پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۱۳۷۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۳
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم گفت: در پی ابلاغ قانون مقابله و پیشگیری از تقلب در تهیه آثارعلمی، کمیته اخلاق پژوهش را در وزارتخانه تشکیل و پیش نویس آیین نامه اجرایی این قانون تهیه شده است.

شعار سال: قانون مقابله و پیشگیری از تقلب در تهیه آثار علمی شهریور گذشته و بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به امضای رییس جمهوری رسید.

ماده واحده این قانون حاکیست: تهیه،‌ عرضه و یا واگذاری آثاری از قبیل رساله،‌ پایان نامه، مقاله،‌ طرح پژوهشی،‌ کتاب،‌ گزارش یا سایر آثار مکتوب و یا ضبط شده پژوهشی - علمی و یا هنری اعم از الکترونیکی و غیر الکترونیکی توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی به قصد انتفاع و به عنوان حرفه یا شغل با هدف ارائه کل اثر و یا بخشی از آن توسط دیگری به عنوان اثر خود جرم و مرتکب یا مرتکبان علاوه بر واریز وجوه دریافتی به خزانه دولت مشمول مجازات است.

اما با انتشار اخبار فراوانی در مورد تقلب یک عضو هیات علمی در انتشار مقاله در نشریات خارجی بسیاری رسانه ها در مورد آیین نامه اجرایی این قانون و معطل ماندن اجرای آن به دلیل نبود آیین نامه سوالاتی را مطرح کردند.

شریفی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد تلاش ها برای جلوگیری از تقلب در آثار علمی و پژوهشی با اشاره به ابلاغ قانون مقابله و پیشگیری از تقلب در تهیه آثار علمی شهریور جاری توسط رییس جمهوری گفت: بعد از این کمیته اخلاق پژوهش در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل شد.

وی ادامه داد: این کمیته در گام اول آیین نامه اجرایی این قانون را به شکلی تدوین کرد که متناسب با مواد قانون و نیاز دانشگاه ها در حوزه اخلاق پژوهش و رسیدگی به تخلفات علمی را به خوبی پوشش دهد.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم در مورد ترکیب این کمیته گفت: تعدادی از معاونان پژوهشی دانشگاه ها و اعضای هیات علمی حقوقی و پژوهشی در این کمیته حضور دارند و پیش نویس آیین نامه تهیه و به حوزه حقوقی وزارت علوم ارایه شد که در تعامل با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت دادگستری آن را باید نهایی کرد.

شریفی گفت: دومین اقدام کمیته این بود که چارچوب و دستورالعمل تشکیل کمیته های اخلاق پژوهش در همه دانشگاه های وابسته به وزارت علوم را نوشته و خیلی از دانشگاه ها آن را تشکیل دادند.

وی در مورد وظیفه این کمیته ها گفت: کمیته ها موارد شکایت و اعتراضات را بررسی می کنند و گزارش کارشناسی دقیق در دانشگاه برای کمیته های انضباطی و هیات های انتظامی تخلفات اعضای هیات علمی می نویسند.

شریفی ادامه داد: بنابراین هیات های انضباطی و انتظامی می توانند در صورت دریافت شکایت در این زمینه به گزارش کمیته های اخلاق پژوهش در دانشگاه تکیه کنند و مطمین باشند کار کارشناسی صورت گرفته است. این امر در مورد دانشجویان، اعضای هیات علمی دانشگاه و کارکنان دانشگاه ها هست.

وی در مورد زمان ابلاغ آیین نامه اجرایی گفت: حوزه حقوقی مسئول این کار است و انتظار داریم به زودی ابلاغ شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری سلامت پایدار ، تاریخ انتشار 11اسفند 96، کدمطلب:82848609، www.salamatepaydar.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
0
0
خدا رو شکر
مسیله پایان نامه ها به وفور دچار این معضل شدند...مسئله رییس جمهور هم که نهایتا مشخص نشد چی بود مدرکش
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین