پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۲۲۷۶
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶
اولین ماراتن علمی بین‌المللی دانشجویان نخبه حوزه فناوری نانو به میزبانی ایران از ۲۱ فروردین با حضور هشت تیم از کشور‌های آسیایی و اتحادیه اروپا در پارک فناوری پردیس آغاز به کار کرد.

شعار سال: دیگر همه نانو را می‌شناسند و حتی اگر برخی افراد تحصیلات یا اطلاعات علمی خاصی را نداشته باشند نانو را یک فناوری جدید معرفی می‌کنند. ویژگی‌ها و کاربرد‌های فناوری نانو آنقدر گسترده و فراگیر است که فعالیت تمامی دانشجویان و پژوهشگران را به سمت خود کشانده، تاجایی که هر لحظه در دنیا خواص جدید و کاربردی تازه از آن ظهور می‌کند.


نانو واژه‌ای با ریشه یونانی به معنای کوتوله و از نظر مقدار یک میلیون بار کوچکتر از یک میلیمتر است. تجربه انسان‌های مختلف نشان می‌دهد که خواص و ویژگی‌های مواد با کوچکتر شدن اندازه آن‌ها تغییری نمی‌کند، اما دانشمندان و محققان متوجه شدند اگر ذرات یک ماده خاص را در حد چند نانومتر کوچک کنیم، این ذرات ویژگی‌های متفاوتی با ذرات بزرگ اولیه خواهند داشت و این امر باعث جذابیت و اهمیت مقیاس نانو شد.


امروزه پیشرفت نانو تکنولوژی باعث شده است دانشمندان برای بحران‌ها و مشکلات جدی انسان‌ها از این فناوری کمک گیرند مثلا درمان سرطان که سالانه جان میلیون‌ها انسان را می‌گیرد.

از هشت سال تجربه ملی تا پیشنهاد یک تجربه جهانی
به دلیل اهمیت نانوتکنولوژی، ایران بعنوان یکی از کشور‌های پیشتاز فناوری نانو در دنیا، طرح برگزاری یک المپیاد جهانی را با برخی از کشور‌ها مطرح کرد و طبق گفته علی بیت‌اللهی مدیرکارگروه ارتباطات بین الملل و استانداردسازی ستاد فناوری نانو براساس تجارب ایران در برگزاری هشت المپیاد ملی دانشجویی، پیشنهاد برگزاری یک المپیاد بین‌المللی نانو در راستای حل معضلات ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در مجامع بین‌المللی مثل مجمع آسیایی نانو مطرح شد و خوشبختانه بعد از دو سال پیگری این پیشنهاد مورد تصویب قرار گرفت و بسیاری از کشور‌های آسیایی و سپس کشور‌های اروپایی از این طرح استقبال کردند.


از این رو اولین ماراتن علمی بین المللی میان نخبگان حوزه فناوری‌نانو در سطح دانشجویی به میزبانی ایران از
۲۱ فروردین با حضور هشت تیم در پارک فناوری پردیس درحال برگزاری است و ما هم برای درجریان قرار گرفتن این رویداد بزرگ راهی پارک فناوری پردیس شدیم، محیطی آرام و فضایی مناسب در دل جاده‌ای کویری مانند.


محل رقابت دانشجویان طبقه منفی یک ساختمان فن‌بازار پارک بود، سالنی بزرگ که منتور‌ها و سوپروایزر‌ها کنار یکدیگر به ترتیب نشسته بودند و افراد شرکت کننده، رقابت
mixteam challenge را تجربه می‌کردند یعنی اعضا، تیم‌های انتخابی کمیته برگزاری را تشکیل داده بودند و با یکدیگر روی مسئله‌ای بحث و چاره‌اندیشی می‌کردند، طبق گفته برگزارکنندگان برای اینکه اعضای تیم‌های خارجی و ایرانی شرایط بهتری را برای شروع رقابت اصلی داشته باشند در تیم‌های مختلف دسته‌بندی شدند تا یک مسئله را از صبح تا بعدازظهر به نتیجه برسانند، ایده خود را مطرح کنند و به قولی یخشان باز شود و سپس از روز سوم برگزاری با قرارگرفتن در تیم‌های کشور خود رقابت جدی را آغاز کنند.


ابتدا برای پی بردن به جزئیات کلی رقابت مصاحبه با علی بیت‌اللهی، دبیر برگزاری المپیاد نانو را تدارک دیدیم. وی گفت: این المپیاد با حضور مجموعا پنج کشور آسیایی (روسیه، ایران، تایوان، کره و مالزی) و سه نماینده از اتحادیه اروپا درحال برگزاری است.

وی با بیان اینکه المپیاد جهانی نانو حل معضلات منطقه‌ای و بین‌المللی را دنبال می‌کند و از این حیث تفاوت جدی با سایر المپیاد‌های دنیا دارد، اظهار داشت: شاخص‌های متعددی از جمله بحث نوآوری‌های علمی و فناوری، اثرات اجتماعی، جنبه‌های تکنولوژیکی، قابلیت اجرا، تجاری‌سازی و اقتصاد و ... در ارزیابی تیم‌های شرکت‌کننده مورد بررسی قرار می‌گیرد.
هنگامی که از بیت‌اللهی درباره نحوه تجاری‌سازی ایده‌های رقابت پرسیدیم، وی به طراحی و برپایی کارگاه‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: بحث اساسی که این المپیاد دنبال می‌کند شبکه‌سازی دانشجویان علاقه‌مند، مستعد و فعال در حوزه نانو است و امیدواریم در سال‌های آتی که قرار است این المپیاد در کشور‌های دیگر هم برگزار شود زمینه‌سازی‌های لازم را برای جذب ایده‌ها توسط سرمایه‌گذاران و شرکت‌های علاقه‌مند را داشته باشیم.

در این قسمت گفتگوی ما با علی بیت‌اللهی را ببینید:



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 26 فروردین 97، کد مطلب: 678186: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربحث ترین