پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۱۴۸۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲
در حالی طی سال گذشته دغدغه‌هایی درباره آلودگی بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی کرمان مطرح می‌شد که در سال جاری و با تغییر برخی مدیران این شرکت دغدغه‌ها فروکش کرده است، اما آلودگی‌ها همچنان ادامه دارد.

شعار سال: در حالی طی سال گذشته دغدغه‌هایی درباره آلودگی بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی کرمان مطرح می‌شد که در سال جاری و با تغییر برخی مدیران این شرکت دغدغه‌ها فروکش کرده است، اما آلودگی‌ها همچنان ادامه دارد. مجتمع مس سرچشمه یکی از بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی کشور محسوب می‌شود که در شهرستان رفسنجان قرار گرفته است. رفسنجان در کنار پسته با تکیه بر معادن مس در زمینه ارزآوری در کشور نقش مؤثری دارد و محصولات گوناگون صنایع مس را در طول سال به کشورهای مختلف صادر می‌کند. در سال‌های اخیر و در پی خشک‌سالی در استان کرمان، توسعه معادن و صنایع وابسته به آن برای توسعه استان مورد توجه جدی قرار گرفته است و این رویه را می‌توان به‌خوبی در صنایع مس استان کرمان شاهد بود.

گرچه تلاش‌هایی برای جلوگیری از خام‌فروشی با توسعه صنایع در استان کرمان، به منظور ایجاد چرخه‌های تولید صنعتی در زمینه فولاد و مس صورت گرفته است؛ اما گاه به دلیل عدم استفاده از چرخه‌های کامل تولید یا استفاده از تکنولوژی‌های چینی و درجه‌چندم در نهایت این آلودگی است که نصیب مردم استان کرمان می‌شود که نمود عینی آن را می‌توان در روستاهای اطراف سرچشمه و حتی در شهرستان‌های دیگر ازجمله دشت خاتون‌آباد مشاهده کرد.

کاهش انتقادها از آلایندگی مس

نگرانی درباره آلایندگی صنایع مس در ماه‌های اخیر تیتر اول رسانه‌ها بود که با تغییرات مدیریتی در این شرکت از حجم انتقادها کاسته شده است. در ماه‌های انتهایی سال گذشته مدیرکل محیط‌زیست استان کرمان بحث آلودگی مجتمع مس سرچشمه را در یک نشست مطبوعاتی مطرح کرد و گفت: خروجی گاز so2 ۳۰ برابر حد مجاز و ذرات خروجی از دودکش این کارخانه نیز دو برابر حد مجاز است. آلودگی‌ها هم در حوزه سرچشمه و هم دشت خاتون‌آباد ادامه دارد و باید برای رفع این مشکل کارخانه اسید در این مناطق ایجاد شود تا از میزان آلودگی‌ها کاسته شود. رضا جزینی‌زاده افزود: خوشبختانه تعاملات طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است، شرکت مس برای کاهش آلودگی‌ها تعهداتی دارد که این تعهدات باید انجام شود و در ماه‌های اخیر کارهای مناسبی در دست انجام است.

فعالیت‌های صنعتی باید با توجه به استانداردهای صنعتی انجام شود

جزینی‌زاده از رصد و پایش دائمی اداره کل محیط‌زیست درباره آلودگی‌های صنعتی خبر داد و بیان کرد: استانداردهای زیست‌محیطی در این مجموعه باید رعایت شود، برخی از تعهدات انجام شده است و امیدواریم این روند ادامه یابد تا به‌مرور زمان از آلودگی‌ها کاسته شود. وی به روند صنعتی شدن استان اشاره کرد و گفت: در ادامه این رویه باید به مسائل زیست‌محیطی بیش از گذشته توجه شود. دغدغه‌های زیست‌محیطی شرکت مس موجب نگرانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز شده است. نماینده مردم کرمان و راور بارها دغدغه‌های زیست‌محیطی خود را در این زمینه مطرح کرده و خواستار رسیدگی مسئولان این شرکت برای کاهش آلودگی‌ها شده است.

دغدغه‌های زیست‌محیطی در دوران جدید مس مورد توجه قرار می‌گیرد

محمدرضا پورابراهیمی در این زمینه گفت: این مجتمع یکی از پتانسیل‌های اقتصادی قابل توجه در استان کرمان محسوب می‌شود که امیدواریم با افزایش تولید و مدیریت صحیح موجب توسعه اقتصادی استان شود. وی ادامه داد: افزایش تولید در این مجتمع باید با توجه به استانداردهای زیست‌محیطی صورت گیرد و دغدغه‌های مطرح در این خصوص در نظر گرفته شود. پورابراهیمی با اشاره به تغییرات مدیریتی در مجموعه مس و ابراز امیدواری درباره تحول در زمینه‌های مختلف، بیان کرد: مسلماً با توجه به پتانسیل‌های موجود امکان افزایش تولید در این مجموعه وجود دارد که باید با مدیریت بهینه و مناسب به این هدف‌گذاری دست پیدا کنیم. وی ادامه داد: در سال‌های نه‌چندان دور تولید این شرکت ۲۳۰ هزار تن مس کاتد بود که در دولت گذشته کاهش یافت و امیدواریم این افت تولید و همزمان کمبود تولید جبران شود. پورابراهیمی با تأکید بر رعایت استانداردهای زیست‌محیطی بیان کرد: در این میان سلامت مردم و مسائل زیست‌محیطی نباید قربانی افزایش تولید شود و اقدامات لازم برای اصلاح خط تولید، ضروری است. نماینده مردم کرمان و راور گفت: نگرانی‌ها درباره آلایندگی زیست‌محیطی باید در یک برنامه زمان‌بندی‌شده رفع شود که منطقی‌ترین راهکار راه‌اندازی کارخانه اسید و تبدیل so2 به اسید سولفوریک است که سرمایه‌گذاری در این زمینه باید ادامه یابد و عملیاتی شود. به نظر می‌رسد طبق هدف‌گذاری‌ها باید در ماه‌های آینده شاهد افزایش سطح تولید مس کاتد در مجموعه کارخانه‌های مس در کرمان باشیم، همچنین با توجه به خشک‌سالی بی‌سابقه در کرمان و تأثیر آن بر بخش کشاورزی کرمان، مدیران ارشد استان برای جبران کمبود تولید در بخش کشاورزی به سمت توسعه بخش معدن و صنعت در استان کرمان تمایل پیدا خواهند کرد. وجود منابع غنی مس در شهرستان‌های استان کرمان زمینه توسعه معادن مس در مناطق مختلف استان را فراهم کرده است و طی سال‌های اخیر شاهد توسعه صنایع وابسته به این صنعت در استان کرمان بوده‌ایم. حداقل انتظار از این صنایع این است که با توجه به درآمد هنگفتی که مس و صنایع وابسته عاید کشور می‌کند، با تکمیل چرخه‌های صنعتی زمینه ایجاد و عملیاتی شدن کارخانه‌های اسید در مجاور کارخانه‌های تولید مس نیز فراهم شود. نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که کشور به تولید و خلق ثروت نیاز دارد، اما این افزایش تولید باید با رعایت قوانین زیست‌محیطی انجام شود تا کم‌ترین خسارت ممکن به محیط‌زیست وارد شود و از سوی دیگر دغدغه‌های زیست‌محیطی دستمایه مسائل سیاسی قرار نگیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار -، کد مطلب: 45506، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
عمر محیط زست ایرانو بی تدبیری هایی شکست که قراره تو تاریخ بنویسن
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
0
0
اگر به محیط زیست اسیب زدند چرا با اها به اشد مجازات ممکن برخورد نمی شود؟
م.ص76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین