پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۱۳۶۶۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۷
ناصر خلج کامرانی رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب منطقه دو گفت: هر شهروند تهرانی روزانه 40 لیتر آب هدر می‌دهد.

شعار سال: هفته اول تیر، همزمان با شروع فصل تابستان، هفته صرفه‌جویی در مصرف آب نامگذاری شده است و شرکت‌های آب سعی می‌کنند با اجرای برنامه‌های متنوع، شهروندان را بیش از پیش با مدیریت مصرف بهینه این مایه حیاتی آشنا کنند. سراغ «ناصر خلج کامرانی» رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب منطقه دو رفتیم تا بدانیم میزان مصرف آب مشترکان در مناطق چهار، شش، هفت و هشت چقدر است. سالانه 130میلیون مترمکعب آب توسط این شرکت توزیع می‌شود که 26 میلیون‌مترمکعب صرف مصارف غیرخانگی در اداره‌ها و کارگاه‌های صنعتی و مابقی در منازل مسکونی توزیع می‌شود

با این توصیف، حجم قابل توجهی آب در مناطق تحت پوشش این شرکت مصرف می‌شود.

بله. به هرحال این شرکت مساحت قابل توجهی از پایتخت را تحت پوشش دارد که بیش از 80 میلیون‌مترمربع از شهر تهران است. مناطق چهار، هفت و هشت و بخشی از منطقه6 شهر تهران زیرمجموعه این شرکت هستند که در سه ناحیه امور مشترکان، به دو میلیون و 200هزار نفر خدمات می‌دهیم. 175 هزار انشعاب فعال آب، 110هزار انشعاب فاضلاب فعال، 1460کیلومتر شبکه توزیع آب و 14مخزن هم به ظرفیت 490هزار‌مترمکعب آب داریم.

آماری هم از میزان مصرف روزانه هر نفر دارید؟

میانگین مصرف روزانه هر نفر در این مناطق 189لیتر است.

یعنی با میانگین مصرف فاصله زیادی دارد.

بله. البته بستگی دارد که میانگین استاندارد را چگونه محاسبه کنیم. مصرف آب در کشورهای اروپایی، روزانه کمتر از 100 لیتر است. از آنجا که کشور ما اقلیمی نیمه خشک دارد و متأسفانه میزان بارش سالانه هم در چند سال گذشته به کمتر از 250 میلی‌لیتر رسیده، مصرف روزانه 189 لیتر آب قابل توجه و زیاد است. با این حال، الگوی مصرف روزانه برای یک خانواده چهار نفره باید 600لیتر باشد که این رقم در حال حاضر حدود 756 لیتر است و هر نفر باید روزانه حدود 40 لیتر مصرف آب کمتری داشته باشد.

در کدام ناحیه یا منطقه، مصرف آب مشترکان بیشتر است؟

ناحیه یک شرکت منطقه دو آبفا در مرکزیت شهر قرار دارد و مشترکان اداری و تجاری زیادتری دارد. بنابراین میانگین مصرف کمتر است ولی هرچه به سمت شرق پیش می‌رویم، به دلیل بافت مسکونی بیشتر، مصرف آب هم زیادتر می‌شود.

افت فشار آب هم در این نواحی دیده می‌شود؟

افت فشار در ساعات اوج مصرف طبیعی است، اما مشترکان تاکنون با مشکل مواجه نشده‌اند.

می‌توانید به مشترکان اطمینان خاطر دهید که آب شرب کیفیت لازم را دارد؟

آب شرب این محدوده از سدهای لتیان، لار، امیرکبیر و منابع زیرزمینی تأمین می‌شود. در طول روز کیفیت آب در نقاط مختلف تحت کنترل و آزمایش‌های فیزیکی و شیمیایی قرار می‌گیرد و آمار نشان می‌دهد مشکل خاصی از نظر کیفیت و بهداشت آب وجود ندارد. ضمن اینکه دستگاه‌های نظارتی هم زیر نظر وزارت بهداشت آزمایش‌های لازم را انجام می‌دهند.

وضعیت انشعاب فاضلاب در این مناطق چگونه است؟

انشعاب فاضلاب منطقه4 به‌طور کامل و منطقه8 به میزان 80درصد انجام شده است. متأسفانه به دلیل معارضانی که در مناطق شش و هفت وجود دارد، 30درصد از شبکه فاضلاب این مناطق انجام شده است. برخی از تونل‌های دفع آب‌های سطحی به‌عنوان یک عارضه مانع احداث شبکه فاضلاب در این مناطق شده‌اند. همچنین در نقاطی که با مشکلات ترافیکی روبه‌رو هستیم، کارها به کندی پیش می‌رود و با رفع نقاط انفصال می‌توان به تسریع در اجرای این طرح کمک قابل توجهی کرد.

میزان مشارکت شهروندان برای انشعاب فاضلاب چگونه است؟

مشارکت خوبی شاهد هستیم و اکنون تسهیلاتی برای این کار در نظر گرفته‌ایم. شهروندان می‌توانند به‌صورت اقساطی اقدام به خرید انشعاب فاضلاب واحدهای خود کنند. این فرصت ویژه‌ای است که برای مشترکان در نظر گرفته شده و پیشنهاد می‌کنیم از آن استفاده کنند. میانگین خرید انشعاب فاضلاب هر واحد 572 هزار تومان است که سال‌هاست ثابت مانده و می‌توانند این مبلغ را در 30قسط پرداخت کنند. انتظار دیگر ما این است که مشترکان آب‌بهای خود را در مهلت‌های درج شده بر روی قبوض پرداخت کنند.

خدمات و تسهیلات شرکت‌های آب و فاضلاب، شبانه‌روزی و به مثابه خونی است که همیشه در رگ جریان دارد. هزینه تمام شده هر‌مترمکعب آب با میانگین عرضه آن به مشترکان هم فاصله بسیار زیادی دارد. اتفاقاً همین ارزان بودن آب‌بها باعث شده تا برخی افراد ارزش آب را نادیده بگیرند، درصورتی که هر چیز ارزانی به معنای فراوانی یا بی‌ارزش بودن آن نیست. عدم وصول آب‌بها باعث می‌شود تا شرکت آبفا هزینه‌هایی برای صدور اطلاعیه و اخطاریه به مشترکان متحمل شود، درصورتی که این هزینه‌ها را می‌توان صرف وظایف ماهیتی این شرکت کرد.

در هفته بهینه‌سازی مصرف آب قرار داریم. فعالیت‌های این شرکت در این هفته برای فرهنگسازی و مدیریت مصرف آب توسط شهروندان چیست؟

به دلیل کاهش نزولات آسمانی از پاییز سال گذشته که آثارش را دیده‌ایم، اداره روابط‌عمومی شرکت آب و فاضلاب منطقه2 اقدام‌های مؤثری در محله‌ها انجام داده که در این هفته پررنگ‌تر شده است. به‌عنوان مثال، با مشارکت اداره‌های آموزش و پرورش، همایش‌های گسترده‌ای در مدارس و محله‌ها برای فرهنگسازی و ارائه راهکارهای مؤثر برای مصرف بهینه آب برگزار شده است. اجرای تئاتر، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به شهروندان در کمپین‌ها، آموزش‌های شهروندی در مراکز متعدد از جمله فرهنگسراها، آموزش بانوان خانه‌دار و دعوت برای حضور شورایاران، رابطان و مربیان بهداشت و خانواده‌های کارکنان در تصفیه‌خانه‌ها برای آشنایی با فعالیت‌ها، بخشی از این فعالیت‌هاست.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 2 تیر 97، کد مطلب: 20551، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
0
0
ما اگه خودمون شروع به رعایت کردن نکنیم اخرش خودمونیم که باید از تشنگی بمیریم
س.د76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
0
0
خوب چه کردید برای اصلاح این حجم از اسراف؟چه کار فرهنگی انجام دادید؟
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین