پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۰۳۹۵۴
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
استاد دانشکده هوا و فضا دانشگاه شریف گفت: بعضی از اساتید همان روز، پس از پایان امتحان شروع به تصحیح برگه‌های امتحانی می‌کنند؛ اساتیدی را هم می‌شناسم که یک ماه پس از امتحان و یا حتی یک سال پس از امتحان نمرات را اعلام کرده‌اند.

شعارسال: روح الله دهقانی فیروز آبادی استاد دانشکده هوا و فضا دانشگاه شریف  در خصوص روند نمره دهی به امتحانات دانشجویان و اعتراض نمرات آنان گفت: روند نمره دهی در دانشگاه‌ها متفاوت است به طور مثال در دانشکده‌های فنی برخی درس‌ها تئوری و عملی، برخی تئوری و پروژه‌ای هستند لذا استاد تعیین می‌کند که روند نمره دهی بر چه اساسی است. اساتید در طراحی سوالات خود معمولا از یک اصل پیروی می‌کنند و سوالات را به ترتیب؛ از آسان به غیرآسان، متوسط و سخت طراحی می‌کنند. استادی که نرمال باشد سعی می‌کند در امتحان فاینال خود همه تیپ سوالی را بگنجاند.

دهقانی فیروز آبادی در پاسخ به این سوال که آیا نظارتی بر روند نمره دهی اساتید می‌شود؟ گفت: متاسفانه نظارتی در این خصوص وجود ندارد. در دانشگاه شریف روند این گونه است که امتحانات میان ترم پس از اتمام تا سه روز توسط اساتید بازبینی می‌شوند یعنی زمانی تحت عنوان بازبینی امتحان اعلام و دانشجویان در یک روز و ساعت معین که استاد مشخص کرده برای این بازبینی حضور می‌یابند.

نمرات ۱۰ تا ۲۰ درصد دانشجویان در بازبینی برگه امتحانی تغیر می‌کند

این استاد دانشگاه شریف افزود: خیلی از اوقات این دانشجوست که اشتباه فکر می‌کند و نمره‌ای که به او داده شده حق اوست. اما چون سوالات دانشگاهی متفاوت با تیپ سوالات دیگر است و گاهی جواب‌ها راه حل‌های گوناگون دارد به همین خاطر ممکن است استاد در تصحیح سوالات دچار اشتباه شود. این فرایند بازبینی دو فایده دارد یک اینکه دانشجو می‌فهمد کجا را اشتباه کرده، دوم اینکه جا‌هایی که استاد آن‌ها را از قلم انداخته و به آن‌ها نمره نداده در این بازبینی مشخص و حق دانشجو احیا می‌شود. نمرات ده تا ۲۰ درصد دانشجویان در این بازبینی تغییر می‌کند.

وی بیان داشت: برای امتحانات پایان ترم دانشگاه شریف سامانه‌ای دارد که دانشجویان در آن نمرات نهایی را مشاهده می‌کنند. بالغ بر ۹۰ درصد اساتید به هنگام وارد کردن نمره فاینال نمره میان ترم و نمراتی که دانشجویان به عنوان تحقیق، پروژه و ... را در طول ترم کسب کرده را به همراه آن وارد می‌کنند.

دهقانی فیروز آبادی در خصوص سامانه ثبت اعتراض در دانشگاه شریف گفت: همه اساتید موظف هستند در صورت اعتراض دانشجویان به نمرات خود حتی اگر اعتراض به برگه امتحان آن‌ها وارد نیست، این جمله را ثبت کنند که «برگه شما بررسی شد و اعتراض وارد نیست». قاعده کلی هم به گونه‌ای است از زمانی که استاد نمره را روی سایت قرار می‌دهد دانشجو تا سه روز مهلت اعتراض دارد و پس از آن نمره به صورت قطعی ثبت می‌شود.

این استاد دانشگاه شریف در پاسخ به این سوال که اعتراض نمرات دانشجویان تا چه حد مورد توجه و اهمیت اساتید واقع می‌شود گفت: نمی‌توانم در این خصوص آمار دقیقی ارائه کنم، اما همه جور استادی داریم. استادی داریم که اصلا توجهی به اعتراض نمرات نمی‌کند، استادی هم داریم که در مقابل برای اعتراض دانشجویان خیلی وقت می‌گذارد. در خصوص دانشکده هوا فضای دانشگاه شریف باید بگویم بالغ بر اکثر اساتید برای اعتراض نمرات دانشجویان وقت می‌گذارند.

اساتیدی را می‌شناسم که یک سال پس از امتحان، نمرات را اعلام می‌کنند!

وی در خصوص علت متفاوت بودن زمان قرار دادن نمرات امتحانی توسط اساتید نیز اظهار داشت: بعضی از اساتید همان روز، پس از پایان امتحان شروع به تصحیح برگه‌های امتحانی می‌کنند چرا که معتقدند ذهن آن‌ها آمادگی بیشتری دارند؛ بعضا به همین خاطر دانشجویان نمرات بعضی از دروس را فردای امتحان روی سایت مشاهده می‌کنند. اما بعضی از اساتید دو هفته پس از امتحان سراغ برگه‌ها می‌روند. اساتیدی را هم می‌شناسم که یک ماه پس از امتحان و یا حتی یک سال پس از امتحان نمرات را اعلام کرده اند.

دهقانی فیروز آبادی با بیان اینکه علت اینکه برخی اساتید خیلی دیر نمرات را اعلام می‌کنند کمبود اعضای هیئت علمی دانشگاه هاست افزود: وقتی دانشگاهی مجبور می‌شود از استاد مدعو استفاده کند همین می‌شود. معاون آموزشی در مواردی مجبور شده برای گرفتن نمرات و اعلام آن‌ها دنبال استاد بدود. به همین خاطر سعی می‌شود دروسی که پیش نیاز دروس تخصصی دیگر هستند ترجیحا به اساتید مدعو داده نشوند.

این استاد دانشگاه شریف ادامه داد: دانشگاه برای اعضای هیئت علمی خود قوانینی را قرار داده است تا در صورت تکرار تاخیر در اعلام کردن نمرات از سوی استاد، ترفیع از وی گرفته شده و اجازه تصحیح برگه امتحانات دانشجویان را به او نمی‌دهند.

وی با اعلام این خبر که میانگین تاخیر در اعلام نمرات در دانشگاه شریف طی سال‌های گذشته روند نزولی داشته است گفت: دانشگاه به خاطر حفظ کیفیت خود روی این قضیه جدی است و به اساتید فشار می‌آورد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار:22 دی 1396 ، کدخبر: ۶۵۸۹۹۱،www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین