پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۴۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
فرماندار هامون گفت: چگونه می‌شود برای دریاچه ارومیه شرایط ویژه‌ای برقرار شود و هر روز هیئت‌های داخلی و خارجی به آنجا می‌روند و کارگروه‌های مختلف و اعتبارهای زیادی برای آن پرداخت می‌شود، ولی این موضوع برای تالاب هامون دیده نمی‌شود.

شعارسال: فرماندار هامون گفت: چگونه می‌شود برای دریاچه ارومیه شرایط ویژه‌ای برقرار شود و هر روز هیئت‌های داخلی و خارجی به آنجا می‌روند و کارگروه‌های مختلف و اعتبارهای زیادی برای آن پرداخت می‌شود، ولی این موضوع برای تالاب هامون دیده نمی‌شود.

علیرضا کیخا در کارگروه استانی احیای تالاب هامون که با حضور معاونان سازمان محیط زیست، نماینده وزارت امور خارجه، رئیس گروه دفتر ملی حفاظت از تالاب‌های ایران، عضو ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه و مدیر دفتر ملی مقابله با پدیده گردوغبار سازمان حفاظت محیط زیست در استانداری سیستان و بلوچستان برگزار شد، با انتقاد از تبعیض قائل شدن سازمان محیط زیست بین تالاب هامون و دریاچه ارومیه اظهار داشت: بحثی که همیشه در سطح استان همیشه مطرح است این است که چگونه می‌شود برای دریاچه ارومیه شرایط ویژه‌ای برقرار شود و هر روز هیئت‌های داخلی و خارجی به آنجا می‌روند و کارگروه‌های مختلف و اعتبارهای زیادی برای آن پرداخت می‌شود، ولی این موضوع برای تالاب هامون دیده نمی‌شود.

فرماندار هامون تصریح کرد: اگرچه ممکن است اعتبارات محیط‌زیست به‌عنوان یک دستگاه حاکمیتی نسبت به سایر وزارتخانه‌ها کم باشد اما این اختیارات بر اساس قانون اساسی به محیط زیست داده شده که می‌تواند دستگاه‌های ملی را به کمک بطلبد و شاهد تبعیض‌ها نباشیم. هر روز از سوی مردم‌‍مان مورد مواخذه قرار می‌گیریم که چرا در نقطه‌ای از کشور این‌گونه برخورد می‌شود درصورتی‌که در تالاب هامون که شرایط بدتری است طور دیگری رفتار می‌شود.

* خشکی تالاب هامون هزینه‌های امنیتی برای کشور دارد

وی با بیان اینکه در صورت مهاجرت مردم سیستان، حتی با اعتبارات چند صد میلیاردی نیز نمی‌توان عوارضی که از این بعد به سیستان وارد می‌شود را جبران کرد، افزود: از آنجایی که شرح وظایف سازمان محیط زیست تدوین طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشی منطقه‌ای و ملی در زمینه مسائل زیست محیطی است، انتظار است که این سازمان تالاب هامون را از تمام ابعاد ببیند.

کیخا تصریح کرد: اگر ما نتوانیم پدیده گردوغبار را حتی در حد متوسط کنترل کنیم، بخش اعظمی از جمعیت ما از شمال استان خارج می‌شوند و هزینه هنگفتی برای حفظ مرزها به نظام وارد می‌شود. می‌طلبد که بر اساس شرح وظایف محیط زیست این مطالعات را داشته باشیم تا میزان هزینه‌های احتمالی به کشور را کاهش دهیم.

فرماندار شهرستان هامون افزود: اعتباراتی که اکنون برای تالاب هامون پیش‌بینی می‌شود به هیچ عنوان قابلیت اجرا نخواهد داشت و نیاز است که اعتبارات ملی را به کمک استان برسانیم. از سوی دیگر نیاز است سازمان محیط زیست لایحه‌هایی را به دولت و مجلس ارائه کند تا بتوانیم همان‌طور که محیط زیست این لایحه‌ها و اعتبارات را در گذشته برای دریاچه ارومیه داشته، برای هامون هم داشته باشیم.

وی در بخش دیگری بر ضرورت تعیین حق‌آبه محیط زیستی برای تالاب هامون تأکید کرد و گفت: آب مورد نیاز شمال سیستان و بلوچستان از رودخانه هیرمند یا شاهرگ حیاتی سیستان که از افغانستان سرچشمه می‌گیرد تأمین می‌شود. ضمن درخواست از وزارت امور خارجه برای تحقق معاهده‌های قبلی، تلاش شود تا حق‌آبه زیست‌کره نیز برای مصارف زیست محیطی و کشاورزی داشته باشیم.

رئیس شورای اداری شهرستان هامون ادامه داد: هم‌اکنون به سبب کمبود آب در شمال استان با تنش سختی مواجه هستیم و تنها توانسته‌ایم یک حق آبه کشاورزی به امید دریافت آب از رودخانه هیرمند به کشاورزان بدهیم.

عضو کارگروه استانی احیای تالاب بین‌المللی هامون با بیان اینکه حذف خاکریز مرزی داخل تالاب هامون نیازمند یک نگاه ویژه ملی است،گفت: بیش از شش سال است که قطعنامه‌ای برای ریزگردها داریم که باید بر اساس آن کار اجرایی را شروع کنیم کار اجرایی یعنی که اگر گفته می‌شود خاکریز مرزی در تالاب هامون را حذف کنیم این نگاه ویژه‌ای را می‌طلبد که در مرکز پیگیری شود. بخواهیم از ستاد کل نیروهای مسلح و مرزبانی که این موضوع چه تأثیری برای تالاب هامون دارد.

وی ادامه داد: امروز استدعا داریم که تالاب هامون فقط در دولت دیده نشود بلکه در تمام ارکان نظام دیده شود به این علت که در صورت حذف هامون، هزینه‌های زیادی بر نظام تحمیل می‌شود. اگر نتوانیم برنامه‌های جامعی که برای تالاب هامون تهیه کردیم را اجرا کنیم، به‌طورقطع همچنان که برخی از مناطق سیستان خالی از سکنه شده است، روستاهای دیگری هم خالی از سکنه می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 20 اسفند 1396، کدخبر: 1677333، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
0
0
خشک شدن تالاب هامون ضرر های جدی ای به محیط زیست استان وارد ساخته است ؛ مسئله تبعیض نیست مسئله این است که اوضاع دریاچه ارومیه بسیار وخیم تر از هامون بوده است
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین