پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۲۱۱۸۸
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۷
رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد از خالی ماندن 50 درصد از ظرفیت کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد گفت و خبر از کاهش ساعت کاری اساتید این دانشگاه داد.

شعار سال: امیررضا شاهانی رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی از خالی ماندن 50 درصدی ظرفیت‌های مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد گفت و ورودی‌های 95 مقطع دکتری این دانشگاه که برای حذف و تغییر آزمون زبان به درو دیوار می‌زنند.

از پذیرش 30 هزار نفری دانشجوی مقطع دکترا در سال 95 دانشگاه آزاد گفت و وزارت علومی که می‌بایست نظارت بیشتری بر این دانشگاه می‌داشت.

شاهانی در این مصاحبه از طولانی‌تر بودن ساعت کار اساتید دانشگاه آزاد گفت و اینکه این اساتید اتاق کار ندارند و باید هم ساعت کاری آنها کاهش یابد و هم به هر استاد تمام وقت یک دفتر کار اختصاص یابد و تاکید کرد که مدیریت فعلی دانشگاه آزاد بر افزایش کیفیت در این دانشگاه تاکید دارد.

مصاحبه با امیررضا شاهانی رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در زیر ارایه می‌شود.

 انتقادات زیادی درباره برگزاری آزمون ای پی تی دانشگاه آزاد وجود دارد، کمی درباره این آزمون بگویید.

شاهانی: آزمون زبان ای پی تی دانشگاه آزاد یا آزمون‌های معتبر دیگر که در آیین نامه پیش بینی شده برای دانشجویان دکترای این دانشگاه الزامی است و شرط ورود به آزمون جامع و شروع مرحله پژوهشی آنهاست.

باید تاکید کنم که آزمون زبان دانشگاه آزاد فقط ای پی تی نیست و همه آزمون‌های معتبر مورد تایید دانشگاه آزاد است. آزمون ای پی تی دانشگاه آزاد توسط اساتید صاحب فن طراحی می‌شود و مشکلی در استاندارد سوالات ندارد.

 عده‌ای می‌خواهند با جو سازی مشکلشان را حل کنند

عده‌ای می‌خواهند با جو سازی مشکلشان را حل کنند، دانشگاه آزاد در مدیریت قبلی بی ضابطه کار کرد، سال 95 دانشگاه آزاد 45 هزار نفر ظرفیت دکترا داد، در صورتی که ظرفیت کل دانشگاه‌های دولتی در مقطع دکتری 14 هزار و 400 نفر بود. در سال 95 حدود 30 هزار نفر برای مقطع دکترای دانشگاه آزاد ثبت‌نام کردند و جذب دانشگاه شدند.

سال 91 ظرفیت پذیرش دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد 2 هزار نفر بود و سال 92 حدود 3 هزار نفر؛ یک دفعه از 92 جهشی پذیرش دانشجو افزایش یافت و بالا رفت و سال 95 اوج افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد بود.

من نمی‌دانم واقعا آن موقع وزارت علوم کجا بود و چرا بر دانشگاه آزاد نظارت نمی‌کرد؟ دانشجویان سال 95 امسال از دی ماه به بعد به مرحله ارایه مدرک زبان و شرکت در آزمون ای پی تی رسیده‌اند.

این دانشجویان در رشته‌های مختلف درس می‌خوانند، چرا که دانشگاه آزاد رشته‌های مختلفی دارد، در علوم انسانی برای عدم برگزاری آزمون یا تغییر آن خیلی فشار می‌آورند، استدلال روشن است، بالاخره ما در علوم انسانی مثلا در رشته فقه تنها کشوری هستیم که حرف داریم و دانشجویان دکترا و پژوهشگران ما باید با زبان دنیا حرف بزنند و مثلا فقه امام صادق (ع) را توضیح داده و نوآوری و خلاقیت برای حوزه‌های مختلف ارایه بدهند.

یک عده نمی‌توانند از آزمون زبان نمره بیاورند لذا اصل این آزمون را زیر سوال می‌برند.

عده‌ای می‌گویند دانشگاه آزاد با برگزاری آزمون‌های ماهانه زبان منفعت مالی زیادی می‌برد.

شاهانی: از لحاظ مالی هم واقعیت این است که از طرف واحدهایی که آزمون ای پی تی برگزار می‌کنند ما خیلی تحت فشار هستیم، معتقدند که ما پول خیلی کمی می‌دهیم.

دانشگاه آزاد آزمون‌های مختلف برگزار می‌کند، ممکن است در یک ماه دو بار پرسنل برای برگزاری آزمون‌ها در روز تعطیل بیایند و باید توجیه مالی داشته باشد.

هیچ تغییری در ای‌پی‌تی برنامه‌ریزی نشده است

 تغییراتی در آزمون قرار است لحاظ شود؟

شاهانی: هیچ تغییری در ای‌پی‌تی برنامه‌ریزی نشده است، نوع آزمون تغییر نمی‌کند ولی آزمون‌ها را می‌خواهیم اینترنت بیس کنیم. هر ماهی که آزمون برگزار می‌شود تعدادی باید چند روز در قرنطینه باشند و عوامل اجرایی و ناظر نیز دردسرهای اجرایی زیادی دارند. در صورتی که با اینترنت بیس شدن آزمون قرنطینه جمع می‌شود که البته لازمه آن بانک سوالات استاندارد است.

سامانه‌‌ای طراحی می‌شود و این سامانه سوالات را ارایه می‌دهد، یعنی هیچ‌کس نمی‌داند سوالات چیست. برای این کار یکسری امکانات سخت‌افزاری نیاز داریم. ضمن اینکه می‌توان آزمون را در روزهای مختلف برگزار کرد.

می‌گویند سوالات این آزمون استاندارد نیست.

شاهانی: سوالات آزمون ای پی تی توسط اساتید طراحی می‌شود، سوالات این آزمون پس از برگزاری روی سامانه مرکز سنجش دانشگاه آزاد منتشر می‌شود، چند روز صبر می‌کنیم تا اگر اعتراضی بود اعمال شود، حتی ممکن است اگر سوالی مشکل داشته باشد سوال را حذف کنیم.

فارس: شیوه پذیرش دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی تغییراتی داشته است.

شاهانی: در دانشگاه آزاد ظرفیت 96 درصد رشته‌ها در مقاطع کاردانی و کاشناسی بدون آزمون است و فقط چهار درصد است که از طریق آزمون برگزار می‌شود و از سال 92 این آزمون را هم خود سازمان سنجش برگزار می‌کند.

شیوه پذیرش در رشته‌های بدون آزمون دانشگاه آزاد به صورتی بود که بعد از باز شدن سایت افرادی که زودتر مطلع می‌شدند و ثبت‌نام می‌کردند دانشجو می‌شدند و بقیه جا می‌ماندند، بر همین اساس از امسال پذیرش براساس سوابق تحصیلی می‌شود، یعنی برای کاردانی معدل دیپلم و برای کارشناسی معدل کاردانی مدنظر قرار می‌گیرد.

داوطلبان می‌توانستند چند تا رشته بدون آزمون ثبت‌نام کند اما باید پول هر رشته را می‌دادند. از بهمن‌ ماه بدون آزمون حذف شد و پذیرش بر مبنای سوابق تحصیلی را اعمال کردیم، بر این اساس داوطلبان فقط یک کارت اعتباری برای کل انتخاب رشته می‌خرند.

 وضعیت استانداردهای دانشگاه آزاد چگونه است؟

شاهانی: دانشگاه آزاد 36 سال است تأسیس شده است، این دانشگاه طی سال‌های قبل عمدتاً توسعه کمی داشته و روی توسعه کیفی کمتر فکر کردند.

در برخی از استان‌ها یک عضو هیأت علمی 66 دانشجوی کارشناسی ارشد را هدایت می‌کرد

دانشگاه آزاد بیش از 400 واحد دانشگاهی دارد، در سال‌های گذشته موجی از داوطلبان بودند که به دانشگاه رسیدند، اول کاردانی و کارشناسی و بعد ارشد و دکترا، بدون اینکه زیرساخت‌ها را آماده کنند پذیرش دانشجو داشتند، استانداردهایی برای آموزش‌ عالی وجود دارد مانند نسبت استاد به دانشجو، در برخی از استان‌ها یک عضو هیأت علمی 66 دانشجوی کارشناسی ارشد را هدایت می‌کرد. برخی از اساتید 40 ساعت در هفته تدریس می‌کردند.

الان طرف دوشغله است و این خلاف قانون است، عضو هیأت‌ علمی نمی‌تواند دو شغله باشد.

از نظر تعداد اعضای هیأت علمی هم مشکل داشتیم و هنوز هم داریم، ساماندهی اعضای هیأت علمی با همین هدف آغاز شده است و برنامه دانشگاه استخدام اعضاء هیأت علمی با سابقه علمی مناسب و خوب است.

 اساتید تمام وقت باید دفترکار داشته باشند

در دانشگاه آزاد اساتید اتاق کار ندارند. اساتید تمام‌وقت باید دفتر کار داشته باشند، این موضوع به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

 ساعت موظفی اساتید دانشگاه آزاد کاهش می‌یابد

ساعات موظفی اساتید دانشگاه آزاد از دانشگاه‌های دولتی بیشتر است که این هم دارد کم می‌شود و به زودی ابلاغ می‌شود، البته پیش‌نیازها باید رعایت شود، مدیریت جدید تأکید بر ارتقای کیفیت دارد.

آمایش آموزش‌ عالی در دانشگاه آزاد صورت می‌پذیرد، بر اساس این طرح مثلا رشته حقوق در یک استان به هشت واحد و نه به همه واحدها، مهندسی مکانیک به 10 واحد دیگر واگذار می‌شود، یعنی رشته‌ها توزیع می‌شوند.

طرح تعاون اساتید قرار است اجرا شود. در برخی واحدهای استانی اساتید موظفی‌شان پر نمی‌شود در این طرح اساتید حکمشان هیأت علمی استان می‌شود و در مراکز دیگر موظفی‌شان پر می‌شود. دانشگاه‌ آزاد به هر حال غیر انتفاعی است اما اولویت اول ارتقای کیفیت است.

آیین‌نامه مقطع دکترا هم در راستای کیفی سازی تغییر کرده است، در آزمون جامع از سه تا موضوع درسی باید آزمون گرفت نه سه درس. یعنی در این رشته‌ها هر آنچه دانشجو در کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا خوانده را باید بداند و آزمون دهد، در آئین‌نامه دوره دکترا آزمون جامع قوی‌تر و تخصصی‌تر شده است. هر درسی را فقط یک استاد نباید سوال بدهد.

وزارت علوم قرار است پذیرش را از دانشگاه آزاد بگیرد؟

شاهانی: معاون آموزشی وزارت علوم به شورای سنجش و پذیرش پیشنهاد داده بود که پذیرش را از دانشگاه آزاد بگیرد. سال 96در مقاطع ارشد و دکترا وزارت علوم آزمون را برگزار کرد و پذیرش با دانشگاه آزاد بود. اما با پیگیریهای انجام شده خوشبختانه این پیشنهاد تصویب نشد. د.

دانشگاه آزاد همیشه در پذیرش ریزش دارد، چون داوطلبان خواستار قبولی در دانشگاه‌های دولتی هستند و ما در تعدادی از رشته‌ها حتی تا سه مرحله تکمیل ظرفیت می‌دهیم، داوطلبان اگر در دانشگاه‌های دولتی قبول شوند دانشگاه آزاد نمی‌آیند. باید ضریب افت به دانشگاه آزاد بدهند، هر چه پذیرش بیشتر باشد ثبت‌نام به ظرفیت دانشگاه آزاد نزدیک‌تر می‌شود، ما نمی‌خواهیم بیش از ظرفیت دانشجو بگیریم.

 امسال 50 درصد ظرفیت مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد خالی ماند

امسال 50 درصد ظرفیت مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد خالی ماند که این موضوع سبب ایجاد مشکلات مالی برای واحدهای دانشگاه آزاد می‌شود.

سال 95 پذیرش دانشجو در مقطع دکترا حدود 45 هزار نفر بود که این تعداد امسال به نه هزار و 800 نفر رسیده است، چهار و نیم برابر ظرفیت را کاهش دادیم. چون این مدرک مهم‌ترین مدرک تحصیلی است، نمی‌خواهیم این مدرک را به مدیران بدهیم، می‌خواهیم به افرادی بدهیم که مشکلی از جامعه را حل کنند. در مقطع کارشناسی ارشد هم ظرفیت را کمتر کردیم و با وجود کاهش ظرفیت 50 درصد ظرفیت خالی ماند.

کنکور در رشته‌های پرمتقاضی فعلا قابل حذف نیست

 کنکور به نظر شما حذف می‌شود؟

شاهانی: برای رشته‌های پر متقاضی کنکور فعلا قابل حذف نیست، مگر اینکه زیرساخت های لا زم مهیا شوند. مصاحبه‌های دکترا سال‌های بعد منطقه‌ای می‌شود و تغییر می‌کند و این همان 10 منطقه آمایشی شورای عالی انقلاب فرهنگی است. ضمن اینکه 96 درصد پذیرش بدون کنکور است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 20 فروردین 97، کد مطلب: 13970120000239، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین