پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: براساس اهداف برنامه ششم توسعه، جایگاه ایران در تولید علم دنیا باید از رتبه شانزدهم فعلی به رتبه دوازدهم ارتقا یابد.

شعار سال: محمد فرهادی روز سه شنبه در پنل تخصصی آموزش، پژوهش و فناوری در همایش تدوین برنامه ششم توسعه و اولین برنامه اقتصاد مقاومتی (1399-1395) در سالن اجلاس سران افزود: براساس این برنامه باید تا سال 99 تعداد اختراعات ثبت شده در مراجع بین المللی که در حال حاضر 29 اختراع در سال است، به 59 اختراع افزایش یابد.

وی بیان کرد: باید تا پایان برنامه ششم توسعه سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی به سه درصد برسد.

* افزایش چهار برابری آمار دانشجویان خارجی در برنامه ششم توسعه

فرهادی ادامه داد: اکنون سه دهم درصد دانشجویان کشور را دانشجویان خارجی تشکیل می دهند که با اجرای این برنامه باید این آمار به 1.2 درصد برسد.

وی گفت: در حال حاضر 21 هزار 500 دانشجوی خارجی در کشور مشغول به تحصیل هستند که با اجرای برنامه ششم توسعه 75 هزار دانشجوی خارجی در کشور خواهیم داشت.

* سند آمایش آموزش عالی در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی

فرهادی گفت: سند آمایش آموزش عالی در دستور کار امروز جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد که امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.

وی افزود: آمایش آموزش عالی موضوع مهمی است که به عنوان دستور اول جلسه امشب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و امیدواریم که در این جلسه این موضوع به نتیجه برسد.

وی با بیان این که در برنامه ششم توسعه هدف هایی برای آموزش عالی کشور تدوین و ترسیم شده است، گفت: طبق این سند باید دانشگاه های کشور سطح بندی شوند و در سطوح بین المللی، ملی، منطقه ای و محلی قرار گیرند. طبق این سطح بندی باید در برنامه ششم توسعه برخی از دانشگاه های بزرگ کشور به عنوان دانشگاه های بین المللی شناخته شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر جمعیت دانشجویان کشور 4 میلیون و 800 هزار نفر است که این میزان باید در برنامه ششم توسعه به 4 میلیون و 300 هزار نفر برسد.

وی گفت: پایین بودن سطح تعامل آموزش عالی با نیازهای بخش خصوصی و دولت، ضعف نظام مدیریتی و زیرساخت های آموزش عالی، ضعف پایبندی به ارزش ها و هنجاری های علمی و اخلاقی از جمله چالش های مطرح شده در برنامه ششم توسعه بوده که این چالش ها باید رفع شود.

وزیر علوم در خصوص چالش های موجود در حوزه علم و فناوری کشور نیز گفت: در این حوزه باید از موازی کاری ها جلوگیری شود که در برنامه ششم توسعه برای این موضوع برنامه ریزی هایی صورت گرفته است.

فرهادی گفت: موضوع پائین بودن کیفیت تولیدات علمی از دیگر چالش های حوزه علم و فناوری کشور است که طی دو سال اخیر این وضعیت بهبود یافته و در برنامه ششم توسعه نیز به این موضوع توجه خواهد شد.

وزیرعلوم افزود: نبود ارتباط و شبکه سازی میان بخش های اقتصادی و شرکت های دانش بنیان یک ضعف دیگر در حوزه علم و فناوری کشور است که برای رفع این موضوع نیز در برنامه ششم توسعه رویکردهایی دیده شده است.

فرهادی اظهارکرد: ایران از نظر صادرات محصولات فناورانه در رتبه هفتم منطقه قرار دارد، در حالی که در برنامه ششم توسعه باید به رتبه سوم برسد.

وزیر علوم در خصوص چالش های پیش روی آموزش عمومی کشور گفت: دسترسی نابرابر به فرصت ها و آموزش، نبود تناسب محتوای آموزشی با نیازهای جامعه، سنتی بودن روش های یادگیری و وجود دیدگاه هزینه ای به جای دیدگاه سرمایه گذاری در آموزش و پرورش از چالش های آموزش های عمومی کشور است.

فرهادی اظهارکرد: در راستای تدوین برنامه ششم توسعه چالش های مربوط به آموزش فنی و حرفه ای در کشور نیز مورد بررسی قرار گرفت که ناهماهنگی و نبود برنامه ریزی و مدیریت کلان و یکپارچه، تغییر در مخاطبان، غالب بودن رویکرد عرضه محوری به جای تقاضا محوری و نبود فعالیت بخش غیردولتی در آموزش های فنی و حرفه ای از چالش های پیش روی این حوزه به شمار می رود.

وی یادآور شد: در سال 93 میزان آموزش های غیررسمی فنی و حرفه ای در کشور 321 هزار نفر ساعت بود که طبق برنامه ششم توسعه این میزان باید به 578 هزار نفر ساعت برسد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 5 اسفند 1394، کد مطلب: 81976215 (5192953) : www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
0
0
رتبه علمی خوب است که ارتقا پیدا کند. اما رتبه در فناوری و کاربرد فناوری چرا مورد توجه نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین