پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۵۶۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۵
شش احتمال انتخاب شهردار و از یارکشی گروه هشت شورای شهر کرج از گروه پنج تا پیشنهاد دلسوزان شهر به جناح اکثریت موضوعات مهم این روزها در روند انتخاب سکاندار مدیریت شهری کرج بوده است.

شعار سال: همان‌گونه که چند ماه قبل، پیش‌بینی شد، شورای پنجم در همان ابتدای راه به سرنوشتِ سالِ چهارمِ شورایِ اولِ کرج (چندپارگی و تشکیل نشدن جلسات) دچار شد. شهردار سابق کرج در یک فرایند غیرمنتظره برای مدافعینش در شورا (گروه پنج) استعفا داد و رفت.

گروه هشت (گروه اکثریت) که چندین ماه نتوانسته بود پروسه استیضاح شهردار سابق را به نتیجه برساند، با خوشحالی تمام فرد موردنظر خود را به سرپرستی شهرداری کرج برگزید. ابتدا برخی تغییرات مدنظر انجام شد (برخی دوستان پست گرفتند)، اما جرات دست زدن به مدیرانی که به خاطر آن‌ها با شهردار سابق می‌جنگیدند را پیدا نکردند! دعوا شکل جدیدی پیدا کرد، جلسات شورا تشکیل نشد، بودجه سال ۹۷ برای اولین بار تازه چند روز پیشه ابلاغ‌شد و در همین حال شنیده شد که حقوق کارکنان شهرداری به‌سختی تأمین‌شده است!

حال منابع آگاه در این شرایط از توافق گروه هشت شورای شهر بر روی یک گزینه برای سکانداری شهرداری کرج خبر می دهند ولی گروه پنج که همه‌چیز بر وفق مرادش بود، خود را بازنده می‌داند.

در این شرایط احتمالات انتخاب شهردار کرج به اما و اگرهایی وابسته شده است که برخی از آنها را می توان به شرح ذیل مرور کرد.

احتمال اول یک احتمال خیالی

فرض کنید که شورا منسجم و شهر و شهروندان مهم‌تر بودند، اعتماد وجود داشت و منافع فردی و شخصی تقدم نداشت، چیدن نوچه‌ها در پست‌های مدیریتی مسئله اصلی نبود و مدل و سازوکار حل منازعه نیز وجود داشت، معیار قضاوت بر اساس گفتگوی کیفی و مفهومی بر سر اداره شهر بود و ترتیب و معیار قرار گرفتن اعضا مبتنی بر مزیت نسبی اعضا بود، نهادها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی کارکردهای واقعی خود را ایفا می‌کردند و استاندار آن‌ها را صدا می‌زد و حل مسئله می‌کرد، اگر همه این اماواگر وجود داشت شورا در یک فرایند شفاف و دموکراتیک و با معیارهای روشن و کیفی دست به ارزیابی گزینه‌ها می‌زد و نهایتاً شهرداری در شان و اندازه کرج انتخاب می‌کرد!

حقیقت این است که این احتمال، نه در کرج خریداری دارد، نه در این شورا!

احتمال دوم سوئیسی شدن جلسه شورا

فرض کنید که برای یک جلسه، فقط یک جلسه شورای شهر کرج مانند شورای شهرِ برن در سوئیس عمل کند، یعنی رئیس شورا، موضوع انتخاب شهردار را در دستور جلسه قرار دهد و گروه هشت گزینه خود را معرفی و گروه پنج نیز یا گزینه معرفی کند یا نکند (چون بازنده است و فرقی ندارد) و در یک رأی‌گیری گروه هشت شهردار مطلوب خود را انتخاب کند. در این حالت، دوباره قصه به‌صورت غم‌انگیز هشت ماه گذشته ادامه خواهد یافت؛ یعنی این بار، منافع گروه هشت تأمین خواهد شد و دوستانشان پست خواهند گرفت و جای آن‌ها با گروه پنج عوض خواهد شد و در این میان شهر و شهروندان مانند این هشت ماه گذشته بازنده خواهند بود.

احتمال سوم

گروه پنج که رئیس و نایب‌رئیس شورا نیز در آن حضور دارند، با علم و آگاهی از اینکه گروه هشت به روی یک فرد خاص بسته و کوتاه نمی‌آید، عملاً اجازه ندهد جلسه شورا تشکیل شود و اگر هم تشکیل شود، مسئله انتخاب شهردار در دستور کار قرار نگیرد و اگر هم روزی مجبور شوند به دلیل برخی محدودیت‌های قانونی در دستور قرار دهند، از جلسه خارج شوند (آبستراکسیون) و اجازه انتخاب ندهند، در این حالت بازی می‌تواند تا آنجا ادامه یابد که یا گروه هشت از گزینه خود منصرف شده یا اینکه نهادی یا فردی در این کشور پیدا شود و پیشنهاد انحلال این شورا را بدهد.

احتمال چهارم

گروه هشت با علم بر اینکه گروه پنج (به دلیل در اختیار داشتن رئیس و نایب‌رئیس) امکان در دستور قرار دادن موضوع انتخاب شهردار را نمی‌دهد، به‌صورت پنهانی (بر اساس ادبیات به‌کاررفته توسط یکی از اعضا، بخوانید معامله) یکی از اعضای گروه پنج را جدا کرده و سپس در یک جلسه معمولی شورا، به‌صورت ناگهانی طرح دوفوریتی انتخاب شهردار را با نه امضا مطرح و آن‌ها به رأی بگذارد و گزینه خود را صورت‌جلسه کنند. در این حالت چهار نفر باقیمانده اگر در جلسه بمانند که قصه شکل قانونی پیدا می‌کند و اگر از جلسه خارج شوند که قصه ابعاد جدیدتر و پیچیده‌تری پیدا می‌کند، برخی شواهد و قرائن نشان می‌دهد که برخی به دنبال این احتمال هستند.

احتمال پنجم

گروه هشت نفره شورا به شهردار منتخب خود که چهره کارکشته‌ای است، این اجازه را بدهد که خودش آراء لازم برای شهردار شدنش را جمع‌آوری کند. شواهد و قرائن نشان می‌دهد که به دلیل مخالفت‌ها و بی‌اعتمادی عمیق موجود، به وی در خصوص نزدیک شدن به برخی چهره‌های گروه پنج هشدار داده‌شده است. اگر این محدودیت برداشته شود، وی به‌راحتی می‌تواند مسئله را جمع‌وجور کند. در خصوص نتایج این احتمال بعداً خواهیم نوشت.

احتمال ششم

گروه هشت‌نفره به هشدارهای دلسوزان شهر توجه کرده و از گزینه کنونی خود برای شهرداری منصرف شده و برخلاف رفتارهای نادرست گروه پنج‌ شورا در ۸ ماه گذشته، دست به اعتمادسازی مجدد زده و چند چهره مؤثر گروه پنج را به طراحی و ایجاد سازوکاری نسبی برای مفاهمه بر سر منافع مردم و شهر ترغیب و مشارکت عملی دهد. واقعیت‌های موجود نشان می‌دهد که علامت و نشانه روشنی از عملی شدن این احتمال وجود ندارد. به قول فرهیخته‌ای این گزینه نیازمند غلبه یافتن تدبیر و بینش بر نگرش‌ها و انگیزه‌های کنونی است.

نگارنده، به‌عنوان یک شهروند علاقه‌مند به سرنوشت شهر بر این باور است که دو مسئله اولویت و ضرورت امروز کرج است. اولی؛ تعادل و پایدارسازی روابط درونی شورا مبتنی بر مشارکت همه اعضای شورا در فرایند اداره شهر و دومی؛ کارآمدی شورا و شهرداری در جهت حل مسائل شهر و رضایتمندی مردم.

برای نیل به این دو هدف نیازمند اتخاذ تغییرات رفتاری و نگرشی اساسی هستیم، هرچند همه مسائل مرتبط به برخی اعضای دو گروه هشت و پنج به‌صورت صریح و شفاف گفته‌شده، مخصوصاً در خصوص تبعاتِ اصرار و تعصب گروه هشت به روی برخی موضوعات و افراد هشدارهای لازم داده‌شده است. اگر شورا در یک فرجه زمانی مشخص، برمدار خدمت به مردم و شهر بازنگردد، ناگزیریم همه مسائل را به افکار عمومی شرح دهیم و به باور بسیاری از صاحب‌نظران و دلسوزان در حال حاضر احتمال ششم واقعی‌ترین گزینه‌ای است که می‌تواند پیگیری و عملیاتی شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 12 اردیبهشت 97 ، کد مطلب: 4286423، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین