پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
شهردار تهران گفت: مجموع بدهی ثبت شده، ثبت نشده قطعی و احتمالی شهرداری تهران 52 هزار و 100 میلیارد تومان است.

شعار سال: محمدعلی نجفی شهردار تهران در سی و هفتمین جلسه شورای شهر تهران که امروز(یکشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: مرتب تذکر دادم انصاف و بی طرفی در گزارش مورد توجه قرار گیرد. در مواردی که فکر کردیم محرمانه است خیلی به اجمال اشاره کردیم و جداگانه در اختیار اعضای شورای شهر قرار خواهد گرفت.

وی افزود: تاکنون ۲۹ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان به صورت دقیق ثبت شده است. بعضی وقت‌ها می‌بینم دوستان رسانه‌ای در عرایض بنده و بعضی از مسئولان شورا و شهرداری دقت نمی‌کنند و بحث می‌کنند چرا این اعداد با هم نمی‌خواند.

شهردار تهران تصریح کرد: بدهی ثبت شده شهرداری تا امروز این رقم است که ۶۵ درصد بدهی‌های بانکی است. دیون و بدهی‌های ثبت نشده شهرداری چند نوع است که ۲۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تقریبا قطعی است و ممکن است دو–سه هزار میلیارد آن ثبت نشده باشد.

نجفی گفت: اگر جمع مجموعه بدهی‌ها به اضافه بدهی احتمالی را در نظر بگیرید، یعنی موارد متعددی که افرادی در شهرداری در دستگاه فضایی شکایت کردند، احتمال اینکه حکم به نفع آن‌ها صادر شود، است، حدود ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد بدهی داریم.

وی افزود: مجموع بدهی ثبت شده، ثبت نشده قطعی و احتمالی ۵۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است، یعنی سه برابر بودجه سال ۹۶ این در حالی است که بودجه سال ۹۶ هم صد در صد محقق نشده است.

شهردار تهران تصریح کرد: بعضی افراد بر اساس اسناد، بدهی قطعی دارند که این رقم ۴ هزار و ۷۲۳ میلیارد تومان است. همچنین مطالبات شهرداری از دولت نیز وجود دارد که بخش عمده‌ای مواردی بود که در قانون بودجه سال‌های قبل آمده است و گفته اند دولت مکلف است این کار را کند یا نکند و حرف دولت هم درست است.

نجفی گفت: بخشی از مطالبات از دولت منوط به ارائه گزارش‌های حسابرسی شهرداری تهران است. در بعضی سال‌ها حسابرس اظهار نظر نکرده است و دولت این موارد را قبول ندارد و می‌گوید گزارش حسابرسی تایید شده باید ارائه کنید.

وی افزود: در بعضی از رسانه‌های مخالف می‌نویسند نجفی آمده است بدهی‌های دولت به شهرداری را ماست مالی کند، این در حالی است که در قانون نوشته شده بود دولت مجاز است این را پرداخت کند، اما در آن سال پرداخت نکرده است. در بخش دیگر نیز اسناد به اندازه کافی نداریم وارد بحث کارشناسی با دولت شویم.

شهردار تهران تصریح کرد: ۵۴ درصد دارایی‌های مندرج در صورت‌های مالی زیر مجموعه‌های شهرداری تهران حسابرسی نشده است، از این رو نمی‌توانیم آن‌ها را به عنوان یک مطلب قانونی در اختیار داشته باشیم.

برآوردی از ارزش املاک شهرداری در دست نیست

نجفی تصریح کرد: سازمان سرمایه گذاری در سال‌های گذشته تنها به عنوان یک کارگزار عمل کرده است نه اینکه تعامل کرده و سرمایه گذار پیدا کند. مسایلی مثل جذب سرمایه گذاری خارجی و یا پرداختن به برنامه های جدید توسعه شهری مثل حمایت از استارت آپ ها و شرکت های نوپا در این سازمان عمدتا تعطیل بوده است.

وی افزود: هم اکنون هیچ برآورد دقیقی از ارزش املاک اختصاصی شهرداری تهران و وضعیت ثبتی آن در دست نیست. از مجموع املاک، ۶۷۴ ملک غالبا به صورت سلیقه ای در اختیار اشخاص و نهادها قرار گرفته است.

شهردار تهران گفت: به طور مثال یه یک نهاد نهاد ملکی ۵ میلیاردی واگذار شد و به یک نهاد دیگری که همان فعالیت را داشته است واگذار نشد؛ وجه تمایز چه بوده است؟ هیچ رابطه ای پیدا نکردیم.

نجفی تصریح کرد: وضعیت کارگزاران که خروجی آن هولوگرام ها و مفاسد برخواسته از هولوگرام ها بود خیلی تاسف بار است.

شهردار تهران گفت: بحث بود از امکانات بانک‌ها برای افزایش نقدینگی استفاده کنیم، اما تقریبا برعکس شد یعنی بخشی از وجوه نقد و چک‌های شهرداری در اختیار کارگزاران قرار می‌گرفت و بخشی از املاک قابل وصول شهرداری به کارگزینی‌ها واگذار شد و ۵ درصد حق کارگزاری را از کارگزاری بانک شهر گرفته تا کارگزاری وابسته به یکی از شرکت‌های خاص دریافت کردند.

نجفی گفت: برای تهیه این گزارش‌ 50 هزار ساعت کار انجام شده است. شهرداری تهران طی 12 سال گذشته فرصت‌های زیادی را از دست داده است که قابل بازگشت نیست‌. گواه این مدعا‌ منطقه‌ 22 است‌ که یک فرصت‌ بزرگ‌ برای تهران‌ تلقی‌ می‌شد، متأسفانه در تصمیم‌گیری‌های اشتباه‌ منطقه 22 که می‌توانست کانال هوای تهران‌ باشد‌ را به بهره‌برداری نرساندیم‌. همچنین در بخش برنامه و بودجه تمرکز نظام برنامه‌ریزی شهری بر توسعه کالبدی‌ شهر بوده است و هیچ وقت ارزیابی دقیقی از عملکرد وجود نداشت.

وی با اشاره به درآمدهای پایدار شهرداری گفت: درصد درآمد پایدار نسبت به کل درآمد شهرداری از هیچ‌ فرمولی‌ پیروی نمی‌کند و می‌توان گفت که اداره مالی شهرداری‌ به طور کامل دیمی بوده است. هرگاه سهم بودجه شهرداری زیاد می‌شد‌، درآمد پایدار آن نیز افزایش پیدا می‌کرد و این نشان دهنده این است که کنترل درآمد پایدار دست شهرداری نبوده است.

شهردار تهران گفت: در بررسی روند منابع شهرداری به قیمت ثابت سال 95 دویست و 80 هزار میلیارد تومان در طول 12 سال در تهران هزینه شده است، اما بازده آن بسیار کم است.

وی در خصوص روند پایدار منابع در شهرداری گفت: منابع نقدی و غیرنقدی از الگوی ثابتی پیروی‌ نمی‌‌کنند. در مجموع پروژه‌های شهرداری تهران تا شهریور 96، 36 درصد‌ پیشرفت اجرایی و 25 درصد پیشرفت ریالی داشته است.

شهرداری تهران درباره وضعیت ساختار و تشکیلات شهرداری گفت: تعداد پست‌های سازمانی در شهرداری 15 هزار و 993 مورد است، این در حالی است که 68 هزار و 127 نفر نیرو داشتیم‌ و در حال حاضر به ازای‌ 426 نفر در شهرداری 100 پست وجود دارد و در حال حاضر یکی از رویکردهای ما تعیین‌ نهادی برای ارزیابی ساختار و تشکیلات آینده شهرداری است.

نجفی با اشاره به اینکه یکپارچگی‌ اطلاعات در سازمان شهرداری وجود ندارد، گفت: شورایی را برای پیگیری پروژه هوشمندسازی‌ تهران تشکیل دادیم و در این راستا قراردادی با مدیریت کیش امضاء شده است تا بعضی از اهداف هوشمندسازی‌ را در کیش اجرایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در مدیریت قبلی دفاتری در شهر تهران احداث شد تا نیروهای کمتری در شهرداری فعالیت کنند، گفت: در حال حاضر 114 دفتر در تهران فعال هستند، اما با این حال 13 هزار نفر به نیروهای شهرداری اضافه شده است و همچنین از عملکرد دفاتر راضی نیستیم‌.

نجفی تصریح کرد: جایگاه تهران بر اساس شاخص شهرهای پویا در رتبه 161 در میان 180 شهر جهان است و این نشان‌دهنده این است که از نظر بین‌المللی رتبه خوبی نداریم‌.

وی درباره بررسی‌ وضعیت رضایت‌ شهروندان تهران‌ی گفت: وقتی علت آمدن افراد به تهران برای سکونت را پرسیدیم‌، بیشترین دلیل فرصت‌های شغلی و درآمد بالاتر‌ بود. با این وجود باید در شهرهای دیگر فرصت‌های شغلی ایجاد کنیم تا افراد تمایلی به مهاجرت نداشته باشند و حتی مهاجرت معکوس نیز رخ دهد.

شهردار تهران افزود: تعداد پرسنل شهرداری در سال 95، 55 هزار و 952 نفر بود، اما در عرض 4 ماه انتخابات این رقم‌ یک باره به بالای 68 هزار نفر رسید.

وی با اشاره به اینکه 56 درصد‌ تطابق‌ شغل با شاغل در نظام شهرداری وجود دارد، گفت: 44 درصد از شاغلان انطباق‌ مناسبی‌ با شغل‌ خود ندارند‌. یکی از اشکالات شهرداری این است که انواع و اقسام استخدام‌ها را در خود جای داده و با بررسی‌های دقیق‌تر به این نتیجه می‌رسیم‌ که خیلی ناعادلانه به افراد با ظرفیت‌های یکسان‌ حقوق می‌دهد.

نجفی افزود: 85 درصد ذخیره صندوق کارکنان شهرداری در املاک خلاصه شده است که قرار بود این مبلغ‌ در بورس‌ سرمایه‌گذاری شود.

وی افزود: 70 درصد از این 85 درصد در پروژه سارینای‌ کیش‌ سرمایه‌گذاری شده است که یک فساد مالی و کار خیانت‌آمیزی بود.

شهردار تهران درباره حمل و نقل عمومی گفت: 9 درصد سفرهای تهران با مترو و 10 درصد با اتوبوس‌ انجام می‌شود، یعنی تنها 19 درصد از سفرها‌ مربوط به حمل و نقل عمومی هستند.

وی با اشاره به اینکه میزان آلودگی هوا 4.6 از 5 است، گفت: در مورد اتوبوسرانی‌ مشکل اصلی میانگین عمر اتوبوس‌ها است، بالای 75 درصد از اتوبوس‌ها فرسوده هستند و 10 هزار تاکسی‌ باید نوسازی شوند.

نجفی افزود: طرح ترافیک هدف‌های مختلفی را دنبال می‌کرد، اما موضوع آلودگی هوا را در خود نگنجاند. در بررسی وضعیت کیفیت هوا متوجه شدیم در 2 هزار و 557 روز پایش هوای تهران تنها 82 روز هوا پاک بود.

وی با اشاره به اشتباهات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری گفت: سقف جمعیت‌پذیری پیش‌بینی شده در طرح جامع در بسیاری از مناطق مراعات‌ نشده است و 23 درصد از پروانه‌های صادر شده در تعداد طبقات با طرح تفصیلی مغایرت‌ دارند‌. 14 هزار هکتار کاربری باید تثبیت‌ شوند و از این رقم 2 هزار و 400 هکتار تثبیت‌ نشده است. لازم به ذکر است 38 درصد از کاربری‌های ‌پارکینگ‌ تثبیت‌ شده‌اند و واضح است که پارکینگ‌ سودآور نیست.

نجفی با اشاره به تخلفات ساختمانی گفت: در فاصله سال‌های 92 تا 95، 235 پروانه ساخت با وسعت‌ 109 هکتار در اراضی‌ باغ‌ها ساخته شده است. در شرکت‌ نوسازی‌ اراضی‌ عباس‌آباد که منطقه‌ای استثنایی‌ است، قرارداد یک هتل در سال 90 بسته شد و همچنین بخشی از اراضی‌ عباس‌آباد به نهادی انتظامی داده شد که این‌ها خلاف‌ طرح نوسازی اراضی عباس‌آباد است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه خدمات‌رسانی در بسیاری از مناطق صورت نگرفته است، گفت: مشکلات عدیده‌ای درباره سرانه‌های مخصوص بانوان داریم و تنها 0.04 درصد‌ مترمربع به بانوان اختصاص دارد‌.

وی افزود: نسبت تفکیک‌ زباله از مبدأ 13 درصد است که از این رقم‌ تنها 3 درصد شهرداری به روش هوشمندانه تفکیک‌ زباله می‌کند و بیش از 66 درصد از زباله‌ها به صورت غیراصولی دفع می‌شوند.

شهردار تهران با اشاره‌ به اشتباهات خدمات شهری مدیریت گذشته گفت: تک‌ گونه‌‌ای شدن کاشت در برخی مناطق و همچنین کاشت درخت توت و آفت سفید بالک‌ها از اشتباهات دیگر خدمات شهری است. همچنین آبیاری فضای سبز توسط بهره‌برداری از 32 حلقه چاه اتفاق می‌افتد و یکی از علت‌های‌ نشست‌ زمین تهران همین موضوع است‌.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازباشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 24دی 96، کدمطلب:۶۳۹۹۱۰۰، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین