پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۵۷۶۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۱
دستورالعمل تبدیل وضعیت کارمندان پیمانی به رسمی آزمایشی و رسمی آزمایشی به رسمی موضوع ماده (۵) آیین‌نامه اجرایی ماده (۴۶) قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ شد.

شعارسال: دستورالعمل تبدیل وضعیت کارمندان پیمانی به رسمی آزمایشی و رسمی آزمایشی به رسمی موضوع ماده (5) آیین‌نامه اجرایی ماده (46) قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ شد.

 به نقل از خبرگزاری فارس؛ براین اساس، شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در جلسه مورخ 1397/03/07 دستورالعمل موضوع ماده «5» آیین‌نامه اجرایی ماده (46) قانون مدیریت خدمات کشوری را مشتمل بر (12) ماده و (9) تبصره تصویب کرد. مراتب به انضمام «فرم تعیین صلاحیت کارمندان برای تبدیل وضعیت از رسمی آزمایشی به رسمی» و «فرم صورتجلسه تعیین صلاحیت کارمندان برای تبدیل وضعیت از رسمی آزمایشی به رسمی» ممهور به مهر شورای مذکور برای اجرا ابلاغ می‌شود.

متن کامل دستورالعمل موضوع ماده «5» آیین‌نامه اجرایی ماده «46»  قانون مدیریت خدمات کشوری بدین شرح است:

ماده 1- تعاریف و اختصارات

- قانون: قانون مدیریت خدمات کشوری

- دستگاه اجرایی: دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری

- دستورالعمل امتحانات: «دستورالعمل‌ نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام افراد در دستگاه‌های اجرایی» موضوع بخشنامه شماره 200/93/9757 مورخ 1393/7/19

- شورای راهبری توسعه مدیریت: شورای راهبری توسعه مدیریت دستگاه‌های اجرایی موضوع مصوبه شماره 206/93/11852 مورخ 1393/9/5 شورای عالی اداری

- فرم تعیین صلاحیت: فرم پیوست شماره یک این دستورالعمل که بر اساس معیارهای مندرج در آن، شورای راهبری توسعه مدیریت نسبت به تعیین صلاحیت کارمندان رسمی آزمایشی برای تبدیل وضعیت به رسمی اقدام می‌نماید و تحت عنوان «فرم تعیین صلاحیت کارمندان برای تبدیل وضعیت از رسمی آزمایشی به رسمی» می‌باشد.

الف- تبدیل وضعیت استخدامی از پیمانی به رسمی آزمایشی

ماده 2- در اجرای ماده یک آیین‌نامه اجرایی ماده (46) قانون، دستگاه‌های اجرایی می‌توانند برای پست‌های قابل تخصیص به مشاغل حاکمیتی درخواست صدور مجوز استخدام رسمی کارمندان پیمانی شاغل در دستگاه‌ را به سازمان اداری و استخدامی کشور ارسال نمایند. سازمان اداری و استخدامی کشور با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و سیاست‌های دولت، نسبت به صدور مجوز برای تمام یا بخشی از درخواست دستگاه اجرایی اقدام می‌نماید.

ماده 3- در اجرای تبصره (2) ماده (46) قانون، دستگاه‌های اجرایی می‌توانند کارمندان پیمانی واجد شرایط ذیل را پس از سنجش شایستگی‌های تخصصی و رفتاری و احراز صلاحیت‌های موضوع ماده (42) قانون، از محل مجوزهای ماده (2) این دستورالعمل، در مشاغل حاکمیتی به استخدام رسمی آزمایشی در آورند.

الف- حداقل 5 سال از استخدام پیمانی کارمند سپری شده باشد

تبصره: چنانچه کارمند پیمانی از دستگاه اجرایی دیگری به دستگاه منتقل شده باشد، با رعایت حداقل سنوات موضوع این بند، باید حداقل یک سال از زمان انتقال وی به دستگاه اجرایی مقصد گذشته باشد.

ب- استخدام پیمانی کارمند از طریق قبولی در آزمون‌های استخدامی موضوع ماده (44) قانون که به صورت عمومی برگزار شده یا می‌شود، صورت پذیرفته باشد.

تبصره - استخدام رسمی آزمایشی کارمندانی که استخدام پیمانی آن از طریق قبولی در ‌آزمون‌هایی با نشر عمومی آگهی استخدامی بر اساس ما ده (44) قانون نبوده است، علاوه بر رعایت مفاد این دستورالعمل موکول به شرکت در امتحانات استخدامی عمومی (که توسط سازمان اداری و استخدامی کشور برنامه‌ریزی می‌گردد) و کسب حد نصاب نمره آزمون بر اساس «دستورالعمل امتحانات»، در دوره پیمانی می‌باشد.

ج- متوسط امتیازات ارزشیابی سالانه سه سال آخر کارمند در دوره پیمانی از هشتاد درصد امتیازات ارزشیابی کمتر نباشد.

د- عدم محکومیت کارمند به هر یک از مجازات‌های بندهای «هـ»، «و» و «ز» ماده (9) قانون رسیدگی به تخلفات اداری، در طول دوره پیمانی.

تبصره 1- تبدیل وضع استخدامی کارمندان پیمانی به رسمی آزمایشی در دوره مأموریت، در دستگاه مبدأ نیز مشروط بر این است که حداقل یک سال منتهی به تبدیل وضع در دستگاه اجرایی مبدأ اشتغال داشته و مفاد بندهای فوق در مورد آن رعایت شده باشد.

تبصره 2- در صورتی که تعداد شرکت‌کنندگان در سنجش شایستگی‌های موضوع این ماده بیشتر از تعداد مجوزهای استخدام رسمی آزمایشی باشد، پذیرش افراد بر اساس نمرات فضلی آنان در هر شغل خواهد بود.

تبصره 3- نحوه سنجش شایستگی‌های موضوع این ماده در هر دستگاه اجرایی توسط «شورای راهبری توسعه مدیریت» دستگاه تعیین می‌شود.

ب- تبدیل وضعیت استخدامی از رسمی آزمایشی به رسمی

ماده 4- «شورای راهبری توسعه مدیریت» هر دستگاه اجرایی، به عنوان کمیته تخصصی تشخیص صلاحیت موضوع بند «الف» ماده (46) قانون برای کارمندان رسمی آزمایشی، وظایف زیر را به عهده دارد:

الف- بررسی اطلاعات اخذ شده از مراجع ذیصلاح (از قبیل فرم‌‌های ارزشیابی سال‌های گذشته کارمند، نحوه حضور کارمند در محل کار و گزارش مدیر واحد متبوع کارمند) در مورد کارمندانی که دوره رسمی آزمایشی سه سال خود و یا دو سال تمدید شده (در خصوص کارمندانی که بند «الف» تبصره یک ماده 46 در مورد آنان اعمال شده است) را طی نموده‌اند.

ب- بررسی و ارزیابی وضعیت کارمندان رسمی آزمایشی موردنظر در ارتباط با هر یک از معیارهای سنجش عنوان شده در «فرم تعیین صلاحیت».

ج- بررسی و تصمیم‌گیری در خصوص صلاحیت کارمند یا کارمندان موضوع بند «الف» ماده (46) قانون بر اساس سازوکارهای پیش‌بینی شده در این دستورالعمل

د- رسیدگی به شکایات کارمندان رسمی آزمایشی که به نتایج صلاحیت خود، معترض باشند

تبصره 1- فرم راهنمای ارزیابی صلاحیت کارمندان رسمی آزمایشی برای تبدیل وضعیت به رسمی توسط «شورای راهبری توسعه مدیریت» و فرم صورتجلسه شورا،‌به پیوست دستورالعمل می‌باشد.

تبصره 2- «شورای راهبری توسعه مدیریت» دستگاه اجرایی می‌تواند کمیته‌ای را برای اجرای مفاد بند «الف» ماده (46) قانون تشکیل دهد. در این صورت تصمیمات کمیته پس از تأیید شورای مذکور مبنای عمل خواهد بود.

ماده 5- چنانچه کارمند به نتیجه ارزیابی خود معترض باشد، باید اعتراض خود را حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ نتیجه، به صورت مکتوب به دبیرخانه شورای راهبری توسعه مدیریت دستگاه اجرایی ارائه کند. شورا نیز حداکثر دو ماه مهلت دارد تا به اعتراض فرد رسیدگی نموده و صلاحیت فرد را مجدداً مورد ارزیابی قرار داده و نتیجه نهایی را اعلام نماید.

ماده 6- تبدیل وضعیت استخدامی کارمند به رسمی پس از طی دوره رسمی آ‌زمایشی سه ساله و مشروط به کسب شرایط ذیل می‌باشد:

الف- کسب حداقل 75 درصد از مجموع امتیازات «فرم تعیین صلاحیت»

ب- طی دوره‌های آ‌موزشی و کسب امتیاز لازم

ج- تأیید گزینش

ماده 7- چنانچه کارمند حائز هر یک از شرایط موضوع ماده (6) نباشد، اعمال هر یک از روش‌های عنوان شده در ذیل تبصره یک ماده (46) قانون مطابق با بندهای زیر صورت می‌پذیرد:

الف- ویژگی‌های بند «الف» ماده (46) قانون: در صورتی که کارمند حد نصاب لازم (75 امتیاز) را از «فرم تعیین صلاحیت» کسب ننماید به شیوه‌های زیر عمل می‌‌شود:

1- در صورتی که امتیاز مکتسبه فرد حداقل (65) درصد و پایین‌تر از (75) درصد امتیاز کل باشد، مهلت دو ساله دیگر به وی اعطا می‌شود. این مهلت فقط یک بار اعطا گردیده و قابل تمدید نمی‌باشد.

2- در صورت کسب حداقل (55) درصد و پایین‌تر از (65) درصد امتیاز کل وضع استخدامی فرد به پیمانی تبدیل می‌شود.

3- چنانچه امتیاز ارزیابی کارمند کمتر از (55) درصد امتیاز کل باشد حکم استخدامی وی لغو می‌شود.

ب: دوره‌های آموزشی: عناوین دوره‌های آموزشی موضوع این بند، علاوه بر دوره‌های آموزشی که در شرایط تصدی مشاغل در طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل دولت به تصویب شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رسیده است، منطبق با نظام آموزش کارمندان دولت که حداقل سه دوره آموزشی و یا (120) ساعت آموزش می‌باشد،‌توسط دستگاه‌های اجرایی تعیین می‌گردد. افرادی که دوره‌های آموزشی شرایط تصدی را در دوره خدمت پیمانی طی نموده باشند. نیاز به طی مجدد این دوره‌ها نخواهند داشت. نصاب امتیاز لازم برای دوره‌های آموزشی دوره رسمی آزمایشی 70 درصد امتیاز هر دوره است.

چنانچه کارمند حائز بندهای «الف» و «ج» ماده (6) بوده ولی کلیه دوره‌های آموزشی مورد اشاره در بند «ب» را با موفقیت طی نکرده باشد، حداکثر دو سال دیگر مهلت دارد تا دوره‌های آموزشی مذکور را طی نماید. در طول این مدت به محض موفقیت در طی دوره‌های آموزشی، حکم استخدام رسمی کارمند صادر شده و نیازی به اتمام مهلت دو ساله نمی‌باشد. دستگاه اجرایی مکلف است حداقل یک بار امکان شرکت در دوره‌های مزبور را برای کارمند در طول دوره رسمی آزمایشی فراهم نماید.

تبصره - چنانچه پس از اتمام مهلت دو سال موضوع بند «الف» تبصره یک ماده (46) قانون، دوره‌های آموزشی موردنظر توسط کارمند طی نشده و یا حد نصاب لازم را کسب ننماید، وضعیت استخدامی وی به پیمانی تبدیل می‌شود.

ج- گزینش: تأیید گزینش دستگاه اجرایی، از شروط لازم برای تبدیل وضعیت کارمند از رسمی آزمایشی به رسمی است.

ماده 8- واحدهای توسعه منابع انسانی (یا عناوین مشابه) دستگاه‌های اجرایی، مسئول جمع‌آوری تصمیمات مراجع مذکور بوده و مکلف هستند پس از اخذ نظر «شورای راهبری توسعه مدیریت»، «هسته گزینش» و «واحد آموزش»، نسبت به اعمال تصمیمات در خصوص کارمند موردنظر اقدام نمایند.

ماده 9- کارمندان رسمی آزمایشی که مهلت دو ساله دیگر به آنان اعطا می‌شود، باید پس از اتمام مهلت دو ساله، صلاحیت‌ها و امتیازات موردنظر در ماده (6) این دستورالعمل را کسب نمایند. در غیر این صورت، بر اساس ضوابط مندرج در ماده (7) دستورالعمل (به استثنای ردیف یک بند الف ماده مذکور)، وضعیت استخدامی آنان به پیمانی تبدیل شده و یا لغو  حکم می‌شود.

ماده 10- واحدهای منابع انسانی دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند مشخصات کارمندان رسمی آزمایشی را سه ماه قبل از انقضای مهلت سه سال یا دو سال تمدید شده (در صورت اعطای مهلت دو ساله دیگر) به شورای راهبری توسعه مدیریت، هسته گزینش و واحد مسئول دستگاه اعلام کرده و نظر آن مراجع را در مورد کارمندان موردنظر کسب نمایند. مراجع مزبور نیز موظف هستند نظر خود را در مهلت تعیین شده (سه ماه)، به واحد منابع انسانی جهت اعمال تصمیمات اداری و استخدامی اعلام کنند.

تبصره: چنانچه هر یک از مراجع مزبور نظر خود را در موعد مقرر به واحد منابع انسانی ارسال ننمایند، به منزله نظر مثبت آن مرجع برای تبدیل وضعیت استخدامی کارمند از رسمی آزمایشی به رسمی تلقی شده و این امر مبنای تصمیمات اداری قرار می‌گیرد.

ماده 11- تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران بر اساس قوانین و مقررات مربوط صورت می‌پذیرد.

ماده 12- با ابلاغ این دستورالعمل، دستورالعمل شماره 200/93/12175 مورخ 1393/09/11 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه‌ انسانی رئیس جمهور (وقت) لغو می‌شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری آفتاب، تاریخ انتشار: 30خرداد 1397 ، کدخبر: 529992،www.aftabnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
0
0
مگه قبلا اعلام نشده بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
0
0
این ظورطی که اینجا بیان شده خیلی خیلی شبیه هفت خوان رستم هست..ای کاش اصلا ادم نخواد رسمی بشه وگرنه باید پدرش در بیاد
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
0
0
این خبر بسیار خوبی میتواند برای این کارمندان باشد ؛ آن ها از این شرایط به وجود آمده خوشحال خواهند بود
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
0
1
16سال سابقه کار در دستگاه دولتی دارم 5سالش پیمانی هستم بعد از16سال میگن برای تعیین شایستگی امتحان روی کاغذ باید بدی. پس این همه سابقه کار چی میشه یعنی اندازه یک برگه کاغذ ارزش نداره تا ما هم طعم رسمی شدن را بچشیم؟ الان کلی سنم شده از دانشگاه فاصله گرفتیم تشکیل خانواده دادیم وگرفتار مشکلات زندگی هستیم چرا این فشارهای روانی رو به ما وارد می کنید عدالت اداری کجاست؟
پاسخ ها
اردشیر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
سلام واقعا چر خدمات کارکنان صدیق قراردادی در تبدیل وضعیت به رسمی لحاظ نمی کنند و کارمند جدید یکه 5 سال سابقه دارد و با فرهنگ سازمان ان ادره تازه اشنان شده است با یک کارمند 16 سال سابقه یکی می دانند
جاسم
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
0
1
متاسفانه در تبدیل وضعیت سوابق کارمندان قرادادی که در همان دستگاه مشغول بوده اند و با زامون ادواری یا استخامی تبدیل به پیمانی شده اند سوابق قراردادی انها در تبدیا وضعیت انها به رسمی در قانون مدیریت خدمات کشور لحاظ نشده است و نیاز به اصلاح یا دستور العمل جدید می باشد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین