقط شروع به دادن پیشنهاد برای وارد کردن مسائلی در طرح صلح ترامپ خواهند کرد. مسائلی مثل رهایی زندانیان، شهرک‌سازی‌های اسرائیل و مرزبندی‌های درون شهری برای اینکه چه کسی چه مقدار از بیت‌المقدس را کنترل کند. اگر تاکنون طرح دو دولتی به طور کامل از بین نرفته است، به‌خاطر این است که نقش آمریکا در پایه‌گذاری آن بسیار فراتر از فرانسه، اتحادیه اروپا و روسیه بوده است.

ترامپ ژنرال جان نیکلسون را اخراج خواهد کرد

در سال 2018 از آنجا که مشاوران نظامی آمریکا مجازند که به واحدهای رده پایین ارتش افغانستان بپیوندند، تلفات آمریکایی‌ها در افغانستان در مقایسه با سال 2017 افزایش خواهد یافت. طالبان که همچنان یک دشمن زخمی است، به ایستگاه‌های بازرسی نیروهای افغانی کمین می‌زند، در قلب کابل عملیات انتحاری انجام می‌دهد و ناامیدانه وضعیت امنیت افغانستان در این حد است که دولت افغانستان صرفاً می‌تواند برای به تعویق انداختن انتخابات پارلمانی سال 2018 تصمیم‌گیری کنند.

دولت پاکستان نیز به‌خاطر اتحاد استراتژیک آمریکا با هند، به طور هدفمند از اقدام نظامی علیه طالبان و شبکه حقانی در افغانستان غفلت می‌ورزد و جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا را مجبور کرد تا صدها میلیون دلار، برای پرداخت هزینه‌های اقدامات ضدتروریستی به اسلام آباد را متوقف کند. ترامپ که از پیشرفت کُند اقدامات ارتش آمریکا در افغانستان خشمگین است، به‌جای استراتژی جنگی خود در افغانستان، فرمانده‌ای که جنگ را در افغانستان هدایت می‌کند، سرزنش خواهد کرد. دونالد ترامپ، خسته از جنگی که ذاتاً می‌خواست از آن خلاص شود، به کارِ ژنرال نیکلسون پایان می‌دهد و از جان کلی می‌خواهد که این خبر را به او برساند.

کره‌شمالی در اقیانوس آرام سلاح هسته‌ای خود را تست خواهد کرد و ترامپ به این موضوع چشمک خواهد زد

در سال 2017، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و کره جنوبی به این نتیجه رسیدند که پیونگ‌یانگ در سال 2018 به توانایی حمل کلاهک‌هسته‌ای توسط موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای خواهد رسید. تنها یک ماه بعد از المپیک زمستانی در کره جنوبی، کیم جونگ اون تصمیم به رونمایی از قابلیت جدید دولت خود خواهد گرفت. پیشرفتی که موجب نگرانی شدید کاخ سفید شده است ولی با این حال باید انتظار آن را داشت.

پیش بینی نشده بود که هفتمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در تابستان 2018، اولین آزمایش سلاح هسته‌ای و اتمسفری این کشور از سال 1980 باشد. ابرهای قارچی از اقیانوس آرام در سراسر جهان پخش می‌شوند و موجب ایجاد هراس مردم آمریکا خواهد شد. اما در حالیکه همه چیز برای واکنش جنگی ترامپ به کره شمالی آماده است و در زمانی که جنگ ناگزیر به نظر می‌رسد، ترامپ جهان را شوکه می‌کند و تصمیم به استفاده از بحران کره‌شمالی و تبدیل آن به فرصتی برای برنده بردن جایزه صلح نوبل می‌کند.

جنگ نیابتی در شرق اوکراین میان واشنگتن و مسکو به وجود خواهد آمد

دولت ترامپ در 23 دسامبر 2017 موفق به تصویب فرستادن سلاح‌های دفاعی کشنده و موشک‌های ضد تانک به کی‌یف شد. تصمیمی که به حمایت اکثریت هر دو حزب در کنگره آمریکا انجامید و به روشنی به یک سوءتفاهم واضح تبدیل خواهد شد. روند صلح مینسک که قبلا با یک نخ نازک معلق و آویزان باقی مانده بود، اکنون به یک یادگاری تاریخی تبدیل شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، فهمیده است که نمی‌تواند در زمان رسیدن به چهارمین دوره ریاست جمهوری خود در سال 2018، درباره دادن زمین‌های بیشتر به نیروهای نظامی اوکراین در شرق این کشور ریسک کند و کمک‌های نظامی خود را به جدایی‌طلبان اوکراین، برای خنثی کردن تاثیر کمکی که ارتش اوکراین از واشنگتن دریافت کرده است، دوچندان خواهد کرد. خط نبرد دیگر محدود به یک منطقه حائل نیست، بلکه یک میدان جنگ فعال است.

از آنجایی که نیروهای جدایی‌طلب تحت حمایت روسیه، شهر بندری ماروپول را هدف قرار خواهند داد، شمار تلفات در میان هر دو طرف‌ درگیری افزایش می‌یابد و صدها هزار غیرنظامی آواره خواهند شد. منطقه دونباس به مناقشات مسلحانه تمام عیار باز می‌گردد و هرگونه بهبود در روابط ایالات متحده آمریکا و روسیه به جز همکاری در مورد پرونده‌های اطلاعاتی در مورد داعش و القاعده، وارد مراحل پیچیده‌ای خواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 12 دی 1396 ، کدخبر: 3961012105 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین